Beste instructeur vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:51

Ome_Kees schreef:
lrtj_ schreef:
Ik heb na gedacht,
Ik heb zelf van vele mensen les gehad, maar er waren er maar 2 waarvan ik dacht daar heb ik iets van geleerd.
De vragen die jij stelt kan ik mij goed voorstellen, hoe ik mijn instructeurs vond. Sja vaak liep ik er opstal tegen aan.
Ik keek of de methode van haar mij beviel, en beviel die dan gingen we er aan werken. Maar zo heb ik ook gehad dat ik les had van iemand die kon super rijden maar doe keek niet verder als alleen haar methode.
Dat is ook het moment dat ik ben gestopt bij haar. De instructie die ik met mijn friesje krijg jeb ik echt goed na gezocht.
Ik les nu bij iemand die al heel lang met friezen werkt, zelf op aardig niveau rijd, jury is en precies de zelfde kijk op paarden gebied heeft als ik. Ik ben bij haar gekomen via een mevrouw bij ons op stal en ik heb geen moment spijt.

Dank je wel. Maar waar ligt de grens tussen niet verder kijken dan alleen haar methode of overtuigd zijn door ervaring dat die methode een hele goede manier is?

Omdat ze alleen bleef hameren het moet zo en kan niet anders. En die laatste vraag gevoel, je moet op een lijn zitten, en wij zaten dat niet echt. Haar methode hielp gewoon niet voor mij en mijn paard. En voor iemand ander misschien wel maar voor ons niet. En dan houd het op.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:52

Moeilijke vraag hoor.
Ik denk dat er heel veel gevoel bij komt, en rationeel nadenken alhoewel dat soms wel moeilijk is.
ik heb een aantal jaar geleden bij een meisje gelest die jonger is dan ik, en iedereen vroeg me is dat niet moeilijk? Nee zeker niet als je het gevoel hebt dat je aan het groeien bent in je rijden.
Bij ons is dat dressuur maar met niet dressuurmatige paarden dus moet je heel goed weten waar je mee bezig bent anders rijd je ze heel makkelijk "stuk"
Dus veel gymnastiseren en recht richten.
Op een gegeven moment is dat ook een soort stukgelopen en ik wilde iemand anders, maar ga daar maar eens naar zoeken, echt heel moeilijk want wat zijn inderdaad je "eisen"?

En op wat voor systeem rijd je ha ha tja geef daar maar eens normaal antwoord op 8-)
Nu hebben we van iemand les die paardenfysiotherapeut is en die ook zelf op hoger niveau rijd.
Als je wedstrijden rijd vind ik het wel belangrijk dat de instructeur er wel weet van heeft wat er gebeurd in wedstrijdland, anders loop je wel erg achter de boot aan.
En ik vind het altijd wel fijn als iemand met je meedenkt.
Dat is mijn instructrice *\o/*

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 11:53

hmmm, ik ga eerst even lezen over klassieke dressuur en academisch :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:57

Ik heb je openingspost nog eens doorgelezen ome kees, maar kan er niet goed uit opmaken wat nu precies je vraag is.

Wil je weten hoe je erachter komt of een instructeur voldoet aan alle door jou gestelde vragen/ punten?
Of wil je weten of een instructeur aan al deze punten moet voldoen om 'goed' te kunnen zijn?

Heb het idee dat je meer het tweede bedoelt. Wat dat betreft denk ik dat het puur en alleen proefondervindelijk mogelijk is om uit te vinden wat bij jou en je paard (heb je al een eigen paard?) past.

De enige instructeurs waar ik langere tijd (ben aantal keer verhuisd, anders was ik nu nog bij de eerste) bij ben blijven lessen zijn degenen waarbij ik na iedere les het gevoel had dat ik een stap verder was gekomen. Ook al waren we in de les juist drie stappen terug gegaan.

Dat gevoel moet een instructeur je geven.

Dat zijn respectievelijk een nationaal springruiter, een dierenarts, een GP-jurylid en een dressuuramazone zonder ORUN geweest. Ook heb ik heel veel gehad aan een vriendin die weliswaar qua wedstrijdniveau onder het mijne reed, maar wel vaak precies kon aangeven wát ik op dat moment aan rijderij miste. De overeenkomst tussen al deze mensen is, hoewel zij zeer diverse achtergronden hebben, dat ze een klassieke manier van rijden hadden en doceerden. Zie ik nu achteraf. Ruiters en Rechters (deel I en II) zoals Ariebren al noemde is wat mij betreft de hoofdlijn.

