Paard onstuurbaar... *gister een botsing gehad*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juulxx

Re: Paard onstuurbaar... *gister een botsing gehad*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 22:20

Dat weet ik niet:P hoe ze dan rijdt

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:22

Is het zadel goed?

Of laat een oseopaat komen helpt meestal:-)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:23

Jouw paard heeft nergens last van, jouw paard moet goed opgevoed worden. Neem les bij een goede instructeur en verdiep je een beetje in paardengedrag, voordat je paard met je aan de haal gaat. Dit is gewoon en ongehoorzaam en slecht opgevoed jong paard. Jij kunt het aanpakken met een goede instructeur.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:30

Daar ben ik het niet mee eens want je weet nooit wat er aan de hand is ja ze kan best ontoelaatbaar gedrag vertonen maar dat kan een oorzaak hebben die je achter de computer niet kan weten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:33

Juulxx schreef:
Laten we het erop houden dat mijn paard regelmatig door de fysio behandelt wordt.. en er zijn geen verdikkingen in de rug.. de Ta is ook pas nog geweest en ze heeft net een nieuw zadel.. die zeker weten goed ligt..

dat is natuurlijk prima....maar stel dat jij scheef zit?En dat dat hem pijn doet?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:34

Jetta schreef:
Jouw paard heeft nergens last van, jouw paard moet goed opgevoed worden. Neem les bij een goede instructeur en verdiep je een beetje in paardengedrag, voordat je paard met je aan de haal gaat. Dit is gewoon en ongehoorzaam en slecht opgevoed jong paard. Jij kunt het aanpakken met een goede instructeur.

Misschien moet jij maar eens opgevoed worden als je dat soort dingen roept zonder dat je bekend bent met de situatie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:43

Toch is dit heel dikwijls de oorzaak.
Mensen denken veel te vlug paard wil niet meewerken, paard is angstig, paard doet gek, .....
En bijna altijd is de fout te vinden niet bij het paard , maar idd bij een gebrekkige opvoeding, en net niet voldoende kennis en kunde van de betreffende ruiter.
Ik weet ook niets meer dan wat de topic steller hier naar voren brengt, maar deze info is altijd heel sumier, en nogmaals ik train zelf veel paarden en heb soms idd eens een probleem met een paard dat dan aan zijn fysieke toestand te wijten is, paard is dus er niet toe in staat.
Maar in het overgrote deel van al de probleemgevallen is de oorzaak niet het paard maar de mens die bij dat paard staat.
En het erge is dat er maar heel weinig mensen dit willen horen, want ze hebben bijna allen ruim heel wat jaren ervaring.

Caira schreef:
Jetta schreef:

Misschien moet jij maar eens opgevoed worden als je dat soort dingen roept zonder dat je bekend bent met de situatie.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:20

Ik heb al eerder gezegt dat ik niet iemand ben met al jaren ervaring... Daarom vraag ik om tips...
Alleen een zweep werkt niet.. ze rent door me.binnebeen.heen..

Is het misschien een oplossing om met een scherper bit te rijden?
Ik rij nu met dubbel gebroken..

28011970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:12

Zou ook eerst eens longeren, en als dat goed lukt, terug met de man erop, en dan nog eens rijden met de juiste hulpen erbij! Misschien begrijpt hij niet wat hij moet doen? Is moeilijk om uit te leggen, zou eens moeten zien rijden he...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:18

nee ook geen scherper bit, de oplossing zit hem in het goed leren rijden.
Je zegt zelf , paard loopt door mijn hulpen door, een goed opgeleid paard loopt nooit door jouw hulpen door, echt nooit.
En ik weet wel nu komen er van overal reacties , jij kent mijn paard niet, die is heel dominant, die is heel hevig, die heeft echt een eigen wil, ...... e.d
Dit is gewoon gebrek aan basis opleiding, controle over waar het paard zijn voeten zet, als je die controle hebt dan loopt het paard enkel daar waar jij zijn voeten zet, en geloof me dat kan echt centimeter nauwkeurig.
Voorwaarts, zijwaarts, achterwaarts, voorhand verzetten, achterhand verzetten, blijven stilstaan, .....En dit is dus echt basis werk, en dit zou moeten verkregen worden door bijna alleen er aan te denken, dus niet door harder aan die teugels te gaan trekken.
kijk mssn eens op you-tube "Stacey westfall 2006"
Dit kan ik zelf ook niet nadoen hoor, je bent niet voor niets wereldkampioen natuurlijk.
maar het maakt wel duidelijk dat het wel kan.
oefenen , trainen en verder trainen, maar vooral ook aan jezelf werken.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:11

geen scherper bit erin hangen, dat helpt niets en je paard word alleen maar sterker in de mond. Ga vooral het paard leren om aan je hulpen te staan.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:22

