Kaken scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Re: Kaken scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:38

Is het mogelijk een filmpje te maken en dit te plaatsen? Daar is veel meer op te zien dan nu te beschrijven valt.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 23:40

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 06-06-24 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:00

Maar het paard is nog maar 7 jaar oud en al Z2 startklaar? vanaf welke leeftijd zijn ze dan begonnen met rijden en wedstrijden? en is het een groot dier of niet? Zou het niet te maken kunnen hebben met niet laten uitgroeien en te snel te veel te hebben gewild en dus ook geeist? Dan krijg je wel vaker op jonge leeftijd al dit soort problemen...
en je rijd nu met alleen een trens bit toch? gebruik je dan ook dat onderste bandje om de mond dicht te houden? Het is maar een idee hoor, maar als een paard met stang en trens in de krul word getrokken (zeg niet dat jij dat doet hoor, maar misschien de eigenaren hiervoor ofzo) en hij krijgt pijn aan de mond , opent hij de kaken, heel misschien kan dat nu niet en trekt die ze daarom scheef? Of zeg ik nou iets heel stoms?

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 10:08

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 06-06-24 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:00

xLindy91 schreef:
Ja, in deze leeftijd vind ik ook niet echt haalbaar om al Z2 te hebben gestart, hij moet ook nog 7 worden dit jaar.
Ik heb verder geen inzicht in zijn verleden, hij is hierheen gehaald op basis van een filmpje waarop hij met stang en trens gereden werd, ik heb het niet heel duidelijk gezien maar hij leek daar wel correct te lopen, echter heb ik niet erg op zijn mond gelet (ik ging er vanuit dat hij meteen doorverkocht werd maar ondertussen is het de bedoeling dat hij blijft).

Hij zit denk ik wel tegen de 1.75m aan, ik rij hem wel met sperriem maar deze doe ik nooit strak, daarom kan hij zijn kaken ook scheef trekken. Ik rij hem alleen op trens ja, heb al verschillende geprobeerd.

Heb al geprobeerd of ik dat filmpje terug kan vinden maar dat lukt nog niet.

Dat bedoel ik eigenlijk ook, zijn mond kan hij niet openen met sperriem maar als hij nu veel te scherp en hardhandig gereden is doet een bit misschien wel altijd pijn op moment en normaliter proberen ze dat te ontvluchten door hun mond te openen en omdat dat nu niet kan, trekt hij zijn kaken scheef? ik zou het toch eens 1 malig op zijn minst proberen om bitloos te rijden, want doet hij het dan niet, weet je wel gelijk waar het probleem ligt en kan je verder aan oplossingen gaan werken, ja toch?

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 19:43

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 06-06-24 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:00

Mijn ervaring is dat de oorzaak voor dit soort problemen veelal toch in de het lijf zitten.
De druk die het paard opbouwt door een onprettige houding (cq. pijn, spanning in het lijf) zal hij ergens wel laten zien. Bijvoorbeeld door z'n tong uit te steken.
Het is net zoiets als dat ruiters met wiebelbenen geen probleem hebben met hun voeten, maar met hun balans in het hele lichaam.
Dit wil niet zeggen dat het een gebrek is wat het dier onverkoopbaar maakt. Vaak is met training en geduld een boel te herstellen. Een lijf kan veel oplossen. (zeker bij een paard wat zo jong is)
Nogal wat paarden die voor het oog 'mooi rond' lopen, lopen in een houding waarmee ze het meest comfortabel lopen. Er hoeven maar bepaalde spieren te werken om een ogenschijnlijk ontspannen beeld te geven. Door het hele lijf lopende paarden zijn er niet zoveel.
Wat de reden is voor deze prijs voor dit paard... dat kan van alles zijn. Idd een 'gebrek' of een economische keuze. Maar als je intuïtie zegt dat het niet klopt...heb jij je antwoord al...
Succes met kiezen.

Akhal_Teke

Re: Kaken scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:41

Ik ben erg benieuwd naar het filmpje.

hsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:41

Kaken scheef en tong eruit ! Dit paard heeft duidelijk slechte ervaringen opgedaan met de inwerking van de bitten (stang en trens). De meeste ruiters hebben geen flauw idee hoeveel druk ze op de gevoelige mond van het paard uitoefenen. Om een voorbeeld te noemen: bij een stang en trens optoming zit je bij een licht aangespannen teugel al gauw boven de 10 kilo !!!. Vaak denkt men ook met een losse kinketting het paard een plezier te doen. Dit is een groot misverstand. Op deze manier werkt de kinketting zeer hard in en er ontstaat een "klem" op de onderkaak. Dit alles is voor het paard pijnlijk en heeft genoemde reacties tot gevolg. Ikzelf heb met zulke problemen zeer goede ervaringen met het HSH-systeem van Fritz Stahlecker. Hierbij wordt de mond van het paard ontzien en krijgt het de kans zijn nare en pijnlijke ervaringen te vergeten. Veel succes !

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 06:26

-