De vragen die jij stelt...weet ik eigenlijk van niet één van al mijn instructeurs allemaal te beantwoorden. Ik denk omdat ze niet van belang zijn. Het gaat om het gevoel dat iemand je geeft tijdens een les.

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:03

Het gaat veel over gevoel. Is vast goed. Maar ik denk dat ik ook ervaring belangrijk vind. Een instructrice moet al geweest zijn waar ik naartoe wil. Toch?

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:07

Een instructrice/ instructeur die vooral zichzelf op de voorgrond zet en veel praat is in mijn andere hobby vaak door de mand gevallen. Ze gaven alleen maar lessen. Het lesgeven wat hun hobby en niet het duiken, of hier paardrijden. Ik wil daarom vooral les van een RUITER!, die het goed kan overbrengen. Niet volgens allerlei didactische principes, alhoewel ook belangrijk, maar vooral mij laat voelen hoe het voelt als je het goed doet.
Pfff, jeetje komt dat van mij? Hahaha *D

De helft van de tijd moet hij/zij zelf rijden. Misschien te veel gevraagd maar zou wel mooi zijn.

Peppertree

Re: Beste instructeur vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:20

Ja, hij moet al geweest zijn waar jij naartoe moet. Maar of dat nu in de dressuurring, springring of in de eigen buitenbak is maakt mij niet uit. Zelf rijden zegt daarbij wel wat, maar niet heel veel. Iemand moet het gevoel kunnen overbrengen.

Didactische principes kunnen m.i. juist heel goed bijdragen aan het overbrengen van een gevoel. Die kunnen inzicht geven in wat je kunt voelen en wanneer en is echt niet alleen maar slap geleuter. Áls het goed gedaan wordt.

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:26

Ik geloof ook in dat het klikken en het gevoel tijdens de les kan ontstaan en telkens weer anders kan zijn. Je instructrice speelt in op wat zijn ziet. Dan kan alleen als zij een goed kan aanvoelen, ruime ervaring heeft en weet waar ik naartoe wil of moet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:43

Ome_Kees schreef:
Het gaat veel over gevoel. Is vast goed. Maar ik denk dat ik ook ervaring belangrijk vind. Een instructrice moet al geweest zijn waar ik naartoe wil. Toch?

En hoe moet de instructeur daar zijn gekomen anders dan door gevoel? Als ruiter moet je leren aanvoelen wat je doet en wat je paard doet en hoe dat elkaar beïnvloedt. Als ik niet goed oplet blokkeer ik bijvoorbeeld met m'n rechterknie m'n paard in de wendingen. En meer dan 25 jaar lang riepen instructeurs dan: rechterbeen lang maken. Met als gevolg dat ik in dat rechterbeen spanning kreeg. Nog afgezien van dat het probleem niet werd opgelost, elk paard ging bij mij als een plank rechtsom. Als dan nu iemand zegt: je rechterknie zit in de weg. En die dan vervolgens uitlegt hoe ik daar wat aan kan doen en het werkt. Dan heb je volgens mij iemand te pakken die kan ZIEN hoe iets voelt. En dat uiteraard ook bij mij checkt: voel je dat?! En dan zeg ik "ja" of "ehh nee eigenlijk niet echt". Want aan mijn ruitergevoel is nog veel te ontwikkelen.

En natuurlijk is ze zelf ook wel eens op mijn paard gaan zitten. Ik heb ook wel eens gereden op een paard van een andere lesklant van haar, en er vielen haar allerlei dingen op die dat paard anders deed bij mij.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:34

Al moet ik er eerlijkheidshalve wél bij zeggen dat áls ik op zoek ben naar een instructeur ik niet degene zal bellen die op marktplaats staat met 5 jaar rijervaring en heel veel liefde voor het paard. Dan zoek ik wel toch eerst op specificaties als ORUN (heb ik zelf ook, dus minstens dat is toch wel handig), wedstrijdniveau of andere certificaten. Maar als ik iemand hoor/zie lesgeven en het bevalt wat ik hoor en zie, ga ik daar weer niet verder naar vragen.

Dus óf ik ga af op wat ik zie, of op wat ik van anderen hoor óf op specificaties. Maar de eerste twee vertrouw ik eerder dan de laatste en zou dus sowieso mijn voorkeur hebben. Via marktplaats zoeken heb ik dus alleen gedaan op de momenten dat ik niet in de directe omgeving mensen kende en sprak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:03

Peppertree schreef:
Ja, hij moet al geweest zijn waar jij naartoe moet. Maar of dat nu in de dressuurring, springring of in de eigen buitenbak is maakt mij niet uit. Zelf rijden zegt daarbij wel wat, maar niet heel veel. Iemand moet het gevoel kunnen overbrengen.

