xSlvna schreef:Verwaarlozen van goede spieren -> goede spieren nemen af, maar het 'verwaarlozen' van de rug en halsspieren die wel gebruikt 'moeten' worden betekend dat er andere (buik, onderhals) spieren gebruikt worden.
Verwaarlozen -> verpesten dus.
Superwoman, of ik nu ga uitrijden, dressuur of springtraining heb, paard word gereden met stelling, buiging, opgeheven rug (niet zo zeer als '100% over de rug' lopen, maar zeker niet als een weggedrukte rug) etc.
Hoofd van het paard wil ik niet in de lucht hebben, dus altijd het verlengen in de rug en hals, als de achterhand en het ruggebruik dan niet optimaal zijn vind ik niet erg maar ik wil toch grotendeels een dragend en ontspannen paard onder me.
IrisDH, heb persoonlijk maar één keer gezien dat een paard letterlijk in de krul getrokken werd (die valse knik erbij), een paard wat naar onder 'verplicht' word net als bij in de krul trekken, gebruikt eerder zijn achterhand om te dragen dan een paard wat met het hele lichaam uit elkaar valt.
Paard wat in de krul getrokken wordt kan prima met een weggedrukte rug lopen. Daarom moet je van achter naar voren rijden.