Kale plekken door sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:36

Even op een rijtje:
-het is niet jullie schuld
- het is dr wel
-jullie willen het oplossen

Wat zijn 3 weken nou om t even goed te laten genezen ect?
Gewoon even trainen aan de longe en zonder spoor rijden, moet toch niet zo moeilijk zijn?

Waarom wil je niet zonder spoor rijden? Een paard hoort zonder spoor ook te kunnen lopen! Discipline maakt daarbij niks uit. Wellicht kun je dan even 3 weken geen moeilijkere oefeningen doen omdat je hierin je spoor nog nodig hebt als extra hulp, maar paar weken basis is nog geen enkel paard slechter van geworden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:36

als het plekken van de sporen zijn dan moeten ze erg smal/klein zijn.
Kan het wellicht zijn dat zijn been ligging anders is dan die van jullie en dat de plekken niet van de sporen komen maar van de laars? (daarmee krijg je een grotere "schuur plek" zeg maar, die van alleen het spoortje moet erg klein zijn...)

Mijn paard (dan wel engels gereden) had dit vroeger ook altijd, elke winter.
De haren achter de singel waren erg gevoelig voor breken, hij had dus altijd (aan beide kanten) 2 lelijke stukken waar de laars hem raakte. Geen gezicht, maar het hoeft dus niet altijd door de sporen te komen

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:38

nadita schreef:
midgie schreef:
Ja denk ik ook en ook leren rijden :o

Was dat nou voor flauwekul. Net alsof iedereen die met sporen rijdt, niet kan rijden :?
Echter, sporen aan onkundige benen houd ik ook niet van. Gebruik dan liever een zweepje. Maar een paard wat goed aan de hulpen staat kan net zo goed zonder als met sporen gereden worden.

Sudocreme zou ik niet doen, dat droogt uit. Liever uierzalf (of andere vette zalf) gebruiken. Dat houdt de huid soepel.

Edit: lees nu dat het om een westernpaard gaat. Daar wordt vaak met wat scherper spoormateriaal gereden dan in de 'gewone' sport. Heb niet veel verstand van westernsport, maar heb het idee dat daar het meeste op zit wordt gereden ipv de sporen. Feit is wel dat de trainer die je bijrijdpaard heeft gereden deze wel heeft gebruikt, anders had je paardje nu geen plekken.
Begrijp dat het niet open is? Alleen kaal? Gewoon weer lekker zelf gaan rijden, dat vel trekt wel weer bij.

Ik kan wel van mezelf zeggen dat ik niet onkundig ben, anders zou ik ook niet met sporen rijden. Zelfde geld voor het gebruik van een correctional shank. Nee, het is niet open alleen kaal. Ik zal even een potje vaseline kopen. Dank voor je reactie!

jessicaberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:40

mensen ik vind het wel h eel flauw dat julie zo moeilijk doen over sporen, als sporen echt zo'n dierenmishandeling is als julie zeggen zouden ze wel verboden zijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:42

Mri schreef:
als het plekken van de sporen zijn dan moeten ze erg smal/klein zijn.
Kan het wellicht zijn dat zijn been ligging anders is dan die van jullie en dat de plekken niet van de sporen komen maar van de laars? (daarmee krijg je een grotere "schuur plek" zeg maar, die van alleen het spoortje moet erg klein zijn...)

Mijn paard (dan wel engels gereden) had dit vroeger ook altijd, elke winter.
De haren achter de singel waren erg gevoelig voor breken, hij had dus altijd (aan beide kanten) 2 lelijke stukken waar de laars hem raakte. Geen gezicht, maar het hoeft dus niet altijd door de sporen te komen

Het is een vrij grote plek inderdaad.... En ik weet dat haren snel breken in de winter. hmm... Zou best kunnen hoor.

Ja, ik ga ook zonder sporen rijden. Wil gewoon dat het haar weer terug komt. Maar ik dacht, misschien is er nog een andere manier. Ik heb dit nog nooit gehad, dus had ook geen idee ;)

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:42

voorlopig babyolie erop doen voor het rijden. dan glijdt het beter. of twee elastische dekesingels omdoen onder jhe zadel
En kale plekken heeft niet altijd met overmatig spoor gebruik te maken! Dat weet je pas als je een combinatie ziet rijden!

Warboel

Re: Kale plekken door sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:51

Hm ik denk ook even mee hoor. Wellicht kan het van de laars zijn inderdaad.
Neem aan dat de trainer de beugels ook versteld heeft.
Misschien als hij erg lang is dat dan de hobblestraps van de beugels ook wat zijn gaan irriteren?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:54

Ja dat zou ook kunnen. Het moet wel bij hem gebeurd zijn. En de eigenaresse en ik rijden zelf met een verschil van een gaatje.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:55

Als het een vrij grote plek is zou ik persoonlijk sporen al vrij snel uit sluiten.
Wat Warbling zegt lijkt me ook niet vreemd. Al heb ik geen isdiee wat Hobblestraps zijn :+

de beugels + riemen (fenders?) zijn natuurlijk een stuk grover. Als deze verstelt zijn naar een lengte waar ze normaal niet in zitten zou het zomaar kunnen zijn dat ze "hobbelig" / "niet strak" zijn en dus ook sneller schuurplekken veroorzaken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:59

Hobblestraps zijn riempjes die net boven de beugels zitten op de fender en de blevins op hun plek te houden.

