Hulpmiddel buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desi92

Re: Hulpmiddel buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:21

bij mijn ligt het er een beetje aan, is het wat kouder, ben ik allang niet meer buiten geweest, dan voor het eerst met de slof, en men wat was ik blij dat ik die vorige week om had, wist niet dat er slipjacht gereden werd bij ons in het bos, en belande er midden in, kwam ze 3 keer tegen en paardlief wou het liefst mee.. zonder slof had paardje denk ik alleen zijn weg vervolgt. Normaal als het wat warmer is en ik dus weer vaker het bos in ga, heb ik alleen een martingaal.
dus zou ik deze ook aanraden. Ik denk ook niet dat je moet beginnen aan een ander/scherper bitje, dat kan er voor zorgen dat hij op je normale bitje straks ook minder gaat reageren
evt zou je met een stalgenootje die een rustig paardje buiten heeft mee kunnen naar buiten dat je tinker daar de rust van overneemt ?

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 02:15

Bedankt voor al jullie tips!
Ik zal morgen gelijk kijken hoe ze erop reageert

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 05:44

Scherper bit is nooit de oplossing. Het werkt hooguit tijdelijk.
Rijdt je al lang buitenritten? Zoniet dan kan het goed zijn dat dit gedrag over enkele maanden afneemt en tenslotte verdwijnt. Als het echt niet beter gaat, dan kan je nog altijd elke keer dat ze sneller gaat dan jij wilt kleine rondjes beginnen maken tot ze stilstaat, en dan verder gaan. Als graag vooruit gaan de reden is, zal ze in dat geval merken dat het trager gaat als zij sneller gaat dan jij wilt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:45

Wat doet ze als je haar helemaal loslaat?

Ik heb een tijdje een paard gereden dat ontzettend dribbelig en er sterk was, en daarom hield ik haar heel strak bij me, omdat ik niet wilde dat ze weg zou rennen ofzo. Uiteindelijk kwam ik erachter dat als ik de teugels losliet, ze ineens veel rustiger werd. Ze stapte nog wel flink door, maar ze draafde niet aan, en het gedribbel was ook weg.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:57

dan zit ik zo aan de andere kant van het bos :p

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:01

Gewoon beter rijden! Hulpteugels die doen eigenlijk het werk al voor je, je moet ZELF je paard bezighouden, geen ander bit of hulpteugel, je moet gewoon zo kunnen rijden! Elk paard kan dat, als je het zelf maar wilt en doorzet! Inderdaad beginnen met in de bak rijden en gewoon aan de weg uitstappen o.i.d. en zo rustig opbouwen, maar alsjeblieft begin niet aan zo'n k*t ding!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:02

Ander bit kan werken :)
Ik had zelf een enkelgebroken bit en mijn pony pakte die dus vast tijdens een buitenrit en ging ervandoor. Ik heb nu een iets dunner, dubbelgebroken bit en die kan hij niet meer vastpakken. Hele probleem was daardoor opgelost, terwijl dus absoluut geen scherper bit heb gepakt maar juist een bit die vriendelijker inwerkte en mijn pony liep echt stukken beter op het nieuwe bit :j
(Ik gebruik dat bit nu al jaren!)

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 15:19

bedankt voor je reactie. misschien dat ze ook wel zo goed reageert op een dubbelgebroken bit

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:23

Ilse_123 schreef:
Wat doet ze als je haar helemaal loslaat?

Ik heb een tijdje een paard gereden dat ontzettend dribbelig en er sterk was, en daarom hield ik haar heel strak bij me, omdat ik niet wilde dat ze weg zou rennen ofzo. Uiteindelijk kwam ik erachter dat als ik de teugels losliet, ze ineens veel rustiger werd. Ze stapte nog wel flink door, maar ze draafde niet aan, en het gedribbel was ook weg.

