Bang. Ik weet het even niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Re: Bang. Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:16

Doe je pony voor het rijden even een poosje aan de longe, zodat de overtollige energie eruit is. Het is winter en koud dus daar reageren ze op.

Zorg dat je op het moment dat je pony wegschiet, direct de pony weer aan het werk zet. Zodat het voor de pony niet leuk meer is om te doen. Ik heb zelf ook z'n paard die uit het niets wegspringt. En wat ik nu geleerd heb is dat ik hem direct in de buitenstelling moet zetten en gewoon doorrijden. Maar vooral extra been geven. Zodat mijn paard dan weet dat het hij alleen maar harder moet werken wanneer hij niet luisterd.

En probeer in je hoofd te denken dat je er de laatste keer niet bent afgevallen en neem inderdaad zoals hierboven genoemd les in je angst.

Probeer in de tussen tijd dat jij niet rijdt, iemand te vinden die jou pony rijdt en hem leert om niet meer zomaar weg te schieten.

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:26

Medicijnen werken goed, zeker anti-depressiva. Je hersen maken namelijk serotine aan, daar wordt je blij van. MEnsen met angst/depressie missen dit stofje, waardoor alles zwaarder wordt en moeilijker. Verder zijn er nog meer angstmedicatie hoor (oxazepam en zo..).
Als ik tussen de regels door lees, is in eerste instantie het probleem dat je angsten weer terug komen en dan eigenlijk pas het wegrennen van je paardje. Als jij lekker in je vel zit, kan je dan omgaan met het wegrennen?

Ondanks dat je aangeeft dat je eigenlijk dit niet op een forum wilde bespreken, maar toch gedaan hebt, wil ik even zeggen dat ik erg trots op je ben dat je alles zo moedig oppakt aan goedbedoelde adviezen. Knap hoor en dat pas op je 17de *\o/*

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:11

ik denk dat je langzaam op moet bouwen met rijden (wel genoeg beweging blijven geven natuurlijk)
lessen nemen

en over je angst gaan praten :p

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:15

ik zie dat je in de buurt woont. eventueel kan ik wel helpen!
dan kan je me een pb sturen

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 19:35

@Aladinnetje.
Wat fijn dat het zo erg hielp. Ik ga binnenkort weer met iemand praten en ga er gelijk even naar vragen!

@HBZ.
Bedoel je dan dat als ze wegrent, eerst terug in draf en aan het werk of een beheerste galop en door laten gaan?

@oretta.
Hihi, dankje!
Ja, ik heb eigenlijk altijd wel een beetje gehad, dat het met rijden in mijn achterhoofd zit maar op haar heb ik daar eigenlijk niet veel last van gehad en deed ook gewoon allemaal 'gekke' dingen met haar. Totdat ik er af viel door zo'n reden.

@RoosTaffy.
Dankje maar tot nu toe red ik het wel!

Ik ben er vandaag even opgeweest! *\o/*
Nadat ik haar eerst gelongeerd had en daarna iemand er even op heeft gereden!
Maar toch bleef ik denken dat ze opeens weg kon rennen. Het duurt denk ik helaas nog wel een tijdje voordat ik kan rijden door mijn angst en de pijn in mijn rug.
Alle tips zijn nog welkom!

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:10

oke. dat is mooi!

wat goed dat je er op bent gegaan!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:02

Je wil blijkbaar niet echt echte hulp.
Het is idd leuk tips te lezen, en er zijn er echt goeie bij, maar enkel door de tips te lezen kan je echt niets oplossen, dan blijft het een beetje zoals het was, en blijf je ook een beetje rondploeteren in de modder.
Zoek hulp.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:04

@aeolusnr1, ik denk dat TS wel hulp wil - alleen de oplossingen die jij aandraagt zijn heel rationeel en ik denk niet dat dit een rationeel probleem is...

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:37

waarom denk je dat ze geen hulp wilt. misschien ligt t aan mij. maar dat maak ik nergens uit op...

