Makkelijk bewegen aan de longe, moeilijk onder het zadel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: Makkelijk bewegen aan de longe, moeilijk onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:50

Is er geen mogelijkheid dat je er iemand anders op laat rijden? Kijken wat diegene ervaart? Kijken wat ze bij iemand anders doet?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:52

Ja, dat zou wel kunnen. Er lopen wel een aantal mensen rond die ik met mijn paard vertrouw.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:57

Dat zou wel mooi zijn. Als het bij iemand anders wél lukt kan diegene vast wel aangeven op welk punt jij iets aan je rijden zou moeten veranderen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:13

Op de foto zit je heel mooi rechtop, maar weet je toevallig of je je ademhaling vast houdt of meeademt tijdens het rijden? waar je ademhaalt? (borst/buik?)
Besteed je daar wel eens aandacht aan? (Ik ben niet van de zweverig afdeling hoor....) maar het kan zijn dat je zelf te 'betonnerig' of te vast zit, je ademhaling kan je helpen flexibeler te zitten en de energie via jou naar je paard te laten stromen.
Het lijkt me dat je ongemerkt op een of andere manier bij je paard zorgt voor een blokkade in energie. Vandaar dat ik daar aan moest denken.

Hulpmiddelen als mensen op grond met zwepen enzo zou ik niet doen. Je verhelpt het probleem waarschijnlijk for the time being en het moment dat je weer alleen rijdt is het er weer. Ik zou het echt bij jullie samen zoeken, zodat je het samen met je paard kan oplossen.

"Mijn instructeur vertelt inderdaad ook iedere seconde wat ik verkeerd doe"
Is dat echt zo, zegt je instructrice elke seconde wat je fout doet?!?!?!? (Als er iets remmend werkt op een combinatie lijkt het me dat wel....)

Niet dat je bij je instructrice weg moet gaan of zo, maar als ik jou was zou ik af en toe eens ergens een leuke clinic gaan doen, ik zou denk ik niet perse nog meer gaan lessen dan nu, want je komt op dit punt blijkbaar niet echt verder met deze instructrice. Je geld af en toe aan een clinic besteden met een nieuwe frisse kijk op jou en je paard, dat zou ik denk ik zelf doen als ik zo vastliep.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 17:26

Nou ze zegt het niet zo negatief als jij het stelt hoor, maar het is meer dat ze alles ziet wat en benoemt wat ze ziet. Ze ziet het bijvoorbeeld meteen als ik mijn armen weer vast zet, dus dan hoor ik: armen los, schouders los, polsen los..

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:08

Supervixen schreef:
Nou ze zegt het niet zo negatief als jij het stelt hoor, maar het is meer dat ze alles ziet wat en benoemt wat ze ziet. Ze ziet het bijvoorbeeld meteen als ik mijn armen weer vast zet, dus dan hoor ik: armen los, schouders los, polsen los..

Nou ik stel niks, je schrijft het zelf zo:
Supervixen schreef:
Hmm ik hoor inderdaad wel eens van mijn instructrice dat ik mijn bovenbenen meer moet aansluiten op het zadel, net zoals je zegt. Net iets meer je knieën tegen het zadel aan, zonder te klemmen. Toch maar eens op gaan letten. Mijn instructeur vertelt inderdaad ook iedere seconde wat ik verkeerd doe. Ook heb ik al een aantal malen les gehad aan de longe, om inderdaad goed te voelen wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:05

Het heeft echt 0 zin om tempowisselingen met een lange teugel te rijden. Dan loopt je paard namelijk totaal uit elkaar en dat is nu juist wat je niet wil.
Dus als je erop zit, meteen beginnen met rijden. In stap ga je meteen naar voren stappen en terug, schijn overgangen rijden naar halt houden enz. En daarbij streng zijn; geen reactie = grovere beenhulp en daarna zweep. Dit doe je om de 10 meter ongeveer. Vervolgens doe je hetzelfde in draf; op de volte of op de lange zijde. Steeds naar voren rijden en ook gewoon echt reactie krijgen. Overgangen draf-stap en draf-schijnovergang. Alleen als je steeds zeer consequent bent kan je dit oplossen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:14

Ik adviseer je foto's en filmpjes te maken van je rijden. En heel veel foto's en filmpjes te kijken van professionals. Kijk, en onderzoek. Wat zijn de verschillen? Waar kan het aan liggen? Er is blijkbaar iets in je rijden waardoor je het paard belemmert. Doe zo veel mogelijk de professionals na. Of plaats je foto's en filpjes op bokt, je kunt goede tips krijgen.

