te veel snelheid bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moest jij je pony springen aanleren?

nee
20 (33%)
ja
25 (41%)
een beetje
15 (25%)

Totaal aantal stemmen: 60

Anoniem

Re: te veel snelheid bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:15

Idd stil zetten. Dat mag eens met een hardere hand. Ze zijn niet van suiker, een keer duidelijk zijn kan echt geen kwaad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:23

Geryon schreef:
Nikass schreef:
Ik heb dit advies wel gekregen van een goed instructrice en het werkt zeker wel. Net zolang afwenden voor de sprong (dus niet er voorbij) en een volte draaien totdat je het tempo weer onder controle hebt. Daarna weer opnieuw de sprong wagen :) Proberen je paard zolang mogelijk in draf te houden (maar lukt vaak niet) en iig zolang mogelijk blijven zitten, niet alvast in de verlichte zit gaan staan. En korte lijnen rijden helpt bij mij ook, dus niet een hele lange aanloop nemen.
Mijn paard trekt heel hard aan en naarmate ik langer aan het springen ben wordt ze steeds heter en kan ze ook als ze niet aan sprong is en gewoon op de hoefslag loopt alleen nog maar galopperen. Mijn eerste springles met haar sloeg ze zelfs op hol.
Ik heb een les gehad waarbij ik na de hindernis op de muur af moest rijden. Paard probeerde rechts/links uit te wijken maar ik richtte recht op de muur. Nou ze stopte echt wel. En na twee keer had ze m door en remde ze zelf al af. In diezelfde les hebben we ook geoefend doordat de instructrice langzaam voor de hindernis heen en weer liep. Ook dat hielp, mijn paard trok minder hard aan.
Mijn paard stilzetten voor de hindernis, ja dat is ook een leuke :D :D Met heel veel moeite lukte het om vlak voor de hindernis te stoppen, waarna ze alsnog vanuit stilstand de 80 cm sprong en ik ongeveer een whiplash had... Dat werkte dus niet. Ook drafbalkjes voor de sprong helpt niet: daar dendert ze dan in volle galop overheen. Het nadeel van halthouden voor de sprong is ook dat je niet wilt dat je paard straks helemaal niet meer wil springen. Elke keer dat hij enthousiast wordt, wordt hij afgeremd.

Geryon, ik ben dat niet met je eens, het gaat erom dat je het tempo eerst weer onder controle hebt voordat je gaat springen. En een paard leert zeker wel dat heel hard op de hindernis af galopperen blijkbaar niets oplevert.

En buiten het springen om veel tempowisselingen rijden in galop. Dit doe ik buiten ook vaak: eerst mijn tempo galopperen, dan mag ze wat harder en dan weer eens terugnemen tot een handgalop.

Je kan het niet met me eens zijn, maar het paarden kunnen gewoon niet op die manier nadenken. Eerst nadenken dat ze langzamer gaan en dan nadenken dat ze dan pas mogen springen. Ja, je paard gaat er langzamer van en zal dan pas mogen springen en kan dat vast aan elkaar koppelen. Maar hij denkt niet de volgende keer dat ie weer langzamer moet, zou hij mogen springen en anders voltes draaien. Jij moet de controle over je paard hebben, jij moet hem leiden.
En dat doe je imo ook niet door gewoon voltes te draaien waardoor die vanzelf langzamer gaat. Nee, jij moet hem leiden. Hij moet weten dat hij rustig moet zijn voor/door JOU en niet zodat hij mag springen, want JIJ bent degene die zijn afzet bepaalt en regelt. En aan je berichtje te zien kan dat al niet eens. Zegt toch dat er wat verkeerd gaat in je trainingen. Deze wijze van oplossen vind ik dan ook niet duidelijk voor het paard en vind het ook geen goed leermoment. Enkel iets om jou te helpen controle te hebben.

Ja, ik stuur ook wel eens mijn paard de volte op voor de sprong als ik even niet genoeg controle heb. Maar dat doe ik om een hele andere reden dan jij, namelijk zodat ik zelf weer de controle heb om mijn paard goed voor de sprong te kunnen plaatsen, niet als leermoment voor mijn paard. Want dat vind ik niet duidelijk genoeg, het geeft niet meteen aan 'je gaat te hard en ik wil controle', nee, jij vindt dat het paard zelf moet kunnen bedenken dat hij door de voltes dus blijkbaar te hard gaat en dat hij dan pas mag springen als hij rustiger is. Onduidelijk. En als er iets nodig is om een paard goed op te kunnen leiden, is dat duidelijkheid.

