Tips gevraagd om paard conditie en bespiering op te bouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: Tips gevraagd om paard conditie en bespiering op te bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:35

Ik volg ook even. Erg interessant topic dit! Ik ben op zoek naar tips voor een jong (5 j) paard.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:36

ik rijd mijn verzorgpony van 17 ook niet langer dan 3 kwartier meestal een half uurtje, vind ik ook niet nodig ik rijd geen wedstrijden... ik laat dr gewoon wat langer in de paddock staan of longeer nog wat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:58

Even een update omdat er toch mensen zijn die dit ook interessant vinden :)
Deze week niet heel veel kunnen trainen, zondag een buitenrit gemaakt voor de afwisseling, maandag rust, dinsdag aan de longe gehad met balkjes lopen en veel overgangen.
Woensdag rust en gisteren gereden, ik blijf nu helaas een beetje hangen op een punt en weet nog niet zo goed hoe ik dit moet oplossen dus tips zijn heel erg welkom!

Ze is wel actief en heeft een mooie ruime stap maar in de draf het tegenovergestelde helaas, loopt met haar achterhand hele korte pasjes en een beetje te sloffen zeg maar, ik probeer nu vooral veel overgangen en balkjes lopen, deze leg ik ook expres wat verder uit elkaar zodat ze wel ruimere stappen moet nemen maar het blijft er niet in zeg maar.

Wel is ze een stuk soepeler maar zolang haar achterhand niet goed eronder zit kan ik geen stap verder, voor heb ik haar nu wel peesbeschermers om, achter niks. Misschien een idee om dit toch wel te doen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:24

Wat zou het doel zijn van de peesbeschermers, ik zie dat niet.
Bij ons is de stap ook redelijk onder controle. Draf is lastiger ja. Aktief van achteruit weg laten draven en zo langzaam mogelijk draven, maar wel aktief en nageeflijk zodat de rug gebruikt wordt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:31

Rug laten controleren? Is nu vaak het eerste wat ik doe als er iets niet goed is onder t rijden.
Als het na veel oefenen nog niet lukt, misschien een spoortje? Motiveert veel paarden de achterhand meer te gebruiken (en dus ook beter op te heffen) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:51

Bertine, de peesbeschermers gebruik ik omdat ze een tijd geleden een peesblessure heeft gehad dat nog steeds soms snel geïrriteerd kan zijn en omdat de bak niet altijd op tijd gesleept word waardoor het zand wat onregelmatig is.
Dat kan ik nog wel oefenen wat je zei met actief weg laten draven en heel langzaam draven, bedankt voor de tip!

xslvna, met spoortje rij ik al, en ik snap wel dat mijn paard ook weer helemaal in moet komen na 4 jaar dus probeer het eerst rustig aan, ben tenslotte nog geen 2 weken bezig hè.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:42

brigitte2 schreef:
Mijn advies is: Veel afwisseling, goed voeren. Je kunt rijden, werken aan de hand, longeren, buitenrijden, springen/vrijspringen en ga zo maar door. Mijn ervaring is dat op alleen hooi geen spieren groeien. Verdiep je dus ook in de voeding. Houdt het leuk voor jezelf en je paard en voorkom spierpijn. Dan komt het vanzelf goed. Heb geduld!

Welk voer zou dan goed zijn? Zonder dat ze te heet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:51

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, momenteel voer ik zelf pavo sport fit, is het enige waar ze niet heet van word.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:37

Even een gekke vraag misschien.
Mijn paard speelt momenteel nogal veel in de wei waarbij hij regelmatig steigert. Zou dit helpen bij het verleggen van zijn gewicht naar zijn achterhand en dus zijn bespiering? Als dat zo is... Zou het dan zinvol zijn om met grondwerk stijgeren op commando aan te leren?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:51

Ja en nee, mijne is duidelijk in de rug veel erop vooruit gegaan bij het stijgeren (achteruit laten lopen en dan stijgeren, laag bij de grond houden, geen 3 meter hoog, geen uitklappende benen) maar het nadeel is dan wel de onderhals ook mee groeit qua spieren (dat gevoel heb ik).

