Rugbespiering - meningen & tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 10:16

@ Nadita; wat is 'goed', dat is ook relatief in instructeuren land volgens mij :D
Ik heb regelmatig les van basisrijkunst.nl & pas een eerste les bij jannadevries.nl gedaan.

Mijn merrie staat met mijn shetlander in 1 paddock, vandaar ook het graszaadhooi. Ze is vroeger te vet geweest, geultje in de ruggegraat (heel wat anders dan nu), dikke manenkam met trepen erin, vochtophopingen net voor de uiers etc.

Voorbeeld - zie je de geul in de ruggegraat & strepen in de manenkam. Dit was 2007 (ze was toen 4). Maar zomer 2010 was ze ook weer zo. Daarna is het niet meer zover gekomen.
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... mei017.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... mei001.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... mei010.jpg

Edit; 2010
http://i20.photobucket.com/albums/b208/ ... 060080.jpg

Ze krijgt naast het graszaadhooi sochtends 3 kilo voordroog (hooi uit een plastic baal van 400 kilo), smiddags idem, en savonds 3 a 4 kilo (weide)hooi in stal. Graszaad zit in een ruif (laag ruif, wel scheve hoofdstand), ochtend portie is verdeeld over een net op de grond en hooitas, middag porties op de grond in een net, avond in hangend net of op de grond.

Omdat ze ook stijf wordt van enorm rijk voer, ben ik wat huiverig, al gaat het met het voordroog ook gewoon goed. Eerste tijd had ze wel last van dikke benen, maar dat is nu ook minder tot weg.

@ Abacab; Bedankt voor je antwoord, ik vond het verwijt niet zo leuk klinken in het eerste berichtje, dat deed mij wel pijn.
Ik denk idd ook dat ze best veel last van de verhuizing heeft gehad, zeker door de stress, al heeft ze niet echt minder gegeten naar mijn idee, wel dat het misschien dan minder wordt opgenomen? Het is een en blijft een stresskip, en het heeft een tijd geduurd voor ze op haar plek was, en nog heeft ze wel eens moeite met wat er allemaal gebeurd op het erf. Pas hebben ze een windscherm gekregen in hun paddock en daar is ze ook zeker een week van slag van geweest. Dat is soms wel moeilijk met dit paard.

Ik wil idd ook proberen het algehele beeld in mijn hoofd te houden en niet 1 aspect te pakken idd. Haar voeten gaan nu beter dan anders, ze heeft de neiging tot naar binnen flaren, en dat probeer ik op orde te houden door regelmatig de boel te laten 'bijwerken'. Dat gaat goed. Ze is wel altijd wel wat gevoelig op de voorvoeten geweest (steentjes) maar dat gaat momenteel ook een heel stuk beter en merk ik eigenlijk niets meer van. Dat is sinds de verhuizing, wat naar mijn idee ook met de voeding (minder rijk? Haar witte lijn is ook beter dan die was) & beweging te maken die ze hier weer krijgt.

Daarom vind ik het ook zo lastig wat betreft hooi, en ben ik daar wat huiverig voor, omdat ik in het verleden heb gemerkt dat teveel rijk voer niet goed leek te vallen, en met haar dikheid verleden. Maar ik zal eens kijken hoe ze het zou doen op meer hooi/voordroog.
Dat kan ik nog wel makkelijk ophogen, zonder dat mijn shetlander die erbij loopt er de nadelen van gaat ondervinden, want mijn grote doet niet aan delen gelukkig :Y)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:35

@ Tancreda: tja, wanneer is een instructeur goed. Ik vind de mijne goed, omdat ze alles ziet (en als ze er zelf op zit alles voelt). Ze weet het op de juiste manier over te brengen. Heeft het ruitergevoel (wat is vaak wel eens mis ;) ). Maar je moet beginnen bij de basis. Paard moet zich ontspannen en je hand volgen naar beneden. En op eigen benen lopen. Zo kan je steeds verder werken.

Maar goed, het moet ook klikken met de ruiter en combinatie ruiter/paard. Wat voor de een werkt, doet dat voor de ander minder of zelfs niet.

