Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ilse_123 schreef:Wat doet ze als je haar helemaal loslaat?
Ik heb een tijdje een paard gereden dat ontzettend dribbelig en er sterk was, en daarom hield ik haar heel strak bij me, omdat ik niet wilde dat ze weg zou rennen ofzo. Uiteindelijk kwam ik erachter dat als ik de teugels losliet, ze ineens veel rustiger werd. Ze stapte nog wel flink door, maar ze draafde niet aan, en het gedribbel was ook weg.
Ik deed het en ..... het werkte! Hij ontspande, ik ontspande en we konden later ook nog een ontspannen galopje over het strand doen.
Buiten heb ik hem nooit rustig gekregen.
Nou, voor paardlief was de lol er zo af, en hij stopte toen netjes als ik hem dat vroeg. RoosTaffy schreef:ik kan haar wel bij me houden, niet dat ze er vandoor gaat ofso. maar ze is gewoon voorqaarts en wilt eigenlijk alles bekijken waar we langs komen.
RoosTaffy schreef:of je begrijpr hoe ze doet of niet.. en blijkbaar kan jij je niet voorstellen hoe ze doet. maat ik weet niet hoe ik jet anders moet uitleggen
RoosTaffy schreef:oja. vandaag ben ik nog een stukje naar buitwn geweest. ik had een thiedeman geleend van stalgenootje. en het gig wel beter dan eerst!
vuurneon schreef:Ander bit kan werken
Ik had zelf een enkelgebroken bit en mijn pony pakte die dus vast tijdens een buitenrit en ging ervandoor. Ik heb nu een iets dunner, dubbelgebroken bit en die kan hij niet meer vastpakken. Hele probleem was daardoor opgelost, terwijl dus absoluut geen scherper bit heb gepakt maar juist een bit die vriendelijker inwerkte en mijn pony liep echt stukken beter op het nieuwe bit
(Ik gebruik dat bit nu al jaren!)
aeolusnr1 schreef:Tjaaaa , wat moet ik daar nu op zeggen hé.
Ik weet dat het met een thiedeman beter gaat, en met een slof nog veel beter. ik ken echt die teugels wel.
maar ik weet ook dat dit betere resultaat tijdelijk zal werken, en het slechte gedrag dus terug zal komen, maar dan wel erger dan dat het was, je leert je paard op zo'n manier alleen sterker tegen te trekken en geloof me een paard kan dat echt.
Een goeie ruiter leert zijn paard na te geven op de kleinst mogelijke druk, en das iets heel anders dan een thiedeman of slof.
Ofwel wil je "fastfood", dus heel snel resultaat of je wil echt leren rijden en dat vraagt dan van jouw kant net iets meer werk en inzet.
Je ontwijkt steeds eerlijke en goede info, en je gaat steeds makkelijk mee met neem dit of dat hulpmiddel, denk daar eens zelf over na.
Paardrijden zou een samenwerking moeten worden, jouw wil moet het paard zijn gedachte worden, das simpel gezegd maar net iets moeilijker zo uitgevoerd.
Maar ik hoop dat je er toch eens eerlijk wil over nadenken, een thiedeman geeft jou net iets meer kracht, dus je wint hier nu enkel op kracht, je wint hier niet de vrijwillige medewerking van je paard.
Dit is dus verkeerd.RoosTaffy schreef:oja. vandaag ben ik nog een stukje naar buitwn geweest. ik had een thiedeman geleend van stalgenootje. en het gig wel beter dan eerst!