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 23:26

@aeolusnr1.
Ik wil wel hulp anders zou ik dit niet neer zetten. Ik vraag om tips om er weer op te gaan en voor mijn angst. Als ik er eenmaal weer opzit en het gaat de volgende paar keer goed, is mijn angst eigenlijk weer weg totdat er weer zoiets gebeurd maar dat gebeurd niet elke dag. Maar het probleem is nu dat ik bang word, wat eigenlijk alleen maar door mezelf komt omdat ik mezelf gek maak in zulke situatie's.
Ik vind het nogal over komen alsof het enige wat je te zeggen hebt, dat ik niet kan rijden en zomaar wat doe... Ik kan best rijden en ook op haar maar er gaat nu gewoon wat mis (angst) waarvoor ik tips wil. Ik ga ook weer vaker lessen rijden. Ik ga ook zoals eerder vernoemd hulp zoeken en met iemand praten, wat er toch een hele hoop gezegd hebben om te doen. Voor de rest heb ik heel erg lieve vriendinnen die mij hier bij willen helpen door mij te steunen en mijn pony bij te rijden totdat ik er weer fatsoenlijk op durf te rijden en kan rijden als de pijn bijna weg is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:54

Ik wil alleen zeggen dat de tips die hier geschreven zijn, en er zijn er heel goede bij, een richting kunnen aangeven.
En jij zegt ik ga naar een gesprek om dat angstprobleem te bespreken das dus goed, je zoekt daar dus professionele hulp voor.
De tips die meer naar het rijden toe gericht zijn , daar zeg je ik ga die gebruiken maar niet via professionele hulp, en dit klopt niet, want zelf kan je dat nooit oplossen, erger nog heel veel kans dat je het probleem er groter mee maakt.
Ik ken jou niet, ik weet niet welk niveau paardrijden je kan, maar eigenlijk maakt dit niet uit, das eigenlijk bij iedereen zo, zonder goede les kom je nergens.
En met goede les bedoel ik dus echt door een professionele instructeur/trainer, en dus niet één of andere vriendin die een beetje beter kan rijden en die af en toe een paar wedstrijdjes rijdt, want echt das onvoldoende.
Ik weet van mezelf dat ik alles nogal zwart-wit zeg, dat botst heel dikwijls, daar maak je niet echt vrienden mee, ik weet het zelf ook, maar ik wil je zeker niet afkraken, het is gewoon mijn vaste overtuiging die ik hier probeer te verkondigen.
Je zegt zelf als ik er een paar keer opzit en het gaat een paar keer goed, dan krijg ik vanzelf weer meer vertrouwen.
Zo werkt het nu echt niet,n paard doet niet zomaar zo, das net als in een auto, die slibt ook niet zomaar even, die gaat in een slip , door een fout van de chauffeur, bij paardrijden is dit net zo, paard loopt niet zomaar weg das door dat er niet voldoende controle over het paard zijn voeten is.
Er gaat dus niet gewoon wat mis, nee dit komt door onvoldoende controle.
Je zegt dat je terug les gaat nemen, das goed, maar zorg dat je dus ook les krijgt van een goede instructeur. (professioneel dus)

Superhaf schreef:
@aeolusnr1.
Ik wil wel hulp anders zou ik dit niet neer zetten. Ik vraag om tips om er weer op te gaan en voor mijn angst. Als ik er eenmaal weer opzit en het gaat de volgende paar keer goed, is mijn angst eigenlijk weer weg totdat er weer zoiets gebeurd maar dat gebeurd niet elke dag. Maar het probleem is nu dat ik bang word, wat eigenlijk alleen maar door mezelf komt omdat ik mezelf gek maak in zulke situatie's.
Ik vind het nogal over komen alsof het enige wat je te zeggen hebt, dat ik niet kan rijden en zomaar wat doe... Ik kan best rijden en ook op haar maar er gaat nu gewoon wat mis (angst) waarvoor ik tips wil. Ik ga ook weer vaker lessen rijden. Ik ga ook zoals eerder vernoemd hulp zoeken en met iemand praten, wat er toch een hele hoop gezegd hebben om te doen. Voor de rest heb ik heel erg lieve vriendinnen die mij hier bij willen helpen door mij te steunen en mijn pony bij te rijden totdat ik er weer fatsoenlijk op durf te rijden en kan rijden als de pijn bijna weg is.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:05

Sorry hoor, maar ik ben het met TS eens, ik begrijp niet helemaal waarom je zo negatief doet. TS zegt dat ze én gaat praten met iemand en dat ze weer wil gaan lessen.
Wat is je probleem dan?