Caira schreef:
Jetta schreef:

De TS vraagt om wat te doen. De TS geeft aan dat het paard gezond is en het zadel in orde. Dan mag ik met al mijn ervaring mijn advies geven. Zoals een ander hier ook zegt: de mems naast het paard moet het probleem aanpakken. Dus: Les, verdieping in gedrag van het paard, om als resultaat een paard te krijgen waar je mee kan samenwerken.

Ik heb zeer veel ervaring. Ook met paarden die zich niet zomaar laten opvoeden en africhten. Ik roep niet zomaar iets. Dat doe ik nooit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:59

ik lees termen als: paard heeft nergens last van, ongehoorzaam, slecht opgevoed, aanpakken... Dat zijn termen waarvan ik vind dat je ze niet zomaar moet roepen zonder dat je de situatie hebt gezien.

Je hebt geen rontgenogen dus je kun nooit stellen dat het paard 100% gezond is.

Daarnaast zijn tinkers nog meer dan andere paarden gebouwd om te trekken, waar de verdeling bij gewone paarden 40% achterhand en 60% voorhand is heeft een tinker vaak 30% achterhand en 70% voorhand. Dat wil zeggen dat het gewicht van het paard veel op de voorhand ligt en weinig op de achterhand, tel daarbij een niet zo ervaren ruiter op en je kunt wel begrijpen dat het dier last van zijn balans kan hebben. Wat dan vaak gebeurt is dat het dier op 1 of op beide schouders valt, dan rolt het gewicht op die ene schouder en om dan niet om te vallen zal het dier zijn hoofd als balanspunt gaan gebruiken en met zijn hele gewicht achter dat hoofd aan gaan. Wat je dan krijgt is dat het dier afwendt zoals hier gebeurt is. Ongehoorzaam? misschien, maar op dat moment voor het paard onafwendbaar omdat het dier anders helemaal zijn balans verliest.

Afbeelding

Even een willekeurige afbeelding van google waarop dat gedemonstreerd wordt, kijk naar het zwaartepunt van het paard en de manier waarop het paard aan de voorkant bijna de grond inloopt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:07

Heel simpele vraagjes
Hoe vaak rij je? Hoe lang rij je ? Heb je zelf veel lef in alle gangen?
Hoe vaak komt je paard uit de stal en voor hoelang? Ben jij de enige die er op rijdt?
Wat krijgt hij aan voer?
Dat zijn voor mij de eerste dingen die ik zou willen weten .

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:29

op deze foto zie je idd een tinker die gereden wordt zoals je een trekpaard zou rijden, maar zelfs een "Tinker" kan echt veel beter dan wat hier getoond wordt.
Dat er verschillen zijn in bouw, das duidelijk, maar het kan wel beter dan wat hier op de foto te zien is.
Het probleem bij het rijden van een Tinker is dat deze dieren idd net iets rustiger en makkelijker zijn dan de gemiddelde warmbloed, en de meeste ruiters denken dus dat ze dus zonder goede instructie het paard genoeg kunnen aanleren.
Op deze manier maak je jezelf iets wijs, en leer je in de praktijk echt veel te weinig.

Caira schreef:
ik lees termen als: paard heeft nergens last van, ongehoorzaam, slecht opgevoed, aanpakken... Dat zijn termen waarvan ik vind dat je ze niet zomaar moet roepen zonder dat je de situatie hebt gezien.

Je hebt geen rontgenogen dus je kun nooit stellen dat het paard 100% gezond is.

