stijgerend & schrikkerig paard straffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:13

Trouwens het is geen Stijgeren, je schrijft t zo: Steigeren.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:17

xmaudieee schreef:
elizexbeau schreef:
Gewoon een flinke schop geven?

oke dankjewel. maar tijdens het rennen ? dan gaat ze toch alleen maar harder ? of eerst stil zetten ? of straf ik haar dan juist weer terwijl ze dan juist stil staat ?

Je paard rent wat niet mag,je laat'm halthouden wat je wilt en vervolgens zou je hem dus een schop in z'n ribben geven,voor het paard komt dat over als ''ik moet lopen!"' Dus stil zetten en dan schop geven om vervolgens aan de teugels te hangen om hem op de rem te zetten gaat je paard echt niet begrijpen,je paard weet dan juist niet meer wat die moet doen.

Hoeveel voer krijgt je paard en hoeveel komt het buiten?

Zoiezo een goeie lesgever zou je het beste raad kunnen geven,die heeft wel aardig kijk erop waar de oorzaak zou kunnen liggen (tand,bit,zadel,foutieve hulpen,joligheid,of iets anders)

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:22

Mischien is je pony scheef waar door bij hogere snelheid paniek ontstaat ivm vallen?
Probeer daar achter te komen ,want als dit zo is word het alleen maar erger wat je ook doet ,maar als je dit oplost dan word de pony ook heel rustig en krijgt veel meer zelfvertrouwen. Suc6
Ps rechtrichten is echt niet ,recht lopen,recht richten is veeeeel meer dan dat.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:25

Als ze steigert mag je zeker geen ruk geven, dan gaat het nog erger worden of klapt ze achterover. Dan mag ze wel een flinke trap met je benen. Als ze bokt en gaan rennen kan je wel eens streng zijn met je hand, maar let op dat ze niet nòg harder gaat rennen..

hafamaz

Re: stijgerend & schrikkerig paard straffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:57

ik heb een hafje die heeft nog nooit gesteigerd (zal ook niet zo snel gebeuren) maar zodra die van mij schrikt straf ik niet af (ja door mijn schrikreactie komen er toch wat woorden uit haha) maar als die van mij zou steigeren en ze staat weer met er benen op de grond zou ik vanaf springen en vevolgens een gigantische tik op dr hoofd/ nek te geven en dat samen met een paar woorden die ik hier niet noem en dat net een verhefde stem..
ik zou dat echt niet pikken..
( in mijn geval weet ik wel dat de tuigage goed zit en dat zd nergens last van heeft in dr rug e.d.)

miss is het voor de TS een idee om het paardje eerst los te gooien zodat de energie er uit kan?
en dan poetsen en zadelen zodat ze tijdens het poetsen weer rustig kan worden in dr hoofd..

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:36

Wat ik doe als een paard onder mij vandaan rent is laten galoperen. Ze willen? Ze zullen galopperen dan, maar mogen pas stoppen als IK dat zeg. Vallen ze terug in draf? Heel spijtig voor de paarden maar ik galopeer gewoon terug aan totdat ik het genoeg vind.
Ik heb een verzorgpaard gehad die dit ook deed. Hoe meer ik hem stilzette of op de kleine volte zette hoe meer hij er vandoor ging. Toen heb ik hem (op advies van instructrice) een paar keer aangepakt zoals hierboven geschreven en het was gedaan. En nee, dit was geen heet volbloedje, maar een veel te dikke fjord die gewent was bij zijn eigenaar zelf te bepalen waar, wanneer en hoe hij liep.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:42

Als het stijgeren een schrikreactie is kan je het gewoon niet afstraffen.. Dat is niet redelijk. Schrikreacties maak je met straffen alleen maar erger, dan worden ze nog onzekerder. Verplaats je eens in het paard. Je paard ziet iets wat in zijn ogen eng is, hij stijgert/rent weg, en jij straft hem, wat alleen maar meer bevestiging geeft dat het een eng voorwerp is, of hij komt in een tweestrijd en ziet jou niet meer als duidelijke leider, omdat je niets aangeeft.