Didactische principes kunnen m.i. juist heel goed bijdragen aan het overbrengen van een gevoel. Die kunnen inzicht geven in wat je kunt voelen en wanneer en is echt niet alleen maar slap geleuter. Áls het goed gedaan wordt.

Niet om het een of ander maar als een instructeur geen kaas gegeten heeft van didactiek, waar haalt ie de moed vandaan om zich dan instructeur te noemen!
Ik heb les gehad van mensen die rijkunstig maar beperkt iets te melden hadden, maar die een didactiek hadden dat ze dat beetje kennis wat ze hadden ook tot de laatste details konden doorgeven.
Aan de andere kant heb ik les gehad van mensen die zelf ZZ-z waren, maar van didactische principes geen kaas gegeten hedden. Nou, daar leer je ook niet echt iets van.

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:24

Koper schreef:
Ome_Kees schreef:

En hoe moet de instructeur daar zijn gekomen anders dan door gevoel? Als ruiter moet je leren aanvoelen wat je doet en wat je paard doet en hoe dat elkaar beïnvloedt. Als ik niet goed oplet blokkeer ik bijvoorbeeld met m'n rechterknie m'n paard in de wendingen. En meer dan 25 jaar lang riepen instructeurs dan: rechterbeen lang maken. Met als gevolg dat ik in dat rechterbeen spanning kreeg. Nog afgezien van dat het probleem niet werd opgelost, elk paard ging bij mij als een plank rechtsom. Als dan nu iemand zegt: je rechterknie zit in de weg. En die dan vervolgens uitlegt hoe ik daar wat aan kan doen en het werkt. Dan heb je volgens mij iemand te pakken die kan ZIEN hoe iets voelt. En dat uiteraard ook bij mij checkt: voel je dat?! En dan zeg ik "ja" of "ehh nee eigenlijk niet echt". Want aan mijn ruitergevoel is nog veel te ontwikkelen.

En natuurlijk is ze zelf ook wel eens op mijn paard gaan zitten. Ik heb ook wel eens gereden op een paard van een andere lesklant van haar, en er vielen haar allerlei dingen op die dat paard anders deed bij mij.

Goeie reactie, spreekt me aan!

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:28

Peppertree schreef:
Al moet ik er eerlijkheidshalve wél bij zeggen dat áls ik op zoek ben naar een instructeur ik niet degene zal bellen die op marktplaats staat met 5 jaar rijervaring en heel veel liefde voor het paard. Dan zoek ik wel toch eerst op specificaties als ORUN (heb ik zelf ook, dus minstens dat is toch wel handig), wedstrijdniveau of andere certificaten. Maar als ik iemand hoor/zie lesgeven en het bevalt wat ik hoor en zie, ga ik daar weer niet verder naar vragen.

Dus óf ik ga af op wat ik zie, of op wat ik van anderen hoor óf op specificaties. Maar de eerste twee vertrouw ik eerder dan de laatste en zou dus sowieso mijn voorkeur hebben. Via marktplaats zoeken heb ik dus alleen gedaan op de momenten dat ik niet in de directe omgeving mensen kende en sprak.

wat mij betreft mag het nog wat scherper zijn. Kwalificaties zijn goed maar ze moeten zonder twijfel onderbouwd worden door de indrukken en gevoel dat je krijgt. De kwalificaties zorgen dat de instructrice gevonden wordt, mag ik het zo zeggen?

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:33

ikke schreef:
Peppertree schreef:

Niet om het een of ander maar als een instructeur geen kaas gegeten heeft van didactiek, waar haalt ie de moed vandaan om zich dan instructeur te noemen!
Ik heb les gehad van mensen die rijkunstig maar beperkt iets te melden hadden, maar die een didactiek hadden dat ze dat beetje kennis wat ze hadden ook tot de laatste details konden doorgeven.
Aan de andere kant heb ik les gehad van mensen die zelf ZZ-z waren, maar van didactische principes geen kaas gegeten hedden. Nou, daar leer je ook niet echt iets van.

Ik ken helaas instructeurs opleidingen waar geen didactiek op het programma stond. Gelukkig zijn er ook die bijna alleen didactiek op het programma hebben staan. Maar je moet ze maar weten te vinden als klant. En met je (beperkte) kennis en ervaring het enthousiasme eruit filteren en dan kunnen beoordelen wat over blijft.
"You do not know what you do not know!" is het handicap dat je hebt als ruiter/klant. Daarom fijn om ook via een forum als dit of met andere ruiters ervaringen te delen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:38

Nou ja... en dat die verzekerd kan zijn... ik heb toch het liefst instructies van iemand die wel de moeite heeft genomen ook papiertje te halen en eigenlijk ook gewoon zijn brood moet verdienen met paarden.

