Paard dat er vandoor gaat op buitenrit, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:28

Tempo moet je altijd bewaken. Ik heb een tijd gehad dat m'n paard extreem langzaam ging lopen en als ik dan been gaf schoot hij er vandoor alsof ik 'm aanspoorde met lange sporen met electrische schokken :+ Was 'm veel aan gelegen om de tempocontrole te krijgen... is 'm niet gelukt. Maar je moet héél alert zijn met zo'n boef.

Kruisingen: weet niet in wat voor omgeving je rijdt. Ik rijd in de polder, waar het overzichtelijk is, en in het bos waar weinig verkeer is. Op een paar plekken kruist het ruiterpad het fietspad maar ook dat kun je een eindje van tevoren goed zien, of er iemand aan komt. En in de polder is er in de berm net genoeg plek als er auto's langs komen.

Noodrem: met je ene hand stevig bovenop de manenkam douwen en met de andere hand TREKKEN aan je teugel. Je hand op de manenkam is dan een hefboom. Als het paard z'n hals niet meer recht heeft kunnen ze minder makkelijk met het bit tussen de kiezen ervandoor denderen. Je moet wel stevig douwen, alsof je wil dat hij met z'n kop door de grond moet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-12-12 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:28

Als mijn merrie op buitenrit zich niet aan mijn tempo kan houden dan gaan we stappen.
Controle moet altijd bij mij blijven.
Draven en galoperen mag, maar zo hard als ik het zeg.

En ervandoor gaan?
Ja sorry, maar dan sleur ik je de volte op.
Wil nog langer leven dan vandaag.

Mijn pony (ruin) heeft voordat ik hem ging rijden vaak buiten mogen racen.
Heeft een jaar geduurd voordat ik normaal buiten kon rijden.
Zelfde methode als bij mijn merrie; mijn tempo en anders stappen.
Heeft uiteindelijk dus gewerkt. Vandaar dat ik het ook zo met mijn merrie aan pak. :)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 20-12-12 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:30

Dan komt er hier nog een boeman, alleen ga ik niet voor het omtrekken maar heb ik 2 misschien nog wel gemenere manieren. Er vandoor gaan vind ik echt not done. Meestal gaan paarden er bij mij 1 of 2x vandoor en daarna weten ze echt wel dat ze het beter kunnen laten.
Mijn 2 stop manier, tis wel van belang dat je als ruiter ontspannen genoeg blijft om ze toe te passen.
De eerst: teugels heel erg kort maken, bij de oren van het paard, dan beide teugels houden in beide handen waardoor je tussen je handen met 2 teugels een kleine boog maakt. Dan je handen via de manekam naar het schoft toe trekken. Op deze manier ding je het paard kort te worden in de hals en trek je zijn hoofd tegen zijn hals aan. Zeker weten dat je paard hierbij stil staat.
De tweede is om weer beide teugels kort te maken, een hand vast te zetten op het schoft, doordat je hem kort houd aan een zijde krijg je stelling die kant op. Dan met de overgebleven hand krachtige tukken geven aan de teugel, en zeer snel het paard daarmee recht stellen.
En als beide dan echt niet werken dan zoek ik een dikke boom uit en stuur daar op af (zorg wel dat je goed blijft zitten).

Edit. Ik zie net dat koper mijn 2de manier beter heeft omschreven dan ik.

Dilay_Romy

Re: Paard dat er vandoor gaat op buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:36

Ja ik heb ook een haflinger die dat ook een hele tijd heeft gedaan!maar nu ik in de bak veel meer controle over haar heb gaat het beter! maar wa tik altijd deed was ja Zagen
Dat klinkt heel erg bot maar ho is ook echt ho annders had ik echt een probleem wat ik ook een hele tijd heb gedaan is met een passoa bit oid in mijn hoofdstel gehangen voor buitenritten! die komen net iets sterker in!mijn haf reageerde hier heel goed op en tsja als ze er nu nog vandoor gaat dan ga ik gwn zagen het is niet anders!beter een keer goed dan meerdere keren zonder nut

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:37

Mijne ging er juist nóg harder van rennen toen ik een combinatiebit ging gebruiken :=

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:46

Het gebied waar ik rij zijn zandpaden die gekruist worden door asfaltwegen. redelijk onoverzichtelijk. Dus noodzaak.om op tijd voor een kruising weer netjes te stappen.
Helaas geen lange polderpaden hier. Gelukkig is mijn huidige paard meer van t stilstaand staken.
Maar mijn vorige paard had er wel een handje van om na het schrikken weg te galloperen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:49

Leuke Haf heb je!