Is het stijgeren dominantie? Dan moet je dit duidelijk afstraffen, maar niet met een ruk in de mond. Een tik van de zweep zou niet misstaan, een stemverheffing ook niet. Als een paard dominant is en gaat stijgeren moet je hem/haar juist vooruit houden, want dan kan het paard niet bokken/stijgeren. Ook kan je grondwerk doen om jullie band te versterken en meer vertrouwen te kweken.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:18

Ik vind dat je steigeren wel mag bestraffen. Mijn merrie is ook snel bang, en dan springt ze opzij oid. Ze mogen bang zijn, dat zit in de natuur. Maar daarom moeten ze niet gevaarlijk gaan doen. Als ze bang zijn gerust stellen en niet straffen, maar als ze rot doen wel.
imo

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:43

Vandaag heb ik mijn pony eerst los gedaan in de bak, zodat ze even alle energie eruit kon gooien. Toen ben ik erop gestapt, en we hebben een martingaal omgedaan, om te kijken of dat hielp. En dat deed t ! Eerst had hadden we haar aan de longe met mij erop, (omdat ze gister nog geen 3 rondjes normaal kon lopen, we (mn pa en ik) zijn veel gewend met paarden inrijden, maar de deze is onberekenbaar. Als je denkt dat ze lekker loopt gaat ze uit t niets doordraaien: ze duwt haar achterbenen in t zand, kop helemaal omhoog en springt vol vooruit met 2 seconde staat ze dan aan de andere kant van de bak!) maar vandaag deed ze niks aan de longe. Dus toen ging ik gewoon los rijden, ze was heel rustig. Bij t aangalopperen kreeg ze wel de gekte in de kop, ze wou weer weg springen & kop omhoog doen, maar toen voelde ze die martingaal en stond ze zo weer stil. Opnieuw aangegaloppeerd, helemaal toppie. Op de andere hand probeerde ze het nog een x maar later helemaal braaf. Dus morgen doe ik t weer zo, hopen dat ze weer zo braaf doet ! In elk geval bedankt voor de tips, ik laat nog wel weten hoe het ging :)

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:45

Ragdollcat schreef:
Trouwens het is geen Stijgeren, je schrijft t zo: Steigeren.

Oowh oepsie. Ik dacht al wat ziet t er toch raar uit . Maar dat was het dus hahahhaa

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:11

Ook zoekt mijn pony naar dingen om van te schrikken. Als m'n mobiel opeens keihard afgaat terwijl ze aan t stappen is, is er niks aan de hand. Maar als er bijvoorbeeld een paard in de stallen naast de bak briest schrikt ze zich helemaal kapot...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:21

Het kan best zijn dat je pony heel laat is ingereden. dan maakt de leeftijd niets uit, maar gedragen ze zich nog steeds alsof ze 3 of 4 zijn. Of ze is ingereden toen ze 3 was, maar een hele tijd is er niets mee gedaan. Dan leren ze ook niets. En wennen ze ook nergens aan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:32

xmaudieee schreef:
Ook zoekt mijn pony naar dingen om van te schrikken. Als m'n mobiel opeens keihard afgaat terwijl ze aan t stappen is, is er niks aan de hand. Maar als er bijvoorbeeld een paard in de stallen naast de bak briest schrikt ze zich helemaal kapot...

Als ik het goed begrijp, ben je gek op je pony. Maar toch wil je 'm schoppen en rukken in z'n mond geven als ie angstig is? Dat begrijp ik niet. Wil je niet een maatje voor 'm zijn, die hem (of haar) gerust kan stellen als ze schrikt? Wellicht schrikt ie de volgende keer dan niet zo erg, of wil ie wel beter z'n best doen voor je omdat je lief voor 'm bent.

Een paard denkt niet zo ver na als jij hierboven stelt. Een paard 'zoekt' niet naar dingen om van te schrikken. Een paard is een vluchtdier dus het is normaal om te schrikken.

Je kunt beter kijken waarom je pony zo reageert en dat oplossen in plaats van het gevolg (het schrikken) te straffen.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 20:00

_Nelleke_ schreef:
xmaudieee schreef:

Als ik het goed begrijp, ben je gek op je pony. Maar toch wil je 'm schoppen en rukken in z'n mond geven als ie angstig is? Dat begrijp ik niet. Wil je niet een maatje voor 'm zijn, die hem (of haar) gerust kan stellen als ze schrikt? Wellicht schrikt ie de volgende keer dan niet zo erg, of wil ie wel beter z'n best doen voor je omdat je lief voor 'm bent.

Een paard denkt niet zo ver na als jij hierboven stelt. Een paard 'zoekt' niet naar dingen om van te schrikken. Een paard is een vluchtdier dus het is normaal om te schrikken.

Je kunt beter kijken waarom je pony zo reageert en dat oplossen in plaats van het gevolg (het schrikken) te straffen.

