Wiebel de wiebel, hulp hard nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:39

Ik denk dat ze penny redeneren omdat jij doodleuk zegt dat slof helpt tegen een wiebelend hoofd. Het helpt inderdaad tegen een wiebelend hoofd, maar dat wil niet zeggen dat het het probleem oplost. Je ziet het niet meer, maar het zal waarschijnlijk erger worden doormiddel van een slof ;)

Ik wil ook niet zeggen dat jij penny bent, maar veel ''penny-kids'' zeggen dat ze het beste kunnen rijden en dat ze een Z paard hebben. Het kan goed zijn dat jij een pony hebt die Z loopt/heeft gelopen. Alleen is het een beetje een reactie waar de TS niets aan heeft.

Nu weer verder on topic, ik blijf nog even volgen want vind het wel interessant om mee te lezen.
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 28-12-12 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:40

unihorses schreef:
hij lijkt inderdaad net wat te hinken. dan doen ze ook wel eens hun hoofd omhoog bij de pas . zou ff laten kijken door DA, kost niet veel en die pikken het er zo uit

oke, maar stel dat jullie hem morgen op het filpje los kreupel zien lopen, dan bel ik de dierenarts en waar moet hij volgens jouw dan precies beginnen met zoeken aangezien je zegt dat ze het er zo uitprikken? anders kost het namelijk wel vermogens, helaas.

Roos18

Re: Wiebel de wiebel, hulp hard nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:42

Ik zeg niet dat het probleem is opgelost maar miss zou dat wel helpen! ze wilt tips nou ik geef de tip van miss helpt een slof;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:42

en ach ze bedoelt het vast goed, maar ik zal morgen sowieso ff proberen het rijtechnisch op telossen in de les en ook ff een filmpje los in de bak maken en evt. op het harde.

ik hoop dat dat ons verder kan helpen!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:44

dressuur518 schreef:
unihorses schreef:
hij lijkt inderdaad net wat te hinken. dan doen ze ook wel eens hun hoofd omhoog bij de pas . zou ff laten kijken door DA, kost niet veel en die pikken het er zo uit

oke, maar stel dat jullie hem morgen op het filpje los kreupel zien lopen, dan bel ik de dierenarts en waar moet hij volgens jouw dan precies beginnen met zoeken aangezien je zegt dat ze het er zo uitprikken? anders kost het namelijk wel vermogens, helaas.

dan zal hij eerst waarschijnlijk zelf kijken , kijken naar een hoefzweer of iets wat hij snel ziet .

en als hij het niet zo eruitpikt zal hij eerst rust adviseren al dan niet met medicatie en ja, als het dan niet over is zijn er kosten . Helaas kan een paard wat krijgen maar als ze zich wat heeft gedaan in haar stal ofzo kan het met rust mischien klaar zijn.

Dus ja, dan kost het veel. in mijn ogen hoord dat risico bij een paard. ( vorige maand net 600 euro lichter door kreupele pony ) mischien een simpele hoefzweer, mischien een groot probleem . dat weet je niet .

maar laten we hopen dat op het filmpje ze straks gewoon goed loopt.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:45

geerke schreef:
of hij onregelmatig loopt kan ik niet goed zien....het camera werk is wat bewegelijk.
Wat ik wel zie is dat je hem lek prikt met een heel onrustig been de sporen er steeds pal in.
Zo rij je niet met sporen.

klopt klopt klopt maar zal ik m`n sporen er dan af laten of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:45

dressuur518 schreef:
en ach ze bedoelt het vast goed, maar ik zal morgen sowieso ff proberen het rijtechnisch op telossen in de les en ook ff een filmpje los in de bak maken en evt. op het harde.

