7 jarige Merens bokt veel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 07:02

Hoe weet je dat je te lang op bokt zit?
Als je bij het lezen vam de topictitel een paard achter bokt ziet zitten.

Sorry ts, moest even. Sterkte met je probleem.

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:40

deesjuh1988 schreef:
sorry hoor als ik jullie beledig
we hebben alles al naar gekeken spullen en de dierenarts is al heel vaak geweest
merens heb een sterke karakter dat weet ik

Jij beledigt helemaal niemand. Het is jouw mening. En we proberen allemaal ts met onze eigen ervaring te helpen.

Een sterk karakter vind ik nog niet eigenwijs. Daar zit verschil in en hoeft een paard niet opeens te gaan bokken.

Ik heb er hier een aantal staan. Natuurlijk lijken ze op elkaar - zeker voor mensen die ze niet kennen, maar er zitten duidelijke
verschillen in qua karakter. Sommige zijn echt koel en zijn niet snel van de kaart te brengen, een andere schiet juist heel snel in de stress. Helemaal niet zoals je een Mérens zou verwachten.

Maar ons punt wat een aantal bokkers willen maken, is dat opeens een gedragsverandering en in dit geval bokken een teken van het paard is dat er iets niet goed zit. Dat moet je serieus nemen.
Dan kunnen ze nog zo'n sterk karakter hebben, maar geen van mijn paarden mag veelvuldig bokken. Wat hun karakter ook is.

Bokt er bijvoorbeeld altijd eentje één keer voordat je aangallopeert, dan kan dat ook een teken van het paard zijn, maar ook iets wat hij niet goed heeft aangeleerd. Maar dat is nog geen gedragsverandering waar ts over spreekt.

Dat proberen we met zijn allen duidelijk te maken.

Succes verder.

IrisQuartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 09:33

Weer bedankt voor alle reacties, zo kan ik alles beter analyseren. Het is niet bij hem dat hij in een keer bokt hij heeft het altijd al maar het lijkt een beetje dat hij er is achter gekomen als hij op een bepaalde manier bokt, dat het dan werkt. Bij longeren doet hij het ook als je hem wil laten aangalopperen. Dan heb ik geen zadel op. Af en toe heb ik echt het gevoel dat hij mensen dan uitprobeert. Mij vriendin die hij er af had gegooid kan beter rijden dan mij. Maar zij is denk ik ook veel strenger en veel eisender. In de zomer had ze er weer op gereden dat was de eerste keer dat ik weer iemand ander op hem liet rijden. Ik drufde het niet omdat hij andere mensen erg ging uitproberen en ik het onderhand al bij hem wist.

Bij hem heb ik wel dat ik hem erg goed kan aanvoelen. Op momenten dat hij gespannen is of opstandig dan doe ik vaak wel een stap terug. Maar eigenlijk wil ik dat hij verder gaat en niet er aan went dat ik dan minder van hem vraag of bepaalde stukjes niet ga galopperen.

Over de merens zelf: het is een paard dat heel goed jou emoties reflecteert. Als je met ze in de wei staat of je door de wei loopt kun je zien dat ze heel erg reageren. Daarom wel grappig dat ik lees dat ze ook veel in de zorg gebruikt worden. Ik kan mij dat erg goed voorstellen. Het zijn ook echte knuffelaars.

Ik zou erg graag op les willen, maar in je studenten tijd is dat lastig en duur. Dus daarom dat het mij op dit moment niet lukt. Ik ben gestopt toen ik ben gaan studeren. Ik heb wel een meisje die af en toe komt op hem te rijden, zij heeft op het moment ook geen les meer maar heeft wel veel rij ervaring. Daarbij had ik het gevoel dat ik op een manege ook niet veel verder meer kwam. En dat ze heel anders les geven dan een particulier. Die vriendin heeft een tante die ook behoorlijk goed rijd. Zij kreeg wel eens les thuis bij haar tante. Die dingen heeft zij mij ook weer geleerd. Maar dat is heel anders dan hoe ze het op maneges doen. Ik denk dat particulieren dan beter zijn, maar helaas ook erg duur ;p

