Paard trekt me teugels uit handen...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:47

Gypsy schreef:
Ik geloof dus dat TS niet echt begrepen word. Een paard dat de teugels met een ruk uit je handen trekt doet dat niet omdat 'ie op de voorhand valt, dat is simpelweg een ondeugd.
Een erg smerig truucje, gewoon zonder waarschuwing plots de teugels uit je handen trekken, en dan soms ook van de gelegenheid gebruiken maken om er vandoor te spuiten.

_/-\o_

maar 't blijt wel de fout van TS dat zulk gedrag er in de eerste plaats is gekomen :D
Niet bewust en express, uiteraard, maar leer 't ze maar weer af

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard trekt me teugels uit handen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:52

Het afleren is inderdaad een groot probleem, als ze dit geintje eenmaal door hebben blijven ze het meestal doen helaas...

jan_ineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:55

Mijn paard doet dit altijd als hij op buiten rit moet wachten/stilstaan.
Ik heb dit op gelost door iedere keer een ophouding te geven en tegelijkertijd been eraan.
Als hij dan weer ging lopen ( wat niet de bedoeling was ) gelijk weer stil zetten en belonen als dit goed gaat.
Vooral het belonen niet vergeten!
Succes!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:38

Misschien is een Daisy Rein wel een oplossing? Die werkt niet in zolang ze het niet doet en zo kun je toch je paard dressuurmatig werken zodat je uiteindelijk zonder kunt. Want de fout ligt bij jou, niet bij je paard. Blijkbaar heeft ze de kans gekregen om uit te vinden dat ze zo onder de druk vandaan kan komen.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:57

Is het niet zo dat vrijwel alle problemen veroorzaakt worden door de ruiter? Een beetje overbodig op TS dan te wijzen op haar tekortkomingen, terwijl ze een heel veel voorkomend en normaal probleem voorlegt en om een oplossing vraagt.

Ik denk dat hulpmiddelen niet zomaar ingezet moeten worden, zolang je niet weet waarom het dier zo reageert. Waarom een bit weghalen als het paard in de bak wel "normaal" reageert.
Het lijkt mij ook een ondeugd door ongeduld, gewoon alles uit de kast trekken om niet stil te hoeven staan en het liefst zo hard mogelijk te mogen. Hard terug trekken verlies je :+ en je schiet er niets mee op.

Ik vermoed dat je dit gedrag alleen voorkomen door consequent corrigeren, geduld en ontspanning. Boos worden heeft geen nut, wel direct ingrijpen en belonen als het goed gaat. Niet alleen met je stem en lekkers, maar ook door je hele lichaamshouding te ontspannen. Het kost tijd, maar het is de moeite vast waard. Je was al een eind op de goede weg. Succes ermee

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 13:12

Bedankt voor de reacties van degene die mij wel begrijpen met wat ik bedoel! Ik ga het proberen wat er gezegt is. Dus consequent blijven en vooral belonen als het goed gaat. Been eraan als ze dit doet. We gaan der aan werken! Dankjullie wel :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:11

en de teugels vasthouden en niet uit je handen laten trekken. Als ie zich dan zeer doet in de mond is het zijn eigen schuld. Hij leert dan hopenlijk dat een ruk door hem aan de teugels niet fijn in de mond is......

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 21:44

Ja dat ga ik indd ook proberen! Als ik de kans krijg en niet al naar beneden ben getrokken haha. Maaer we doen er alles aan!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:57

Ik ben weer vandeweek naar buiten geweest gewoon een rustig buitenritje, en ze deed het Super de heen weg! ze deed wat ik vroeg liep lekker nageeflijk, maakten een mooi drafje en ze luisterde zo goed dat ik ging wijken, schouderbinnenwaarts en travers wat helemaal top ging!! niet 1x de teugels uit me hand getrokken. enja toen kwam de terug weg, ze was heel heet, liep zo hard als ze kon in stap liep niet meer nageeflijk, kon niks meer inbrengen, dus toen heb ik eerst een stukje als nog geprobeerd dat ze naar mij moest luisteren en geen eigen initiatief mocht nemen. het ging toen even goed, heb der beloont en toen lekker lange teugel naar stal gestapt, ik was trots!!! misschien kwam het wel doordat ze samen met een ander paard is, alleen doet ze het nu niet.

abcde123ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:40

Been geven en tegelijkertijd je teugels een beetje laten vieren. Probeer dit in een mum van een seconde te doen!

Foxylady117

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:06

Wat voor bit heb je er in trouwens? Kende een paard wat dat deed omdat ze het bit niet prettig vond. Denk niet dat dat het bij jou is maar toch, checken kan geen kwaad...

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 20:50

nee heb een enkel gebroken bitje, van HH een best dikke, dus gewoon een zacht bitje:)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:53

Als je weet op wat voor momenten hij het doet, hou eens met een hand je zadel vast, je moet je hand proberen zo stil en vast mogelijk te houden op die momenten, dat hij zelf zijn mond tegen het bit stoot.