Als je dan toch filmt probeer dan ook eens een filmpje te maken als je erop draaft met een losse teugel.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:47

Joolien schreef:
dressuur518 schreef:

Als je dan toch filmt probeer dan ook eens een filmpje te maken als je erop draaft met een losse teugel.

ja is goed doe ik als ik er aan denk, maar ik zit te denken met losse teugel doet ze het volgens mij niet!
dat zou dus betekenen dat het um in de aanleuning zit!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 22:47

en dat betekent weer dat ik dus nog steeds een onrustige hand heb! pffff hier probeer ik al zo lang aan te werken!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:48

met zulke tips die je hier net hebt gegeven zou je idd beter de penny drie maal lezen.
Je weet echt niet waarover je praat.
Tips moeten gebaseerd zijn op kennis en die mis jij heel duidelijk.

Roos18 schreef:
joolien ik heb niet eens een wilde z hengst;)
lucifertje ik weet niet of jij de penny lees maar ik niet;)

Roos18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:52

jullie kunnen allemaal wel zeggen dat die tips niks helpen en dat ik penny praatjes heb maar als zij tips wil zeg ik gewoon wat misschien zou kunnen helpen en dan kan zij met de les overleggen!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 23:25

ik ben zelf ook niet voor zomaar een elastiek, maar ik ben wel blij dat je zegt wat je denk dat helpt. beter dan dat we allemaal ons mond gaan houden omdat we er niet genoeg verstand van zouden hebben toch? dan zouden heel veel bruikbare tips verloren gaan! dus bijdeze Roos18 bedankt voor de tip! en daarvoor zitten we juist op een disscusieform omdat we allemaal onze eigen ding er van denken en we van elkaar kunnen leren toch? maar zullen we dan weer masaal on-topic gaan please?!

en trouwens wat een paard of pony gelopen heeft zegt niet dat ie nooit verkeerd kan lopen deze pony kent de knopjes van de M dressuur en heeft M gesprongen (L bij de paarden) maar doet toch iets wat we niet erg waarderen dus ook met een fiks afgetrainde pony kan iets fout gaan dat blijkt maar weer!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:35

dressuur518 schreef:
ik ben zelf ook niet voor zomaar een elastiek, maar ik ben wel blij dat je zegt wat je denk dat helpt. beter dan dat we allemaal ons mond gaan houden omdat we er niet genoeg verstand van zouden hebben toch? dan zouden heel veel bruikbare tips verloren gaan! dus bijdeze Roos18 bedankt voor de tip! en daarvoor zitten we juist op een disscusieform omdat we allemaal onze eigen ding er van denken en we van elkaar kunnen leren toch? maar zullen we dan weer masaal on-topic gaan please?!

en trouwens wat een paard of pony gelopen heeft zegt niet dat ie nooit verkeerd kan lopen deze pony kent de knopjes van de M dressuur en heeft M gesprongen (L bij de paarden) maar doet toch iets wat we niet erg waarderen dus ook met een fiks afgetrainde pony kan iets fout gaan dat blijkt maar weer!

ik ben een fan van elastiek bij het aanleren van ontspannen en over de rug te lopen ( voor die sterrenkijkers )
in dit geval is dit gewoon symptomen verdoezelen ipv problemen oplossen .

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 23:40

unihorses schreef:
dressuur518 schreef:

ik ben een fan van elastiek bij het aanleren van ontspannen en over de rug te lopen ( voor die sterrenkijkers )
in dit geval is dit gewoon symptomen verdoezelen ipv problemen oplossen .

ben ik ook niet van plan om te gebruiken ga eerst eens rijtechnisch kijken en jullie de filmpjes van de pony los sturen om uit te sluiten dat ie kreupel is en omdat kijken of het niet gewoon aan mijn onrustige hande en of been ligt want dat vindt ik sowieso wel een puntje om aan te werken als ik het filmpje zo zie!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:14

dressuur518 schreef:
klopt klopt klopt maar zal ik m`n sporen er dan af laten of juist niet?