Had ik zelf ook, bij een manegepaardje. :+
Voor het eerst op hem de bossen en duinen in en man.... wat was ie sterk. We reden gewoon in kolonne op de ruiterpaden, maar meneer wilde er constant langs en tussenuit. Ik -toen nog alleen ervaring met het rijden op manegepaarden- elke keer de teugels strak houden en strakker en nog strakker. Toen we op het strand waren aangekomen en ik de teugels zo kort en strak had dat ik onderhand het bit in m'n handen had, zei de instructeur tegen me...."gewoon los laten die teugels, ontspannen en dan ontspant hij ook vanzelf. Let maar op, hij gaat er heus niet vandoor en als ie gaat, gewoon laten gaan, hij stopt vanzelf weer". :D Ik deed het en ..... het werkte! Hij ontspande, ik ontspande en we konden later ook nog een ontspannen galopje over het strand doen.
Dit was natuurlijk wel in een groep en bovendien kon er in die omgeving niet veel gebeuren. Jaren later met m'n eigen Welsh Koppig lukte het echter ook, alleen dan in de bak. :+ Buiten heb ik hem nooit rustig gekregen. :o

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:36

Overgangen rijden of Slalommen om bomen heen rijden als je dat veilig kan doen in de berm < dit is erg intensief voor een paard en geeft zich dan sneller neer naar de rust!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:11

Naait ze er ook echt wel eens tussenuit?

Ik heb ooit een paard buiten gereden die er op een groot stuk zand steeds tussen uit naaide, of minstens erg sterk werd. als ik aan galopperen, was ik de controle helemaal kwijt, maar als ik ging tegenwerken (inderdaad gewoon erg lomp ophoudingen maken) werd hij alleen maar heter en ging hij alleen maar harder rennen. Uiteindelijk heb ik hem een keer helemaal losgelaten en elke keer als hij langzamer ging galopperen gewoon aangespoord. Als hij wilde galopperen, dan zou hij galopperen :+ Nou, voor paardlief was de lol er zo af, en hij stopte toen netjes als ik hem dat vroeg.
Dit is alleen geen optie als je geen grote open plekken tot je beschikking hebt... op een smal paadje word dit natuurlijk erg lomp.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:05

ik kan haar wel bij me houden, niet dat ze er vandoor gaat ofso. maar ze is gewoon voorqaarts en wilt eigenlijk alles bekijken waar we langs komen.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:11

schriktraining doen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:05

Ze is gewoon voorwaarts zeg je , wat is er dan mis das toch ook de bedoeling als je buiten gaat rijden.
Ze wil alles bekijken waar je langs rijdt, tjaaaa dit wil zeggen dat het paard niet bij jou is met zijn aandacht, de fout zit hier niet bij het paard maar bij diegene die er op zit, want die moet er voor zorgen dat het paard zijn aandacht erbij houdt.
Ook het buitenrijden moet je een beetje leren, bijna elk probleem moet je oplossen vanuit het voorwaarts gaan. En vergeet daarbij niet dat achterwaarts eigenlijk ook een vorm van voorwaarts is.
Zorg ervoor dat het paard leert nageven en heel jouw probleem is in één klap van de baan.
simpel toch héééé paardrijden.

RoosTaffy schreef:
ik kan haar wel bij me houden, niet dat ze er vandoor gaat ofso. maar ze is gewoon voorqaarts en wilt eigenlijk alles bekijken waar we langs komen.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:26

of je begrijpr hoe ze doet of niet.. en blijkbaar kan jij je niet voorstellen hoe ze doet. maat ik weet niet hoe ik jet anders moet uitleggen

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:18

De mijne is ook heel druk buiten, heb er mee leren omgaan en zet haar meestal eerst flink aan het werk. Aan de teugel en veen tempowisselingen maken.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:26

RoosTaffy schreef:
of je begrijpr hoe ze doet of niet.. en blijkbaar kan jij je niet voorstellen hoe ze doet. maat ik weet niet hoe ik jet anders moet uitleggen

Ik vind het ook niet heel duidelijk, ze dribbelt dat snap ik, heb je teugels kort? Als je de teugels laat hangen, wat doet ze dan? rent ze dan weg?

alles willen bekijken? Loopt ze dan alle voortuinen in waar je voorbij komt? want dat dribbelen te maken heeft met alles willen bekijken, die link zie ik niet echt.