Lysanneex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:03

Ik zou die sporen maar weg doen tot de plekken zijn verdwenen. Insmeren met uierzalf of vaseline kan ook wel eens helpen?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 12:09

Bedankt voor alle reacties! Ik ga zonder sporen rijden (had ik al bedacht) en een potje uierzalf kopen.

en les nemen ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 12:52

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:36

DE oplossing daarvoor: MTG! werkt erg goed (moeten de wonden wel dicht zijn) om de haargroei te stimuleren en de haren komen op dit soort plekken dus makkelijker/sneller/beter terug. ik vind het geweldig spul. sudocreme maakt het alleen vettig, maar stimuleert de haargroei niet (blockt het misschien eerder nog af). MTG voed en de huid (dus soepel) en bevorderd haargroei.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:40

Is dat van Shapley's? Er zijn (gelukkig) geen wonden. Ziet eruit als een goed product!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:52

Ha GS!

Ja, balen zeg! Ook een beetje van de reacties in dit topic..... Jammer dat mensen er direct vanuit gaan dat je niets kunt....
Ook wel begrijpelijk, want het is natuurlijk een gevoelig (leuk woord grapje) onderwerp. Maar ja, daar heb je natuurlijk inhoudelijk helemaal niks aan!

Zoals ik het nu lees, vergelijk ik het een beetje met die plekken ter plaatse van een pad.
Je weet wel, bovenop-achterop. Die plekken met korte vacht die je met name in de winter tegenkomt.
Het zou mij dan ook een beetje verbazen dat de kale plekken op de paard van 1x streng rijden komen.
Misschien heeft het meer te maken met je laarzen bijvoorbeeld, of je normale spoorgebruik.
In dat geval zie ik niet het echt het nu van stoppen met je sporen.

Als het wel komt van je trainer, dan is het inderdaad ff balen.
Maar ik zou me er niet teveel zorgen over maken.
Rust geven en smeren is de beste remedie. De huid blijft echt niet kaal, dat komt vast wel goed.
Er zijn speciale crèmes die de huid genezen en haargroei stimuleren (ik vind sudocreme niet zo fijn).

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:54

De beugels 2 gaten korter of langer maken, zo kun je blijven rijden maar kunnen de plekken mooi helen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:54

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:57

Dankje Rumpleteaser! Ja het lijkt inderdaad erg op die schuurplekken van de pad. En hij heeft het ook bovenop achterop inderdaad (niet tot kaal, maar wel afgebroken haren). ik ga wel even kijken of ik een creme kan kopen (mtg bestellen kan wel, maar dat duurt weer 4 dagen voor ik het heb...)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:59

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:00

Gimme_Spurs schreef:
Dankje Rumpleteaser! Ja het lijkt inderdaad erg op die schuurplekken van de pad. En hij heeft het ook bovenop achterop inderdaad (niet tot kaal, maar wel afgebroken haren). ik ga wel even kijken of ik een creme kan kopen (mtg bestellen kan wel, maar dat duurt weer 4 dagen voor ik het heb...)

Zelf gebruik ik een hele fijne, maar ik kan natuurlijk net ff niet op de naam komen.....
Het is een soort vette zalf met iets van walvis erin ofzo....... Voor paarden en gewoon in de winkel te koop.

Edit: het is Levertraanzalf :)*

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:04

Ja! hahahaha ik dacht al! Levertraan. Ik ga even kijken morgen! Dankje! +:)+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:33

Ja is van shepleys. Ik gebruik het ook daarvoor en werkt super. Ook op schimmeltjes, milde mok en andere huidproblemen

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 17:18

quarterH schreef:
Ja is van shepleys. Ik gebruik het ook daarvoor en werkt super. Ook op schimmeltjes, milde mok en andere huidproblemen

Ik lees het inderdaad! Hij doet nog wel eens schuren (in de zomer, of bij iets teveel melasse/suiker in voer/wortelen) dus dat is wel een goeie! Angelique van Paard en Naald heeft het ook, dus ik zal haar snel even een berichtje sturen! :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:48

Is het paard toevallig geschoren? Hier vlakbij staat er eentje die ook geschoren is en nu zo'n gevoelige huid heeft dat hij van de teugels kale plekken heeft. Ik wil hiermee aangeven dat kale plakken bij een gevoelige huid snel ontstaan.
De vacht zal niet zo snel herstellen omdat het winter is, maar het moet natuurlijk niet erger worden. En als er bij jullie nooit kale plekken zijn ontstaan zullen jullie het ook niet erger maken. Flinke lading creme eroverheen en dan komt het vast wel goed. En de trainer de laan uit sturen natuurlijk :+