Ik vind het dus om twee manieren geen goede 'oplossing': 1. het is onduidelijk voor het paard. 2. het geeft controle omdat het paard dan zou weten anders niet te mogen springen, terwijl je juist controle moet hebben omdat hij luistert naar jouw contactteugel.

Nou jij maakt er een vaag verhaal van zeg. Ik vind helemaal niet dat een paard zelf moet bedenken blablabla, dat heb ik niet gezegd. Ik zeg dat een paard leert door oorzaak en gevolg en dat een volte rijden een manier is om de controle weer terug te krijgen over het tempo. Je schrijft wel leuk "jij moet hem leiden" maar we hebben het hier dus over een situatie waarin het paard de leiding overneemt en je geeft ts geen advies hoe ze die leiding dan weer terugkrijgt. "Hij moet rustig zijn voor jou" is ook niet mijn idee van samenwerking, net als met (hele)harde hand stilzetten en het enthousiasme van je paard daarmee breken. Ik rij nooit met harde hand en wens dit ook niet te gaan doen. Leuk hoor: "ik raad je aan om je paard niet vlak voor de sprong stil te zetten" Hallo! We hebben het hier over het niet onder controle hebben van het tempo, dus dan neem jij aan dat TS hem wel op elk gewenst moment kan stilzetten? Gaat natuurlijk nergens over. Ja, ik stuur ook wel eens mijn paard de volte op voor de sprong als ik even niet genoeg controle heb. Maar dat doe ik om een hele andere reden dan jij, namelijk zodat ik zelf weer de controle heb om mijn paard goed voor de sprong te kunnen plaatsen, dit is volgens mij precies wat ik zeg? Jouw hele verhaal over wat het paard er wel of niet bij denkt heb je zelf verzonnen hoor, is niet mijn tekst.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:29

Nikass schreef:
Geryon schreef:

Je kan het niet met me eens zijn, maar het paarden kunnen gewoon niet op die manier nadenken. Eerst nadenken dat ze langzamer gaan en dan nadenken dat ze dan pas mogen springen. Ja, je paard gaat er langzamer van en zal dan pas mogen springen en kan dat vast aan elkaar koppelen. Maar hij denkt niet de volgende keer dat ie weer langzamer moet, zou hij mogen springen en anders voltes draaien. Jij moet de controle over je paard hebben, jij moet hem leiden.
En dat doe je imo ook niet door gewoon voltes te draaien waardoor die vanzelf langzamer gaat. Nee, jij moet hem leiden. Hij moet weten dat hij rustig moet zijn voor/door JOU en niet zodat hij mag springen, want JIJ bent degene die zijn afzet bepaalt en regelt. En aan je berichtje te zien kan dat al niet eens. Zegt toch dat er wat verkeerd gaat in je trainingen. Deze wijze van oplossen vind ik dan ook niet duidelijk voor het paard en vind het ook geen goed leermoment. Enkel iets om jou te helpen controle te hebben.

Ja, ik stuur ook wel eens mijn paard de volte op voor de sprong als ik even niet genoeg controle heb. Maar dat doe ik om een hele andere reden dan jij, namelijk zodat ik zelf weer de controle heb om mijn paard goed voor de sprong te kunnen plaatsen, niet als leermoment voor mijn paard. Want dat vind ik niet duidelijk genoeg, het geeft niet meteen aan 'je gaat te hard en ik wil controle', nee, jij vindt dat het paard zelf moet kunnen bedenken dat hij door de voltes dus blijkbaar te hard gaat en dat hij dan pas mag springen als hij rustiger is. Onduidelijk. En als er iets nodig is om een paard goed op te kunnen leiden, is dat duidelijkheid.

Ik vind het dus om twee manieren geen goede 'oplossing': 1. het is onduidelijk voor het paard. 2. het geeft controle omdat het paard dan zou weten anders niet te mogen springen, terwijl je juist controle moet hebben omdat hij luistert naar jouw contactteugel.

