Staken, hupsen, stijgeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vilar

Re: Staken, hupsen, stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:10

Ik begrijp niet waarom je het vertikt om even af te stappen, het paard aan de hand te nemen en een stukje verderop weer op te stappen. In plaats daarvan ga je liever schoppen en slaan.
Weet je de eigenaresse dat je op deze manier te werk gaat?
In ieder geval is dit zinloos en het helpt jou noch het paard verder.
Dus gewoon afstappen en wat meer begrip en respect hebben voor het paard.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:53

Jij hoort alleen maar wat je wil horen, en blijkbaar werken die opties niet, want die heb je al geprobeerd.
Als ik meer tijd heb zal ik misschien uitgebreider lezen en reageren, voorlopig hoop ik dat je ego geen ongelukken veroorzaakt als je het verkeerde paard treft.

Edit: En kind, ik probeer 'je' (paard) te helpen, met mij anderen. Daarom reageer ik, maar waarom zouden we eigenlijk?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:18

Dit paard heeft ten laatste het onbegrip/ongeduld van TS nodig, indien het daadwerkelijk aan 1 oog blind of minder goed ziende is.

Met het paard heb ik te doen: ik begrijp echt niet hoe het mogelijk is dat zelfs de eigenaresse van dit dier niet zeker weet OF en zo ja (eventueel) aan welk oog het paard blind zou zijn.
Heel vaag, het lijkt mij dat je als eigenaar het naadje van de kous wil weten mbt tot zo een essentieel iets voor een instinctief vluchtdier, dat een paard in wezen is, want zo essentieel is het gezichtsvermogen.
Kan er bij mij niet in dat het "blind"zijn door een DA is gediagnosticeerd, maar dat die dan ook niet weet aan welk oog?!? Begrijp ik niks van, dan zijn zeer eenvoudige tests voor.

Het gegeven dat het paard staar zou hebben, is alvast iets, maar dat kan ook nog alle kanten op: a.aan welk ook b. in hoeverre (sommige paarden zien alleen dan nog met het meest aangedane oog zwartwitte vlekken en vage bewegingen: kan ook schrikaanjagend zijn, is echter heel iets anders dan "blind").
Staar komt in vele gradaties voor, en kan aan 1 of beide ogen voorkomen, en kan voortschrijdend zijn of ook op een gegeven moment stoppen.
Onbegrijpelijk voor mij, dat dit dan blijkbaar niet verder tot in detail is uitgezocht, omdat dat het complete verschil voor het paard zelf en het begrip van de begeleider/ de benadering door diens ruiter zou maken.

Nu worden er wilde aannames omtrent het gezichtsvermogen van dit paard gedaan, dan is het blind aan 1 oog, dan is het niet ZEKER of het wel blind is, dan weer is het staar, dan weer weet men niet aan welk oog...?

Dan vraag ik me af: waar is men nou mee bezig als hierover niet eens zekerheid is?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:25

Dank u Terpentijn (en anderen) voor de uitgebreide info :) nu maar hopen dat het doordringt bij TS.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:20

ik snap niet waarom iedereen het zo'n goed idee vind om af te stappen, mijn paard doet dit ook en als er gevaarlijke situaties ontstaan als bij een weg of langs prikkeldraad stap ik inderdaad af. Maar je wil je paard toch zeker niet leren dat hij of zij je alleen maar kan vertrouwen als je er langs loopt?? Ze moeten ook leren dat als je er op zit en jij aangeeft dat het goed is ze er gewoon langs kunnen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:30

Paard is ook slechtziend hè ;) alles gelezen? adviezen komen niet uit de lucht vallen iig :)

fayponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:39

kijk dit helpt egt .... neem een gekookt ei mee naarbuiten zodra hij steigert tik je het ei op z,n hoofd he doet geen pijn en het heeft hem voor altijd afgeleerd dat hij niet mag stijgeren voor de mensen die dit niet weten het helpt echt....!!!!!!!!! zo doen ze het ook met inrijden en je hebt nooit meer last geloof me probeer het maar Xx ponylover.. /3 :j :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:37

fayponylover schreef:
kijk dit helpt egt .... neem een gekookt ei mee naarbuiten zodra hij steigert tik je het ei op z,n hoofd he doet geen pijn en het heeft hem voor altijd afgeleerd dat hij niet mag stijgeren voor de mensen die dit niet weten het helpt echt....!!!!!!!!! zo doen ze het ook met inrijden en je hebt nooit meer last geloof me probeer het maar Xx ponylover.. /3 :j :D

Busje komt zoooooo.....

