onhandelbaar na galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaudy

Re: onhandelbaar na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:19

Echt superbedankt voor al je tips,
maar wat bedoel je precies met de noodrem aanleren? Je martingaal gebruiken?
Ze is soms wel in een drukke bui, maar niet altijd. Het ergste probleem is wel de galop. Als ik bijvoorbeeld het pad heb gegalopeerd en ik draaf rustig terug en we gaan weer terug over hetzelfde pad springt ze vanzelf aan of gaat harder. Dit doet ze de laatste tijd veel vaker.
Er zijn een paar paden waar ze echt hard gaat, ik denk omdat dat eerst haar vaste racepad was voor haar. (ik heb haar net een half jaar) Meestal is ze op de heenweg wel rustiger maar het maakt niet uit welke kant ik opgallopeer, ze gaat alsnog echt hard.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:21

voorlopig zou ik gewoon blijven stappen op de paden waarvan je weet dat ze hard gaat.. je moet je paard wel voor blijven en aanvoelen! op den duur leer je wel welke beweging ze maakt voor ze er tussenuit piept!

en vond ik ook een goede tip : alleen op de heenweg galopperen! ( terug is bij mij ook soms een ramp )

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:31

Heb hier ook zo 1 lopen..
Heb het opgelost door gewoon niet meer te galopperen, nu ja, niet voor altijd, maar voor even.
maar gewoon stap en draf, veel overgangen, eens strekken, eens kort draven, halsstrekken, ...
Daarna geprobeerd met 3 pasjes galop, meteen voelde ik mijn pony heet worden, hoofd in de lucht. Ik zelf bleef er rustig onder (wat soms niet zo was, waardoor ik hem maar meer zenuwachtiger maakte)
Uiteindelijk stil gekregen (niet in zijn mond zitten sleuren, gewoon op zit, stem en rustig aftikkend terugnemen) Daarna gewoon opnieuw begonnen en zo opgebouwd.
Nu kan ik zonder zadel en hoofdstel op mijn pony springen en gewoon met halstertouw rond rond nek naar buiten gaan (nu ja, nu ben ik wel te groot voor hem, dus de huurster kan dit nu)

veel succes!

edit; Ook op verschillende plekken draven, en niet 1 vast pad nemen, waar het toevallig uitkomt dat je daar draaft, neem nieuwe routes ed, maar hou je pony bezig :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:36

eerst eens buitenritten alleen maar stappen tot ze echt rustig en normaal doet, dan draven erbij en zorgen dat ze rustig en kalm blijft lopen. wordt ze driftig terug naar stap en de rest van de weg stappen. op deze manier opbouwen heeft bij mijn merrie enorm geholpen

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:40

Misschien lees ik het verkeerd of bedoel je het anders maar ik zie staan dat je na zoon ongecontroleerde galop afstapt en terug naar stal of bak loopt.
Pony kan daaruit leren dat wanneer hij vervelend doet, hij terug naar stal mag. Ook als de pony daarna nog de rijbak in moet heeft hij nog gewonnen, hij mocht immers eerst terug naar stal.
Ik denk ook dat het daardoor steeds erger wordt.
Met andere woorden: in het begin even helemaal niet galopperen en als ie vanzelf aanspringt kun je best afstappen maar dan maak je gewoon nog een extra omweg.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:43

aftappen was voor mij inderdaad ook een echte no no. mijn merrie ging in een ziekelijk hard tempo rennen en stopte aan het einde van het pad en zette geen stap meer na een tijdje. buitenrit was voor haar rennen en stilstaan.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:50

_black_rose_ schreef:
Misschien lees ik het verkeerd of bedoel je het anders maar ik zie staan dat je na zoon ongecontroleerde galop afstapt en terug naar stal of bak loopt.
Pony kan daaruit leren dat wanneer hij vervelend doet, hij terug naar stal mag. Ook als de pony daarna nog de rijbak in moet heeft hij nog gewonnen, hij mocht immers eerst terug naar stal.
Ik denk ook dat het daardoor steeds erger wordt.
Met andere woorden: in het begin even helemaal niet galopperen en als ie vanzelf aanspringt kun je best afstappen maar dan maak je gewoon nog een extra omweg.

