tips voor dravertje in tolt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:50

Ofir heb ik er nog nooit op kunnen betrappen, die heeft gewoon loepzuivere gangen Haha! Rival kan zowel tolt als telgang, uit zichzelf gaat ze vaak een stukje tolt, in telgang schiet ze vaak vanuit de galop als je haar terug neemt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:52

nee dan gaat niet ieder paard pacen, alleen de paarden die er aanleg voor hebben
wat bij een draver dus 99% het geval is (uitzonderingen zullen er altijd zijn)
hang er bij een kwpn schoenen aan die zullen echt niet zomaar gaan pacen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:10

draumpje schreef:
nee dan gaat niet ieder paard pacen, alleen de paarden die er aanleg voor hebben

Ik had het ook alleen over dravers Lachen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:56

mjet schreef:
volgens mij kunnen alleen gangen paarden tolten en telgangen. misschien lijkt het of die van jou wel kan telgangen maar ik betwijfel of het echt zo is. (heb zelf een draver gehad en die kon inderdaad fantastisch hard draven maar was echt geen tegang) deze gangen zitten naar mij idee in het ras zoals ijslander en kan je niet aanleren. je kan het wel verbeteren maar niet aanleren.

als je het kan aanleren dan wil ik mijn fjord ook wel leren tolten. dus ik ben benieuwd

sommige paarden (niet gangenpaarden) hebben aanleg voor een 4e gang, bij dravers komt het vaak voor dat ze een telgang vertonen.(bij de mijne ook!!) Bij de meeste ijslanders moet de tölt ook worden aangeleerd!! bij sommige zit dit er van nature al in daarom kunnen ook niet alle ijslanders de telgang. dit dus met aanleg te maken(t zit in de genen). ik weet dit omdat ik zelf op een van de fokmerries rijd van een gangenpaarden stoeterij, waar die gang er van nature al in zit

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:09

Vroeger konden alle paarden tölten en telgangen... maar dat is er bij de meeste rassen door de jaren heen uitgefokt. Hier en daar zijn nog enkele haflingers en fjorden (en noem maar op) die aanleg hebben voor de tölt of telgang Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:11

ja klopt, wat ik heb gehoord is t zo omdat vroeger de dravende paarden groter waren en sneller gingen zijn ze die meer gaan fokken

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:39

misschien een stomme vraag, maar hoe voel je het verschil tussen telgang en een harde draf?

Ik heb zelf een halve draver... in de bak in galop gaat prima, alleen als we terugkomen uit galop naar draf... dan voelt het zo hobbelig aan.... (ik heb zelf ook moeite om haar niet uit elkaar te laten vallen... geheel mijn eigen fout)... Iemand bij ons op stal zegt dat ze Banjer wel eens in telgang heeft gezien, maar als ze zo hobbelt, kan ik wel gewoon lichtrijden... en ik heb gehoord dat je dat bij telgang niet kan?

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:02

Hoi,

Wat leuk dat je draver kan tölten en dat het steeds beter gaat. Kijk eens op www.icelandichorses.com en misschien is het verstandig daar een threath te openen. Er zijn daar nl. een heleboel gangenrijders die je wellicht verder kunnen helpen bij de verdere ontwikkeling van de tölt. Zeker als je niet helemaal precies weet of je 'goed' bezig bent. Zeg trouwens niet dat jij niet weet waar je mee bezig bent hoor Knipoog Voor de goede orde.
Veel plezier met je paardje!!! Enne, misschien is het leuk om foto's te maken een keertje en hier neer te zetten. Misschien kunnen een aantal mensen je advies geven a.h.v. foto's.

SUCCES!!!

Trouwens, wat Jessie88 zegt klopt idd. Er zijn trouwens, naast de gangenpaarden/töltende dravers ook Friezen en andere Barokke paarden die echt aanleg schijnen te hebben voor de tölt.
Eén ding is zeker: een töltend paard zit bijna altijd lekker.