Mijn huidige instructrice heb ik gevonden omdat ik toch opzoek was naar iemand uit de buurt... en zij heeft kleine africhtingsstal in het dorp. Ze is paar jaar jonger... maar kan het gevoel wel goed overbrengen op mij... en ze luistert naar wat ik te zeggen heb. Dat deel heb ik nog niet zo vaak meegemaakt met instructeurs... (en toen ik op de manege reed etc. was dat ook prima). Ik hoef geen instructeur die me alleen maar vertelt wat ik moet doen... ik wil er een die mij helpt... en me uitlegt... maar dat is ook persoonlijk.
Ik heb veel les gehad van instructeurs die alleen maar vertelde hoe ik het moest doen... en minder uitlegde waarom en hoe... en met haar kan ik het daar wel over hebben. En daarnaast vind ze mijn paard ook leuk ;) andere instructrice die ik toen ik mijn paard net 2 weken had riep "Waarom heb je zo'n ouwe gekocht".
Tja... prima mens, prima lesgeven... maar ik was wel beetje beteuterd... super trots op mijn eerste eigen paard van 15 jaar... bij haar moest je door dat soort opmerkingen heen prikken... maar ja daar heb ik helemaal geen zin in. Huidige instructrice... die pakte dat wat handiger aan... "Wat ziet hij er goed uit voor zijn leeftijd" en "Wat goed zeg hij gaat nog steeds vooruit terwijl hij al 20 is"

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:02

Evelijn schreef:
Nou ja... en dat die verzekerd kan zijn... ik heb toch het liefst instructies van iemand die wel de moeite heeft genomen ook papiertje te halen en eigenlijk ook gewoon zijn brood moet verdienen met paarden.

Mijn huidige instructrice heb ik gevonden omdat ik toch opzoek was naar iemand uit de buurt... en zij heeft kleine africhtingsstal in het dorp. Ze is paar jaar jonger... maar kan het gevoel wel goed overbrengen op mij... en ze luistert naar wat ik te zeggen heb. Dat deel heb ik nog niet zo vaak meegemaakt met instructeurs... (en toen ik op de manege reed etc. was dat ook prima). Ik hoef geen instructeur die me alleen maar vertelt wat ik moet doen... ik wil er een die mij helpt... en me uitlegt... maar dat is ook persoonlijk.
Ik heb veel les gehad van instructeurs die alleen maar vertelde hoe ik het moest doen... en minder uitlegde waarom en hoe... en met haar kan ik het daar wel over hebben. En daarnaast vind ze mijn paard ook leuk ;) andere instructrice die ik toen ik mijn paard net 2 weken had riep "Waarom heb je zo'n ouwe gekocht".
Tja... prima mens, prima lesgeven... maar ik was wel beetje beteuterd... super trots op mijn eerste eigen paard van 15 jaar... bij haar moest je door dat soort opmerkingen heen prikken... maar ja daar heb ik helemaal geen zin in. Huidige instructrice... die pakte dat wat handiger aan... "Wat ziet hij er goed uit voor zijn leeftijd" en "Wat goed zeg hij gaat nog steeds vooruit terwijl hij al 20 is"

Haha, die laatste verdient haar brood met paarden zeker? Maar ik ben het met je eens dat een instructrice die veel (tijd/geld) geïnvesteerd heeft ook wat mag terugverdienen. Maar waar ligt het verschil tussen "van je passie je werk maken en met passie naar je werk gaan"?
En, ja het gaat ook zeker om jouw beleving.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:04

Ome_Kees schreef:
Citaat:
Huidige instructrice... die pakte dat wat handiger aan... "Wat ziet hij er goed uit voor zijn leeftijd" en "Wat goed zeg hij gaat nog steeds vooruit terwijl hij al 20 is"

Haha, die laatste verdient haar brood met paarden zeker?

Hoezo?? Omdat ze een positieve opmerking maakt?