Ehm nou dan begrijp je het niet helemaal goed. Ik ben inderdaad gek op mijn pony, maar ik weet niet hoe ik die kuren moet oplossen, ik heb niet gerukt in de mond, of geschopt maar dat was een voorstel of dat misschien een manier zou kunnen zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik dat al gedaan heb, ik heb dat juist hierop gezet om te vragen om tips of dat een idee zou zijn. Ik denk wel dat ze naar dingen zoekt, omdat ik gister dus met een martingaal heb gereden, en ze toen die in haar mond voelde toen ze gek wilde doen en daarna was het meteen klaar. Vandaag heb ik zonder martingaal gereden, en ze deed helemaal geen stap verkeerd. Dus ik denk wel degelijk dat ze dingen zoekt om van te schrikken als ze zin heeft om te rennen. Vandaag schrok ze wel echt, en dan springt ze gewoon enkel opzij. Daar straf ik haar uiteraard niet voor, dan rijd ik gewoon rustig er nog een keer langs. Maar die schrikreactie is gewoon normaal, maar dat gestuiter en gedender is klieren, naar mijn idee & velen die erbij waren.

carmen03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:38

ik kan je helemaal begrijpen, ik heb ook nu een half jaar een nieuw paard en zodra ze denkt dat ze iets niet wil begint ze te steigeren en te schrikken. mijn taktiek is, haar heel veel aan het werk zetten zodat ze niet eens tijd heeft om te schrikken en om moeilijk te doen.
ik begrijp dat het nu moeilijk is, maar gewoon vol houden en dan komt het vanzelf goed! na een tijdje krijg je hem of haar wel door en dan weet je precies hoe je moet reageren.

succes er mee!

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 21:00

carmen03 schreef:
ik kan je helemaal begrijpen, ik heb ook nu een half jaar een nieuw paard en zodra ze denkt dat ze iets niet wil begint ze te steigeren en te schrikken. mijn taktiek is, haar heel veel aan het werk zetten zodat ze niet eens tijd heeft om te schrikken en om moeilijk te doen.
ik begrijp dat het nu moeilijk is, maar gewoon vol houden en dan komt het vanzelf goed! na een tijdje krijg je hem of haar wel door en dan weet je precies hoe je moet reageren.

succes er mee!

Dankjewel ! De afgelopen 2 keren rijden gingen echt top nadat ze die martingaal een x goed hard in de mond voelde. Dus echt super !

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:34

Zeker geen ruk in haar mond!!
Als ze er heel hard vandoor vliegt kun je haar het beste op de volte zetten.
En als ze zo begint te steigeren iid even flink been geven of even een tik met een zweep.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 08:59

xmaudieee schreef:
Ehm nou dan begrijp je het niet helemaal goed. Ik ben inderdaad gek op mijn pony, maar ik weet niet hoe ik die kuren moet oplossen, ik heb niet gerukt in de mond, of geschopt maar dat was een voorstel of dat misschien een manier zou kunnen zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik dat al gedaan heb, ik heb dat juist hierop gezet om te vragen om tips of dat een idee zou zijn. Ik denk wel dat ze naar dingen zoekt, omdat ik gister dus met een martingaal heb gereden, en ze toen die in haar mond voelde toen ze gek wilde doen en daarna was het meteen klaar. Vandaag heb ik zonder martingaal gereden, en ze deed helemaal geen stap verkeerd. Dus ik denk wel degelijk dat ze dingen zoekt om van te schrikken als ze zin heeft om te rennen. Vandaag schrok ze wel echt, en dan springt ze gewoon enkel opzij. Daar straf ik haar uiteraard niet voor, dan rijd ik gewoon rustig er nog een keer langs. Maar die schrikreactie is gewoon normaal, maar dat gestuiter en gedender is klieren, naar mijn idee & velen die erbij waren.

Geloof me, een paard is niet zo slim dat ie 'zoekt' naar dingen om van de schrikken om jou te pesten. Ze schrikken door tal van redenen, maar niet de reden die jij opgeeft. Gestuiter en gedender is geen klieren. Paarden zijn van nature hele meegaande, meewerkende paarden. Stuiteren en denderen (in jou ogen klieren) kan komen door slecht tuig, ongemak in het lijf, onkunde van de ruiter, verkeerde huisvesting, verkeerd voer etc.

En als ik het goed begrijp vind je het dus wel een goede methode, ruk in de mond, want de martingaal geeft ook een ruk in de mond.

-O-

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:17

Een paard denkt niet "goh, waar zou ik nou eens van gaan schrikken?" Een paard reageert op zijn omgeving, zonder daar over na te denken. Zeker met schrikken en wegrennen. Ik zou niet straffen, maar gewoon doen of er niets aan de hand is. Steigeren? Oké, rustig mee zitten en als we weer staan verder rijden, maar dan ook echt rijden en bezig laten zijn in het hoofd. Dwz stelling, overgangen, figuren, balkjes lopen enz enz. Bij het bokken en er vandoor gaan denk ik direct aan slecht passend harnachement of problemen in het lijf, maar als dat uitgesloten is zou ik het dier op een volte zetten en de volte verkleinen en al ze weer terug is naar de gang die je wou de volte weer verruimen en verder gaan waarmee je bezig was.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:27

hafamaz schreef:
ik heb een hafje die heeft nog nooit gesteigerd (zal ook niet zo snel gebeuren) maar zodra die van mij schrikt straf ik niet af (ja door mijn schrikreactie komen er toch wat woorden uit haha) maar als die van mij zou steigeren en ze staat weer met er benen op de grond zou ik vanaf springen en vevolgens een gigantische tik op dr hoofd/ nek te geven en dat samen met een paar woorden die ik hier niet noem en dat net een verhefde stem..
( in mijn geval weet ik wel dat de tuigage goed zit en dat zd nergens last van heeft in dr rug e.d.)