Uhh SmithsGirl, volgens mij kan het wel zijn dat Banjer telgangt en dat je dan kan lichtrijden tijdens het hobbelen. Ik heb 't zelf pas ondervonden met een potentiele vierganger... die onder mij in ene toch ws telgang passen liet zien.. ik wilde galloperen Boos! Ze zeggen dat het geen telgang was, maar een uitgestrekte draf of versnelde tolt was het echt niet. Heb toen ook een paar passen lichtgereden. D8t dat ik gek was Knipoog

Succes.

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:05

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:19

promptertje"]
[quote="draumpje schreef:

Ik had het ook alleen over dravers Lachen.
[/quote]
ik reageerde eingelijk op Mackie Haha!
tuurlijk hebben we het hier over dravers , dat die kunnen pacen lijkt me duidelijk Haha!
maar zij zei dus, dan gaan alle paarden pacen.
als ze aanleg hebben wel ja

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:30

draumpje schreef:
ik reageerde eingelijk op Mackie Haha!
tuurlijk hebben we het hier over dravers , dat die kunnen pacen lijkt me duidelijk Haha!
maar zij zei dus, dan gaan alle paarden pacen.
als ze aanleg hebben wel ja

Excuus, dan heb ik niet goed gelezen Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 01:18

no problem Haha! , toch

sigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:58

wat is pacen Verward

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:01

sigi schreef:
wat is pacen Verward

Pacen is het Engelse woord voor telgang Lachen. Voornamelijk in Amerika heb je dravers die alleen in telgang hun wedstrijden lopen, deze paarden worden "pacers" genoemd.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:15

SmithsGirl schreef:
misschien een stomme vraag, maar hoe voel je het verschil tussen telgang en een harde draf?

Ik heb zelf een halve draver... in de bak in galop gaat prima, alleen als we terugkomen uit galop naar draf... dan voelt het zo hobbelig aan.... (ik heb zelf ook moeite om haar niet uit elkaar te laten vallen... geheel mijn eigen fout)... Iemand bij ons op stal zegt dat ze Banjer wel eens in telgang heeft gezien, maar als ze zo hobbelt, kan ik wel gewoon lichtrijden... en ik heb gehoord dat je dat bij telgang niet kan?

bij de telgang gaan de benen van 1 kant tegelijk naar voren en dan de andere kant (zeg maar) je krijgt geen zweef moment dus hobbel je niet, het is pas een telgang als ie echt snel gaat(!!), k heb het laatst ondervonden bij mijn draver!!!
OK dan!

superstarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 12:24

Haagsemeid"]
[quote="Mackie schreef:
hoe heet jouw draver??

Volgens mij uit haar naam af te leiden, Super Star van Leroy Broline & Irene Labelle
[/quote]

Ik neem aan dat je mij bedoelt? Blond Mijn draver heet Lightning Star (wat een naam voor een merrie) en is een dochter van Manza Buitenzorg

superstarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 12:41

Jessie88 schreef:
Superstarry: Wat leuk dat het zo goed gaat! Telgang is inderdaad heel indrukwekkend. Mijn ijslander kan ook telgangen, maar dan niet het echte 'ren' tempo...
Maar je rijdt nu dus nog met een westernzadel? (gaaaf! Tong uitsteken) Zolang je er maar voor zorgt dat je het zadel achter de schouders ligt (zodat star haar schouders makkelijk kan bewegen) is dat oké denk ik. En jah, een boomloos zadel lijkt me al helemaal ideaal! Laat je even weten of het nog wat is geworden met het nieuwe zadel? Lachen

Groetjes Jessie

Het is bij een westernzadel de bedoeling dat hij de schouders vrij laat toch? Ik heb hem iig niet echt op de schouders liggen (heb wel een paard met een korte hoge rug, dus het zadel ligt ietsje meer naar voren als eigenlijk zou moeten Knipoog )
Star kon eerst ook alleen maar hobbelen in telgang, maar door haar veel te laten telgangen en haar met mijn stem aan te sporen om harder te gaan (ze is supergevoelig voor mijn stem) heeft ze de rentelgang ontdekt en ze verbeterd zich nog steeds! Ik verdenk haar ervan dat ze soms zelfs harder gaat in telgang dan dat ze kan galoperen Haha!