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:07

@Koper, misschien wel, maar het is in ieder geval een didactische vaardigheid 8-)

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:18

Wat ik belangrijk vind en waarom ik dus al 6 jaar bij dezelfde instructeur rijdt is omdat hij mij precies kan vertellen wat hij bedoeld als ik het niet begrijp. Mijn paard reageert super op de werkwijze, en hij is geen bekende topruiter maar een ZZL ruiter. Maar wat vooral voor mij belangrijk is, is dat hij me nog heel lang kan begeleiden bij mij en mijn paard. Dat ie zelf nog 5000 paarden rijdt maakt voor mij niet uit zolang ik maar vooruit ga door zijn inzichten en instructies. Want als je z bent of wat dan ook betekend niet dat je ook een ander daar naar toe kan helpen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:24

Een goede instructeur is in staat om over te brengen en uit te leggen waarom, een goede instructeur laat je ook voelen hoe het moet, een goede instructeur durft jou uit je comfortzone te halen. Een goede instructeur maakt je bewust van je handelingen, een goede instructeur kan samen met de leerling problemen oplossen...... Een goede leerling stelt zich open.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:28

bij het vinden van een instructeur heb ik gekeken naar hoe mijn merrie op de persoon die les geeft reageert
(ook bij hoefsmid etc). Maar ook belangrijk vind ik dat de manier van lesgeven aansluit bij mijn ideeen;
bijvoorbeeld : ik wil niet met slof, halsverlenger etc. rijden en mijn instructeurs zijn dit met me eens.

Ik kijk ook naar hoe iemand een ander lesgeeft.
Het maakt mij niet zoveel uit hoe de instructeur zelf rijdt, als hij of zij het maar op mij kan overbrengen
en het beste bij mij naar boven weet te halen.

Als ik jou was, zou ik kijken in je omgeving naar de mensen die les krijgen en zo kijken of er iemand is die je aanspreekt..

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:12

@bb260 Goeie reactie hoor. Of je Z bent of wat dan ook maakt mij ook niet uit. Zolang je er plezier aan beleeft is het voor mij goed.

@Jetta, helemaal mee eens. Uit je comfortzone is nodig om te leren.

@Sanne1221: aansluiten bij je ideeen is goed maar als het maar geen "ja knikken" wordt want jij betaalt per slot van rekening. Maakt niet uit hoe je instructeur rijdt als hij/zij maar genoeg rijdt en dan liefst op een manier die bijdraagt aan zijn/haar eigen ontwikkeling.

En ja ik ben aan het rondkijken. Ik vond jaren geleden Rinus Lasseur en Willem van den Oetelaar (Molenheide) het goed doen. Maar dat was wel voor het 5-kamp rijden. Maar nu ben ik nog zoekende om een bredere basis te krijgen, plezier te beleven, uitgedaagd te worden en weer eens een een competitie element te hebben.
In de buurt heb ik nog niet echt iets gevonden. Ik woon in NB maar reis/werk regelmatig naar het Westen t/m Amsterdam. Brabant, Zuid en Noord Holland is allen te doen om met regelmaat te rijden. Liefst prive of in kleinere aantallen. En daar hoort in 2013 hopelijk ook een eigen paard bij (die misschien niet gelijk bereden kan worden). Leuk jaar voor de boeg. :):)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:19

:? Je zoekt een instructeur/insructrice maar hebt geen paard ?
Op welk niveau rijd je?
Anyway .. in dit topic staat een lesfilmpje [RT-HAW] les van boudewijn - dat vind ik een alerte en goede instructeur. De TS kan je vast wel zijn volledige naam geven.

Ome_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:30

Ik heb nooit gericht dressuur gereden maar M gesprongen op nationaal en internationaal niveau. Meer buitenritten (bos en strand) gemaakt dan binnenritten in een manege. Ik weet niet welk niveau me dat maakt. Moet ook zeggen dat dat me nog niet heeft bezig gehouden.

Eigen paard? Vijfkamp wedstrijden worden altijd gereden met een geloot paard en max 15 min inrijden direct vooraf aan de wedstrijd. De behoefte aan een eigen paard komt nu meer en meer door het contact met paarden dat ontstaat als ik vaker met hetzelfde paard rij en het feit dat ik geen vijfkamp springwedstrijden meer rij. Ik ga je filmpje eens bekijken, dankje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:35

Ome_Kees schreef:
@Koper, misschien wel, maar het is in ieder geval een didactische vaardigheid 8-)

Vind ik niet. Een didactische vaardigheid vind ik bij voorbeeld als iemand aan de ruiter kan uitleggen waarom het paard bijv. steeds over de ene schouder valt en wat de ruiter aan zichzelf kan veranderen om daar wat aan te doen.

Ik kan ook zeggen: wat heeft je paard een mooie bles. Daar is weinig didactisch aan. Het is wel een aardige opmerking.