Verder zou ik zeker haver bij gaan voeren, had alles eens uitgezocht en het is zeer verstanding deze te gebruiken voor spieropbouw, mijn paard (een volbloed!) werd er niet heet van, voldoende oefening (nieuwe truukjes...) en beweging en je hebt nergens last van, als je hem laat vervelen in de box 23 uur per dag heb je kans op een 'groot' probleem.
Haver wel bij de huidige brok opbouwen, niet gelijk een schep musli in zijn voerbak gooien.

Ook masseren kan helpen, paard had altijd een verkeerd aangespannen rug (zogenoemd holle rug), na een keer met een roskam stevig de spieren volgen (en een dagje rust erna) had ik opeens een paard dat zijn rug optilde, na 3 jaar trainen :o

Weet niet wat de redenen voor deze dingen zijn, maar naar mijn ervaring is het goed.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:36

Haver voer ik liever niet, omdat mijn paard nogal sensibel kan zijn. Zou een lucerne-mix wat kunnen zijn?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:38

Heb zelf ook een heel sensibele (en dan ook nog eens volbloed, renpaard), van de lucerne-mix weet ik persoonlijk niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:21

Haver hoef ik haar niet te geven, heb dat wel eens gedaan toen ik elke dag trainde en daarnaast hele dagen buiten en mijn paard werd daar echt heet van...
Ze is nu al behoorlijk schrikkerig en heet.

Maar weer even een update: ben weer een stap terug gegaan omdat xe elke keer toch nog moeite heeft met de bak lijkt het wel, en wil haar daaronder ook zo weinig mogelijk belasten met mijn gewicht.
Ben haar nu vooral veel aan het longeren, ook weer met balkjes en veel overgangen.
Ik rij wel maar meer stapwerk of buiten, zit er over na te denken om haar toch even na te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:21

Zelf geef ik muesli bij van Mijten, de dressuurplus. het uithoudingsvermogen is daardoor echt toegenomen, minder verzuring. Maar havens heeft ook een muesli zonder haver waar ze niet druk van worden. Ik kan echt verschil merken sinds mijn halinger meer muesli krijgt. Meer uitstraling, beter in de bespiering en in de vacht. Bij een pony/haflinger hoef je dit natuurlijk niet te overdrijven. Een kilo per dag is al genoeg. Daarnaast geef ik dan een pavokoek of vitaminekorrel om te zorgen dat ze voldoende vitamine en mineralen krijgen. (bij een bloedonderzoek bleek dat ze anders te weinig magnesium en vitamine e kreeg, heel belangrijk voor de stofwisseling in de spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:09

Mijn paard krijgt al muesli waar ik zeer tevreden over ben dus in principe laat ik dat zo.
Ik ben meer benieuwd naar tips voor de bespiering, want ondertussen gaan we een beetje off topic, en heb ik er nog niks aan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:14

Wat voor bespiering wil je? Als je endurance rijdt heb je hele andere spieren als bij dressuur of springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:22

Ik rijd geen concours dus meer voor mezelf, en vooral dressuurmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:39

Bij werk aan de hand (allerlei zijgangen voornamelijk in stap) train je vooral de achterhand en souplesse. D.m.v. correct longeren krijg je een mooie en sterke bovenlijn. Krachttraining is bijvoorbeeld sprintjes trekken, tegen de heuvel op rijden, aanspringen vanuit achterwaarts gaan. Zo'n training is korter dan een training voor conditie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:41

Zolang je paard niet goed in z'n vel zit, zou ik niet zoveel moeite doen om de bespiering te verbeteren.
En daarbij, in dit winterweer is de reikwijdte van je training niet zo groot... zeker als de bak te zwaar is.
Sowieso is verbetering van de bespiering een gevolg van training en kan het geen doel op zich zijn. (tenzij je je paard opleidt tot bodybuilder :D )
De algehele conditie verbeteren doe je door je training af te stemmen op de signalen van je paard. En de voeding daar op aan te passen.
Anders raakt je paard misschien spierbevangen of anderszins geblesseerd.