Ik heb zelf ook een koudbloed, wat als voordeel heeft dat ik net zo negatief over koudbloeden mag doen als ik wil zonder dat ik een heel leger mensen over me heen krijg die zeggen dat ik iets tegen koudbloeden heb.

Die schatjes kunnen namelijk enorm sterk zijn en zich lekker afsluiten voor hun ruiter als ze even geen zin hebben om te doen wat die vraagt. Bij mij hielp omtrekken in ieder geval niet, dan trok ze me net zo hard weer terug door haar hoofd keihard de andere kant op te gooien. Op kracht ga je het niet winnen, je moet slim zijn.

Mijn eerste tip is om te proberen niet steeds op dezelfde plaats te draven of galopperen, zodat je paard nooit van tevoren weet wanneer hij mag gaan.

De volgende is een echte koudbloed tip. Ze zijn oorspronkelijk als trekpaarden gebruikt, juist omdat ze zo oersterk zijn. Die kracht vinden ze door hun gewicht in de strijd te gooien en zoveel mogelijk op de voorhand te gaan hangen (daarom gooit die van jou zijn hoofd omlaag; om zich sterk te maken). Dit is iets waar je wel tijdens je lessen juist heel goed mee aan de slag kunt. Zorgen dat je paard gaat lopen vanuit zijn achterbenen en niet teveel gewicht op zijn voorhand laat hangen.
Zelf kun je hier heel veel in doen met je zit, dus ook goed veel tips vragen voor je zit tijdens de lessen.
Bijv.
- Benen lang en naar beneden laten hangen, niet naar voren laten steken
- Schouders naar achteren
- Bekken kantelen
- Buik inhouden
enz.

Je zult zien dat als je zelf zit als een huis, hij veel minder te vertellen heeft. Plus dat als hij buiten al op het achterbeen loopt en dus niet op de voorhand hangt, hij van veel verder moet komen om met zijn hoofd naar beneden te duiken. Dat voel je dan veel beter aankomen omdat hij daarvoor eerst zijn houding gaat moeten veranderen. Dan kun je hem voor zijn.

Kortom je kunt genoeg oefenen in je wekelijkse les, ook als hij er in de bak nooit vandoor gaat. Dit heeft mij ook enorm geholpen, want mijn tinker ging ook alleen buiten aan de kletter en niet in de bak.

Oh en ik zou hem niet op zijn kop meppen, want de kans is groot dat hij dan alleen maar meer over de zeik gaat.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 08:19

Koper schreef:
xTesslove schreef:
Ja! Top! Maar hoe doe ik dat als hij er vandoor gaat op het asfalt (smalle dijk) of op een hobbelpad?

Asfalt weet ik niet, als mijne het op een racen zet stuur ik 'm op het asfalt omdat hij dat niet fijn vindt galopperen. Heeft je paard ijzers?

Hobbelpad? Ik zou gewoon drijven zodat het tempo weer van mij is. Galopperen dan knol.

Waar ben je bang voor op asfalt en hobbelpad? Je paard ziet die kuilen beter dan jij he... denk dat je beter een half uurtje later kunt gaan. Zonsondergang zien ze geloof ik minder en het is het moment waarop ze als prooidier extra waakzaam zijn omdat veel roofdieren dan aan de jacht beginnen.

Hij heeft geen ijzers, maar hij vind het volgensmij niet eens onprettig.. hij begint uit zichtzelf te galloperen..

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 08:22

Koper schreef:
Tempo moet je altijd bewaken. Ik heb een tijd gehad dat m'n paard extreem langzaam ging lopen en als ik dan been gaf schoot hij er vandoor alsof ik 'm aanspoorde met lange sporen met electrische schokken :+ Was 'm veel aan gelegen om de tempocontrole te krijgen... is 'm niet gelukt. Maar je moet héél alert zijn met zo'n boef.

