marttingaal gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: marttingaal gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:23

Ik zal proberen een van de dagen hier neer te zetten hoe voorbereidende commando's werken.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:02

AnjaClaudia schreef:
Ik ben van mening dat iedereen zn paard/pony kan rijden zonder hulpteugels. Als je paard er vandoor gaat of zich sterk maakt moet je eerst zelf bedenken wat daar de reden van is. Meestal is het ook een fout van de ruiter. Laat die hulpteugels dus gewoon weg en zoek naar een goede oplossing als voorbeeld les. Ik heb zelf een haflinger en dat is echt een betonbekkie maar heb nog nooit aan hulpteugels gedacht. Je moet het immers zonder kunnen op wedstrijden.

Er zit een verschil tussen een hulpteugel gebruiken omdat je paard sterk is of dat je hem persee met zijn hoofd tussen zijn benen wil laten lopen of een hulpmiddel gebruiken omdat je paard onbestuurbaar word als hij schrikt en gaat rennen.
Zelf ben ik ook niet zo voor hulpteugels en gekke dingen, maar mijn arabiertje heb ik nu 3 maanden onder het zadel en (vooral buiten) wil hij nog wel eens schrikken. Hij gooit dan zijn hoofd omhoog en gaat als een malle rennen. Hij is dan onbestuurbaar en ik vind dit (vooral buiten) erg gevaarlijk.
Dit is de reden waarom ik mijn martingaal gebruik. Dit is het vriendlijkste hulpmiddel omdat hij er geen last van heeft met het rijden ik het algemeen

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:02

wordt door martingaal het steigeren ook minder of helpt het alleen om haar hoofd beneden te houden zodat ze het bit niet achter in de mond kan nemen en wegrennen?

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:05

Heleennn schreef:
Ze kunnen dan nog steeds aan de teugel lopen ja :) Een martingaal begrenst het hoofd als je paard zijn hoofd in de lucht gooit. Dus kan ook prima met dressuren. Let wel op, bij wedstrijden mag je dit niet omdoen.

het is toch zo dat je met dressuur geen martingaal gebruiken.
Maar bij springen mag je wel een martingaal gebruiken, toch?

J_B_GR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:59

veronique100 schreef:
Heleennn schreef:
Ze kunnen dan nog steeds aan de teugel lopen ja :) Een martingaal begrenst het hoofd als je paard zijn hoofd in de lucht gooit. Dus kan ook prima met dressuren. Let wel op, bij wedstrijden mag je dit niet omdoen.

Bij springen mag je juist geen martingaal gebruiken.

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:04

Citaat:

jawel bij springen wel bij dressuurr niet. dat lijkt me logisch igg

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:28

Bij dressuur mag je op wedstrijd geen enkele hulpteugel gebruiken. Met springen mag je wel een martingaal gebruiken.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:34

xcaro schreef:
Citaat:

jawel bij springen wel bij dressuurr niet. dat lijkt me logisch igg

Bij springen mag je ook een voortuig/borstuig gebruiken.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:53

dus wat ik gezegd heb klopt?

Citaat:

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:37

Een martingaal wil bij het stijgeren soms wel helpen.. Dit ligt eraan. De meeste paarden gooien hun hoofd omhoog voor ze zelf omhoog komen.. In dit geval moet jou timing goed genoeg zijn om met behulp van de martingaal het hoofd van je paard op dat moment weer terug op zijn plek te krijgen voor hij de kans krijgt om te stijgeren. Het stijgeren met het hoofd onder de schoft is veel lastiger.

Kijk maar naar een spring wedstrijd op youtube. Heel veel spring ruiters gebruiken een martingaal.
Ik vind die stang en trens bij de dressuur al een aardige marteling dus andere hulpteugels mogen van mij idd lekker in de kast blijven.
Hoewel er wel veel geruchten gaan dat de paarden in de hoge dressuur sport al ingereden worden met hilpteugel en kin op de borst.. Maar daar wil ik niks vsn weten

Ik hou het lekker bij western!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:06

Verschil: Van een hulpteugel leert het paard niets. De druk komt gewoon sterker door (de ruiter wordt kunstmatig sterker). Je kan het paard (en jezelf) beter iets bijleren.

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:24

een hulpteugel is bevestigd aan de singel, loopt vervolgens door het bit en eindigt in de hand van de ruiter.
Hoe strakker de ruiter de teugel maakt, des te verder het paard met zijn neus tegen zijn borst moet gaan lopen lijkt mij. het paard kan dan op een gegeven moment niet meer met zijn neus naar voren of naar boven lopen.
Naar mijn idee is het dus uiteindelijk maar net hoe de ruiter rijd.

Ik ben er geen voorstander van