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:48

IrisQuartz schreef:
Bij longeren doet hij het ook als je hem wil laten aangalopperen. Dan heb ik geen zadel op. ;p

Dit is voor mij een reden om aan een lichamelijk probleem te denken, zeker in samenhang met je eerdere verhaal. Ik zou dan ook zeker het paard behoorlijk door een kundig paardenarts laten nakijken.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:59

Zoals ik het lees, denk ik toch dat er iets in zijn rug niet goed zit. Als je meer van hem vraagt, veroorzaakt dat meer pijn. Ik heb al sinds 1987 Merens. Ik heb gemerkt dat het keiharde,slimme bikkels zijn,die nooit zomaar iets doen.

Hiervoor is het ook al gezegd. De Merens is heel zelfstandig en zelfverzekerd. Dat moet ook wel als bergpaard. Tenslotte val je zomaar van een berg als je een verkeerde beslissing neemt op een smal bergpaadje. Dat zelfverzekerde zit langzamerhand in de genen verankerd.
Hun gangen zijn dus ook heel zeker en daar hoort bokken absoluut niet bij. Natuurlijk kan hij wel een loopje met je nemen. Ik merk wel dat de Merens een baas nodig heeft. Maar eigenlijk meer een partner.Je moet wel boven hem staan, zodat duidelijk is dat hij je nodig heeft en samenwerken, dat doet een kudde ook. Als dat goed is, dan gaan ze voor je door het vuur. Ben je onzeker, dan neemt hij de leiding over, want je hebt niks aan een onzekere leider.
Als uitgesloten is dat hij geen rugklachten of andere klachten heeft, dan zou ik toch maar eerst met grondwerk beginnen. Laat het rijden even voor wat het is. Hij moet eerst gewoon doen wat jij van hem vraagt. Ik zie net dat hij pas 7 is. Dat is net volwassen, dan zou het ook logisch kunnen zijn dat hij nu zijn grenzen gaat stellen. Hij wil nu duidelijkheid wie de baas is en anders wordt hij het zelf.

Veel succes en vooral veel plezier met hem.

Fanneke

Re: 7 jarige Merens bokt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:15

Ik wil ook even inhaken.Als ik het verhaal van de TS lees, dan zit er echt een lichamelijk probleem. Als je dat hebt kunnen uitsluiten, dan zal ik starten met grondwerken en het rijden even vergeten.

Ik rijd nu sinds een jaar een Merens, ik kende het ras niet, tot ik hem heb leren kennen. Ook hier zit een enorme kop op en ik moet hem soms overtuigen dingen te doen. Met dwingen krijg ik een averechts effect. Ik noem hem niet eigenwijs, maar eigenzinnig. Ik heb gemerkt dat de Merens heel erg gevoelig is, gevoeliger dan andere rassen en daar moet je mee om kunnen gaan. Als ik niet lekker in mijn vel zit, dan is hij ook een stuk voorzichtiger. Ik ben helemaal verknocht aan dit ras.
Hij wist al eerder dat ik zwanger was, dan ik zelf, door aan mijn buik te ruiken, hij week niet van mijn zijde <3

IrisQuartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:29

Fanneke schreef:
Ik wil ook even inhaken.Als ik het verhaal van de TS lees, dan zit er echt een lichamelijk probleem. Als je dat hebt kunnen uitsluiten, dan zal ik starten met grondwerken en het rijden even vergeten.

Ik rijd nu sinds een jaar een Merens, ik kende het ras niet, tot ik hem heb leren kennen. Ook hier zit een enorme kop op en ik moet hem soms overtuigen dingen te doen. Met dwingen krijg ik een averechts effect. Ik noem hem niet eigenwijs, maar eigenzinnig. Ik heb gemerkt dat de Merens heel erg gevoelig is, gevoeliger dan andere rassen en daar moet je mee om kunnen gaan. Als ik niet lekker in mijn vel zit, dan is hij ook een stuk voorzichtiger. Ik ben helemaal verknocht aan dit ras.
Hij wist al eerder dat ik zwanger was, dan ik zelf, door aan mijn buik te ruiken, hij week niet van mijn zijde <3

aw dat is wel heel lief, ik herken mijn paard hier ook wel beetje in. Als ik boos wordt werkt het inderdaad verkeerd dus dan moet je het met veel geduld doen. Maar ik heb veel gehad aan al jullie adviezen.