Om je een idee te geven, een voorbeeld van mij. Mijn paard was in stap onvoldoende voorwaarts. Draf en galop was mooi ruim. Nu heb ik ontdekt (door te onderzoeken wat ik anders deed in draf en galop in vergelijking met de stap) dat ik in de stap te veel naar voren leunde. In draf en galop ging ik meer mijn bekken kantelen om de beweging op te vangen. Sinds ik meer mijn bekken kantel in stap (door 'mijn navel op te trekken') is de stap veel groter en voorwaartser geworden.

Op één of andere manier houd je je paardje tegen. Succes met je onderzoek!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 19:43

EvelienKiss schreef:
Ik adviseer je foto's en filmpjes te maken van je rijden. En heel veel foto's en filmpjes te kijken van professionals. Kijk, en onderzoek. Wat zijn de verschillen? Waar kan het aan liggen? Er is blijkbaar iets in je rijden waardoor je het paard belemmert. Doe zo veel mogelijk de professionals na. Of plaats je foto's en filpjes op bokt, je kunt goede tips krijgen.

Om je een idee te geven, een voorbeeld van mij. Mijn paard was in stap onvoldoende voorwaarts. Draf en galop was mooi ruim. Nu heb ik ontdekt (door te onderzoeken wat ik anders deed in draf en galop in vergelijking met de stap) dat ik in de stap te veel naar voren leunde. In draf en galop ging ik meer mijn bekken kantelen om de beweging op te vangen. Sinds ik meer mijn bekken kantel in stap (door 'mijn navel op te trekken') is de stap veel groter en voorwaartser geworden.

Op één of andere manier houd je je paardje tegen. Succes met je onderzoek!

Foto's en filmpjes kijk ik inderdaad heel veel! Ik volg altijd het HAW, hier heb ik al veel nuttige info gelezen.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:39

Ik lees hier even mee. Ik heb dit probleem ook met mijn haflinger. Longeren gaat goed met zadel erop ook. Precies hetzelfde als jouw. Heb ook altijd met sporen en zweep gereden. Nu rijd ik M1 en moet dus zonder zweep en ik wil nu eerst alles zonder sporen en zweep kunnen. Mijn probleem ook nog erbij is dat ze met zweep wel reageert en zonder echt heel slecht. Hoe is dat bij jouw?
Mijn haf doet alles veel gemakkelijker op lang en laag maar uiteindelijk valt ze dus uit elkaar en traint ze dus de motor nog niet. Ik moet dus nu ook maar even lang en laag losrijden en dan gelijk wat oprichten en bezig houden.

Mijn instructrice heeft er gister ook op gereden om te voelen en zij had hetzelfde probleem. De motor wil slecht. Wat ik nu voornamelijk probeer is veel afwisselen. Niet steeds 1 tempo maar even verruimen maar 2 passen weer terug, dan weer stappen kleine volte dan weer draven. Niet steeds hetzelfde blijven doen. En vooral heel consequent zijn. Het helpt wel maar oh zo moeilijk voor de ruiter. Vooral niet opgegeven en rustig blijven hoe moeilijk en frustrerend het ook het.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 12:26

Bij mij geeft ze dus weinig om de zweep, ze gaat er niet echt harder van in ieder geval. Bij mijn paard gaat het tempo eruit als ik teveel lang en laag rijd, dat vindt ze heel moeilijk. Als ik de teugels helemaal lang laat, gaat haar hoofd in de lucht en kan ze veel makkelijker draven. Daarom start ik nu met losrijden met een lange teugel, zonder druk erop. Dan maak ik een aantal tempowisselingen en rij wat figuren. Zodra ze in een mooi tempo loopt, neem ik de teugels steeds iets erbij terwijl ik het tempo vast probeer te houden.
Aanstaande dinsdag heb ik weer een privéles en ik ben heel benieuwd hoe het dan gaat.

Mijn sporen heb ik sinds december niet meer om, omdat ik vind van mezelf dat ik ze dan toch onbewust teveel ga gebruiken om aan te drijven en dat is niet de bedoeling van sporen.