Mijn tinker gaat ook dribbelen als je dr tegen houd, ze kan dan helemaal zijwaarts over fietspaden gaan als je haar alleen maar strak in de teugels hebt (en verder dus niet bezig houd) als je haar losse teugel geeft gaat ze gewoon snel stappen, niks mis mee lijkt me.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:48

Ik begrijp er alleen maar uit dat het voor jou net iets te vlot gaat, dat je er dus niet echt vertrouwen in hebt, uit de rest begrijp ik dat het paard braaf is en gewoon voorwaarts gaat, niets mis mee dus.
Ik ga er wel van uit dat dit dier niet voldoende wil nageven, en dus af en toe zijn nek en hals erin zet, en dan heb je idd een paard dat aan de teugels trekt en op dat moment niet echt een rem heeft, maar ook niet echt een stuur meer heeft.
Ook dit is de verantwoordelijkheid van de ruiter, het paard gebruikt nu enkel de vrijheden die jij hem geeft, daar is dus ook niets mis mee.

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 21:20

oja. vandaag ben ik nog een stukje naar buitwn geweest. ik had een thiedeman geleend van stalgenootje. en het gig wel beter dan eerst!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:50

Tjaaaa , wat moet ik daar nu op zeggen hé.
Ik weet dat het met een thiedeman beter gaat, en met een slof nog veel beter. ik ken echt die teugels wel.
maar ik weet ook dat dit betere resultaat tijdelijk zal werken, en het slechte gedrag dus terug zal komen, maar dan wel erger dan dat het was, je leert je paard op zo'n manier alleen sterker tegen te trekken en geloof me een paard kan dat echt.
Een goeie ruiter leert zijn paard na te geven op de kleinst mogelijke druk, en das iets heel anders dan een thiedeman of slof.
Ofwel wil je "fastfood", dus heel snel resultaat of je wil echt leren rijden en dat vraagt dan van jouw kant net iets meer werk en inzet.
Je ontwijkt steeds eerlijke en goede info, en je gaat steeds makkelijk mee met neem dit of dat hulpmiddel, denk daar eens zelf over na.
Paardrijden zou een samenwerking moeten worden, jouw wil moet het paard zijn gedachte worden, das simpel gezegd maar net iets moeilijker zo uitgevoerd.
Maar ik hoop dat je er toch eens eerlijk wil over nadenken, een thiedeman geeft jou net iets meer kracht, dus je wint hier nu enkel op kracht, je wint hier niet de vrijwillige medewerking van je paard.
Dit is dus verkeerd.

RoosTaffy schreef:
oja. vandaag ben ik nog een stukje naar buitwn geweest. ik had een thiedeman geleend van stalgenootje. en het gig wel beter dan eerst!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 03:06

vuurneon schreef:
Ander bit kan werken :)
Ik had zelf een enkelgebroken bit en mijn pony pakte die dus vast tijdens een buitenrit en ging ervandoor. Ik heb nu een iets dunner, dubbelgebroken bit en die kan hij niet meer vastpakken. Hele probleem was daardoor opgelost, terwijl dus absoluut geen scherper bit heb gepakt maar juist een bit die vriendelijker inwerkte en mijn pony liep echt stukken beter op het nieuwe bit :j
(Ik gebruik dat bit nu al jaren!)

Klinkt alsof het bit beter in de mond past.
Laatst bijgewerkt door jensvl op 06-01-13 03:08, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 03:07

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa , wat moet ik daar nu op zeggen hé.
Ik weet dat het met een thiedeman beter gaat, en met een slof nog veel beter. ik ken echt die teugels wel.
maar ik weet ook dat dit betere resultaat tijdelijk zal werken, en het slechte gedrag dus terug zal komen, maar dan wel erger dan dat het was, je leert je paard op zo'n manier alleen sterker tegen te trekken en geloof me een paard kan dat echt.
Een goeie ruiter leert zijn paard na te geven op de kleinst mogelijke druk, en das iets heel anders dan een thiedeman of slof.
Ofwel wil je "fastfood", dus heel snel resultaat of je wil echt leren rijden en dat vraagt dan van jouw kant net iets meer werk en inzet.
Je ontwijkt steeds eerlijke en goede info, en je gaat steeds makkelijk mee met neem dit of dat hulpmiddel, denk daar eens zelf over na.
Paardrijden zou een samenwerking moeten worden, jouw wil moet het paard zijn gedachte worden, das simpel gezegd maar net iets moeilijker zo uitgevoerd.
Maar ik hoop dat je er toch eens eerlijk wil over nadenken, een thiedeman geeft jou net iets meer kracht, dus je wint hier nu enkel op kracht, je wint hier niet de vrijwillige medewerking van je paard.
Dit is dus verkeerd.

