Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Supervixen schreef:Nou ze zegt het niet zo negatief als jij het stelt hoor, maar het is meer dat ze alles ziet wat en benoemt wat ze ziet. Ze ziet het bijvoorbeeld meteen als ik mijn armen weer vast zet, dus dan hoor ik: armen los, schouders los, polsen los..
Supervixen schreef:Hmm ik hoor inderdaad wel eens van mijn instructrice dat ik mijn bovenbenen meer moet aansluiten op het zadel, net zoals je zegt. Net iets meer je knieën tegen het zadel aan, zonder te klemmen. Toch maar eens op gaan letten. Mijn instructeur vertelt inderdaad ook iedere seconde wat ik verkeerd doe. Ook heb ik al een aantal malen les gehad aan de longe, om inderdaad goed te voelen wat er gebeurt.
EvelienKiss schreef:Ik adviseer je foto's en filmpjes te maken van je rijden. En heel veel foto's en filmpjes te kijken van professionals. Kijk, en onderzoek. Wat zijn de verschillen? Waar kan het aan liggen? Er is blijkbaar iets in je rijden waardoor je het paard belemmert. Doe zo veel mogelijk de professionals na. Of plaats je foto's en filpjes op bokt, je kunt goede tips krijgen.
Om je een idee te geven, een voorbeeld van mij. Mijn paard was in stap onvoldoende voorwaarts. Draf en galop was mooi ruim. Nu heb ik ontdekt (door te onderzoeken wat ik anders deed in draf en galop in vergelijking met de stap) dat ik in de stap te veel naar voren leunde. In draf en galop ging ik meer mijn bekken kantelen om de beweging op te vangen. Sinds ik meer mijn bekken kantel in stap (door 'mijn navel op te trekken') is de stap veel groter en voorwaartser geworden.
Op één of andere manier houd je je paardje tegen. Succes met je onderzoek!
Supervixen schreef:Mijn sporen heb ik sinds december niet meer om, omdat ik vind van mezelf dat ik ze dan toch onbewust teveel ga gebruiken om aan te drijven en dat is niet de bedoeling van sporen.
Citaat:Mijn mening dat het niet uitmaakt of je wel of niet met sporen rijdt. Als je zonder sporen constant drijft, dan wordt je paard net zo bot op je been als met sporen. Het gaat erom dat je reactie vraagt op je been en je been weer stil (of in ieder geval zo stil mogelijk houdt) als je reactie hebt gekregen.
elady schreef:Ik volg dit topic even want ik heb precies hetzelfde qua niet aan het been te krijgen.
Ik las afgelopen week een interview met Edward van Gal waarin hij vertelde dat hij in zijn trainingen geen enkele zijde hetzelfde tempo/gang rijdt.
Ik heb het maandag eens uitgeprobeerd en hij was een stuk geconcentreerder bezig en de oortjes stonden de hele tijd naar voren. Ik merkte dat hij die afwisseling van elke zijde een 'nieuwe opdracht' steeds leuker begon te vinden en hij wachtte echt op een nieuwe opdracht. Naast die oefening heb ik ook veel slangenvoltes met in elke boog een volte 10 meter gereden en tempo- en gangwisselingen meegenomen op een gebroken lijn en tijdens het hand veranderen (eerste stuk draf, tweede stuk middendraf of tweede stuk galop). Het was voor het eerst dat meneer het warmer had dan ik![]()
![]()
en dan weet ik nog niet hoe ik het zelf moet doen. Maar ik ga eens met hem overleggen als ik hem weer zie op stal.