Nou jij maakt er een vaag verhaal van zeg. Ik vind helemaal niet dat een paard zelf moet bedenken blablabla, dat heb ik niet gezegd. Ik zeg dat een paard leert door oorzaak en gevolg en dat een volte rijden een manier is om de controle weer terug te krijgen over het tempo. Je schrijft wel leuk "jij moet hem leiden" maar we hebben het hier dus over een situatie waarin het paard de leiding overneemt en je geeft ts geen advies hoe ze die leiding dan weer terugkrijgt. "Hij moet rustig zijn voor jou" is ook niet mijn idee van samenwerking, net als met (hele)harde hand stilzetten en het enthousiasme van je paard daarmee breken. Ik rij nooit met harde hand en wens dit ook niet te gaan doen. Leuk hoor: "ik raad je aan om je paard niet vlak voor de sprong stil te zetten" Hallo! We hebben het hier over het niet onder controle hebben van het tempo, dus dan neem jij aan dat TS hem wel op elk gewenst moment kan stilzetten? Gaat natuurlijk nergens over. Ja, ik stuur ook wel eens mijn paard de volte op voor de sprong als ik even niet genoeg controle heb. Maar dat doe ik om een hele andere reden dan jij, namelijk zodat ik zelf weer de controle heb om mijn paard goed voor de sprong te kunnen plaatsen, dit is volgens mij precies wat ik zeg? Jouw hele verhaal over wat het paard er wel of niet bij denkt heb je zelf verzonnen hoor, is niet mijn tekst.

Lees m'n verhaal nog maar eens een paar keer door, want je hebt er geen reet van begrepen zo te zien en ik vind het dan ook onzinnig om alles nog eens te vertellen en uit te leggen. En dat laatste is niet wat jij zegt, jij hebt het namelijk over een leermoment terwijl dat het imo niet is.
Het hele verhaal over het nadenken is niet verzonnen, maar gewoon hetgeen wat je met het volte draaien en het doel etc. etc. veroorzaakt. Misschien zou jij daar ook eens over moeten nadenken voordat je alles klakkeloos aanneemt. Dat is geen paarden trainen namelijk.

edit: Volgensmij heb jij het niet eens over het leermoment. Je schrijft namelijk 'om de controle weer terug te krijgen over het tempo.' Uh JA dat is wat je wilt, maar je paard moet er ook iets van leren. Het is niet alleen dat wij het tempo willen, nee, je moet het tempo blijven houden en dat moet je paard duidelijk gemaakt worden. Met een volte draaien krijg je een langzamer tempo maar leert het paard niets van voor de toekomst.
Uit je berichten kan ik niet opmaken dat je ook maar een greintje ECHTE kennis hebt.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 04-01-13 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:33

Jeetje, kan jij het niet gewoon met iemand oneens zijn? Is dat erg moeilijk voor je? Ga asjeblieft niet alles nog een keer uitleggen, want het was de eerste keer al oninteressant. Waar baseer je op dat ik iets klakkeloos aanneem? Is er wel eens tegen je gezegd dat je een beetje teveel voor een ander invult? Beetje zelfrefelectie zou je niet misstaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:37

Weet je wat pas kwalijk is? Dat jij promoot een paard in zijn mond te sjorren en met hele harde hand je wil op te leggen. En jij wil beweren dat dat ECHTE kennis is? Gezien je leeftijd een beetje een puberale uitspraak!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:42

Nikass schreef:
Jeetje, kan jij het niet gewoon met iemand oneens zijn? Is dat erg moeilijk voor je? Ga asjeblieft niet alles nog een keer uitleggen, want het was de eerste keer al oninteressant. Waar baseer je op dat ik iets klakkeloos aanneem? Is er wel eens tegen je gezegd dat je een beetje teveel voor een ander invult? Beetje zelfrefelectie zou je niet misstaan.

Het is inderdaad erg moeilijk om het met iemand oneens te zijn als datgene waar ik oneens mee zou moeten gaan niet eens goed onderbouwd wordt en er niet goed over nagedacht wordt. Het feit dat jij het oninteressant vindt geeft ook aan hoe ontzettend oppervlakkig jij over paarden trainen denkt. En dat je iets klakkeloos aanneemt baseer ik op hetgene dat je niet diep bent wezen nadenken over het volte draaien etc.