Nee zo bedoel ik het niet, meestal zet ik haar een tijdje op de volte.
Ik blijf er meestal wel opzitten maar als ik er écht geen controle over heb moet ik wel.
Dan loop ik meestal even en stap later weer op. Probeer haar rustig te krijgen en ga daarna naar stal.
Ik probeer het wel goed af te ronden in een rustig tempo, en dan gaat het ook goed. :)

Maar ik snap wat je bedoelt, en hoop dit ook even doorzetten. Anders wordt het natuurlijk nog erger.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:50

Het nadeel van een martingaal is ook dat je niet meer met de hoogte van je hand kan werken en je vernaggelt je neckreining. Je zou het paard al lang moeten vragen om nageefelijkheid voordat die martingaal iets gaat doen. Je moet het zo ver niet laten komen.

nageefelijkheid kun je het beste in stand oefenen, (ja het begint bij het hoofd) dan uitbreiden in beweging.
belangrijk is dat jij zelf direct nageeft als hij nageeft, en daaruit kun je heel veel respect krijgen voor de teugelhulp. meestal is dat in een middagje begrepen door ene paard, een ruiter vind het vaak veel moeilijker.

ik heb echt veel mensen met martingaal zien rijden, en ook vaak zo'n onding in mijn hand gehad en ik heb werkelijk nog nooit een baat ervan gezien. Tot op mensen die kopstoten kregen van hun eigen paard... met martingaal. Een standing martingale is natuurlijk effectiever, maar dat is een heel harde maatregel, zou ik niet willen doen.

Noodremen zijn er veel verschillende opties, meer of minder vriendelijk en meer of minder betrouwbaar.

Je kunt hele ophoudingen rijden met een duidelijke stemhulp en dan direct vloeiend, met redelijk hoog tempo een aantal (6-10) passen achterwaarts gaan. Dat houdt je een tijd consequent vol, dan heeft het paard de neiging om met de achterhand onder te komen bij halthouden.
Je kunt ook uit elke gang in de bak oefenen met halthouden, ook uit galop, let wel op dat ie niet z'n hele gewicht op de voorbenen gooit, vandaar oefening boven beschreven.

Ik heb ook een succesvolle horsemanship figuur zijn paarden vanaf het eerst begin (op bosal of zelfs halster) hun neus tot hun flank laten buigen, een paard komt dan niet ver meer als ie zijwaarts zo ver in de hals gebogen is. Dat is echter een vrij stevige maatregel. Paarden kunnen daarbij ook echt struikelen. vallen dan op hun voorknieen en kunnen zelfs over de kop slaan. meestal gaan ze echter in heel kleine rondjes. ze begrijpen het punt wel snel.

als je op het punt staat over een snelweg te galopperen, of een legeroefening in ofzo (lees: 'gevaar') wellicht een goed idee, anders wel erg voor de gevorderde ruiter.

Overigens: over mijn opmerking een ANDER bit te proberen: Ik had het niet per se over een scherper bit, sommige paarden reageren nou eenmaal beter op een andere uitvoering, zelfs de pasvorm van het mondstuk kan echt veel uitmaken. (de verdeling van bitten uitsluitend op 'scherpte' is een oversimplificatie en dat rijtje is erg discutabel, trouwens, maar dat daargelaten.) Daarnaast maak ik er zelf een nuance bij.

heel veel mensen denken dat een trensJE (verkleinwoord alleen al) een vriendelijk bit is, en dat is gewoon onzin. de vriendelijkheid van de verschillende bitten in de handel is eigenlijk niet zo groot als de meeste mensen aannemen. Zoals met alles met je paard: leer eerst at het doet en daarna pas gaan kijken of je het wilt gebruiken.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:58

@TS: ok dan heb ik het inderdaad wat verkeerd begrepen maar onderliggende gedachte is overgekomen zie ik^^

verder ben ik het heel erg eens met Airnt wat "hulpmiddelen" betreft.
Paarden zijn super gevoelig en hoewel veel mensen er waarschijnlijk nieteens op trainen zullen heel veel paarden al reageren op het aanleggen, of weghalen van druk van de teugel op de nek. Een martingaal zorgt er misschien wel voor dat het hoofd niet zo ver omhoog kan maar het zorgt er evengoed voor dat je een steeds duidelijkere teugelhulp nodig hebt om iets te bereiken aangezien je op de hals niks meer kunt bereiken.
En dan het bit. De scherpte van een bit is heel erg discutabel. En zelfs als je een heel zwaar/scherp bit erin legt kan een paard zich er nog makkelijk doorheen trekken. En dan heb je helemaal niks meer in de hand. Uiteindelijk komt er een moment dat er gewoon niks zwaarders of scherpers meer is.