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 00:10

@aeolusnr1.

Dat begrijp ik maar ik vraag hier zegmaar niet om advies hoe ik haar moet rijden maar om er weer op te gaan en voor mijn angst. Ik weet dat er wat fout gaat en dat het aan mij ligt (al gezegd) maar ik heb zovaak gehoord dat paarden in de winter sneller wegrennen. Mijn vriendinnen rijden net eens beter en geven mij ook geen les, ze rijden haar nu bij. Ik ga ook les nemen van een goede instructeur.
En meestal werkt het bij mij wel zo. :o
Het is waarschijnlijk niet eens een blijvend probleem en daar kom ik alleen achter als ik er weer op ga, wat dus wel het probleem is op dit moment.

@pniekepnak.
Hihi, dankje!
Precies wat ik bedoel. _/-\o_

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:03

Superhaf schreef:
@HBZ.
Bedoel je dan dat als ze wegrent, eerst terug in draf en aan het werk of een beheerste galop en door laten gaan?

Ja inderdaad, dit doe je dan door buitenstelling aan te nemen, en wanneer de pony dan nog niet terug komt neem je meer buitenstelling aan. Gewoon de neus van de pony wat verder naar je knie halen. Dan remmen ze af.
Let daarbij ook op dat je niet je spieren in je benen en kont aantrekt. Die moet je daarbij proberen te ontspannen. Probeer die stelling met name te krijgen door met je buitenbeen de schouder naar binnen te drukken en met je hand de richting aan te geven ( zo voorkom je het trekken aan de teugel), of wanneer dit wat minder goed gaat door steeds in de buiten teugel te knijpen ( hele kleine kneepjes), dit zorgt er dan voor dat de pony niet zwaar wordt op je hand.
Dit moet je veel herhalen zo laat jij namelijk direct zien aan je pony dat jij de baas bent en dat de pony naar jou moet luisteren.

Wanneer je pony dan weer rustig is spring je opnieuw aan in galop. Met diezelfde buitenstelling kun je in galop ook goed een volte rijden en op die volte ga je dan wisselen van stelling. Dit zorgt ervoor dat je pony op jou blijft letten.

Over je angst.
Ik zag dat iemand je antidepressia adviseerde, let daarbij op dat je varianten hebt waar je dik van wordt.
Daarnaast moet je denk ik vooral tegen jezelf gaan praten. Je gaat tegen dat stemmetje in je binnenste praten en zegt bijvoorbeel wat kan er nu gebeuren als ik op de grond val, het zand is zacht en ik rol gewoon goed door.
Zo probeer je jezelf gerust te stellen. Daarnaast kun je misschien iemand je een paar keer laten filmen, om zo te zien hoe het er in het echt uitziet. Mijn ervaring is namelijk dat mensen met een angststoornis het probleem in hin hoofd veel groter maken dan het werkelijk is. Ik weet niet hoe dat bij jou is?

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:14

@HBZ.
Bedankt voor de tip, als het weer gebeurd zal ik het gelijk toepassen en anders natuurlijk onthouden!
Uhu, ik wil zelf geen medicijnen op dit moment maar als ik met iemand ga praten, ga ik het er wel even over hebben, wat de mogelijkheden zijn en wat het is enzo.
Soort van wel. Omdat ze wegrende word ik bang, terwijl ze niet 5 rondjes bokkend en alles door die bak heen rende ookal klinkt het wel zo omdat ik er nu moeite heb met opgaan. maar het is niet dat ze maar drie pasjes sneller draaft. Het is wel echt wegrennen. Dat bedoelde je toch?