Kruisingen: weet niet in wat voor omgeving je rijdt. Ik rijd in de polder, waar het overzichtelijk is, en in het bos waar weinig verkeer is. Op een paar plekken kruist het ruiterpad het fietspad maar ook dat kun je een eindje van tevoren goed zien, of er iemand aan komt. En in de polder is er in de berm net genoeg plek als er auto's langs komen.

Noodrem: met je ene hand stevig bovenop de manenkam douwen en met de andere hand TREKKEN aan je teugel. Je hand op de manenkam is dan een hefboom. Als het paard z'n hals niet meer recht heeft kunnen ze minder makkelijk met het bit tussen de kiezen ervandoor denderen. Je moet wel stevig douwen, alsof je wil dat hij met z'n kop door de grond moet.

Ik rij ook in de polder. Het is erg krap met auto's. (Meestal rijden ze nog keihard door ook, soms heeft Mike weer zo een bui dat hij overal van probéért te schrikken, en dan gaat hij er dus weer vandoor..)

Maar hoe doe ik dat als paardlief zijn koppie op de grond heeft en ik hem dus niet omhoog krijg? Ik heb dan te lange teugels om dit (^^) te kunnen doen.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 08:24

Pion schreef:
Als mijn merrie op buitenrit zich niet aan mijn tempo kan houden dan gaan we stappen.
Controle moet altijd bij mij blijven.
Draven en galoperen mag, maar zo hard als ik het zeg.

En ervandoor gaan?
Ja sorry, maar dan sleur ik je de volte op.
Wil nog langer leven dan vandaag.

Mijn pony (ruin) heeft voordat ik hem ging rijden vaak buiten mogen racen.
Heeft een jaar geduurd voordat ik normaal buiten kon rijden.
Zelfde methode als bij mijn merrie; mijn tempo en anders stappen.
Heeft uiteindelijk dus gewerkt. Vandaar dat ik het ook zo met mijn merrie aan pak. :)

Ja dat ga ik ook doen! Ja paardje is nog wel jong, hij heeft super veel energie. Als hij echt niet wil krijg ík hem niet in stap. Dan gaat hij in staptempo dribbelen en zijn kont naar rechts draaien en dan weer naar links..

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 08:26

Zahlina schreef:
Dan komt er hier nog een boeman, alleen ga ik niet voor het omtrekken maar heb ik 2 misschien nog wel gemenere manieren. Er vandoor gaan vind ik echt not done. Meestal gaan paarden er bij mij 1 of 2x vandoor en daarna weten ze echt wel dat ze het beter kunnen laten.
Mijn 2 stop manier, tis wel van belang dat je als ruiter ontspannen genoeg blijft om ze toe te passen.
De eerst: teugels heel erg kort maken, bij de oren van het paard, dan beide teugels houden in beide handen waardoor je tussen je handen met 2 teugels een kleine boog maakt. Dan je handen via de manekam naar het schoft toe trekken. Op deze manier ding je het paard kort te worden in de hals en trek je zijn hoofd tegen zijn hals aan. Zeker weten dat je paard hierbij stil staat.
De tweede is om weer beide teugels kort te maken, een hand vast te zetten op het schoft, doordat je hem kort houd aan een zijde krijg je stelling die kant op. Dan met de overgebleven hand krachtige tukken geven aan de teugel, en zeer snel het paard daarmee recht stellen.
En als beide dan echt niet werken dan zoek ik een dikke boom uit en stuur daar op af (zorg wel dat je goed blijft zitten).

Doede ideeen, alleen heeft mijn paardje zijn hoofd bijna op de grond en ik krijg hem dus niet omhoog. Tijdens zijn bok-galop-toer kan ik moeilijk voorover leunen om die teugels korter te maken, laat staan dat ik dan nog kracht heb haha. Ik moet eerst zorgen dat zn hersenpan boven blijft.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 08:29

Junia schreef:
Leuke Haf heb je!

Ik heb zelf ook een koudbloed, wat als voordeel heeft dat ik net zo negatief over koudbloeden mag doen als ik wil zonder dat ik een heel leger mensen over me heen krijg die zeggen dat ik iets tegen koudbloeden heb.

Die schatjes kunnen namelijk enorm sterk zijn en zich lekker afsluiten voor hun ruiter als ze even geen zin hebben om te doen wat die vraagt. Bij mij hielp omtrekken in ieder geval niet, dan trok ze me net zo hard weer terug door haar hoofd keihard de andere kant op te gooien. Op kracht ga je het niet winnen, je moet slim zijn.

