teugels uit de handen trekken van kindje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:04

billy3105 schreef:
Ik denk dat de meeste er vanuit gingen dat er niemand anders op rijd... Dan is dit de enige oplossing

Nou, fijne oplossing zeg, daar zal de pony blij mee zijn!

Ik vind touwtjes geen goed idee. Ten eerste:
Joycie81 heeft imo helemaal gelijk als ze zegt dat de pony hier niks van léért. Hij wordt gewoon fysiek beperkt om die bepaalde beweging te kunnen maken, that's it. Wat als hij daar tegen gaat protesteren? Als het kind sowieso al niet genoeg kracht heeft om de teugels vast te houden, heeft hij ook de kracht -en dus de controle!- niet om de pony te doen stoppen als die uit protest zou gaan rennen/bokken/weetikveel. Touwtjes belemmeren zijn hoofd, niet zijn benen, of zullen we er daarvan voor de zekerheid ook eentje opknopen? :+

Wat niet wil zeggen dat ik zo 1-2-3 een andere/betere oplossing heb..
Het is ondertussen wel duidelijk dat de ruiter momenteel te klein lijkt te zijn, maar over hoeveel te klein hebben we het hier?
Hoeveel ervaring heeft het kind? Kun je hem leren de zweep te gebruiken op de plaats waar zijn voet idealiter gezien zich zou moeten bevinden? Dat doet een vriendin van me, die tevens een opleiding volgt om les te mogen geven, met paarden die niet goed aan het been zijn: reageren ze niet meteen op het been, krijgen ze vlak achter de hiel een tikje. Het lijkt te werken, ik heb heb trucje onthouden en pas het nu ook zelf toe ;)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:16

Onze oude pony deed dit ook bij mijn zoontje, Hij had niet de kracht om terug te trekken en werdt er bang van.
Heb toen knoopjes in de teugels gedaan voor meer grip en bijzetteugels op lange lengte erbij gezet deze deden niet veel maar mijn zoontje kreeg zo wel meer machts gevoel en hielt de teugels zo wel beter in grip.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:03

Ik geef hier veel lessen, en merk ook dat de kleinste kinderen gewoonweg niet voldoende been en armkracht hebben om dit soort geintjes tegen te gaan.
En reken maar dat paarden en pony's slim genoeg zijn om binnen enkele minuten erachter te komen wat er op de rug rijdt := ( uiteraard door gebrek aan hulpen)
Ook maakt de grootte van het dier niet echt uit, de shetlander doet het hier soms, maar de Tinker of de C pony ook.
Het lijkt vaak echt een aanleuningsprobleem ( duh.. beginners hebben uiteraard nog niet echt optimaal contact met de mond :') )te zijn, ongeacht de grootte van ruiter of dier.

Hier los ik het op door 2 stootteugels vast de maken aan het bit naar het zadel toe. Wel gaan deze steeds losser namate een ruitertje beter wordt, zodat ze dit zelf kunnen oplossen op rijtechisch gebied.

Het is juist belangrijk om het probleem zo snel mogelijk tegen te gaan, hoe vaker een dier doorkrijgt dat het werkt, hoe erger het gaat worden met alle gevolgen van dien.
Beginners kunnen dit uiteraard wel leren tegen te gaan, maar zitten zelf ook in een leerfase, waardoor dit soort fouten toch steeds weer voorkomen bij een paard als deze braaf gemoeg is als beginnerspaard, tegen de tijd dat ruiter 1 het kan, start beginner nummero 2 met de eerste lessen waardoor het probleem blijft bestaan.

Voorkomen is beter dan genezen, zeker bij gewoonte dieren.

Cemlys

Re: teugels uit de handen trekken van kindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:41

Bijzetteugeltje erbij en desnoods eerst een tijdje kind halsriempje als teugel laten vasthouden. Zo kam die volledig op zit concentreren en heeft de pony er weinig last van

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:21

Ja hallo, Als je aanleg hebt om iets goed te kunnen uitleggen en je hebt veel ervaring en kennis over paarden maar je wilt daar niet je baan van maken waarom zou je dan zo'n hele opleiding doen? Ik kan mij voorstellen dat ze genoeg kennis heeft om het kind les te geven, maar het is moeilijk om iemand iets te leren wat je zelf niet kan voorstellen, ik bedoel zelf kom je gewoon bij de buik dus dan is dat makkelijk opgelost. Bovendien lijkt het mij moeilijk voor een kind om allemaal moeilijke trucjes te onthouden en aan te voelen op welk moment hij deze moet geven! Als je er zelf niet op zit kan je ernaast dan ook weinig doen, of je nou een geschoolde instructrice bent of gewoon iemand die veel ervaring heeft en helpt. Heb je er zelf al een keer op gezeten, ik denk dat als je zelf een keer gaat rijden op deze pony dat je goed kan aanvoelen wat de pony nou precies doet op het moment van aandraven. Zo kan je precies kijken wat volgens jou zou helpen! Misschien als je vaker op de pony rijd dat hij het bij jou afleert en het dan ook minder snel bij het kind zal doen, anders lijken mij hupteugels inderdaad de beste oplossing!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:24

Omdat het hier niet om een verslag van de dag gaat maar een rijtechnisch probleem, verplaats ik dit topic.