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:59

Wat je kan proberen:
Als je paard stopt gewoon blijven wachten (aanmoedigen te lopen met stem en kuitdruk) tot ze weer vooruit gaat, kan wel even duren dus trek er maar een paar uur voor uit. Iedere richting die ze uit wil corrigeren in de goede, zodat ze uiteindelijk zelf de keuze zal moeten maken er langs te gaan want de rest van de mogelijkheden blokkeer jij. Achterwaarts lopen probeer je te stoppen met aandrijven, en aanmoedigende stemcommando's. Als ze toch achterwaarts blijft lopen ook goed, lekker achteruit laten lopen maar alleen achterwaarts. Ze stopt wel een keer en dan voorwaarts weer richting bank.
Belangrijk is wel dat jij heel erg rustig blijft. Als je ook maar een beetje boos of ongeduldig in stem of houding wordt krijgt je paard bevestigd dat er iets is met die plek, en er dus reden is om moeilijk te gaan doen.
Het werkt echt, maar het kan ook heel lang duren voor ze gaat, dus reken daar op. Zodra ze erlangs is belonen. Zal je iedere rit weer moeten doen, alleen zal ze steeds vlotter kiezen om door te lopen.
Nooit opgeven door terug naar huis te gaan of boos te worden. Als je er na 2 uur (of zolang als je er zelf zin in hebt) nog steeds staat, stap dan af, loop er langs en vervolg je rit. Volgende rit het spel opnieuw spelen. Succes!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:32

Locanda schreef:
Paard is ook slechtziend hè ;) alles gelezen? adviezen komen niet uit de lucht vallen iig :)

Ja daarom noemen ze het blindelings vertrouwen :+, paard moet gewoon weten dat als het even heeft kunnen kijken (met het goede oog dan in dit geval) dat hij dan ervan op aan kan dat als jij aangeeft dat het veilig is dat het ook zo is. En dan wil ik niet zeggen dat je hem er langs moet jagen maar afstappen is zo vreemd, als je erop zit moet je hem net zo goed leiden als dat je er langs staat eigenlijk beter nog dus waarom zou je zoiets tegenstrijdigs aanleren. Bovendien is het steeds op de zelfde plekken als een paard bang zou zijn vanwege blindheid zou hij vaker moeten verschieten of staken, en juist op plaatsen die hij niet kent. En als hij echt heel slecht ziet is het gewoon onverantwoord om buiten te rijden.
Ik ben het helemaal eens met bovenstaand advies denk dat dat de beste manier is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:44

Waarom onverantwoord om met een blind paard buiten te rijden? zie dit filmpje eens, dat heeft met vertrouwen en respect te maken en geduld en durven afstappen als je paard het even niet meer ziet zitten, maar helaas hebben nog te veel ruiters het idee dat je je gewonnen geeft als je dat doet,geen idee hebben hoe een paard zijn natuurlijke reactie is an kan zijn .
Het paard op het filmpje aan 2 ogen blind.
https://www.facebook.com/photo.php?v=19 ... =2&theater

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:18

ik zeg toch ook niet dat je niets kan doen met een helemaal blind paard maar buiten vind ik wel onverantwoord aangezien je daar ook te maken hebt met andere mensen die domme dingen kunnen doen, en een paard moet hier zelf ook enigszins op kunnen anticiperen. En je kunt zelf ook moeilijk elk kuiltje en takje in de gaten houden. Maargoed dat is de vraag van de TS niet. Ik zeg niet dat je je gewonnen geeft als je afstapt, als je mijn andere post leest kun je zien dat ik zelf ook wel eens afstap, maar ik ben van mening dat je je paard dan gewoon leert je meer te vertrouwen als je er langs/ voor loopt terwijl hij je net zo goed als leidend figuur moet zien als je er op zit. Als je alsmaar afstapt verwacht je paard dat elke keer als het eventjes bang is en word het van kwaad naar erger.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:22

En dat blindelings vertrouwen is er dus blijkbaar nog niet, miss handig om daar eerst aan te werken dan?