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:48

Hohoho die medicijnen daar wil je echt niet aan beginnen dat is niet de oplossing, dat is alleen voor mensen met zware stoornissen die anders niet kunnen functioneren en heeft een hele hoop nare bijwerkingen dus daar hoef je ook echt niet over na te denken. Ik snap ook niet dat mensen hier meteen over beginnen, tenzij je ook daadwerkelijk weet waar je het over hebt (@oretta, zo simpel zit het niet hoor). Bovendien de angst die jij beschrijft lijkt me niet zo zeer voor te komen uit je angststoornis, misschien heb je inderdaad sneller angst maar een stoornis omvat irrationele angst, jij hebt hele logische rationele angst. Want van een paard af vallen kan ook echt schadelijk voor je zijn en is het dus heel natuurlijk om hier bang van te worden. Ik weet niet wat voor angststoornis je hebt en of dit ook ooit is vastgesteld maar deze angst kun je hier gewoon los van zien want het is zelfbeschermende angst die eigelijk niets als gezond is.
Het belangrijkste is dus gewoon dat je hier op je eigen tempo aan gaat werken op de manier die jij het prettigst vind dus met hulp die bij jou past, dat kan niemand hier voor je beslissen. Een paard kan altijd schrikken en wegrennen dus je moet aan je angst daarvoor werken het heeft er niets mee te maken of je nu wel heel goed kan rijden of niet want zelfs de best afgerichte rustige paarden verschieten wel eens. Het is natuurlijk altijd verstandig om prive lessen te nemen maar kies dan voor een instructice die ervaring heeft met angstige ruiters en niet eentje die je zo snel mogelijk zo goed mogelijk wil laten rijden want dat is hier het probleem niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 07:46

tip voor je paard;
Lekker eerst longeren en daarna onder het zadel uit stappen en weer vertrouwen opbouwen. Het is niet raar dat je haflinger wat vrolijk is in de winter. Misschien is het mogelijk hem een paar uurtjes per dag met een ander paard lekker buiten te zetten.

tip voor jezelf; zoek les van een centered riding instructeur (google zoeken in de buurt) en neem zitlessen aan de longe. Daar leer je veel ontspanningsoefeningen / ademhalingsoefeningen, die je heel veel gaan helpen om te ontspannen op je paard.

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:05

Bedankt voor de reacties!
@Sky_Britt.
De medicijnen zijn ook mijn laatste optie maar als ik er met iemand over ga praten, ga ik het er wel over hebben. Ik weet zelf vrij weinig van die medicijnen af.
Het zou best kunnen dat je gelijk hebt hoor! Maar naar mijn idee komt mijn angst voor het vallen toch dat er de kans bestaat dat ik dood ga. Met fietsen ben ik niet bang om te vallen, liever niet natuurlijk maar fietsen blijf ik doen. Als een paard uit het niks wegrent, dat het onverwachts komt (moeilijk uit te leggen) dan ben ik bang dat ik er zo 'lelijk' afval en dat ik daardoor dood ga. Over het vaststellen van de stoornis kan ik eigenlijk vrij weinig vertellen. Dingen die zijn vastgesteld, zijn al een tijdje geleden vastgesteld en toen zag ik de therapie niet zo zitten (heeft wel geholpen) dus dat zou ik dan aan mijn moeder moeten vragen.
Les nemen lijkt me idd verstandig.

@janouk.
Eerst longeren is wel handig ja.
Ik zal het gelijk even opzoeken!

SimsonMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:49

Iemand zou je paard natuurlijk ook aan de longe kunnen houden terwijl jij erop zit, misschien dat je je dan wat zekerder voelt omdat er iemand bij is die je paard 'vasthoudt'.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 07:09

Ik denk dat ik Aeolusnr1 wel snap op het punt hoe ze denkt dat het probleem (deels) opgelost kan worden. Als je meer inzicht hebt ik waar bepaalde reacties vandaan komen en je hebt de kunde om het te voorkomen of op te lossen dan heb je controle over de situatie en zal je minder bang zijn. Daar geloof ik ook in.