Mijn eerste tip is om te proberen niet steeds op dezelfde plaats te draven of galopperen, zodat je paard nooit van tevoren weet wanneer hij mag gaan.

De volgende is een echte koudbloed tip. Ze zijn oorspronkelijk als trekpaarden gebruikt, juist omdat ze zo oersterk zijn. Die kracht vinden ze door hun gewicht in de strijd te gooien en zoveel mogelijk op de voorhand te gaan hangen (daarom gooit die van jou zijn hoofd omlaag; om zich sterk te maken). Dit is iets waar je wel tijdens je lessen juist heel goed mee aan de slag kunt. Zorgen dat je paard gaat lopen vanuit zijn achterbenen en niet teveel gewicht op zijn voorhand laat hangen.
Zelf kun je hier heel veel in doen met je zit, dus ook goed veel tips vragen voor je zit tijdens de lessen.
Bijv.
- Benen lang en naar beneden laten hangen, niet naar voren laten steken
- Schouders naar achteren
- Bekken kantelen
- Buik inhouden
enz.

Je zult zien dat als je zelf zit als een huis, hij veel minder te vertellen heeft. Plus dat als hij buiten al op het achterbeen loopt en dus niet op de voorhand hangt, hij van veel verder moet komen om met zijn hoofd naar beneden te duiken. Dat voel je dan veel beter aankomen omdat hij daarvoor eerst zijn houding gaat moeten veranderen. Dan kun je hem voor zijn.

Kortom je kunt genoeg oefenen in je wekelijkse les, ook als hij er in de bak nooit vandoor gaat. Dit heeft mij ook enorm geholpen, want mijn tinker ging ook alleen buiten aan de kletter en niet in de bak.

Oh en ik zou hem niet op zijn kop meppen, want de kans is groot dat hij dan alleen maar meer over de zeik gaat.

Klopt! Ja hier zijn we in de les mee bezig maar hij is nog jong en moet het allemaal nog leren. Sowieso kan ik op buitenrit bijna niks met hem wat ik in de les kan, dat is wel jammer. Hij heeft gewoon te veel energie.

Meer de achterhand laten gebruiken ben ik al mee bezig, maar ik vrees dat hij (als hij het eenmaal goed doet) het buiten hetzelfde blijft doen. Bovendien heb ik nu een oplossing nodig, en mijn paardje leert wel snel, maar niet zo snel dat hij na 1x keurig uit zich zelf de achterhand gebruikt, en dat buiten ook doet, helaas. Maar ik werk eraan :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 08:38

Ik heb eigenlijk nergens nog kunnen lezen hoe lang je paard in de wei/paddock staat?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 08:43

Matheno schreef:
Ik heb eigenlijk nergens nog kunnen lezen hoe lang je paard in de wei/paddock staat?

Wisselt. Tussen de 2,5 en de 7,5 uur per dag

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:30

xTesslove schreef:
Klopt! Ja hier zijn we in de les mee bezig maar hij is nog jong en moet het allemaal nog leren. Sowieso kan ik op buitenrit bijna niks met hem wat ik in de les kan, dat is wel jammer. Hij heeft gewoon te veel energie.

Meer de achterhand laten gebruiken ben ik al mee bezig, maar ik vrees dat hij (als hij het eenmaal goed doet) het buiten hetzelfde blijft doen. Bovendien heb ik nu een oplossing nodig, en mijn paardje leert wel snel, maar niet zo snel dat hij na 1x keurig uit zich zelf de achterhand gebruikt, en dat buiten ook doet, helaas. Maar ik werk eraan :)

Haha nee dat gaat niet in 1x lukken, maar als je buiten net zo consequent bent als in de bak, kan hij in principe alles wat hij in de bak kan straks ook buiten hoor, daar zul je nog versteld van staan. Alleen is dit het aanpakken van de oorzaak en dat kost veel tijd. Op de lange termijn is het naar mijn idee echt de beste oplossing, maar ik kan me voorstellen dat je nú een oplossing wil.