Ik merk wel, dat nu ze weer (bijna) elke dag buiten staan, het al een stuk beter gaat. Ze is veel losser in haar lichaam en ze heeft meer plezier in het rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:36

@Mandje: jij zit met hetzelfde probleem, maar dan een stukje verder. Ik heb bij mijn dochter (ook M1) precies hetzelfde gezien. Zonder sporen of zweep rijden is niet de oplossing. Daar zit het hem niet in. Het zit hem in het "aan het been" maken of aan de hulpen zetten (is eigenlijk een betere benaming), je paard consequent gehoorzaam laten zijn aan de hulpen. Als je paard niet "aan de hulpen" is, val je door de mand in het M1, omdat je daar de zweep achterwege moet laten.
De oplossing is, zoals je zelf hierboven al zegt, tempowisselingen rijden, waarbij je zelf heel consequent en vooral ook duidelijk bent in het geven van je hulpen. Geen "dubbele" hulpen geven ook. Houd je paard bij de les door tempowisselingen, variatie in oefeningen, laat hem op je wachten etc. Aan het been maken, is eigenlijk het hele pakketje van het gehoorzaam zijn van je paard. Eigenlijk is het africhting. Daar heb je echt je zweep nog bij nodig en kun je pas weglaten als het hele pakketje in orde is. Mijn dochter rijdt in de training en ook op wedstrijd bij het los rijden nog steeds met zweep als dat nodig is om hem nog wat scherper aan de hulpen te zetten.
Als je paard "in kakt" in de ring, heeft dat meestal niet te maken met het missen van de zweep, maar vaker met het feit dat je toch een beetje anders rijdt dan normaal. Heb ik ook bij mijn dochter gezien (wil het netjes doen en is wat te afwachtend, stopt dan eigenlijk met "eraan te rijden").

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:53

Supervixen schreef:
Mijn sporen heb ik sinds december niet meer om, omdat ik vind van mezelf dat ik ze dan toch onbewust teveel ga gebruiken om aan te drijven en dat is niet de bedoeling van sporen.

Mijn mening dat het niet uitmaakt of je wel of niet met sporen rijdt. Als je zonder sporen constant drijft, dan wordt je paard net zo bot op je been als met sporen. Het gaat erom dat je reactie vraagt op je been en je been weer stil (of in ieder geval zo stil mogelijk houdt) als je reactie hebt gekregen. Alleen als je paard in tempo terug komt geef je weer been bij, net zolang tot je paard begrijpt dat hij in dat tempo moet blijven lopen tot jij met je zit en eventueel teugelhulp aangeeft dat hij in tempo terug moet komen. Het moet duidelijk zijn voor je paard.
In het hele africhtingsverhaal is het zelfs dat hoe groener je paard is in africhting (en dan bedoel ik niet een heel jong paard mee, maar een paard dat nog niet goed reageert op de hulpen en die bijvoorbeeld nog niet voldoende sterk of buigzaam is) je die sporen juist keihard nodig hebt. Een paard gaat met een prikje met de spoor toch wat gemakkelijker opzij dan zonder, zeker als hij dat nog niet zo goed kan. Zit dat "knopje" er goed op, dan zal hij die ook zonder spoortje gehoorzaam uitvoeren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 13:02

Citaat:
Mijn mening dat het niet uitmaakt of je wel of niet met sporen rijdt. Als je zonder sporen constant drijft, dan wordt je paard net zo bot op je been als met sporen. Het gaat erom dat je reactie vraagt op je been en je been weer stil (of in ieder geval zo stil mogelijk houdt) als je reactie hebt gekregen.

Hier heb je helemaal gelijk in, maar ik vind dat ik mijn benen dan toch nog niet stil genoeg hou om met een spoor te rijden. Dan raak ik haar per ongeluk toch, terwijl dit niet de bedoeling is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:00

Dat snap ik wel, maar in de graad van africhting waarin je paard is, zal hij toch eerder een goede voorwaartse reactie geven als je een spoor aan hebt. Ook al is je been niet heel stil, als je maar bewust probeert ze zo stil mogelijk te houden, zal je paard het verschil best begrijpen. Als je geen sporen aan hebt en je moet je paard enorm schoppen voor maar een beetje voorwaartse reactie ben je eerder geneigd om te blijven drijven omdat de reactie naar voren onvoldoende is.
Weet je ik heb vroeger ook zo gedacht. Reed eerst met een klein spoortje want waar eindig je dan dacht ik. Maar toen ik met een wiel begon te rijden, merkte ik dat ik daardoor mijn pony veel gemakkelijker tussen twee benen en twee handen in kon rijden. Het is een welsh cob, dus hele sterke pony. En verder is hij lenig en liep hij gewoon dwars door mijn been heen als hij bepaalde oefeningen moest doen. Het wielspoortje heeft geholpen om hem de oefeningen correct te laten uitvoeren, waardoor hij meer recht gericht werd (spieren op de goede plek) en hij nu zonder spoor ook goed loopt, omdat hij daar nu sterk en lenig genoeg voor is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 14:29

