Hand ponny weigert te galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Hand ponny weigert te galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:03

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:35

Ik deed dat met een paard van 1.65 en een pony van 1.02 ;)
Afbeelding

groter stokmaatverschil dan bij jou dus ;) Ik heb marty aan een stalhalster met een lang touw, wat ik zelf vasthou. Mijn pony reageert prima op de galopstemhulp, en galoppeert dus netjes mee.

Ik ga met mac mee: Wat doet jouw shet als je haar naast de fiets hebt? Galoppeert ze dan wel? Corrigeren gaat dan namelijk makkelijker, omdat je rijpaard er niet bij is om te schrikken van de correctie ;) Misschien een fiets lenen om te proberen? In elk geval zou ik de galophulp op de stem beter bevestigen bij haar ;)

Veel succes, want het is wel heel leuk :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:41

Kan je geen klein handig ruitertje vinden?
Dan kan die erop terwijl jij de pony aan de hand naast jou paard hebt?
Dan kan de ruiter dat laatste beetje nog net even aansporen...

Misschien kan je eens in de buurt navraag doen?
Ik heb vroeger als 8 jarig meisje heel veel bij mensen in de buurt kleine pony's aangereden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:36

Ik ga hier ook even mijn belevenissen met handpaard even vertellen.
Ik heb een half arabier en die heeft een veulentje gekregen van een Quarter, dus het veulen is dus een quarab, al vanaf ze 5,5 maand oud was heb ik ze meegenomen op trektocht, en dat waren echt al tochtjes hoor, ongeveer 15km.
Nu is dat veulen 1,7 jaar oud en we doen nu tochtjes van rond de 25km, en echt flink doorgaan stap draf en galop, dat was ook al toen ze voor het eerst mee ging.
Paarden in vrijheid moeten ook volgen of ze overleven niet, er is geen andere keuze.
Toen het veulen net geen jaar oud was zijn we ook door een meertje gegaan, veulen wou niet het water in en bleef maar tegen trekken, mijn touw zat ook vast aan de knop op het westernzadel, en na een hele tijd echt stevig trekken is het uiteindelijk met een mega sprong er toch ingesprongen, heb dit dan onmiddellijk nog een 2tal keer herhaald en nu stapt het veulen er bijna vanzelf in.
Hoe meer je met zo'n dier doet hoe beter, is ook goed voor de conditie, paarden trainen zichzelf niet, dat moet de kudde doen of indien het gedomesticeerde paarden betreft de mens.
Wees dus niet te soft, paarden kunnen echt wel wat aan hoor.
Je bent goed bezig denk ik.
succes.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 09:49

Dank voor de tip's qua bepakking, ga ik in de toekomst zeker wat mee doen !

mac ik snap de uitspraak a la fleche niet :o? (ben niet thuis in het frans :o )

__Suzanne__ leuk te zien ik zal zeker meer oefenen met haar.
Het fiets verhaal word lastig gezien ik op stal gewoon geen fiets heb (kan het wel proberen met de auto := )
En in principe kent ze het commando galop gewoon die is het zelfde als bij sil dus dat moet geen probleem zijn, ze vertikt het eigenlijk gewoon :+

daantjuhhh kleine ruitertjes zijn heel erg dun bezaaid.
Heb er wel aan gedacht om er zelf op te stappen maar ik ben echt te zwaar voor dr.

aeolusnr1 leuk jou ervaring te lezen en ik ga er zeker mee aan de slag, als het beter gaat zal ik misschien eens een topic openen :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:57

A la fleche is gewoon de (toevallig Franse) term voor dit:
Afbeelding
waar ik overigens 0,0 ervaring mee heb :)) maar aangezien deze pony ook voor de kar staat is het wellicht het proberen waard?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 10:01

Oei dat word niet handig .....
En best wel zielig voor sil eigenlijk :o

Als ze hengstig is steeds er staart omhoog voor zijn neus maar sil mag er niets mee :o
Zelfs als ze niet hengstig is wind ze hem om haar kleine hoefje :+

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:08

Heb je wel beschikking over een extra ruiter+paard ? Die kan helpen met de plaats van het handpaard, in jouw geval door achter haar te rijden en op te drijven op het moment dat ze in de ankers gaat. Mocht ze te hard willen, kan diegene ervoor gaan rijden om af te remmen. Op deze manier leren ze erg snel wat er van ze verwacht wordt. Hierbij ga ik er wel vanuit dat je rechtuit (dus buiten) rijdt, anders wordt het denk ik wel een beetje ingewikkeld ;)