Ga je eens verdiepen in het leergedrag en denkvermogen van een paard. En misschien kan je je ook eens verdiepen in het trainen van een paard. Zal het rijden veel beter gaan. Want wat je hier neer zet (ik weet natuurlijk niet hoe jij je paard verder rijd) is ook geen trainen. Dat is steeds maar je paard corrigeren (voltes draaien) i.p.v. hem gewoon leren hoe het wel moet.

edit: Aah, zo'n type ben je. Dat zegt genoeg. Eén ding: een paard heeft er 100x meer aan dat je hem even 'pijn' doet maar DUIDELIJK bent, dan dat je hem steeds maar gaat lopen corrigeren en hem niet per se iets leert, dus ONDUIDELIJK bent.
Ik denk ook dat hij er meer aan heeft om een paar keer op zijn plek gezet te worden dan steeds voltes te moeten draaien. En als ruiter heb je er ook veel meer aan dat je even duidelijk in de mond bent, je controle hebt en dus een heel stuk VEILIGER het parcours door kan. Dat dat je geen controle hebt omdat je steeds maar voltes blijft rijden waar het paard niets van leert :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:46

Ja praat het lekker goed joh. Alsof je een paard niets zou kunnen leren zonder hem pijn te doen. In elk geval moet jij nog veel over jezelf leren dat is wel duidelijk _/-\o_ want je bent nog steeds aan het invullen. En al die tijd heeft TS er helemaal niets aan. Het is helemaal niet moeilijk om het met iemand oneens te zijn als je in staat bent een inhoudelijke discussie te voeren. Maar blijkbaar kun jij het onderscheid nog niet maken tussen inhoud en betrekking.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:52

Ik beweer niet eens dat je een paard niets kan leren zonder hem pijn te doen. Natuurlijk kun je een paard iets leren zonder hem pijn te doen, heel veel. Maar dan moet hij het op die manier wel kúnnen leren en moet het duidelijk en veilig voor de ruiter zijn. Paarden hebben niet zo'n breed denkvermogen als ons.

edit: een inhoudelijke discussie? Sorry, dan moeten er wel inhoudelijke argumenten van de andere kant afkomen.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 04-01-13 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:53

En als het je op die manier niet lukt mag je hem blijkbaar pijn doen. Daar ga ik niet in mee!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:55

Nikass schreef:
En als het je op die manier niet lukt mag je hem blijkbaar pijn doen. Daar ga ik niet in mee!

Nou ga jij dan maar fijn verder met je paard springen die alsmaar heter wordt en die je niet eens stil krijgt voor de hindernis, waardoor je je paard niet eens zelf kunt plaatsen voor de hindernis :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:58

Ach dat is jammer, dacht ik even dat je inhoudelijk werd, ga je toch weer verder met invullen en conclusies trekken op basis van je eigen fantasie.
Oja, je kunt je paard natuurlijk ook nog wegdoen als het goed- of kwaadschiks niet lukt. Daar heb je ook niet zo'n moeite mee, toch?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:01

Alles lukt, als je maar de juiste kennis (dus niet alleen over het rijden zelf, ook over het leergedrag, het denkvermogen, anatomie, voer, spieren etc. want dat is allemaal trainen) en hulp hebt.

Maar ben je niet de juiste ruiter voor een paard (denk aan onduidelijk baasje, dominant paard), dan kan je het paard inderdaad beter weg doen. Beter voor het paard :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:05

Beetje vaag in jouw geval

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:07

In mijn geval? Wat is mijn geval dan? :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:49

Zo, zet de chips en cola, die ik tijdens het volgen van deze Boktfight nuttigde, maar eens aan de kant en ga proberen een fatsoenlijk antwoord te geven ;)

TS, zorg eerst dat je je pony dressuurmatig goed onder controle hebt, maak veel tempowisselingen en zorg dat ie dan goed terugkomt wanneer jij dat wilt. Een sprong is namelijk ook een soort van grote tempowisseling, dus gebruik dat als voorbereidende oefening. Wanneer je pony als een gek over een balkje gaat, zou ik het voorlopig bij balkjes houden en niet hoger gaan springen. Zorg dat hij het hout normaal gaat vinden, laat hem aan de hand of los lopend over balkjes stappen en draven en als dat goed gaat onder het zadel in stap en vervolgens draf en galop. Laat deze balkjes onderdeel maken van je dressuurwerk, een pony kan gerust elke dag een aantal keer over een balkje draven en galoperen, maar wel pas wanneer hij er in stap normaal ontspannen overheen kan.