Ik denk echter dat je ook op een andere manier aan de gang moet met je angst. Hoe je dat kan oplossen is zooo moeilijk. Ik ben zelf ook een angsthaas en heb heel lang met angst gereden maar op een gegeven moment is het voor 90% over gegaan maar waardoor?? Geen idee.. Ik heb van alles gedaan: ademhalingsoefeningen, enkel dingen doen die ik niet eng vond en dat uitbreiden, veel gelezen en veel geprobeerd en hulp op stal gevraagd als ik het eng vond etc. Het echte weggaan van de angst kan alleen vanuit je zelf komen. Succes!

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:27

@SimsonMyBest.

Het gaat vooral om het alleen rijden. En dat los ik alleen maar op door juist alleen te rijden.

@Rhodos.
Ik snap het ook wel maar daar gaat het niet om. Ze is wel vaker weggerent en toen zag ik het aankomen dus kon ik er gelijk wat aandoen waardoor ze niet verder dan 4 passen kwam. Het is bij mij helaas niet alleen angst met rijden. Dat is de bijzaak zegmaar. Ik ga ook verschillende dingen proberen met rijden. Dankje!

123Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:47

Elk paard gaat er wel eens een keertje van door, dat gebeurd nu eenmaal. Ik denk dat de oplossing voor jouw probleem vooral bij jezelf ligt: leren omgaan met onvoorspelbare situaties en je angsten niet negeren, maar erkennen en er goed mee om gaan. Misschien moet je eens de boel omdraaien. In plaats van: wat moet ik doen bij een angstig paard? -> Wat moet ik doen als IK angstig ben? Probeer ook elke rit af te sluiten met iets positiefs, dat geeft je vertrouwen en zo verlies je het plezier niet.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:01

Niet te moelijk doen, zoek een professioneel iemand die jij vertrouwt en je bijv. kan ondersteunen met ademhalingsoefeningen en ontspanningstechnieken. Als je bang bent om te vallen dan visualiseer je dat , vaak gebeurd dat dan ook ....
Ondertussen gewoon lekker met je paardje tutten en dingen doen die wel goed voelen niks overhaasten.
Heel veel succes en niet teveel stappen tegelijk doen .

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:59

123Sofie schreef:
Elk paard gaat er wel eens een keertje van door, dat gebeurd nu eenmaal. Ik denk dat de oplossing voor jouw probleem vooral bij jezelf ligt: leren omgaan met onvoorspelbare situaties en je angsten niet negeren, maar erkennen en er goed mee om gaan. Misschien moet je eens de boel omdraaien. In plaats van: wat moet ik doen bij een angstig paard? -> Wat moet ik doen als IK angstig ben? Probeer ook elke rit af te sluiten met iets positiefs, dat geeft je vertrouwen en zo verlies je het plezier niet.

maar ze zegt toch ook dat het probleem bij haar zelf ligt. en ze zelf bang is. en dat het probleem niet bij t paard ligt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:06

Superhaf schreef:
Bedankt voor de reacties!
@Sky_Britt.
De medicijnen zijn ook mijn laatste optie maar als ik er met iemand over ga praten, ga ik het er wel over hebben. Ik weet zelf vrij weinig van die medicijnen af.
Het zou best kunnen dat je gelijk hebt hoor! Maar naar mijn idee komt mijn angst voor het vallen toch dat er de kans bestaat dat ik dood ga. Met fietsen ben ik niet bang om te vallen, liever niet natuurlijk maar fietsen blijf ik doen. Als een paard uit het niks wegrent, dat het onverwachts komt (moeilijk uit te leggen) dan ben ik bang dat ik er zo 'lelijk' afval en dat ik daardoor dood ga. Over het vaststellen van de stoornis kan ik eigenlijk vrij weinig vertellen. Dingen die zijn vastgesteld, zijn al een tijdje geleden vastgesteld en toen zag ik de therapie niet zo zitten (heeft wel geholpen) dus dat zou ik dan aan mijn moeder moeten vragen.
Les nemen lijkt me idd verstandig.

@janouk.
Eerst longeren is wel handig ja.
Ik zal het gelijk even opzoeken!

Hoi wat ik slik met hetgene wat ik heb eerder beschreven in pb is seroquel xr en kortwerkend.misschien heb je daar wat aan helpt bij mij erg goed