VVDD > RT-P

Firebug

Re: teugels uit de handen trekken van kindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:43

Mijn oude pony deed dat vroeger ook bij mij. Ook ik was net iets te klein van haar en daar profiteerde ze van door de teugels steeds uit mijn handen te trekken. Wij hebben toen een soort van hulpteugel gekocht die van het kopstuk over de hals naar het zadel gaat. Deze deed niks als de niet trok, maar zodra probeerde te trekken ging dit niet. Voor mij heeft dit super gewerkt totdat ik zelf groot genoeg was om het op te lossen. Daarna heeft ze het nooit meer gedaan, tot er nu weer een klein meisje op rijdt. Pony heeft dus dondersgoed in de gaten wie erop zit en probeert weer uit, dus heb de 'hulpteugel' maar weer opgezocht. Werkt super!

greetzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:35

love houwie,
gewoon lekker doorgaan met les geven ook jij kan daar van leren.
enne er zijn genoeg ruiters b.v youngriders die echt een heel beetje kunnen rijden.en geen diploma hebben om les te geven. maar waar ik best wel eens wat van had willen leren. houd wel in je achterhoofd dat als er een ongelukje gebeurd hoe dat dat zit met de verzekering!! het schijnt dat als je geen diploma hebt die nog wel eens lastig doen.
dan over het rijd probleempje.
tuurlijk zal de pony best wel sterk zijn voor de ruiter, maar het verbaast mij dat niemand het nog heeft gehad over de zit /houding van de ruiter die heeft ook veel invloed zorg dat het kindje goed zijn/haar billen in het zadel plant en echt op zijn bips zit zit ze namelijk teveel naar voren is ze sneller uit balans wanneer de pony trekt, ook de arm houding gestrekte armen geven ook problemen ,dus een goede knik in de elllebogen is belangrijk.
ik denk dat je zelf voorlopig al de goede keus hebt gemaakt door de pony meer teugel te geven. ik zou nu de ruiter meer balans leren door met een lang teugeltje te rijden(bv licht rijden met zijn armen in de lucht gymnastieken zorg dat ze zelfstandig kan rijden zonder de teugels als houvast nodig te hebben het liefst in alle gangen)mits de pony niet sneller gaat lopen. en als ik wil dat mijn paard reageert als ik met mijn tenen zou wiebelen of zelfs mijn billen zou samen knijpen dan lukt dat.! je kunt haar dus leren op een zeer lichte kuitdruk/zit hulp te reageren zonder dat de ruiter hoeft te schoppen. dus als jij je hand tussen de kuit van het ruitertje en de pony zou leggen en vraagt of ze wil drijven dan voel jij dat duidelijk. de pony voelt dat dus ook als jij je hand weg haalt. daarmee bedoel maak de pony attenter voor het been van deze ruiter. afhankelijk van hoe ver de ruiter is zou ik dus zeggen laat die teugels wat langer en laat hem eerst reageren op het been(.het is dan even niet belangrijk in welke houding de pony loopt dat is van latere zorg).
in 3 stappen .1vragen (met het been door een lichte kuit druk)of de pony voorwaarts wil gaan 2. gebieden(een duidelijkere kuitdruk dus zeggen dat de pony voorwaarts moet gaan. 3. gelasten( een flinke kuitdruk en evt combinatie met een flinke tik op de bips nu MOET je naar voren) LAAT HIERBIJ DE TEUGELS LOS!! en hinder de pony hierbij niet door hem weer tegen te houden. het kan zijn dat de pony bij het laatste naar voren galopeert o.i.d geef niks!!! spring een gat in de lucht want de pony reageert. laat haar even galoperen/draven het was haar duidelijk dat ze naar voren moest . herhaal dit meerdere keren iedere les neem er de tijd voor.
wanneer dit goed gaat laat je de ruiter weer meer de teugels licht aan nemen beetje bij beetje neem hier meerdere lessen de tijd voor de pony hoeft niet in de krul te lopen maar gewoon een lichte verbinding (bergopwaarts rijden) blijf hierbij opletten dat de pony goed op dat been blijft reageren. wil de pony trekken hup direct been erbij en voorwaarts. ga nooit terug werken door te trekken. bij het terug rijden in de overgangen probeer dat met zit te doen goed zitten op de bips en alle lucht uit je lijf blazen. en met de teugels voorbereiden niet blijven trekken tot de pony terug komt maar een aantal keer druk en los druk en los en bij de derde druk tot ze reageert en dan direct de druk eraf(teugels naar voren) als de pony de gewenste overgang heeft gemaakt druk van de teugels af is voor de pony een soort beloning want druk vinden ze vaak niet fijn.
denk erom dat de motor van een pony van achter zit dus als een pony goed voorwaarts voor het been is wordt ze van voren lichter.
mischien nog een tip vraag het hier op bokt eens op het western forum. ik ben nu overgestapt van de dressuur naar western en western ruiters rijden meer met hun zit dan dressuur ruiters wij willen iedere pas controleren van voren. dat doen western ruiters niet die corrigeren alleen waneer nodig en sommige van hun methodes zijn in de dressuur ook heel goed bruikbaar . ik bedoel mischien hebben hun nog een nuttige tip voor je
een heel verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt. veel succes en plezier met het lesgeven. *\o/*

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:08

kindje is dan mssn wel gelukkig dat het werkt, maar zo leer je verkeerd gedrag aan, zo leer je de pony nog sterker te trekken, en naar het kind toe is dit ook een heel verkeerd voorbeeld.
Dit is geen training, dit is gewoon verkeerd paardrijden.

Lynn_Nikita schreef:
een halstertouwtje via bitje naar zadel laten gaan. Niet te kort, maar genoeg zodat hij niet met neus tot grond kan komen