Om de controle voor het balkje of sprongetje beter te krijgen is het dus belangrijk dat ie eerst dressuurmatig gehoorzaam aan jou hulpen staat en dat je dressuurmatig de controle over het tempo krijgt. Merk je dat hij toch te enthousiast word ver voor de sprong, zet hem dan eens stil, maar nooit in de laatste galopsprongen. Dat zelfde geld voor voltes, trek hem nooit weg voor de sprong, maar als je een volte rijd, doe het ruim voor de hindernis. Waarschijnlijk gaat het in de laatste 2/3 galopsprongen pas fout en dan kun je voor de sprong eigenlijk niet meer zo veel doen, wel na de sprong. Ga dan halthouden na de sprong, maak daarbij gebruik van een wand en hou hem recht. Als even een keer wat harder door moet pakken om tot hem door te dringen is dat geen ramp, maar bij alles is de ontspanning van de hand en je eigen lichaam erna heel erg belangrijk. Ook belangrijk dat je hem echt stil laat staan en in dat halthouden kunt ontspannen. Vaak zie ruiters hun paard een keer grof stil trekken, maar uiteindelijk lopen ze dan net voor het halthouden toch door en laten ze de paarden doorstappen met spanning. Door de grove ophouding krijgt het paard wat spanning en vervolgens leer je hem dat hij eigenlijk toch niet hoeft te doen wat jij vraagt (het halthouden), de volgende keer zal hij dus alleen maar sterker en drammeriger zijn na de sprong. Wanneer je hem na die spanning van dat een keer harder doorpakken echt stil laat staan en op de plaats laat ontspannen, maak je het paard duidelijk wat je bedoeld, de ontspanning van jou lichaam en hand is de beloning voor het stilstaan en dus het luisteren naar de ruiter.
Wanneer je dit een aantal keer herhaald zal het paard ook rustiger gaan zijn voor de sprong, omdat hij weet dat hij erna moet stoppen en die ontspanning volgd. Het is wel heel belangrijk dat je zulke dingen eigenlijk onder de begeleiding van een goede instructeur met een kritisch oog doet.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:45

hmmmmm, eigenlijk is elk paard anders
ik heb al verschillende dingen gedaan en elk had een eigen uitkomst

ik volg schoentje, probeer echt eerst op dressuurmatig vlak je paard heel goed onder controle te hebben, verzamelen wanneer jij wil, ruimer lopen wanneer jij wil, probeer je paard heel goed tempowisselingen aan te leren op momenten dat je zelf wil
mja cavalettie werk, ik moet zeggen ik heb al een paard gehad dat 'crazy' werd bij cavaletti werk en normaal liep als die moest springen, maar ik denk in jouw geval dat je inderdaad eerst goed cavalettie werk moet doen, en uiteraard beginnen in stap, alles gecontroleerd doen, als het in draf misloopt, begin terug opnieuw met stap, het is soms beter om een stap terug te keren als het fout loopt, soms zet je een stap vooruit en 2 stappen terug, maar zoals vermeldt hier, veiligheid boven alles.

je moet rekening houding met als je een sprong aanrijdt, je paard zijn afstand al bepaald is als die in de bocht zit voor de rechte lijn van je sprong, dus tempowisselingen in de rechte lijn naar je sprong mag niet, kom je uit de bocht merk je dat je paard versneld, leg hem stil of rij een cirkel

is het probleem in je laatste 3 galopsprongen, ik zou zeggen begin met lage kruisjes en rechtjes te springen vanuit stap, daarna draf en dan galop
bij sommige paarden helpt het om je afstand tussen je bocht en je sprong zo klein mogelijk te houden, hou hierbij wel rekening dat je min. 3 tot 4 galoppassen voor je sprong moet behouden in rechte lijn, dus maak het niet TE kort :)

