Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Geryon schreef:Nikass schreef:Ik heb dit advies wel gekregen van een goed instructrice en het werkt zeker wel. Net zolang afwenden voor de sprong (dus niet er voorbij) en een volte draaien totdat je het tempo weer onder controle hebt. Daarna weer opnieuw de sprong wagenProberen je paard zolang mogelijk in draf te houden (maar lukt vaak niet) en iig zolang mogelijk blijven zitten, niet alvast in de verlichte zit gaan staan. En korte lijnen rijden helpt bij mij ook, dus niet een hele lange aanloop nemen.
Mijn paard trekt heel hard aan en naarmate ik langer aan het springen ben wordt ze steeds heter en kan ze ook als ze niet aan sprong is en gewoon op de hoefslag loopt alleen nog maar galopperen. Mijn eerste springles met haar sloeg ze zelfs op hol.
Ik heb een les gehad waarbij ik na de hindernis op de muur af moest rijden. Paard probeerde rechts/links uit te wijken maar ik richtte recht op de muur. Nou ze stopte echt wel. En na twee keer had ze m door en remde ze zelf al af. In diezelfde les hebben we ook geoefend doordat de instructrice langzaam voor de hindernis heen en weer liep. Ook dat hielp, mijn paard trok minder hard aan.
Mijn paard stilzetten voor de hindernis, ja dat is ook een leuke![]()
Met heel veel moeite lukte het om vlak voor de hindernis te stoppen, waarna ze alsnog vanuit stilstand de 80 cm sprong en ik ongeveer een whiplash had... Dat werkte dus niet. Ook drafbalkjes voor de sprong helpt niet: daar dendert ze dan in volle galop overheen. Het nadeel van halthouden voor de sprong is ook dat je niet wilt dat je paard straks helemaal niet meer wil springen. Elke keer dat hij enthousiast wordt, wordt hij afgeremd.
Geryon, ik ben dat niet met je eens, het gaat erom dat je het tempo eerst weer onder controle hebt voordat je gaat springen. En een paard leert zeker wel dat heel hard op de hindernis af galopperen blijkbaar niets oplevert.
En buiten het springen om veel tempowisselingen rijden in galop. Dit doe ik buiten ook vaak: eerst mijn tempo galopperen, dan mag ze wat harder en dan weer eens terugnemen tot een handgalop.
Je kan het niet met me eens zijn, maar het paarden kunnen gewoon niet op die manier nadenken. Eerst nadenken dat ze langzamer gaan en dan nadenken dat ze dan pas mogen springen. Ja, je paard gaat er langzamer van en zal dan pas mogen springen en kan dat vast aan elkaar koppelen. Maar hij denkt niet de volgende keer dat ie weer langzamer moet, zou hij mogen springen en anders voltes draaien. Jij moet de controle over je paard hebben, jij moet hem leiden.
En dat doe je imo ook niet door gewoon voltes te draaien waardoor die vanzelf langzamer gaat. Nee, jij moet hem leiden. Hij moet weten dat hij rustig moet zijn voor/door JOU en niet zodat hij mag springen, want JIJ bent degene die zijn afzet bepaalt en regelt. En aan je berichtje te zien kan dat al niet eens. Zegt toch dat er wat verkeerd gaat in je trainingen. Deze wijze van oplossen vind ik dan ook niet duidelijk voor het paard en vind het ook geen goed leermoment. Enkel iets om jou te helpen controle te hebben.
Ja, ik stuur ook wel eens mijn paard de volte op voor de sprong als ik even niet genoeg controle heb. Maar dat doe ik om een hele andere reden dan jij, namelijk zodat ik zelf weer de controle heb om mijn paard goed voor de sprong te kunnen plaatsen, niet als leermoment voor mijn paard. Want dat vind ik niet duidelijk genoeg, het geeft niet meteen aan 'je gaat te hard en ik wil controle', nee, jij vindt dat het paard zelf moet kunnen bedenken dat hij door de voltes dus blijkbaar te hard gaat en dat hij dan pas mag springen als hij rustiger is. Onduidelijk. En als er iets nodig is om een paard goed op te kunnen leiden, is dat duidelijkheid.
Ik vind het dus om twee manieren geen goede 'oplossing': 1. het is onduidelijk voor het paard. 2. het geeft controle omdat het paard dan zou weten anders niet te mogen springen, terwijl je juist controle moet hebben omdat hij luistert naar jouw contactteugel.