Ik rijd vrijwel alleen koudbloeden. De echte zware types, brabanders en ardenners. Die komen niet eens met hun hoofd omhoog als ze er tussenuit knijpen. Die trekken me letterlijk uit het zadel als ik te hard aan mijn teugel trek. In zo'n geval moet je het wel hebben van het aangeleerde gedrag en de samenwerking met je paard

Ik zou in het begin gewoon niet galloperen. Probeer eens een paar keer rustig rondje in stap. Beloon de pony bij thuiskomst uitbundig en laat zien dat je echt blij bent.
Dan kun je het langzaam uitbreiden met wat drafjes. Daarbij vooral ook heel veel overgangen rijden. Paar meter draven en weer rustig terug naar de stap. Dan pas weer draven als de pony weer helemaal rustig is.
Datzelfde kun je dan doen met de galop. Rustig aan uitbouwen naar grotere stukken.

Oja, paarden zijn vaak echt heel slim. Die weten precies welk pad naar huis gaat en welke niet. Je zou ook kunnen proberen alleen te galoperen op wegen die niet naar huis gaan.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 15:12

_black_rose_ schreef:
@TS: ok dan heb ik het inderdaad wat verkeerd begrepen maar onderliggende gedachte is overgekomen zie ik^^

verder ben ik het heel erg eens met Airnt wat "hulpmiddelen" betreft.
Paarden zijn super gevoelig en hoewel veel mensen er waarschijnlijk nieteens op trainen zullen heel veel paarden al reageren op het aanleggen, of weghalen van druk van de teugel op de nek. Een martingaal zorgt er misschien wel voor dat het hoofd niet zo ver omhoog kan maar het zorgt er evengoed voor dat je een steeds duidelijkere teugelhulp nodig hebt om iets te bereiken aangezien je op de hals niks meer kunt bereiken.
En dan het bit. De scherpte van een bit is heel erg discutabel. En zelfs als je een heel zwaar/scherp bit erin legt kan een paard zich er nog makkelijk doorheen trekken. En dan heb je helemaal niks meer in de hand. Uiteindelijk komt er een moment dat er gewoon niks zwaarders of scherpers meer is.

Ik rijd vrijwel alleen koudbloeden. De echte zware types, brabanders en ardenners. Die komen niet eens met hun hoofd omhoog als ze er tussenuit knijpen. Die trekken me letterlijk uit het zadel als ik te hard aan mijn teugel trek. In zo'n geval moet je het wel hebben van het aangeleerde gedrag en de samenwerking met je paard

Ik zou in het begin gewoon niet galloperen. Probeer eens een paar keer rustig rondje in stap. Beloon de pony bij thuiskomst uitbundig en laat zien dat je echt blij bent.
Dan kun je het langzaam uitbreiden met wat drafjes. Daarbij vooral ook heel veel overgangen rijden. Paar meter draven en weer rustig terug naar de stap. Dan pas weer draven als de pony weer helemaal rustig is.
Datzelfde kun je dan doen met de galop. Rustig aan uitbouwen naar grotere stukken.

Oja, paarden zijn vaak echt heel slim. Die weten precies welk pad naar huis gaat en welke niet. Je zou ook kunnen proberen alleen te galoperen op wegen die niet naar huis gaan.

Thanks!! Hier kan ik wat mee. :j

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:54

Hallo allemaal,
ik wou even laten weten dat ik veel aan jullie reacties heb gehad & het nu stukken beter gaat.
Ik kan nu galopperen zonder dat ze daarna helemaal doordraait,
het gaat nog niet helemaal zoals ik wil maar we zijn al stukken verder!
Bedankt voor jullie hulp! :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:43

OPG --> RT-P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:51

Da's mooi om te lezen!