Denk dat het bij jouw paard ook een groot deel schort aan basis. Ze heeft mss wel nooit geleerd laag en rond over de rug te lopen. Nu heeft ze het type mss niet mee, maar ik heb zelf een Fries en die lopen vaak ook liever in hun eigen houding.

Maar je paardje is nog jong. Tijd genoeg om haar weer op het goede spoor te krijgen.

Toad

Re: Rugbespiering - meningen & tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 10:56

Een goede fysiotherapeut kan door te kijken naar de rug en het zadel bepalen of het zadel goed past of niet. Zeker van toegevoegde waarde dus.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:32

Als ze aan het stressen zijn, verbranden ze veel sneller en meer. Dat sowieso, en komt er ook minder goed aan.
Nachtje kliniek heeft die van mij eens 50 kg gekost (van de 600) en dan was hij nog niet eens ziek :D bleek later.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:56

@ Nadita; volgens mij heb ik wel een goede te pakken. We beginnen idd bij de basis, en nu komt ze steeds meer naar mijn hand, gaat nageven en loslaten. Zonder dwang en naar beneden werken, maar gewoon door haar in balans te brengen, op eigen benen te laten lopen, rechter te maken. Gaat heel fijn, en ik heb het idee dat we toch goede stappen vooruit maken. Leer elke keer weer bij, al blijft het wel lastig hoor, dat paardrijden :o

@ Locanda;
Ja, dat stressen kan er wel in hakken ja :j
Je paard is trouwens wel echt een leuke zeg :D Idd ook zo lekker 'makkelijk' correct te rijden of niet? Dat centebakkie <3

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:49

Dank :) nou dressuur vindt hij ook erg lastig ja!
Maar voor de kar gaat niet (slecht verleden) en hij heeft te veel energie om alleen maar op het land te lopen.
Dus hij zal toch moeten ;) want alleen springen en buitenritten, dat gaat niet met zijn bouw. (net als bij jouw paard)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:03

Precies.Het gaat wel, maar dat gaan ten koste van alles. Ik heb een heel tijd enkel buiten gereden omdat 'bakwerk niet leuk was' (was ze heel lastig mee) maar buiten loopt ze enkel als tuiger, werd ze schever en schever, en dan heb ik uiteindelijk een onregelmatig paard omdat ze een voorbeen teveel belast EN zit ik niet meer lekker omdat die rug helemaal een plank werd. Vandaar dat ik toch weer ben gaan bakwerken, en met de juiste begeleiding is dat nog leuk ook en zij doet het ook steeds beter :)
Springen vind die van mij overigens ook heel leuk. Afgelopen zomer zijn we crosslessen gaan volgen, dat vind ze geweldig, en van springen wordt ze ook lekker los. Evenals lange stukken galoperen. Helaas lukt dat laatste niet waar ik nu sta :( Geen bermen of paden die het toelaten, en in de bak is het te lastig omdat ze de balans nog niet heeft met ruiter fijn te galopperen in de bak.
Ze kan overigens ook voor de wagen, maar dat zal ze niet meer hoeven, ik heb daar de materialen niet voor (en van mij hoeft dat ook niet, mennen. Met mijn shet vind ik het oke, met zo'n grote vind ik het eng :+ )

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:36

Aaaaah! De ontembare, wilde mustang! (Heb in een deuk gelegen toen je dat topic opende:-)). Ik ga even niet erg diep in op je voer- en rij-issues, maar wel op die van je verhuizing.

Ik heb met mijn merrie (de oudste) hetzelfde meegemaakt. Ook dat is een stresskip en die heeft heel erg veel last gehad van het verhuizen. Ze had in 2011 al een wat lastige winter om echt mooi op gewicht te blijven, en in eind juni zijn we verhuisd. De hele winter en het voorjaar heb ik lopen hannesen met haar en ook wél gewoon door gereden. Hoewel ze een heel ander type is dan die van jou, zie ik overeenkomsten qua bespiering en gebrek aan 'vet'. Ze heeft zo'n tik gehad van die verhuizing. Moest ook enorm wennen en kon niet direct vriendjes vinden in de wei (pas bij de 4e paardenwissel lukte dat). Uiteindelijk kwam het in mei 2012 toen ze weer de wei in ging pas goed en hebben we het hele gedoe achter ons gelaten. Sindsdien ziet ze er weer super uit.