Zolang je je been niet stil houdt (en dat is moeilijk!) inderdaad de sporen af doen. Je doet er meer kwaad dan goed mee wanneer je telkens per ongeluk in je paard port. :) Dan leer je hem alleen maar om je beencommando's te negeren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:25

Roos18 schreef:
jullie kunnen allemaal wel zeggen dat die tips niks helpen en dat ik penny praatjes heb maar als zij tips wil zeg ik gewoon wat misschien zou kunnen helpen en dan kan zij met de les overleggen!

En helaas zijn er nog lesgevers die daar op ingaan ook...dus je kan zo'n tips maar beter niet aanreiken. Of juist wel, want dan weet je dat je op zoek moet naar een andere als die er op ingaat..

Roos, je tip klinkt misschien heel goed. Inderdaad, leg er een slof of elastiek aan en hij zal wel stoppen. Maar wat jij doet, heet symptoombestrijding. Je gaat niet kijken wat de oorzaak is en die oplossen, nee je maakt gewoon korte metten met het gevolg.
Een paard doet niet zomaar vervelend met zijn hoofd. Een paard denkt niet "goh, hoe zou ik vandaag mijn ruiter eens pesten? Ik weet het, ik ga met mijn hoofd wiebelen!". Nee, het is altijd een uiting dat er iets niet goed is. Jij zit bijvoorbeeld heel erg verkeerd en in de weg met je lichaam en gewicht. Je rijdt hem niet goed. Hij heeft ergens pijn...ergens iets wat er voor zorgt dat hij aan jou laat weten "help, het gaat niet goed zo!" .
En dan is het jouw taak als ruiter, om te kijken waar die fout ligt. Die fout oplossen(bv: nakijken door DA en maatregelen nemen, goede les nemen..) en op die manier ervoor zorgen dat het paard het niet meer doet. Wat jij doet met een slof of elastiek er aan te doen wanneer een paard vervelend is met zijn hoofd, is eigenlijk tegen je paard zeggen "en nu ga je zwijgen en doen wat ik zeg!". Paard heeft nog steeds last, maar hij heeft gewoon geen keus meer en moet maar verder lopen, dan maar met ongemak.

Je zou het kunnen vergelijken met dat ik eens flink met een hamer op je been zou slaan en je bot verbrijzel. Uiteraard ga jij het uitschreeuwen en wenen van de pijn. Dan verbaas ik mij helemaal waarom je ligt te schreeuwen en te wenen. Ik controleer heel je gezicht en mond, want daar komt mijn ongemak (jouw geschreeuw) vandaan. De rest van je lichaam denk ik niet aan, het is je hoofd waar je vervelend mee doet dus dat moet opgelost worden. Dus besluit ik om een goede dikke tape voor je mond te plakken. Nu maak je geen kabaal meer. Probleem opgelost, want ik hoor je niet meer schreeuwen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen voor je. Ik snap je hoor, ik ben vroeger ook zo geweest. Heb ook mijn lesgeefsters gehad die bij hoofdproblemen een leuke oplossing "de slof!" hadden. En inderdaad, dat rijdt heel fijn. En een slof hoeft ook niet altijd fout te zijn in gebruik. Maar ik verzeker, als je hem gaat gebruiken omdat je je puur op het hoofd concentreert en zonder ook rijtechnisch alles op te lossen, dan daag ik je uit om eens twee weken zonder te gaan rijden. Je gaat zien dat alle problemen weer vanouds terugkomen, want je had ze nooit echt weggewerkt, je had ze gewoon mooi verdoezelt...

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 16:01

het was een rijtechnische fout,ben ik achter gekomen, m`n handen m`n handen m`n handen grrrrrr ik dacht dat het beter ging maar dit schud me toch even wakker. sporen heb ik weer terug in de kas gelegt en aan m`n benen wordt ook gewerkt. en een filmer die op de grond staat dat schilt ook de helft! bedankt allemaal!