Edit: maar TS is al een tijdje niet op bokt geloof ik

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:32

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus sorry als dit dubbel is.
Maar voor zover ik begrijp is het paard verder wel braaf. Dan zou ik me, als ik jou was, toch even af gaan vragen of je aanpak wel terecht is. Als een paard telkens op dezelfde plek bang word en gaat protesteren dan zal het paard daar echt wel een reden voor hebben. Zeker gezien ze half blind is.
Als ik jou was zou ik me meer bezig houden met het vertrouwen winnen van het paard in die situaties. Met geduld en respect kom je vaak een heel eind.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:40

Paard heeft geleerd daar te stoppen omdat de eigenaar altijd afstapte. Paard zal kijkerig (geweest) zijn op iets daar, maar ondertussen is het een gewoonte geworden. Doorbreek die gewoonte door haar om te draaien en er achterwaarts langs te gaan. Dan een paar keer doen en dan omdraaien en er gewoon langs. Kans is groot dat je het dan hebt doorbroken.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:47

Ik stap liever ook niet af op buitenrit.
Maar er is 1 plek waar mijn pony gewoon met geen mogelijkheid langs durft wanneer hij alleen is.
Daar staan andere paarden in een wei en de stroom tikt ergens zachtjes weg, ik hoor dat en mijn pony dus ook.

Ik weet dat het geen zin heeft om daar een 'gevecht' aan te gaan om hem erlangs te krijgen.
Dat is dan ook het enigste plekje waar ik wel af wil stappen.
Bij andere (in zijn ogen) enge situaties stap ik NIET af.

Misschien is het voor het paard dat jij rijd veel fijner dat je gewoon even af stapt en zodra je rustig langs het enge plekje bent gelopen weer opstapt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:05

Sky_Britt schreef:
ik zeg toch ook niet dat je niets kan doen met een helemaal blind paard maar buiten vind ik wel onverantwoord aangezien je daar ook te maken hebt met andere mensen die domme dingen kunnen doen, en een paard moet hier zelf ook enigszins op kunnen anticiperen. En je kunt zelf ook moeilijk elk kuiltje en takje in de gaten houden. Maargoed dat is de vraag van de TS niet. Ik zeg niet dat je je gewonnen geeft als je afstapt, als je mijn andere post leest kun je zien dat ik zelf ook wel eens afstap, maar ik ben van mening dat je je paard dan gewoon leert je meer te vertrouwen als je er langs/ voor loopt terwijl hij je net zo goed als leidend figuur moet zien als je er op zit. Als je alsmaar afstapt verwacht je paard dat elke keer als het eventjes bang is en word het van kwaad naar erger.

Dan heb jij blijkbaar geen idee wat een paard is?
Hoe je werkt aan vertrouwen en respect enz?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:16

terpentijn schreef:
Dit paard heeft ten laatste het onbegrip/ongeduld van TS nodig, indien het daadwerkelijk aan 1 oog blind of minder goed ziende is.

Met het paard heb ik te doen: ik begrijp echt niet hoe het mogelijk is dat zelfs de eigenaresse van dit dier niet zeker weet OF en zo ja (eventueel) aan welk oog het paard blind zou zijn.
Heel vaag, het lijkt mij dat je als eigenaar het naadje van de kous wil weten mbt tot zo een essentieel iets voor een instinctief vluchtdier, dat een paard in wezen is, want zo essentieel is het gezichtsvermogen.
Kan er bij mij niet in dat het "blind"zijn door een DA is gediagnosticeerd, maar dat die dan ook niet weet aan welk oog?!? Begrijp ik niks van, dan zijn zeer eenvoudige tests voor.

Het gegeven dat het paard staar zou hebben, is alvast iets, maar dat kan ook nog alle kanten op: a.aan welk ook b. in hoeverre (sommige paarden zien alleen dan nog met het meest aangedane oog zwartwitte vlekken en vage bewegingen: kan ook schrikaanjagend zijn, is echter heel iets anders dan "blind").
Staar komt in vele gradaties voor, en kan aan 1 of beide ogen voorkomen, en kan voortschrijdend zijn of ook op een gegeven moment stoppen.
Onbegrijpelijk voor mij, dat dit dan blijkbaar niet verder tot in detail is uitgezocht, omdat dat het complete verschil voor het paard zelf en het begrip van de begeleider/ de benadering door diens ruiter zou maken.

Nu worden er wilde aannames omtrent het gezichtsvermogen van dit paard gedaan, dan is het blind aan 1 oog, dan is het niet ZEKER of het wel blind is, dan weer is het staar, dan weer weet men niet aan welk oog...?

Dan vraag ik me af: waar is men nou mee bezig als hierover niet eens zekerheid is?