Overigens merk ik dat ze in de winter sowieso meer moeite heeft, waarschijnlijk verbruikt ze -ondanks de dekens en dankzij haar algehele gekte- meer energie vanwege de kou.

Oh ja... en dan toch nog ff over het voer (omdat het bij die van mij wel de reden is van veel) en omdat je al het andere zo goed als uitsluit met wat je onderneemt... ik denk wél dat je het daarin moet zoeken. Als je ziet hoe goed ze er uit heeft gezien en je qua rijden niet al te drastisch dingen anders bent gaan doen (juist alleen maar beter), dan zou ik eerder denken aan de voerkwaliteit. Misschien goed om dat eens uit te zoeken?

Veel succes ermee in ieder geval!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:14

Olympia bedankt voor je toevoeging. Jij ook een hoop maanden voorbij zien gaan voor je paard helemaal op haar plek was. Wiet is nu wel weer qua gedrag de oude, al blijft ze wat stressen soms, en heeft ze wat moeite met buren nog (ze stond hiervoor op een heel kleinschalige stal, waar ik de enige persoon was zo'n beetje die bij de paarden liep, nu staan er 20 en lopen eigenaren af en aan). Maar toch doet ze het qua stress-level wel oke. Net voor oud en nieuw nog een flink stress-weekje gehad, door alles bij elkaar (windscherm in paddock, vuurwerk, weer etc), maar dat is inmiddels ook achter ons gelaten.

Ze krijgt momenteel meer (gewoon) hooi, en mag met de vorst ook lekker op het land lopen. Al zit daar weinig in, en heeft ze daar niet voldoende aan om een portie hooi te vervangen heb ik gemerkt, dus ze krijgt het erbij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 13:49

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:57

ik heb naar al je fotos gekeken en jouw paard is echt veel minder dan dat ze was, hals -rug en achterhand hebben een behoorlijke massa verloren.
ergens moet dus iets niet goed gaan.
ook heb ik gekeken naar de instruktie die je vermeldde, ik zag dat dat allemaal instrukteurs van de academische rijkunst zijn,ik wil niet alles naar hen toeschuiven , maar ik ben persoonlijk geen fan van deze stroming. daarnaast zou het nog een idee zijn om verder te kijken , naar bloedbeeld en wormen? zeker toch ook nog eens iemand naar de ligging van je zadel laten kijken en ook als je erop zit.
ik deel dezelfde mening als abacab en unamie, en ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
ik vraag me af hoe je je paard rijdt , want je zegt wel de goede dingen, maar lukken ze ook?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 22:48

Bloedbeeld was eind van de zomer nog in orde.
Academische rijkunst zijn idd de meningen over verdeed, maar we hebben al zoveel vooruitgang geboekt het afgelopen jaar bij haar, dat ik niet het idee heb dat het slecht ofzo is. Misschien dat ik er over een tijdje weer klaar mee bent, tot nu toe heb ik niet eerder zo'n fijn lopend paard gehad.
Of het rijden lukt, niet altijd, het is en blijft moeilijk, IK vind het ook moeilijk, maar we gaan wel met sprongen vooruit. We zijn er nog lang niet, maar die stapjes verbetering ben ik al heel blij mee. Bij Wiet kan het ook niet snel gaan, want dan raakt ze ook in de stress, en even 'snel' dwingen krijg je een stakend paard van. En daarnaast moet IK ook nog een heel hoop leren. Ik heb het gevoel dat ik nu pas rijden leer ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:00

ik heb bij de academische rijkunst altijd de ervaring dat er dingen overgeslagen wordne, belangrijke dingen, als ik op de sites kijk zie een lijstje ala het scala der ausbildung , maar er missen hele substantiele zaken in. heb er meerdere clinics van gezien, mensen zien rijden en er gaan gewoon dingen niet goed in de uitleg en uitvoering ervan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:42

Wat Knollentuin schrijft over de Academische Rijkunst, daar sluit ik me bij aan. Jij zegt dat je paard fijner gaat dan ooit, maar dan is het toch vreemd dat ze er zo veel minder uit ziet dan voorheen. Imo wordt het spierskelet in de AR veel te zwaar belast [te veel terugrijden te veel focus op het achterbeen en te weinig op het loslaten en stretchen van de rug, hals]. Wees nog eens kritisch over wat 'goed' is want daar hoort ook bij dat een paard goed in zijn bespiering zit........

