Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
riannezweeds schreef:hij blijft aan het knommelen als je snapt wat ik bedoel, hij blijft met zn lippen aan het klappen zegma weet niet goed hoe ik het uimoet leggen, zijn tong zit ook altijd n klein stukje uit zijn mond, als hij stil staan an iets langere teugel staat hij te kauwen alsof het een wortel is
pmarena schreef:Tja, als je zelf een maand geleden naar de tandarts bent geweest dan is dat ook geen 100% garantie dat je NU geen last van een ontsteking of iets kunt hebben.
In een maand kan veel veranderen, tijdens de behandeling kan er iets geraakt zijn, en een tandarts is ook maar een mens die een fout kan maken / iets over het hoofd kan zien.
Verder kan het natuurlijk sowieso geen kwaad om te zorgen voor minder stress in het leven van het dier
Judith_ schreef:Ik ken de tandarts niet, dus kan daar niet over oordelen. Maar ken wel een tandarts die tot 4 x aan toe een gebroken kaak bij mijn paard + haken over het hoofd heeft gezien. Zulke dingen kunnen gebeuren.
Maar als ik het goed begrijp is het paard hier mee begonnen sinds hij echt van jou is? Is hij sindsdien ook op een andere (hoger niveau) manier gereden en verhuisd?
?
bedankt!
Ik weet niet of je contacten hebt met iemand die dravers traint? Maar wie weet hebben ze daar ook wel een soort gelijk bitje te leen, of een half cheek bijvoorbeeld.
Judith_ schreef:@ Celiien. Kan voor een groot deel ook gewoon aan geleerd gedrag zijn. Helemaal als hij het al zo lang doet. Medische alles uit gaan sluiten en rijtechnisch op een correcte manier rijden. Wanneer hij echt nagevelijk loopt zou de tong toch echt naar binnen moeten gaan. Maar ik begrijp dat hij tijdens het rijden niet met zijn tong naar buiten loopt? Probeer iets te vinden waarbij hij echt ontspant onder het rijden en pak dat ook zo nu en dan er bij. Voor mijn paard is dat hals strekken in draf, komt hij weer even tot rust en laat alles stress los. Kan hem daarna eventueel ook weer beter op pakken. Je zou eventueel wat andere hoofdstelen en bitten kunnen uitproberen.
Maar wanneer je er op wil zitten zal je een draver ook moeten leren om zijn lichaam op een correcte manier te gaan gebruiken. En dan hoeft het geen Z proef te kunnen rijden. (Liever niet zelfs, kan nu ook niet echt zeggen dat die allemaal correct hun lichaam gebruiken.) Ik denk dat daar ook een deel van het 'probleem' ligt. Dravers zijn paarden die voor het uiterlijk vaak best wel wat stress kunnen verdragen, maar ook binnenvreters zijn. Dus de stress die ze klein aan geven (klapperen met de lippen) moet er ook uit kunnen worden gereden. Voor de een kan dat een fijn galopje zijn, maar ik gok dat het voor de meeste dravers ook halsstrekken in draf kan zijn. En dan rijpaarden draf, gaan dravers draf. 

Als hardloper krijg je ook een flinke kick om harder te gaan, wat ook een vorm van stress is. Dravers zijn over het algemeen paarden die best wel wat kunnen hebben en niet snel negatieve stress ervaren. (Heb je immers geen fluit aan op de baan, een paard wat in paniek raakt). Zal best een trekje kunnen zijn om een bepaald soort stress te kunnen uiten. Mijn paard is dol op wedstrijden, is daar helemaal op zijn plekje. Is ook heerlijk handelbaar en rustig, maar staat het liefst voor de start met zijn mond op mijn schouder om daar te wiebelen met zijn bovenlip.