hoe rust krijgen bij een hypere pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

Re: hoe rust krijgen bij een hypere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:47

Al eens aan magnesium oid gedacht? Misschien eens een bloedje doen bij de da?
En geef haar vooral de kans, ga er niet opzitten met het idee ze gaat toch alleen maar druk doen, dat houdt ook de rust in jezelf. Ga ervan uit dat ze het goed doet, doet ze dat niet corrigeer duidelijk en ontspan zelf weer, geef haar opnieuw de kans het goed of fout te doen. Vaak blijven mensen in hun correctie hangen en krijgt het paard niet eens de kans het goed te doen, want die blijft druk omdat de mens zich irriteert dat het paard het fout doet, door die spanning gebeurt dat ook.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:49

dat klopt zeker. ik heb een tijd niet gereden omdat ik er hélemaal zat was. kon niet meer met een fijn gevoel er op stappen.

toen les gezocht, waardoor ik weer wat meer begrip voor haar kreeg. terug naar de basis, niet te veel van haar vragen en vooral blij zijn met die 3 passen dat ze wél rustig is.
nu zijn we 2 maanden verder en merk ik dat ze nog joliger is geworden!
vrijdag heb ik weer les, dus dan goed aan het werk. maar in tussentijd wil ik er natuurlijk zelf ook aan werken.

ik ga nu aan de slag met haar geestelijk aan het werk zetten, gelijk opstappen en wegrijden, niet te lang blijven hangen in het rustig willen stappen, komt later wel :j vervolgens aan de gang met de ophoudingen.

is het in dit geval nog van belang hoe lang ik haar aan het werk zet? is een half uur genoeg als ze haar best gedaan heeft? of moet ik juist doorrijden om haar moe te maken?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:55

Geen ophoudingen maken, maar rustig blijven lichtrijden. Je moet het tempo eruit halen vanuit je zit en niet met ophoudingen, want je wil niet langzaam-hard-langzaam-hard, je wilt continu rustig! Ik zou gewoon stoppen als het goed gaat, het gaat niet om het moe maken van je paard, ze moet gaan begrijpen wat jij van haar wilt. Als ik zou doorrijden tot mijn paard moe is, kan ik een buitenrit van 24u maken..

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:58

Er zijn al veel nuttige tips gegeven. En inderdaad rustig lichtrijden. Wat ik zelf daarbij vaak doe met een druk-geval is echt om ze aan het werk te zetten; bij elke letter waar je voorbij komt een oefening doen, dat kan een figuur zijn of een overgang terug of weg, bij de volgende letter stukje opzij/ keertwending (ligt aan niveau) enzovoort. Dan blijft het allemaal mega afwisselend en kan jij niet onbewust lang rechtuit (=saai) rijden. Blijf zelf in de "yoga"-relax-stand. En goed=goed, dus heel erg veel stembeloning, eventjes lange teugel en direct weer verder.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:31

thanks!
ik ga nu proberen wat van de tips in praktijk te brengen :D

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:13

nou, dat was het niet echt.. rennen vliegen harder en harder. uiteindelijk één rondje normaal kunnen draven en toen maar gelijk gestopt en buiten uitgestapt. ik ben bek af, romy helaas niet :')

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:45

Wat vervelend, wat heb je nu precies geprobeerd ? En waar ging het mis ?

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:45

rust met opzadelen/bak lopen/opstappen (dit ging overigens super, erg rustig!) opstappen en wegrijden, niet de kans geven om te beginnen te dribbelen maar gelijk door draven.

van daar uit proberen geestelijk aan het werk te zetten, dus veel schijn overgangen, stelling vragen, wendingen rijden noem maar op.
helaas daarbij erggggggg druk, dus ik ben bewust op mijn ademhaling gaan letten. diep uit ademen en ontspannen. ook dit was niet echt uitkomst.
daarna een goed aantal rondes laten galloperen, energie er uit (daar blijft ze trouwens netjes rond bij, waardoor ook beter te controleren)
na de gallop zaten er heel af en toe een rustig stukje draf tussen. en na een half uur kreeg ik haar een volte op een normale draf en ben ik gestopt, en buiten gaan uitstappen om de rust te bewaren.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:20

Misschien moet je net zoals ik de volgorde veranderen.... Dus eerst heel eventjes draven en dan meteen galopperen. Blijkbaar is jouw paardje net als de mijne meer ontspannen in galop dan draf. Ff warm laten draaien, ontspanning vinden. Daarna korte stukjes oppakken, veel belonen bij braaf gedrag en zeker niet teveel vragen. Ik vind eigenlijk naar aanleiding wat je schrijft, dat het helemaal niet verkeerd ging.

Het kan niet ineens perfect zijn, maar met kleine stapjes per dag verbetering geven.
Ik vind het al helemaal super om te lezen dat met bak lopen en opstappen en wegrijden het goed ging, zonder gedribbel. Dat is toch al een hele overwinning !! En na de galop zaten er ook rustige stukjes draf tussen :) Probeer je te focussen op de vooruitgang en niet alleen op de minder goede stukjes.