Ik schop mijn paard niet naar voren, dat heeft helemaal geen zin. Daar wordt ze alleen maar opstandig van. Maar misschien bind ik mijn sporen vanmiddag weer eens om. Kijken of ik verschil voel nu ik zolang zonder heb gereden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:34

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 14:48

Ik heb al eens een boomloos zadel geleend van iemand bij ons op stal. Ik vond het persoonlijk wel leuk voor een keertje, maar ik zou er niet dagelijks mee willen rijden.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:20

Ik volg dit topic even want ik heb precies hetzelfde qua niet aan het been te krijgen.

Ik las afgelopen week een interview met Edward van Gal waarin hij vertelde dat hij in zijn trainingen geen enkele zijde hetzelfde tempo/gang rijdt.
Ik heb het maandag eens uitgeprobeerd en hij was een stuk geconcentreerder bezig en de oortjes stonden de hele tijd naar voren. Ik merkte dat hij die afwisseling van elke zijde een 'nieuwe opdracht' steeds leuker begon te vinden en hij wachtte echt op een nieuwe opdracht. Naast die oefening heb ik ook veel slangenvoltes met in elke boog een volte 10 meter gereden en tempo- en gangwisselingen meegenomen op een gebroken lijn en tijdens het hand veranderen (eerste stuk draf, tweede stuk middendraf of tweede stuk galop). Het was voor het eerst dat meneer het warmer had dan ik *\o/* :D :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:07

elady schreef:
Ik volg dit topic even want ik heb precies hetzelfde qua niet aan het been te krijgen.

Ik las afgelopen week een interview met Edward van Gal waarin hij vertelde dat hij in zijn trainingen geen enkele zijde hetzelfde tempo/gang rijdt.
Ik heb het maandag eens uitgeprobeerd en hij was een stuk geconcentreerder bezig en de oortjes stonden de hele tijd naar voren. Ik merkte dat hij die afwisseling van elke zijde een 'nieuwe opdracht' steeds leuker begon te vinden en hij wachtte echt op een nieuwe opdracht. Naast die oefening heb ik ook veel slangenvoltes met in elke boog een volte 10 meter gereden en tempo- en gangwisselingen meegenomen op een gebroken lijn en tijdens het hand veranderen (eerste stuk draf, tweede stuk middendraf of tweede stuk galop). Het was voor het eerst dat meneer het warmer had dan ik *\o/* :D :+

kijk dat is de bedoeling. Paarden vinden het werk op die manier ook een stuk leuker. Je moet wel uitkijken hiermee te overdrijven want om te voorkomen dat je paard niet een constant tempo meer kan lopen (heb ik ook wel es gezien). Het schakelen is eigenlijk bedoeld om te controleren of je paard nog gehoorzaam is.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:00

Basis moet ook bevestigd blijven, daar heb je helemaal gelijk in!
Ik heb eerst rustig losgereden (lange stukken, grote voltes etc) op een (waarschijnlijk) nog te laag tempo en daarna deze oefeningen pas gedaan. Op die manier krijg je ook je verzameling gemakkelijker voor elkaar, iets wat je toch vaak pas na het losrijden oppakt. Daarna weer geeindigd met lange stukken, maar gelukkig wel met een vlotter paard :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:56

Heeft er ondertussen al iemand anders op gereden, supervixen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 16:41

Nee nog niet, maar ik heb vandaag wel weer les gehad. In het begin heeft mijn instructrice me geholpen door in het midden te staan met een longeerzweep erbij. Veel tempowisselingen gedaan. Toen afbouwen naar de zweep stil houden en ten slotte ging ze aan de kant staan en heb ik zelf tempowisselingen gemaakt. Ze liep aan het eind al veel lekkerder dan vorige les.

Ik heb het erover gehad met mijn instructrice om eens een keer les te nemen van Ron de Craemer. Weet niet of iemand hem hier kent. Hij traint het paard van mijn instructrice, dus ik zie hem regelmatig hier op stal. Hij rijdt op lichte tour niveau. Kost even wat centen, maar misschien ziet hij nog beter waat het probleem zit.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:51

Misschien kan hij er eens op?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 17:01

Dat vond mijn instructrice geen goed idee; was een beetje bang dat ze dan een heeeel zwaar half uurtje zou krijgen :+ en dan weet ik nog niet hoe ik het zelf moet doen. Maar ik ga eens met hem overleggen als ik hem weer zie op stal.