IrisQuartz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:29

F_Orumster schreef:
Hoe weet je dat je te lang op bokt zit?
Als je bij het lezen vam de topictitel een paard achter bokt ziet zitten.

Sorry ts, moest even. Sterkte met je probleem.

Ik weet niet precies hoe dat zit?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:12

Merens zijn geweldige paarden! Je moet wel weten hoe je met ze om moet gaan. Dus klopt het stal management? Ze hebben namelijk sober (eiwitarm en suiker arm) voeding nodig en ze zijn gebaat bij altijd buiten zijn of althans zeer veel.
Vervolgens zijn het paarden waar je een band mee moet hebben en krijgen. Hoe, door heel veel met ze te doen. Als jij aan de teugel rijdt op een onheuse manier dan wordt er inderdaad zeer zeker gebokt. Mijn oudste merens heeft mijn oude instructrice zelfs het ziekenhuis in gebokt. Waarschijnlijk heeft ze rollkür bij hem gedaan tijdens onze vakantie of anderszinds te veel gevraagd en dat pikte hij dus niet. Ze hebben karakter en ruiterfouten krijg je gelijk terug ook al zijn ze als van ze van je houden zeer vergevingsgezind. Het paard is nu super braaf en beginners rijden op hem. De band die we met hem hebben is groot en hij gaat voor ons door het vuur. Met de oudste kunnen we de oorlog winnen met de jongste (is wat heter) de wedstrijd.
Ze hebben een baas nodig die geduld heeft, zeker is en het initiatief neemt. Opvoeding en duidelijkheid hebben ze nodig want als jij de leiding niet pakt dan pakken zij die. Dat begint al als je met ze omgaat zonder dat je erop rijdt. Ho is ho, terug is terug en luisteren moeten ze dit alles in alle rust en consequentheid.
Tevens hebben ze gevarieerd programma nodig, voor de wagen, onder het zadel, een sprongetje en regelmatig andere routes vinden ze fijn.
Inderdaad zoals al eerder werd opgemerkt ze zijn hard voor zichzelf met een hoge pijngrens. Dus belangrijk dat je alles uit sluit wat met pijn te maken kan hebben.
Je kunt de pech hebben dat jouw paard bij de start op een foute manier zadel mak is gemaakt. Dat maakt het wat moeilijker maar niet onmogelijk om er een fijn paard voor terug te krijgen. Mijn ervaring met mijn merens is dat het eerste jaar moeilijk is maar dat je daarna paarden hebt voor het leven die altijd voor je door het vuur gaan. En die van ons waren in het begin ook niet gemakkelijk (te veel voer, te weinig buiten en geen vriendjes waarmee ze op de wei stonden). Nu dat alles goed voor ze geregeld is zijn ze gewoon braaf en top paarden.
Dat je weinig met ze kunt doen door studie is jammer want het braaf zijn moet eerst bevestigd zijn voordat je ze langere tijd zonder rijden kunt hebben. Die van mij kan ik nu hele tijden laten staan en er dan zo mee weg rijden. Geen enkel probleem maar de gezagsverhoudingen zijn wel bevestigd en voor merrie en ruin is duidelijk dat ik de leid merrie ben. Zo stel ik me op en zo word ik ook door ze benaderd en zo hoort het ook. Als ze me niet voldoende respect betonen dan vraag ik dat door ze een stapje terug te zetten. Maar dat is nog maar zelden nodig en er kan dus veel gekroeld worden met ze want alles is bevestigd. Zolang dat niet bevestigd is dan zet al dat poetsen en kroelen maar op een laag pitje. :+

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:13

Heb je er al een fysio/ostheopaat/da naar laten kijken? Het zadel laten controleren? Ik denk dat hier een oorzaak ligt ;)