Tjah wat ik zo denk ik, is dat de eigenaar een boerin is (die misschien 250 koeien heeft staan?), en die blij is dat er af en toe eens iemand met haar paardje komt rijden.
Geloof mij, er zijn meer eigenaars die zich weinig tot niets van hun paard aantrekken (zolang hij maar loopt, toch?),
dan dat er zijn die er alles voor over hebben om te weten of hun paard al dan niet iets mankeert.
Dus over de blindheid van het paard gaan waarschijnlijk altijd vraagtekens blijven bestaan.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:24

in dit geval zou ik niet teveel rekening houden met haar ene oog. op de terugweg wil je paard er wel langs, dat wil dus zeggen dat ze niet doodsbenauwd is. de eigenaresse heeft je paard altijd haar zin gegeven door af te stappen. dat zorgt er nu voor dat jij er miss wel 10 x langer over doet om het goed op te lossen. het zal steeds beter gaan! ik vind dat je er zelf goed mee omgaat. dat je zegt dat je nog een keer terug moet gaan, als ze zo snel wil. ga er een keer op uit met de gedachte dat je rustig daar langs wil en dan weer terug. dus als het nodig is 20 x langs t bankje of t hekje. doet ze het goed? naar huis! dat is dan haar beloning. mijn merrie heeft dit ook erg lang gehad, het is een kwestie van de langste adem hebben ;) ga zo door!!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:37

Locanda schreef:
En dat blindelings vertrouwen is er dus blijkbaar nog niet, miss handig om daar eerst aan te werken dan?

Edit: maar TS is al een tijdje niet op bokt geloof ik

wat heb jij een vervelende opmerkingen zeg! er is niet eens vraag naar jouw tips op die manier. een halfblind paard kan zich prima redden. snap niet waarom mensen er zooooo veel rekening mee houden. dat ze dingen miss enger vind, logisch. dat je er met meer tijd en geduld mee bezig moet, logisch. maar telkens afstappen als je paard even niet durft, vind ik echt de meest domme oplossing. zijn jullie dan zelf bang? je geeft je paard juist gelijk. het is inderdaad eng, dus beter loop ik ernaast. je moet dan toch een manier vinden waardoor je paard je vertrouwd ook als je er op zit? volgens mij duurt dit mensen te lang en stappen ze daarom af. ik sla nooit, maar stap ook zeker niet af. verzamel al je geduld, neem de tijd en ga aan het oefenen! grondwerk is wel erg goed om te doen. maar doe je grondwerk, loop je de hele weg naast je paard. ga je rijdend, zit je er de hele weg op! geen zweep.. die zal niet werken, je paard is onzeker

123Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:02

Ik denk toch ook eerder dat dit een gewoonte geworden is. Baasje stapte steeds af op die plek, waarom plots niet meer? Langs de andere zijde is er geen probleem en het is ook niet dat je de hele rit te maken hebt met een vervelend paard. Het feit dat ze zo gek doet als je blijft aandrijven is niet zo raar vind ik. Maak er geen strijd van. Ik zou heel veel voorbij die plek passeren en er mijn tijd voor nemen, en haar wel goed aan het werk zetten. Geen idee of het een mogelijkheid is, maar je kan in een drafje voltes rijden net voor de plaats waar het mis loopt, en die steeds meer verplaatsen richting 'probleemgebied'. Afwisselen met stappen en stilstaan, haar goed belonen en de actie erin houden. Eens je er goed voorbij bent terug keren en opnieuw,..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:35

Met een paard dat GOED ZIENDE is (en dus helemaal geen enkele zichtbeperking heeft, kortom: een paard dat met 2 ogen gewoon goed ziet) kun je al het probleem hebben dat als je linksom langs een object gaat het geen probleem is, maar dat rechtsom langs hetzelfde "probleemloze" object opeens wel een probleem bij het paard ontstaat. Dan is het weer "nieuw" als het ware. Dat geldt ook voor cavaletti/balkjes lopen/ longeren etc. Zelfs bij opstijgen. Of je zweepje in eenzelfde hand.
Een paard heeft een zij-zicht-vermogen, de plek vlak voor de neus en vlak achter de staart is een "blind spot" waar zij niets waarnemen, de paardse hersenhelften werken dan ook overeenkomstig: wat links ziet, ziet rechts niet.
Dat zou ieder paardeneigenaar/rijder behoren te weten.

