Springen met je pony na 2 weken stil staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Re: Springen met je pony na 2 weken stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:40

Het is jouw pony, en je doet ermee wat je wilt natuurlijk :) alvast succes met de springles, maar ik zou het niet doen ..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:15

Vlg mij wil je gewoon het leuk hebben met je pony toch?
Nou, lijkt me geen probleem, als jij zijn signalen goed in de gaten houdt, hem niet forceert of doorgaat als hij aangeeft niet meer te kunnen. Gewoon samen lol maken :)

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:26

Ik zou voortijd inderdaad goed losrijden en eventueel eerst balkjes op de grond.
Meteen gaan springen als je geen mogelijkheid hebt om goed los te rijden is niet verstandig.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:27

Annemeik schreef:
Onzin, een pony is niet van suiker. Of je nu rijd en wat sprongetjes meepakt en tussendoor stapt. Of je gaat gewoon rustig aan rijden. Niets mis mee.

De spieren zijn een andere manier van beweging gewend, opzich is een pony niet van suiker.
Maar toch zou het niet verstandig zijn meteen te gaan springen toch?

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:28

Eerst laten losrennen in de bak en daarna eventjes longeren en over balkjes heen laten lopen..'

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:30

Spieren bouw je niet in 2 weekjes alleen maar buiten lopen af. Als je hem nou 2 weken op stal zet en hem er niet uit laat, ja dan had je een punt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:37

Annemeik schreef:
Spieren bouw je niet in 2 weekjes alleen maar buiten lopen af. Als je hem nou 2 weken op stal zet en hem er niet uit laat, ja dan had je een punt.

Zou ook niet te best zijn als je paard in 2 weekjes al veel spieren en conditie kwijt zou raken, dan is er vaak sprake van een onderliggende ziekte :=
Gewoon gezond paard, met goede basisconditie die lekker altijd buiten staat kan prima na 2 week rustig wat springen :)

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:39

Annemeik schreef:

Nee dat klopt,
maar wel ben ik van mening dat een pony die 2 week lang geen 'actieve' beweging heeft gehad niet meteen aan een spring training moet worden onderworpen.
Een springtraining vergt het gebruik van de rugspieren van het paard wat hij immers in het land niet gebruik. :j

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:40

Daarom zeg ik ook dat een aantal sprongen maken opzich geen probleem zou moeten zijn mits het paard goed los word gereden en niet word overvraagt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:44

Als je rustig aan doet en geen hele parcouren gaat springen en dergelijke, kan het echt wel hoor. Gewoon even in de gaten houden als hij wat moe word, maar neem aan dat je geen meter gaat springen oid. :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:46

Begrijp ik goed TS dat je paardje nog nooit in een manegeles heeft meegelopen, en dat je stopt met manegelessen omdat je nu een eigen paard hebt?

Als dit de eerste keer is dat je paard in een vreemde manegebak loopt/ dan wel jouw eerste keer met dit paard in een manegebak, zou het mijn voorkeur niet hebben om dat in een springles te doen. Je geeft aan dat je niet zeker weet of hij zich zal gedragen: dat zou voor mij een reden zijn om eerst eens een normale les mee te rijden, of een priveles te hebben terwijl er andere mensen in de bak rijden. Dat lijkt me voor de opleiding van je paardje eerlijker / een beter plan.

En dan gaat het dus niet om het feit dat je paard 2 weken stil hebt gestaan, maar meer over hoe je je paard traint op het werken op vreemd terrein ( en jezelf even test of jíj om kunt gaan met het gedrag van jouw paard op vreemd terrein)

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:22

Joscaa schreef:
Als je rustig aan doet en geen hele parcouren gaat springen en dergelijke, kan het echt wel hoor. Gewoon even in de gaten houden als hij wat moe word, maar neem aan dat je geen meter gaat springen oid. :j

Nee, spring idd geen meter :)

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:25

riagr schreef:
Begrijp ik goed TS dat je paardje nog nooit in een manegeles heeft meegelopen, en dat je stopt met manegelessen omdat je nu een eigen paard hebt?

Als dit de eerste keer is dat je paard in een vreemde manegebak loopt/ dan wel jouw eerste keer met dit paard in een manegebak, zou het mijn voorkeur niet hebben om dat in een springles te doen. Je geeft aan dat je niet zeker weet of hij zich zal gedragen: dat zou voor mij een reden zijn om eerst eens een normale les mee te rijden, of een priveles te hebben terwijl er andere mensen in de bak rijden. Dat lijkt me voor de opleiding van je paardje eerlijker / een beter plan.

En dan gaat het dus niet om het feit dat je paard 2 weken stil hebt gestaan, maar meer over hoe je je paard traint op het werken op vreemd terrein ( en jezelf even test of jíj om kunt gaan met het gedrag van jouw paard op vreemd terrein)

Ja, ik had hem al 2 jaar maar ben wel doorgegaan met lessen...

Nee voor mijn pony
is dit geen vreemde omgeving, hij rijd er altijd wedstrijden...

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 16:49

Maar ik heb de springles overleefd! :)
Het ging super!

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 16:50

Ik heb trouwens niet heel veel gesprongen, en de dag erna lekker een stapritje gehad met een beetje draf... :)