Dat zadel heb ik een paar dagen uitgeprobeerd en het was super!!!
Star liep in galop alleen maar te briesen (en heeft op die manier een paar voorbijgangers laten schrikken *LOL* ) en de tolt was helemaal geweldig! Ze liep meteen tactzuiver en alles en doordat je met een boomloos zadel de rugspieren voelt kan ik haar al corrigeren voordat ze in telgang/draf gaat. Het zadel heeft alleen 1 nadeel: hij schuift (het zou ook 1 of 2 weken duren voordat hij zich naar de rug van het paard had gevormd) en daar krijgt ze schuurplekken van (is iets met haar wintervacht, in de zomer heeft ze nooit ergens last van en in de winter kan geen enkel zadel goed liggen op haar gladde vel). Maar ik zit er heeeeel serieus over na te denken om er 1tje te kopen. Het rijden met een boomloos zadel is gewoon super, je moet ff je zit vinden maar dan wil je gewoon de hele dag doorrijden!! (dat komt trouwens goed van pas want ik ga in de zomer met star naar denemarken rijden, dit zadel lijkt me daar super voor!)

Ik kon zelfs goed en rustig doorzitten, nou dat lukt me met westernzadel noooooit (zonder te klemmen dan Knipoog ).
Het was jammer dat het zulk kloteweer was anders had ik er zo elke dag een lange bosrit mee gemaakt .

Groetjes Hanneke

superstarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 12:51

SmithsGirl schreef:

Bij draf ga je meer op en neer, bij telgang heen en weer. Ik kan het bij star bvb heel goed aan de nek zien Lachen . Ik heb bij star op dezelfde manier als jij ontdekt dat ze kon telgangen, bij het inrijden ging ze altijd vanuit galop eerst terug naar telgang ipv draf (ik had dus geen idee wat ze deed, dacht dat ze gewoon struikelde ofzo, tot iemand tegen mij zei: 'wat leuk dat jij een gangenpaard hebt!' Haha! ). Toen ben ik me er meer in gaan verdiepen en heb haar geleerd om op commando te telgangen en niet als ze het zelf wilde. Ik kan bij haar ook gewoon lichtrijden, alleen zit dat beroerd dus ik zit liever door Lachen . Bij star is het iig zo: hoe langzamer ze gaat in telgang, hoe meer ze heen en weer gaat, dus in een vrij snelle telgang gaat ze minder heen en weer en kan ik rustig lichtrijden, alleen haal je een paard dan denk ik wel sneller uit zijn evenwicht.

superstarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 13:01

Myke schreef:
Hoi,

Wat leuk dat je draver kan tölten en dat het steeds beter gaat. Kijk eens op www.icelandichorses.com en misschien is het verstandig daar een threath te openen. Er zijn daar nl. een heleboel gangenrijders die je wellicht verder kunnen helpen bij de verdere ontwikkeling van de tölt. Zeker als je niet helemaal precies weet of je 'goed' bezig bent. Zeg trouwens niet dat jij niet weet waar je mee bezig bent hoor Knipoog Voor de goede orde.
Veel plezier met je paardje!!! Enne, misschien is het leuk om foto's te maken een keertje en hier neer te zetten. Misschien kunnen een aantal mensen je advies geven a.h.v. foto's.

SUCCES!!!

Bedankt! En zodra ik een coole toltfoto heb zal ik hem proberen op bokt te zetten Alleen kun je volgens mij nu nog nauwelijks spreken van een echte tolt, het is meer een hele snelle dribbel (wel een goed tactzuiver tempo) in een ongelooflijk slakkentempo... Maar ik laat star lekker lopen, iedere pas tolt is er weer 1tje! Hopelijk gaat het net als met de telgang en snapt ze als ik haar een beetje op weg heb geholpen het nut van deze supercomfortabele gang Haha! en gaat ze uit zichzelf sneller en beter lopen!

Groetjes Hanneke

superstarry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 13:03

Nog ff voor iedereen: sorry dat het een beetje lang duurde met reageren maar heb niet zoveel tijd meer gehad om te bokken Verdrietig iig heel erg bedankt voor alle reacties allemaal, en bedankt voor alle goede tips!

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:05

Mijn dravertje kan 't ook allebei, ... Alleen kan ik het nog niet Bloos