Nikass schreef:Geryon schreef:
Je kan het niet met me eens zijn, maar het paarden kunnen gewoon niet op die manier nadenken. Eerst nadenken dat ze langzamer gaan en dan nadenken dat ze dan pas mogen springen. Ja, je paard gaat er langzamer van en zal dan pas mogen springen en kan dat vast aan elkaar koppelen. Maar hij denkt niet de volgende keer dat ie weer langzamer moet, zou hij mogen springen en anders voltes draaien. Jij moet de controle over je paard hebben, jij moet hem leiden.
En dat doe je imo ook niet door gewoon voltes te draaien waardoor die vanzelf langzamer gaat. Nee, jij moet hem leiden. Hij moet weten dat hij rustig moet zijn voor/door JOU en niet zodat hij mag springen, want JIJ bent degene die zijn afzet bepaalt en regelt. En aan je berichtje te zien kan dat al niet eens. Zegt toch dat er wat verkeerd gaat in je trainingen. Deze wijze van oplossen vind ik dan ook niet duidelijk voor het paard en vind het ook geen goed leermoment. Enkel iets om jou te helpen controle te hebben.
Ja, ik stuur ook wel eens mijn paard de volte op voor de sprong als ik even niet genoeg controle heb. Maar dat doe ik om een hele andere reden dan jij, namelijk zodat ik zelf weer de controle heb om mijn paard goed voor de sprong te kunnen plaatsen, niet als leermoment voor mijn paard. Want dat vind ik niet duidelijk genoeg, het geeft niet meteen aan 'je gaat te hard en ik wil controle', nee, jij vindt dat het paard zelf moet kunnen bedenken dat hij door de voltes dus blijkbaar te hard gaat en dat hij dan pas mag springen als hij rustiger is. Onduidelijk. En als er iets nodig is om een paard goed op te kunnen leiden, is dat duidelijkheid.
Ik vind het dus om twee manieren geen goede 'oplossing': 1. het is onduidelijk voor het paard. 2. het geeft controle omdat het paard dan zou weten anders niet te mogen springen, terwijl je juist controle moet hebben omdat hij luistert naar jouw contactteugel.
Nou jij maakt er een vaag verhaal van zeg. Ik vind helemaal niet dat een paard zelf moet bedenken blablabla, dat heb ik niet gezegd. Ik zeg dat een paard leert door oorzaak en gevolg en dat een volte rijden een manier is om de controle weer terug te krijgen over het tempo. Je schrijft wel leuk "jij moet hem leiden" maar we hebben het hier dus over een situatie waarin het paard de leiding overneemt en je geeft ts geen advies hoe ze die leiding dan weer terugkrijgt. "Hij moet rustig zijn voor jou" is ook niet mijn idee van samenwerking, net als met (hele)harde hand stilzetten en het enthousiasme van je paard daarmee breken. Ik rij nooit met harde hand en wens dit ook niet te gaan doen. Leuk hoor: "ik raad je aan om je paard niet vlak voor de sprong stil te zetten" Hallo! We hebben het hier over het niet onder controle hebben van het tempo, dus dan neem jij aan dat TS hem wel op elk gewenst moment kan stilzetten? Gaat natuurlijk nergens over. Ja, ik stuur ook wel eens mijn paard de volte op voor de sprong als ik even niet genoeg controle heb. Maar dat doe ik om een hele andere reden dan jij, namelijk zodat ik zelf weer de controle heb om mijn paard goed voor de sprong te kunnen plaatsen, dit is volgens mij precies wat ik zeg? Jouw hele verhaal over wat het paard er wel of niet bij denkt heb je zelf verzonnen hoor, is niet mijn tekst.
Nikass schreef:Jeetje, kan jij het niet gewoon met iemand oneens zijn? Is dat erg moeilijk voor je? Ga asjeblieft niet alles nog een keer uitleggen, want het was de eerste keer al oninteressant. Waar baseer je op dat ik iets klakkeloos aanneem? Is er wel eens tegen je gezegd dat je een beetje teveel voor een ander invult? Beetje zelfrefelectie zou je niet misstaan.
want je bent nog steeds aan het invullen. En al die tijd heeft TS er helemaal niets aan. Het is helemaal niet moeilijk om het met iemand oneens te zijn als je in staat bent een inhoudelijke discussie te voeren. Maar blijkbaar kun jij het onderscheid nog niet maken tussen inhoud en betrekking. Nikass schreef:En als het je op die manier niet lukt mag je hem blijkbaar pijn doen. Daar ga ik niet in mee!

)
en veel dressuur rijden met eigen controle

)
echt steeds opnieuw en opnieuw beginnen, het kan soms lang duren, maar door zelf geduld te hebben en kalm te blijven, zal het uiteindelijk wel lukken