I know, het klinkt makkelijker dan het is. :')

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 20:56

Ja klopt, vaak ben ik te laat en lig ik al voorover, gelukkig doet ze het niet in de bak en daar rijd ik voornamelijk. lekker dressuur rijden!

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:12

wat een vervelend probleem! ik lees dat het de laatste keer beter ging, alleen op de terugweg niet.. probeer hem ook op de terugweg goed bezig te houden en eventueel vaak afwisselen van terug en heen naar stal. dus dat je terug naar stal rijd, maar dan gewoon weer verder doorrijden, zodat hij niet kan inschatten wanneer hij echt klaar is. misschien iets wat je een keer kan proberen :)

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:13

ik ken et probleem.. vaak ben je er niet op verdacht en vlieg je al voorover.. soms heel frustrerend. en pijnlijke handen na het rijden haha.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:15

Mijn pony wil dit ook welleens doen, maar dan voornamelijk in de bak en alleen als we aan het stappen zijn en ik hem al lange teugel geef, iedere keer als hij t doet krijgtie een ruk terug en gelukkig word het minder, het is me al eens gebeurt dattie de teugels uit mn handen trok... maar t zijn steeds van die drammende kleine rukjes alsoftie meer teugel wil, een beetje klieren lijkt mij t...

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:22

Ik heb ook zoiets gehad met mijn verzorgpaard, alles op de nette manier geprobeerd(been geven, ophouding etc) maar uiteindelijk heb ik hem gewoon elke keer een tik met mijn zweep op zijn hals gegeven, en nu doet hij het niet meer. Beetje hardhandig maar ik was echt ten einde raad want hij was echt heel stout. Deed ook zeer aan mijn rug als hij het deed.
Wat je sowieso kan proberen is het aan zien komen, dan je handen naar voren gooien zodat hij zich in het luchtledige gooit, en daarna met een ruk je handen terugtrekken, dat wil soms ook nog wel helpen! Succes..

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:28

Bedankt voor de reacties en wat @wellantdagen zegt ga ik zeker proberen!

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:48

leuk dat je er wat mee gaat doen! +:)+ tevens kan je het halthouden buiten ook verder oefenen natuurlijk, dus tijdens het rijden ook gewoon een aantal keer halthouden, en weer verder.

chendo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:01

In de jaren 90 heb ik een paard gehad die dezelfde nare gewoonte had, haar heb ik het afgeleerd door iedere keer dat ze dit deed aan één kant een tik met mijn been te geven. Dit vond ze uiteraard vervelend en na dit verschillende keren te hebben gedaan viel het muntje en stopte ze ermee.
Nu heb ik sinds enkele maanden een Andalusiër hij heeft hetzelfde probleem, hij trekt de teugels uit mijn handen zowel tijdens het trainen als buiten, buiten doet hij het om weg te komen, als ik hem meer ruimte geef gaat hij direct over in galop en in de bak is het gewoon ontzettend vervelend helemaal als hij verzameld is hup weer een ruk en weer de ontspanning opzoeken. Dit paard heeft geen gebit problemen hij word gereden met een goed passend hoofdstel met een k&k scholingsbit. Na het veranderen van bit hij loopt nu op een gewone trens de zachtste die ik kon vinden maar hij geeft het niet op. Dit paard is in het verleden gebruikt om shows te lopen op hoog niveau, daarna is hij in de verkeerde handen terecht gekomen en heeft het heel zwaar gehad. Uiteindelijk is de arme ziel zwaar verwaarloosd bij een vriendin van mij terecht gekomen die een opvang voor mishandelde en verwaarloosde paarden heeft, zodoende ben ik aan deze prachtige goedzak gekomen. We zitten nog in de periode dat hij me aan het uittesten is, dus heel veel geduld, duidelijkheid en vooral niet vergeten belonen. Inmiddels weet ik dat hij zoiezo een ontzettende hekel aan bitten heeft hoe zacht ook dus ik ga overstappen op bitloos, en iedere keer als hij pult (de term voor dit soort paarden is een puller) weer zijn hoofd omhoog gooit om de teugels uit mijn handen te trekken probeer ik hem voor te zijn door onmiddelijk een tik met mijn been te geven en duidelijk met boze stem nee te zeggen. Ik heb met deze mooie jongen het vermoeden dat hij in het verleden heel veel sukses heeft gehad met het er vandoor gaan en het pullen, helaas is hij verreden en ben ik gewoon weer vanaf de basis met hem begonnen, maar geduld geduld geduld en duidelijkheid.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:17

Mijn pony doet dat ook. Ik kreeg het advies om gewoon te oefenen. Gewoon even ergens stil gaan staan en wachten net zolang totdat ie rustig staat en dan weer wegstappen. Merk wel dat hij het een stuk minder doet. Hij deed het ook uit ongeduld.