soms helpt het bij in en uitjes, als je een paard hebt die leert uit zijn fouten kan het zijn dat je je afstand een beetje korter kunt zetten, tikt hij eens goed de balk, wie weet beseft die het dan dat die zelf moet weer komen op de sprong
het is belangrijk dat een paard op de achterhand wordt terug gereden voor de sprong (terug iets dat je leert in dressuur :) )
ik heb al paarden gehad die het leerden door eens hard tegen een balk te springen en daarna bij wijze van spreken hun verstand vonden en effectief luisterden

maar ik zou aanraden, begin vanuit stap en met cavalettie werk, ;) en veel dressuur rijden met eigen controle :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:17

Wanneer je pony te hard gaat moet je deze voor de hindernis stil zetten, belonen, en opnieuw aanrijden.
Dit herhaal je net zo lang tot je merk dat de pony op jou wacht, dan pas ga je door.

In het begin moet je waarschijnlijk wat harder doorkomen met de teugelhulp, maar dit wordt beter.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:46

Wat een heerlijke discussie zeg.. Heb er ontzettend van genoten en ik moet zeggen dat ik het leerzaam en interessant vond :P

Mijn paard blijft met 1 individuele hindernis of 2 achter elkaar netjes ontspannen met veel stappen tussendoor (dit doe ik dus zodat ze ook ontspannen blijft), maar zodra ik er 3 achter elkaar spring is ze niet meer te houden.. Iemand tips?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:51

Moderatoropmerking:
Ik wil graag alle deelnemers in dit topic verzoeken om respectvol met elkaar om te gaan. Dit is een interessante discussie en er worden goede oplossingen aangedragen, het is niet nodig om dan persoonlijk te worden. Wat voor de ene combinatie op een bepaald niveau kan werken hoeft nog niet te werken voor een andere combinatie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:04

Mijn paard is tijdens de dressuur heel braaf en goed aan de hulpen. Doet alle oefeningen vlekkeloos, alleen heeft dan na verloop van tijd ook vaak moeite met halthouden. Dat wil zeggen, halthouden op zich prima, zelfs vanuit galop, maar wil niet blijven staan.
(Ik roep dan altijd gekscherend: Salinero kan ook niet stilstaan... :D)
Maar halthouden voor of na de sprong is dus geen simpele opgave voor ons. Op de muur afrijden hielp wel, maar dit kan dus alleen na de sprong.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:21

Dat is dan dus de taak hem dat toch te leren, dan duurt het maar wat langer. Het is heel belangrijk dat je de spanning kunt laten afvloeien. Zodra hij stil staat moet je ook wel weer snel genoeg weg stappen, anders krijg je inderdaad weer spanning doordat hij niet wil stilstaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:01

Ja dat begrijp ik. Heb je nog tips hoe je dat dan leert? Ik probeer het steeds iets op te bouwen > kort stilstaan en dan belonen en dat uitbouwen. Maar dit lukt niet altijd. Het wordt bijvoorbeeld al moeilijker als er anderen in de bak rijden, vooral als die per ongeluk wat dicht langs rijden, ze is dan snel afgeleidt.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:03

heeeeeeeeeel veel geduld nikass ;) echt steeds opnieuw en opnieuw beginnen, het kan soms lang duren, maar door zelf geduld te hebben en kalm te blijven, zal het uiteindelijk wel lukken :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:14

Zelf ontspannen en steeds consequent opnieuw stilzetten. hele kleine hulpen gebruiken om hem echt stil te laten staan als hij nog wat staat te wiebelen. niet belonen dmv kloppen op de hals, dat geeft vaak alleen maar weer spanning, doordat je dan je teugels verpakt. Ontspanning is de beste beloning voor een paard dat er bestaat.
Blijft hij bewegen dan maak in het begin gebruik van een muur, zodat hij in ieder geval niet naar voren weg kan lopen.
Het aller belangrijkste is herhaling, ontspanning en consequentie.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:17

Wat ik met die van mij doe (maar dat is dan ook geen schooier) is ik spring erover, rij een recht lijntje en probeer hem dan stil te zetten. Op het moment dat hij stilstaat krijgt hij een snoepje. En dat steeds verder uitwerken en zodra het helemaal goed gaat komen de snoepjes te vervallen.