Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Ik ga dan gewoon in de verlichte zit zitten (want eigenlijk zegt hij met een bok ook: ga uit mn rug) laat het hem gewoon doen en laat hem een even flink lopen.
( was kei stoer op de manege
)

smurf schreef:ik ben geen tiener meer die wil scheuren met een paard. Toen ik jong was heb ik dressur en springwedstrijden gedaan en nu ik oud ben, wil ik gewoon rustig door het bos stappen en draven met een rustig paard.
Als je oud bent en je breekt iets, geneest het ook niet zo snel als wanneer je jong bent en ik heb ook verantwoordelijkheden: als ik iets breek, heb ik een groot probleem.
Dus vandaar dat ik uiterst voorzichtig ben in de omgang met mijn paard (en andere paarden).
Tot mei dit jaar heb ik overigens op een stoeterij gewerkt met 80 koudbloeden, mar dan ben ik vanwege mijn leeftijd mee gestopt.

), en wordt ik na z'n 30 meter gelanceerd waarna ik plat op m'n rug terecht kwam (gelukkig IN de bak....).
coydog schreef:Was dit je tiende les ooit of had je al meer ervaring?
Zonder ervaring op een gevoelig paard lijkt me niet zo slim.
josien schreef:Ja je kunt het paard wel bang maken door net zo lang te blijven slaan totdat hij vooruit gaat. Maar dat is niet de juiste manier. Je wilt dat het paard graag voor je werkt en er plezier in heeft. En dat bereik je echt niet door om z'n reden te slaan. En helemaal niet door door te bijven slaan.
Inderdaat bokken is voor een paard dat last van zijn rug heeft niet fijn. Maar als dat nou de enige manier is. Waarop zijn ruiter reageerd.
Laat eerst zijn rug nakijken. Als dat het niet is. Laat hem dan voorwaarts neer waarts lopen. ALs hij zijn hoofd in de lucht heeft. Kan hij niet vooruit. Omdat de beweging bij zijn schoft blijft steken. Vanuit de vwnw kun je zijn tempo gaan regelen.