Succes !!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:29

Misschien toch van de kuil afhalen? zit veel suiker in en dus mogelijk teveel energie voor je haffie?

Sober houden in voeding, scheelt misschien een stukje.

En van vaak en langer door blijven longeren wordt je paard alleen maar fitter van en dus drukker, je leert het eigenlijk dat ie lekker mag uitleven dan dat ie ff rustiger aan moet doen.

En als ie teveel energie heeft bij het begin van het rijden, ga dan gewoon gelijk lekker draven of galopperen maar dan wel beheerst hoor en daarna kan je aan t werk gaan in stap enzo.

Want dwingen braaf in stap te blijven heeft toch geen zin als ie overloopt van veel energie, maak je alleen maar erger doordat je het dwingt rustig te zijn, denk ik zo en dat heb ik wel vaker gezien.

Wat ook goed helpt is zet m overdag lekker buiten (elke dag) met een speelvriend, dan is het ergste wel eraf.

Zo ook met mijn paard vroeger altijd en elke dag in de wintermaanden overdag in de paddock en dan spelen ze echt uren achter elkaar en dan is ie zo braaf als wat bij het rijden doordat hij het kwijt kan raken bij het spelen.

Het was zoals altijd gewoon zo op kunnen stappen ipv eerst te moeten longeren enzo.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:41

Schijnovergangen zou ik even laten, ik zou eerst proberen een rustig basistempo te creëren. Als ik schijnovergangen ga rijden word de mijne juist een stuk drukker.

Losgaloperen kan ook nog wel eens goed werken, mits je voldoende controle hebt over je galoptempo!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:50

Ja, van schijnovergangen wordt mijn nu hele rustige coole arabier ook druk en loperig, dat was een goede tip van Princesj, dat zou ik ook maar laten bij je haflinger.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 13:48

Dankjewel allen weer!

Wat is dan slim qua opstappen wegrijden? neem aan dat ik niet gelijk kan weg galopperen?

beheerst draven is juist een beetje het probleem, dát gaat niet. beheerst galopperen gaat stuk beter. stap is het ergst, dat gaat hoog uit 10 meter.

Buiten staat ze iedere dag hoor! met 6 vriendjes, dus vermaken doet ze zich zeker. .

Dus nu heb ik het volgende om mee te werken; Opstappen gelijk aan het werk in gallop/draf, en daarna pas stukjes stap meenemen. en veel figuren rijden. zelf rustig blijven in ademhaling en lichtrijden en vooral de stukjes die wél goed zijn belonen.

am i right?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:57

Ik zou even aan de hand losstappen anders, dan opstappen klein stukje stappen en dan losgaloperen. Dan zijn de spieren alvast wat opgewarmd voor je gaat loswerken. Als je rust hebt in galop kun je rustig gaan draven en proberen de stap als beloning te gebruiken (dus stap+lange teugel).

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:50

Eerst aan de hand instappen, maar zover was je al :)
Dan ga je erop draaf je 1 rondje linksom, van hand veranderen, 1 rondje rechtsom.
Daarna meteen aangalopperen. Goed losrijden in galop. Pas daarna weer draven, veel figuren maken om de snelheid eruit te houden. Is ze braaf? Ga je weer een stukje galop om de spanning weer weg te laten vloeien. Als stappen ontzettend veel stress geeft, gewoon nog niet doen.

Instappen en uitstappen aan de hand. Dat doe ik ook met mijn stresskip.

Daarna ga je rustig proberen stapjes stap tussendoor te doen. Bij mij gaat dat heel erg goed als ik haar eerst achterwaards heb gezet.
Dus, halthouden, achterwaards, halthouden, wegstappen, halthouden en belonen !!
Uiteindelijk gaan ze het snappen en ik kan het weten.

Inderdaad rustig blijven ademhalen en onder het tempo lichtrijden ( vooral niet de voorkant vast blijven houden ). En heel erg goed, juist de goede stukjes belonen :D

Ik ben reuze benieuwd naar hoe het vandaag dan ging.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 10:58

ik heb gister niet gereden, mijn knie wilde niet (chronische knie blessure) en met dat eeuwige gedribbel van room doet dat mijn knie niet echt goed.

ik heb om half 3 les, stap om 2 uur op zodat ik vast een beetje rust kan proberen te rijden.

ik ga zeker weer alle tips mee nemen! Carmy81, jouw uitgebreide antwoord moet daar zeker bij helpen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:22

Onrust kan ook duiden op een lichamelijk ongemak,zij het in magnesium tekort of een blokkade in het lijf.
Aangezien je zelf al aangaf dat je oude zadel niet naar behoren paste zou ik eens een massage laten geven aan je paard in combi met magnesium omdat je zelf ook aangeeft dat ze weinig krijgt qua eten.