In het geval van jou paard zou ik vooral focussen op basisconditie. Stapwerk is daar bij uitstek goed voor.
Ook pezen en peesaanhechtingen worden daar beter van.
Doorbloeding van pezen is er bijna niet, waardoor opbouw en genezing van peesweefsel erg lang duurt. Stapwerk zal betere doorbloeding in de kleine haarvaten stimuleren rondom pezen en botten, zonder veel afvalstoffen. Dit zal het meeste bijdragen aan opbouw van pezen en botweefsel.
Daarnaast overgangen, inspanning en ontspanning in de training inbouwen, stapje voor stapje.
Verder kun je een dagboekje gaan bijhouden waarin je aangeeft wat het paard aan training en voeding heeft gekregen en hoe het met je paard gesteld is.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:48

Heb je dressuurles?

Want het is natuurlijk heel afgezaagd, maar heel bokt kan zeggen wat-ie wil, maar nooit iemand vervangen die live met je mee kijkt.
Jij schrijft bovendien dat je het stiekem een beetje saai vindt, dat rijden in de binnenbak.

Iemand die goed dressuurles kan geven, kan jou laten ontdekken hoe je beter voelt wat je paard doet en hoe je daar zo op kunt inspelen dat je je paard kan verbeteren in zijn bewegingen. En geloof me: daar kun je echt een kick van krijgen!

Mijn tip is dus: ga op zoek naar een goede instructeur, en dan in het weekend lekker naar buiten.
Veel succes en plezier.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:54

Ik ga mee met de tip van Senna 21 om een dagboek bij te houden, waar in je schrijft wat je doet. Heb ik zelf ook en dan zie je tenminste wat je gedaan hebt. Kun je later ook aanvullen met hoe het uit pakt. Wat ik ook doe is gewoon met het paard aan de hand stappen in de bak (het is hier ook slecht buiten). En dan aan de hand de balkjes mee pakken. Variatie maken in het patroon van de balkjes. Dat kan heel makkelijk als je er naast loopt. Pionnen op zetten en een parcours maken. Wel grote figuren rijden, de kleine zijn vaak heel belastend voor een paard met een blessure verleden.
Rhys geeft ook een goed advies. Twee weten altijd meer dan een.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:38

Bedankt allemaal voor het advies!

Brigitte, de krachttraining die jij typt ga ik nu niet uitoefenen, juist omdat ik dan bang ben voor weer last van dr pees. Aan de hand en Longeren is natuurlijk wel mogelijk, longeren doe ik al.

Senna, ik heb het idee dat ze juist heel goed in haar vel zit en de wil om te werken is er ook zeker bij haar maar heb alleen het probleempje dat ze struikelt.
Maar bedankt voor je advies op de pezen, daar ga ik eens mee aan de slag!

Rhys, ik heb geen les momenteel, ben het compleet met je eens dat twee meer zien als 1 maar momenteel kan ik het helaas mij niet veroorloven, heb er over na zitten denken maar als ik dat nu doe hou ik straks niks over van mijn spaarpotje voor noodgevallen.

Zoutenootjes, grote figuren rijden doe ik nu ook want als ik kleiner doe heeft ze des te sneller last van dr been.

Maar ik ga eens aan de slag met de tips en kijken wat het beste past voor mij en mijn paard, degene met meer tips zijn altijd welkom!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:57

Ik had het al eerder gezegd, maar ga t nog een keer zeggen: rechtrichten en skala der ausbildung => klassieke dressuur!

Dat is er op gemaakt om je paard zich goed te laten ontwikkelen.

Trek er ook genoeg tijd voor uit: verbetering van de pezen duurt maanden (en nee, niet twee, maar echt máánden). Rustig opbouwen, goede oefeningen zoeken - die heb je denk ik ondertussen - en rustig aan de slag. Doe dat een paar maanden en tegen die tijd kan je ook weer vaker naar buiten.

Geduld! : )

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:04

nuttige tips!
Heuveltjes rijden helpt ook ( misschien dat het er al stond ik heb niet elke post gelezen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 07:50

Gineke bedankt, had je tips inderdaad al eerder gelezen en ook meegenomen.
Ik neem alle tijd voor mijn paard.

Sillyent, ja was wel al eerder genoemd maar is nu niet te doen met dit weer, meer iets voor het voorjaar, maar toch bedankt!