Beter met zweep op buitenrit of met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:40

Sporen zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, ik zie niet in waarom je die nodig zou hebben als je op buitenrit gaat.

iamaunicornx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:02

Ik zou sporen kiezen, maar dat zou ik vooral doen omdat ik mijn zweep nog weleens laat vallen :P :9 Maarja, je moet er ook opletten wat je zelf fijner vind. En natuurlijk ook je paard.

MelissaH1996

Re: Beter met zweep op buitenrit of met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 07:15

Ik rijd nooit met sporen, maar een zweep heb ik altijd bij me of ik nou in de bak rijd of buiten. Daarbij kan er altijd iets gebeuren zoals een hond die mee gaat rennen en in de benen van je paard wil bijten (heb ik een keer meegemaakt) of je paard die ergens niet langs wil, terwijl het op dat moment echt nodig is omdat er verkeer aankomt o.i.d. (wij moeten altijd langs de weg rijden en hebben geen bos in de buurt). En daarbij train ik meer buiten dan in de bak (heb een IJslander) en heb ik ook daarom wel eens mijn zweepje nodig, om even een heel klein tikje te geven als dat nodig is.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 07:35

Ik neem altijd een lange zweep mee. Niet zo zeer voor mijn paard maar ook zoals andere hier voor steekbeesten en onopgevoede honden. Ik rijd nu nog geen jaar buiten met mijn paard en heb al een paar honden achter me aan gehad -O- terwijl ik vooral door de weeks ga rijden. Gelukkig werkt paard stilzetten zodat baasje de hond terug kan roepen tot nu toe iedere keer, dan hebben ze niks meer om te achtervolgen. Sporen daar rijd ik nooit mee en ik kan me niet voorstellen waarvoor je die in het bos nodig zou hebben.

Livivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:51

Ik neem ook altijd een zweep mee, hoef hem bijna nooit te gebruiken maar het is idd handig om honden/insecten op afstand te houden. Ik zou sporen niet doen, die zijn er om de hulpen te verfijnen, meer voor dressuur, snap niet wat voor nut die zouden hebben op een buitenrit? Met een zweepje kan je af en toe even bijtikken als je paard niet voorwaarts genoeg loopt, hier zijn sporen niet voor bedoeld.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:53

Beide; sporen voor het paard en een lange zweep om honden/kinderen/fietsers/brommers etc. op afstand te houden. Sporen vooral vanwege de reden die hier al eerder is genoemd door een paar mensen: dat als ik dan even wat heftiger in kan komen op momenten dat het nodig is. De zweep hoef ik eigenlijk nooit iets mee te doen, maar laat ik altijd een stuk uitsteken als we over de weg gaan zodat fietsers etc. afstand houden bij het passeren.

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:40

Ik heb op buitenrit altijd een zweepje bij voor het geval dat. Sporen heb ik niet nodig

_PMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:44

Ik reed buiten alleen met een zweep en in training alleen met sporen. Zeker met een jong paard vind ik een zweepje buiten wel fijn om even bij te tikken

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:49

Ik rij nooit met sporen. Altijd met zweep. Mijn paardje reageert goed op het been, en is wat gevoelig. Soms doet ze raar en dan is een keertje haar aanraken genoeg.

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:15

ik rij met sporen en zweep in de bak...
met een buitenritje altijd een zweep die van mijn kan zo wel eens omkeren en als ze niet wilt door lopen kan ik der altijd wel even aanmoedige met been en een mini tikje
ze is nog jong en nog niet 100% verkeersmak en niet veel gewend dus ze moet het allemaal nog leren al heb ik der bijna 2 jaar :) en als ze braaf is heb ik die zweep niet nodig maarja ze heeft der momente...