RoosTaffy schreef:

Mee eens.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 03:27

Tja. Mijn paard is buiten ook drukker.
Hij reageert nog op mijn hulpen, maar soms moet ik wat duidelijker zijn dan anders.

Let erop dat je zelf blijft ontspannen. Bij mij werkt het altijd om hele verhalen tegen mijn paard te vertellen.
Als hij een keer schrikt van een eend o.i.d. begin ik een heel verhaal over eendjes die heel lief zijn :')

Probeer ieder moment dat je paard ontspant te belonen en neem af en toe ook genoegen met een compromis. De terugweg gaat bijvoorbeeld nou eenmaal wat sneller dan de heen weg. Mijn paard mag dan best wat sneller lopen, maar dan blijf ik wel stappen. Zo zijn we allebei blij ;)

Ik zie net dat je in Rotterdam woont. Als je interesse hebt kan ik je een keer een les geven.
Dan kan ik je helpen met naar de ontspanning toe te werken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:21

Hoe is jou teugeldruk als je buiten rijd, heb je constant contact?
Laat die teugel eens los en vertrouw je tinker, , ze heeft miss een sneller tempo dan een andere, (heb er zelf ook zo een) maar juist als je dat wil tegen gaan worden ze alleen maar drukker, dus lekker lange teugel en vertrouwen hebben zolang jij geen vertrouwen hebt , hoe moet het dier jou dan vertrouwen.
In de bak meer technisch gaan rijden , in de bak rij je altijd op een rondje en haal je het tempo eruit, buiten zijn rechte lijnen en veel paarden hebben daar moeite mee, doordat ze te veel op de voorhand lopen moeten ze namelijk steeds sneller gaan lopen om jou te kunnen dragen en in balans te blijven, ren zelf eens een dijk af dan moeten je benen ook steeds sneller om jou staande te houden, dat werkt bij een paard ook zo, als jij gaat werken aan zijgangen , stelling en buiging op de juiste manier dan zul je merken dat op den duur je paard buiten meer zelfvertrouwen gaat krijgen omdat hij niet meer voorover gaat vallen en jou dus meer gaat vertrouwen in de hulpen die jij geeft.

Ander bit heeft echt geen zin, ik zou dan eerder voor bitloos gaan en eerst het dier eens in balans leren lopen met een ruiter op de rug, het probleem ligt tenslotte bij jou , een bit is voor verfijning en geen rem.
Werk met je zit vaak door spanning ga je zelf ook spannen , ga in slow motion denken, adem diep in en uit en beweeg niet met het ritme van het paard mee maar juist iets tegen zonder de rotatie te verstoren want dan breng je hem weer uit balans en komt hij weer op de voorhand,leer je paard te voelen en leer daar op in te spelen.
Ook op buiten rit is het werken met je paard, met de een meer dan met de ander en jij hebt er een waar je ook buiten mee aan de slag moet , want je wil tenslotte niet dat je paard steeds zijn voorhand overbelast toch?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:19

Een thiedeman is toch helemaal niet zo ernstig om mee buiten te rijden? Ik snap dat je het ook kan oplossen door beter te rijden buiten, maar een paard ondervind geen hinder van een thiedeman als hij gewoon normaal doet en ik geloof niet dat hij dan opeens veel lastiger wordt en uiteindelijk door je thiedeman heen gaat lopen. Waarom rijden er anders zoveel mensen (inclusief ikzelf) met een martingaal?
Een slof voor buitenrijden is een ander verhaal, die kan je nog te strak vastpakken tijdens het rijden. Een thiedeman stel je aan het begin van je rit (niet te strak) in, en dat veranderd gedurende de rit niet.