Nog iets anders; je hebt een tuigertje en ik weet uit ervaring dat dat nu niet de meest elastische paarden zijn en daarbij is jouw merrie ook erg strak op de spieren, gezien de fotoos. In zulke gevallen helpt het vaak om een paard wat extra magnesium bij te voeren. Ik gebruik zelf deze: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... helaat.htm. In jouw geval vind ik dat echt de moeite waard om uit te proberen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:31

Dat terug rijden doen we nog niet hoor, omdat mijn paard juist eerst moet gaan voorwaarts denken. We zijn nog niet zo bezig met het op de achterhand krijgen, enkel dat ze goed gaat sporen (ze stapt er in haar eigen houding helemaal naast omdat ze scheef is) en in de juiste lengte buiging komt, lang laag en proberen te strechen, en daarbij voorwaarts denken. Tot passages en piaffes of weet ik veel wattes hoeven we echt niet aan te denken, en ook nooit, want dat kan ze waarschijnlijk toch nooit met haar bouw. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze losser wordt, en dat is ze ook als we een fijne les achter de rug hebben, dat ze gewoon lekker over de rug komt, in een juiste lengte buiging, goed haar binnenachterbeen eronder zet, en voorwaarts denkt. Naar mijn idee knapt ze juist op van deze manier van lessen, losser in haar lijf, fijner de ontspanning opzoeken welke steeds langer worden... maar geen idee, misschien dat ik wat over het hoofd zie daarin...

@ Abacab: Wietje krijgt al magnesium bij. Als ik daarmee stop merk ik dat gelijk, dan is ze een stuk stijver en strakker in de spieren. Ze is naar mijn idee ook wat rustiger in haar koppie als ze magnesium krijgt, wat ook weer een fijner effect heeft op de spieren. Er werd mij aangeraden de dosis wat op te schroeven, ze krijgt nu nog 1x daags 1 schepje. Die van paardnatuurlijk heb ik een aantal jaren ooit eens gehad, nu krijgt ze steeds Magnesium citraat van Groene Os.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:53

ik denk dat je zoals ik het hier lees he? dus neem me niet kwalijk als ik het verkeerd interpreteer. dus het paard alleen maar naar voren en op de voorhand rijdt, ik zie in je houding ook een naar voor en beneden gerichte tendens. ook zichtbaar op de foto's... ik zou juist wel je paard meer achter willen hebben en daarvandaan actief naar voren rijden zodat je aanleuning krijgt en je paard de opwaartse aanspanning gaat opzoeken. dan kan ze pas spieren ontwikkelen in achterhand en over de ruglijn.
ik zie dat het niet simpel is , want je paard heeft een kort voorbeen, en is wat overbouwd, dan de factor tuig erin ,maakt dat je wat tegens hebt ;) maar dat zijn wel de dingen die juist nu versterkt worden in het rijden dat ik hier op de fotos zie.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:03

Ik weet ook niet of je wat over het hoofd ziet, het is denk ik belangrijk om overal kritisch naar te blijven kijken. Over AR is ook veel te vinden op het RT discussie forum. Daar hebben verschillende mensen goed beargumenteerd en logisch onderbouwd uiteengezet wat de valkuilen en tekortkomingen in de AR zijn. Hoe het niet moet, en hoe het dan wel moet. Altijd leerzaam!

Nog iets om over na te denken: maar hoe zit het met het niveau van je eigen instructrice? Tegenwoordig geeft bijna iedereen maar les zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Mijn stokpaardje is een beetje dat indien je van iemand serieus iets wil leren die persoon daarvoor de kwaliteiten moet bezitten. Als we onze kinderen naar school sturen eisen we ook iemand met een HBO-opleiding voor de klas. Als we rijles willen hebben geven we geld uit aan iedereen die vriendelijk is en ons rijles wil verkopen. Dan vragen we ons ineens niet meer af of die persoon eigenlijk wel verstand van zaken heeft......