"Er gewoon langs rijden" is dan ook leuk gesproken, maar dat moet dan ook wel van(af) beide kanten, en liefst meteen na mekaar. Dat geldt al voor een paard met twee gezonde ogen.

Een paard met een blinde kant (oog, deels of geheel) heeft een enorme handicap, die voelt zich buitengewoon onzeker, en kan gezien de kruislings werkende hersenhelften ook aan de andere kant schrikkerig gaan reageren. Een goede, vertrouwenwekkende eigenaar of ruiter kan het paard in staat stellen zo'n gemis volledig te compenseren.

Als de eigenaar/vaste ruiter inderdaad steeds is afgestapt bij het probleemgebied, is dat natuurlijk heel snel ingeconditioneerd.
En zal het paard daar net zo op reageren, aangezien "het enge" bevestigd wordt (of is).
Het zal anders reageren als er op dat punt anders mee wordt omgegaan... met een helper op de grond, aan een longe, er zijn vele dingen te bedenken.
Het paard als koppig en onwillig afdoen lijkt me het paard erg te kort doen.

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:37

Ja inderdaad, waarom stap je niet gewoon aan de hand mee. Als ze dan nog niet wilt, 1 m verder staan en de teugels over de nek pakken. Dan komt ze normaal wel. ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:44

Heei allemaal wegens tentamens heb ik niet de tijd om elke dag op bokt te zitten, sorry!

Ik zal even een beetje algemeen reageren:

Mijn gedachtengang ligt erg dicht bij die van Marisseudine! Ik heb hetzelfde idee dat het gedrag van het paard
komt doordat de eigenaar eraf stapt :(:) Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, dat weet ik niet, maar hier kom
ik niet achter door er af te stappen want dan verander ik de situatie natuurlijk niet voor haar.

Ik ben tevens in privee gesprek met een bokker met een blind paard waar ik veel van het gedrag van haar
paard in het paard wat ik rij herken! :j Dat maakt het wel gemakkelijker om de dingen van haar lichtelijk verwende
karakter los te zien van haar mogelijk blinde oog. (ze is echt een verwent paard, dat even voorop haha).

Waar ik het wel mee eens ben is dat het zoals het nu gaat niet goed gaat. Ik vind het nog wel leuk om met haar
te rijden, al helemaal als we op de lange zand paden een stuk corssen, ik merk ook echt dat zij dat heerlijk vind :D
Zelf vind ik een zweep als extra hulpmiddel alleen helemaal niet ''evil'', zoals ik van sommigen een beetje opvang.
Ik mep het paard echt niet aan gort ofzo :') ik weet zeker dat er meer bokkers zijn die hun paard af en toe een
aanwijzende tik op de billen geven.

Ik stap er zoizo voor de lente niet meer op. Haar vacht is enorm dik doordat ze 24/7 buitenstaat en de bak
ik nu ook bevroren waardoor ik ook niet met haar in de bak kan gaan werken.

ik ga binnenkort ook maar eens nadere informatie vragen aan de eigenaresse.
ze vertelde me wel de 1e keer dat ik erop ging dat ze soms stil ging staan en geen stap meer wilde zetten!
(dit hebben we natuurlijk ook gemerkt haha). Het enige verschil is, dat ze nu gewoon erg energiek is.
Samen met een ander paard is ze erg sloom en helemaal niet naar mij gekeerd. wat ik dan ook doe, ze blijft stug.
rij ik alleen met haar heeft ze alles door wat ik doe en is ze lekker vlot aan het been :j

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:38

midgie schreef:
Sky_Britt schreef:

Dan heb jij blijkbaar geen idee wat een paard is?
Hoe je werkt aan vertrouwen en respect enz?

Nee ik zal er wel helemaal nix van weten buiten het feit om dat ik een super angstig paard heb waar ik inmiddels al een hele hoop mee heb bereikt. Maar idd je hebt helemaal gelijk want heb totaal geen ervaring met problemen oplossen en afstappen. Sorry hoor maar ik zie dat je tinkers hebt (nix tegen tinkers, heb ik zelf ook gehad) dus 90% kans dat jij geen idee hebt wat het inhoud om een super nerveus paard met vertrouwens problemen onder je kont te hebben. Mischien dat de troetelbeertjes aanpak voor jou werkt maar sommige paarden hebben gewoon een leider nodig en juist dan vertrouwen ze je. Sorry hoor, maar word hier een beetje moe van ik geef mijn mening en als je het er niet mee eens bent geef dan goede argumenten ipv afzeiken want dat kan ik ook