Onthoud goed,je paardje geeft enkel reaktie op iets wat niet lekker zit,dit is geen geklier maar kan duiden dat ze niet lekker in dr vel zit.
Ieder paard kan wel een hyper zijn maar na een poosje rijden is dat vaak eruit die overtollige energie.Blijft een paard dribbelen en druk doen dan zou ik bovenstaande toch eens serieus overwegen.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:37

funnyhorses schreef:
Onrust kan ook duiden op een lichamelijk ongemak,zij het in magnesium tekort of een blokkade in het lijf.
Aangezien je zelf al aangaf dat je oude zadel niet naar behoren paste zou ik eens een massage laten geven aan je paard in combi met magnesium omdat je zelf ook aangeeft dat ze weinig krijgt qua eten.

Onthoud goed,je paardje geeft enkel reaktie op iets wat niet lekker zit,dit is geen geklier maar kan duiden dat ze niet lekker in dr vel zit.
Ieder paard kan wel een hyper zijn maar na een poosje rijden is dat vaak eruit die overtollige energie.Blijft een paard dribbelen en druk doen dan zou ik bovenstaande toch eens serieus overwegen.

Wat doet magnesium?
maar zolang ik romy al rij is ze al zo. en dat is toch al zeker 5 jaar. daarbij zitten de oortjes er altijd op, en heeft ze buiten het rijden om ook een concentratie van een mug, ieder bewegend blaadje is interessant. ik denk dus eerder dat het te maken heeft met een concentratie probleem dan met problemen in haar lichaam.

toch wil ik wel een keer iemand laten kijken of ze een blokkade ergens heeft want inderdaad door het oude zadel zou kunnen komen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:12

Magnesium zorgt voor de ontspanning in de spieren.Een paard wat zich niet kan ontspannen zal ook zo'n stuiterbal effect geven.Dat is geen kwaadheid van het dier hoor maar het onvermogen om letterlijk tot rust te komen.Als je pony constant ergens spanning voelt is het logisch dat ie zich blijft opfokken.

Laat eens een osteopaat komen,kost de wereld niet en kan al zo ontzettend veel schelen.Daarbij voelt een osteo of er ergens een blokkade zit.Massage kan ook maar zal enkel op spieren inwerken.
Magnesium tekort komt best veel voor bij paarden,dieren worden dan als heet afgetiteld terwijl ze dat niet echt zijn.
Het is nog altijd een verschil tussen een fris-fit paard of een paard wat oerdruk en bijna onhandelbaar is.Dat die oortjes erop staan wil echt niks zeggen,het ene paard draaid ze altijd een kwartslag of hangt ze horizontaal en de ander altijd spits naar voren is een beetje aard van het beesje.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 18:01

Zo, vandaag les gehad. nog steeds druk druk, maar zaten zeer zeker stukken van onstpanning in! vooral op de linkerhand laat ze mooi los en loopt ze over haar rug. instructrice heeft gefilmt, dus het eens van uit ander perspectief gezien en eerlijk is eerlijk, eigenlijk ziet het er niet eens zo heel onrustig uit.

wel duidelijk dat ik meer mijn handen mag dragen en zelf ook wat rustiger mag zijn. maar zo'n les geeft me goede hoop.

zoals een van de tips die eerder is gegegevn, eerst wat galloperen voordat ik echt aan de slag ga, dit ging erg fijn vandaag! ze ontspande zo mooi in de gallop! liep niet onder me uit of iets. daarna ook kleine stukjes kunnen stappen.

ik ga gewoon lekker hier mee door.

Ik ga me even wat verder verdiepen in het magnesium verhaal, klinkt interessant.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:05

bel pavo grooming team

afgelopen woensdag avond had ik een info avond en is magnesium ook besproken

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 19:42

ik ga het onthouden!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:44

ik lees mee :)

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:10

Hoevaak/Hoelang rij je misschien kan ze haar energie niet kwijt?
En met grondwerk, probeer is snoepjes/beloningen ik denk dat ze dan wel wat oplettender is.
En anders zou ik het niet weten.

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:11

Liiszle schreef:
Zo, vandaag les gehad. nog steeds druk druk, maar zaten zeer zeker stukken van onstpanning in! vooral op de linkerhand laat ze mooi los en loopt ze over haar rug. instructrice heeft gefilmt, dus het eens van uit ander perspectief gezien en eerlijk is eerlijk, eigenlijk ziet het er niet eens zo heel onrustig uit.

wel duidelijk dat ik meer mijn handen mag dragen en zelf ook wat rustiger mag zijn. maar zo'n les geeft me goede hoop.

zoals een van de tips die eerder is gegegevn, eerst wat galloperen voordat ik echt aan de slag ga, dit ging erg fijn vandaag! ze ontspande zo mooi in de gallop! liep niet onder me uit of iets. daarna ook kleine stukjes kunnen stappen.

ik ga gewoon lekker hier mee door.

Ik ga me even wat verder verdiepen in het magnesium verhaal, klinkt interessant.

Wat goed dat het nu wat beter ging!