Daarnaast zijn tinkers nog meer dan andere paarden gebouwd om te trekken, waar de verdeling bij gewone paarden 40% achterhand en 60% voorhand is heeft een tinker vaak 30% achterhand en 70% voorhand. Dat wil zeggen dat het gewicht van het paard veel op de voorhand ligt en weinig op de achterhand, tel daarbij een niet zo ervaren ruiter op en je kunt wel begrijpen dat het dier last van zijn balans kan hebben. Wat dan vaak gebeurt is dat het dier op 1 of op beide schouders valt, dan rolt het gewicht op die ene schouder en om dan niet om te vallen zal het dier zijn hoofd als balanspunt gaan gebruiken en met zijn hele gewicht achter dat hoofd aan gaan. Wat je dan krijgt is dat het dier afwendt zoals hier gebeurt is. Ongehoorzaam? misschien, maar op dat moment voor het paard onafwendbaar omdat het dier anders helemaal zijn balans verliest.

[ Afbeelding ]

Even een willekeurige afbeelding van google waarop dat gedemonstreerd wordt, kijk naar het zwaartepunt van het paard en de manier waarop het paard aan de voorkant bijna de grond inloopt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:01

Pardon? De TS zegt dat het paard in orde is. Dan ga ik daar vanuit. Ik ken de Tinker en weet waarvoor de Tinker in oorsprong gefokt is. Maar echt: Opvoeden moet je met elk paard en lesnemen ook.

Precies, om problemen voor te zijn en als ze er toch zijn, om problemen maar behoren op te lossen.

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:20

Juulxx schreef:
Dat weet ik niet:P hoe ze dan rijdt

Misschien moet je dat eens eens een keer proberen dan.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 23:04

Ik wou jullie even laten weten dat ik vandaag iets anders heb gereden met de hulpen!
En dit pakte ze super op! geen 1 misstap gedaan *\o/*

Iedereen super bedankt voor de tips!
Ik heb morgen meteen les;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:15

Zo zeg gelukkig , vaak heeft meer duidelijkheid al effect dus dan heb je hier van geleerd. En blijf vooral goed lessen , succes

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 23:15

Haha ja:P Dankje;)

*ik vroeg niet voor niks hulp & tips:P*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:22

Mijn Tinker heb ik samen met mijn instructrice ingereden. Zij heeft haar de 1e maand gereden en daarna ben ik verder gegaan (onder een goede begeleiding van haar).
Als ik naar haar kijk met rijden zie ik een merrie die ook makkelijk over haar (buiten schouder) weg valt. Maar toch ligt deze fout 9 van de 10 x bij mij en niet bij haar. Als ik maar een fractie van een seconde de teugels er niet bij hebt is ze weg. Is zij dan gemeen, onopgevoed. Nee ze maakt gebruik van de mogelijkheid die ik haar bied.Nu is het bij haar wel altijd op haar moeilijke kant zeg maar.
Hier heb ik met mijn instructrice veel mee geoefend, en het gaat veel beter!

Maar eerst stap en draf goed en pas galop.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:42

Even een vraagje, ik zie dat wij uit dezelfde regio komen je hebt er toevallig niet PB.H erbij laten komen voor haar gebit.?
Want dan je beter iemand anders er naar laten kijken, hij had bij mijn paard ook zogenaamd de wolfstandjes getrokken tenminste dat dacht hij want hij was de wortels vergeten en had ze dus gewoon afgebroken..Het gevolg was een zeer pijnlijke mond en staak waar ik dus ook met mijn handen in mijn haar heb gezeten, gebit kon het namelijk niet zijn want hij was net gedaan..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:52

Ik zag een rijfoto op je profiel, ik denk dat het een samenloop van zaken is. Dier dat niet deftig luistert, ruiter die niet de kunde heeft om haar te corrigeren en waarschijnlijk nog een probleem inwendig..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:04

Wat heb je deze keer anders gedaan met je hulpen? Wel goed dat je nu door hebt hoe je het op moet lossen. Toen mijn pony net ingereden was ging hij nogal eens op de volte de andere kant op... Heeft me uiteindelijk afgeleerd om op de binnenteugel te rijden ;)
Met net ingereden paarden (en zeker eigenwijze jonge paarden) moet je erg duidelijk zijn in je hulpen, zodat er geen miscommunicatie ontstaat. Ook is het goed om het bij jezelf te zoeken en dat heb je duidelijk gedaan.

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:26

misschien meer met je benen rijden