Goed dat je al magnesium voert. Portie ophogen zou je idd tijdelijk kunnen proberen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:36

Naar mijn mening is je paard zeker niet te mager, ziet er vrij goed uit denk ik.
Maar wat bespiering betreft daar zie je maar heel weinig van, dus daar moet zeker aan gewerkt worden door meer te trainen, en vooral meer en beter te rijden (rijtechnisch).
Als ik de afdruk van het zadel zie, dan denk ik tjaaa ligt dit zadel nu niet te ver naar achteren ?????
Meer trainen, rond en laag, maar zeker niet aan de teugels gaan trekken om dit te bekomen want dan maak je het er niet beter maar slechter mee.
ook het paard meer oefenen om meer op de achterhand te komen, bv stop en dadelijk achteruit.
kleine hellingen achterwaarts opgaan en zo van die dingen.
succes

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:07

@ Aeolus: ik les juist mijn zadel te snel tever naar voren, daar moet ik echt goed op letten dat dat er niet in sluipt dat ik hem weer teveel naar voren leg. Dus te ver naar achteren denk ik niet eigenlijk. Bedankt voor de andere tips :)

Wietje is een week geleden behandeld door Unamie. Zoals verwacht zit ze behoorlijk strak in de spieren. Hopelijk kan ze daar wat bij worden geholpen. De eerste behandeling duurde best lang, en Wiet vond het niet altijd even prettig, maar ik heb wel het idee dat ze al iets ruimer is met de voorbenen. Ben benieuwd heo ze haar vind met de tweede behandeling (hopelijk volgende week).

Verder krijgt ze wat meer ruwvoer (niet enorme hoeveelheden meer). Oh, en mijn zadels zijn ook nog even door haar bekeken, mijn veelzijdigheidszadel (voornamelijk van de zomer gebruikt, hooguit 10x mee gereden) lag niet goed (meer?).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:48

Oh wat goed dat je unamie hebt ingeschakeld, mooi dat verschil dat het maken kan!!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:23

Top! Dat was precies mijn bedoeling :D

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 01:18

erm in de academische rijkunst doen ze juist ernorm veel om de rug los te laten laten en doen ze heel veel voorwaarts neerwaarts enz.

Ik ben compleet van omgekeerde mening... ze zouden meer moeten werken aan de achterhand zodat je niet zo lang hoeft te wachten om de voorkant te heffen, Met inbegrip van een geheven rug over de hele lengte.

snap ik niks van abacab.(hoe je tot die conclusie komt)

er gebeurt eerder te weinig et de ahcterhand dan te veel in academisch.

Ik ben het wel helemaal met je eens dat het verbeteren van het paard het uitgangspunt is en dus dat de bespiering moet verbeteren, anders doe je per definitie iets verkeerd.
Dat wil niet zeggen dat de phylosofie van AR foutief is, (of correct wat dat aangaat) maar ergens in de uitvoering iets niet klopt, lijkt mij.

Ik zie niet veel paralelen met de meest AR paarden die ik gezien heb. Ik wil niet zeggen dat het heiligmakend is, in tegendeel, maar dit is niet een typisch probleem voor die stroming.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 13:44

NWDynamite schreef:
Top! Dat was precies mijn bedoeling :D

Jij was de pber dus haha, bedankt daar voor :)
Hoop dat het mijn merrie wat gaat helpen bij elkaar :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:12

Ff tipje nog (n.a.v. een post van TS) als je zadel goed past dan he:
Om het op te leggen, leg het duidelijk te ver naar voren. Dan schuif je het naar achter, en als het 'vast' ligt zeg maar (niet meer makkelijk verder schuift, je voelt het wel) dan ligt het in principe op de juiste plek. Gezien je aan gaf, dat het wel eens verkeerd gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:43

@ Locanda; als ik dat doe 'stopt' hij waar ze wat ingevallen is naast de schoft, maar dan ligt de schouder nog niet vrij. Dan leg ik hem nog wat naar achteren neer nog. Ik zal wel eens een foto maken waar ik denk dat het wel oke is, maar vaak is dat meer naar achteren dan ik denk, en lijkt het of het dat 'vaste' punt voorbij gaat. Jou manier heb ik altijd ook geleerd, maar werd mij toen nog gezegd dat hij toch nog wat naar achteren zou mogen.