miss is het voor de TS een idee om het paardje eerst los te gooien zodat de energie er uit kan?
en dan poetsen en zadelen zodat ze tijdens het poetsen weer rustig kan worden in dr hoofd..

ik word hier gewoon naar van! van je paard afspringen om het vervolgens een gigantische tik op dr hoofd/nek te geven? ik hoop dat TS dit soort dingen niet als goede tip opvangt. als je dan perse zo wil slaan. blijf er dan opzitten en wees een bikkel!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:36

jammer van de martingaal.. zoals hierboven ook al word gezegt, geeft die ook een ruk in de mond. het verhelpt voor jou het probleem, maar voor je paard absoluut niet. hem word het nog lastiger gemaakt. alleen al dat je voorstelt of een ruk in de mond zou helpen, doet iedereen denken dat je niet precies weet waar je mee bezig bent. een pony wil niet klieren of etteren, zij reageren op hun berijder, omgeving, algemene fitheid enz. en in dit geval ben ik er haast van overtuigd dat zij reageert op haar berijder. iig klinkt het zeker niet alsof je pony het doet uit vrolijkheid, ik denk dat haar wat dwars zit...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:42

Paarden kunnen uit ondeugd wel degelijk dingen zoeken om van te schrikken. Gewoon kijkerig worden om te klieren. Ik snap niet dat er nog zulke naïeve mensen rondlopen dat ze denken dat paarden alleen maar willen pleasen en altijd lief zijn.

Er zitten echt wel paarden tussen die gewoon boefjes zijn, ondeugend. En dat hoeven geen hele slechte karakters te zijn maar die zijn gewoon ondernemend en tasten grenzen af van de gehoorzaamheid. En die gaan dus dingen uitproberen en dat kan in de vorm van expres schrikken zijn of bokken ofzo.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:08

_Nelleke_ schreef:
xmaudieee schreef:

Geloof me, een paard is niet zo slim dat ie 'zoekt' naar dingen om van de schrikken om jou te pesten. Ze schrikken door tal van redenen, maar niet de reden die jij opgeeft. Gestuiter en gedender is geen klieren. Paarden zijn van nature hele meegaande, meewerkende paarden. Stuiteren en denderen (in jou ogen klieren) kan komen door slecht tuig, ongemak in het lijf, onkunde van de ruiter, verkeerde huisvesting, verkeerd voer etc.

En als ik het goed begrijp vind je het dus wel een goede methode, ruk in de mond, want de martingaal geeft ook een ruk in de mond.

-O-

Dan hebben wij hierover gewoon een meningsverschil, daarover in de discussie gaan heeft dan geen zin volgens mij. Het rijden gaat de afgelopen keren super goed, met of zonder martingaal, dus het probleem is voorlopig opgelost (: toch bedankt voor de reactie !(:

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:10

marisseudine schreef:
hafamaz schreef:

ik word hier gewoon naar van! van je paard afspringen om het vervolgens een gigantische tik op dr hoofd/nek te geven? ik hoop dat TS dit soort dingen niet als goede tip opvangt. als je dan perse zo wil slaan. blijf er dan opzitten en wees een bikkel!

Ehm, ik heb het al een paar keer voorbij zien komen, maar wat is TS ?? Hihi
Laatst bijgewerkt door xmaudieee op 29-12-12 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 23:12

Suzanne F. schreef:
Paarden kunnen uit ondeugd wel degelijk dingen zoeken om van te schrikken. Gewoon kijkerig worden om te klieren. Ik snap niet dat er nog zulke naïeve mensen rondlopen dat ze denken dat paarden alleen maar willen pleasen en altijd lief zijn.

Er zitten echt wel paarden tussen die gewoon boefjes zijn, ondeugend. En dat hoeven geen hele slechte karakters te zijn maar die zijn gewoon ondernemend en tasten grenzen af van de gehoorzaamheid. En die gaan dus dingen uitproberen en dat kan in de vorm van expres schrikken zijn of bokken ofzo.

Ja inderdaad, dat beschrijft precies mijn pony ! Ze is echt superlief, maar wel pittig & ze wilt kijken hoe ver ze kan gaan. Ik denk dat een pony weldegelijk zo slim is om dingen te zoeken om van te schrikken !