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:10

Heb het topic vanaf het begin gevolgd, maar de tips zijn al gegeven.
Ik ben wel benieuwd naar "het resultaat"of de vooruitgang over een aantal weken :)

Ik vind het trouwens super hoe je tips en commentaar opvat. Dat zouden meer mensen zo moeten doen :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:48

Lizet1994 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar "het resultaat"of de vooruitgang over een aantal weken :)

Ik vind het trouwens super hoe je tips en commentaar opvat. Dat zouden meer mensen zo moeten doen :)

dankjewel voor je compliment haha! ik hoop op een goed resultaat of vooruitgang want over een paar weken heb ik wedstrijd!
maar hier alvast een filmpje van vandaag ik hoop dat jullie verschil en verbetering zien!

http://www.youtube.com/watch?v=Xg0c59lUI4s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:24

dressuur518 schreef:
Lizet1994 schreef:

dankjewel voor je compliment haha! ik hoop op een goed resultaat of vooruitgang want over een paar weken heb ik wedstrijd!
maar hier alvast een filmpje van vandaag ik hoop dat jullie verschil en verbetering zien!

Dit is duidelijk een beter beeld. Ik zie gruwelijk veel spanning bij jou in je armen, ik denk dat er daar al heel veel van weg komt. Loslaten loslaten loslaten :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:24

Om je niet ineens af te schieten zal ik maar zeggen; het is een ietsiepietsie beter,ook de kwaliteit van het filmen is beter.
Je handen zijn nog steeds niet rustig, en je houdt ze ook verkeerd, jouw duimen zitten in het midden en die horen bovenaan te zitten. (dit lijkt mssn een futiliteit, maar als je duimen juist zitten kan je ook het meeveren met het paard zijn beweging correct uitvoeren, op deze manier blokkeer jezelf )
Je kijkt ook constant naar beneden, zoek je een verborgen schat ????
Paard loopt hier wel in een mooiere houding, opletten dat je dit niet vanuit kracht doet, hoe een heel zacht contact met het paard, dit is nu nog te veel op kracht.
Dit is niet aanvallend bedoelt, ik kijk wel heel kritisch, beetje het is goed of het is niet goed, grijs zone's zijn dus niet goed.
succes

dressuur518 schreef:
Lizet1994 schreef:

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:27

als ik les krijg wordt mij ook vaak gezegt dat ik m`n handen rechtop moet houden ja dat klopt heel erg en wat kan ik nog meer doen dan zachtjes zijn om de spanning uit m`n handen te krijgen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:51

Zelf ontspannen en hier constant op letten. Er zijn delen van je lichaam die je aan moet spannen uiteraard, maar vooral je armen en handen ontspannen voor een eerlijke aanleuning. Schouders goed naar achter, ellebogen aan het lichaam, dan vanuit je ellebogen ontspannen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:34

Ik denk om een goede onafhankelijke zit te krijgen (dus handen en benen stil kunnen houden) moet je focus veranderen van "paard moet goed gaan" naar "ik moet perfect rijden".
Daar moet je een flinke tijd mee bezig met hulp van een goede lesgever. Mij hielp het altijd goed om zonder zadel te rijden, of de beugels van het zadel af te halen en dan toch licht te rijden, of de hele les alleen maar op je handen te letten, net zolang goed doen tot het een ingewortelde gewoonte is geworden. Alle focus die je op de nagevelijkheid van je paard hebt, werkt tegen je. Jij moet eerst leren om mee te gaan met je handen en je lichaam met de bewegingen van je paard, voordat je er ook maar aan kan denken iets te kunnen verbeteren aan de houding van jouw paard.
Ik zou je dus adviseren om je vooral op je eigen manier van rijden te richten en probeer dat ook op andere paarden te kunnen. Uiteindelijk zul je merken dat dat de kortste route is naar een fijn te rijden paard. De sleutel ben je zelf.

De tip van Lara Silver vind ik heel goed.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 07:15

oke, bedankt voor de tips probeer dr aan t werken!