Er worden hier veel tips gegeven waar je vast wel iets mee kunt! Gewoon gaan proberen wat werkt ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:27

Je zegt mijn instructrice past niet op mijn pony, zelfs een shet kan een volmwassen persoon dragen,als het voor even is natuurlijk, maar bij jouw paardje moet dat zeker lukken.
Maar als ik al jouw uitleg hier gelezen heb is er veel meer aan de hand, jouw paard beslist gewoon zelf wanneer er wat gaat gebeuren dit kan natuurlijk nooit juist zijn.
Je zegt ik kan hem niet stoppen dus zijn stop is ook niet ok, je zegt hij gaat soms ineens achterwaarts en komt zelfs van de grond af (steigeren) dit wil dus zeggen zijn vooruit is ook niet ok, hij luisterd niet altijd naar jouw hulpen dus hij is niet aan jouw hulpen, zijwaartse buiging lukt bijna nooit als hij wil vertrekken zeg je zelf dit wil zeggen dat hij dus ook niet wijkt voor druk, het paard geeft niet na , .......
Dit paard heeft gewoon geen goede basis, das heel duidelijk.
Als je met zo'n paard als dit gaat buitenrijden dan riskeer je telkens wanneer je buiten gaat een ongeval, dit is niet verstandig , als je met een auto rijdt en de remmen werken maar half dan mag je er ten eerste niet mee rijden , maar het zou toch ook onverstandig zijn om zo op vakantie te vetrekken das toch duidelijk, waarom doe je dat dan wel met een paard waar je geen afspraken mee kan maken ?
Je zegt ik neem af en toe les das heel goed.
Je zegt ook dat het probleem zich in de bak niet voordoet, dat kan gewoon niet, das dat je niet die dingen uitprobeert die je nodig hebt in situaties die je buiten tegenkomt.
Een stop is een stop en dat moet indien je het vraagt zo hevig stoppen dat je er maar met aller grootste moeite nog kan opblijven zitten, paard moet zelfs ook ineens achteruit gaan wanneer jij het vraagt en vanuit die achteruit bv ineens ook kunnen aangaloperen en na amper 2 stappen galop weer terug een overgang naar stap.
Ik vermoed dat je deze oefeningen nog niet dikwijls in de bak hebt geprobeerd maar geloof me als je er in lukt deze oefeningen perfect uit te voeren dan zal jouw paard zeker ook buiten best wel beter bestuurbaar worden.
Dus les , les , les , dressuurmatig veel meer trainen, en ik bedoel hier echt niet de dressuur oefeningen om een wedstrijd dressuur te rijden want daar heeft het eigenlijk weinig mee te maken.
Maar duidelijke controle over waar en hoe het paard zijn voeten zet.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:35

Voordat je naar buiten gaat, kun je evt nog even longeren, dat je paard misschien wat extra energie kwijt kan (:
En ik heb ook wel eens gehoord dat het 'omgekeerde' ook wel eens kan helpen als je paard er vandoor gaat. Maar dat ligt natuurlijk helemaal aan de situatie en waar je bent (ivm verkeer e.d.). Dus als je paard op hol slaat juist heel overdreven aansporen en opjagen, dat kan een soort schrikreactie opleveren, waardoor jij weer de regie krijgt.
Hierboven staan ook al veel goede tips (:

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:45

Op het endurance forum was hier laatst een topic over.
Ik heb even een stukje gekopieerd die hier nog niet genoemd is.

Erg gemeen en vermoeiend voor het paard, maar denk ik wel de beste manier.
Citaat:
Ik ben gaan rijden op het enorme stuk maisland dat ik van een van mijn buurboeren in de winter naar believen daarvoor mag gebruiken – ik had een paar jaar eerder een draver die op weg naar huis ook niet meer te houden was en toen heb ik het die boer gevraagd. Is ideaal voor zulke gevallen: je hebt de ruimte en kunt hem aan het werk zetten, hoe natter hoe zwaarder hoe eerder je je zin krijgt. Bovendien val je zelf zacht mocht je eraf donderen....De eerste paar keer was het nog moeizaam met paniekreacties, maar de boodschap drong na een keer of drie heel goed door en nu rijd ik gewoon bitloos, net als m'n andere paarden. De martingaal ligt te beschimmelen in de kast met ongebruikte spullen.

Aangezien we hier in Friesland momenteel zo ongeveer moeten snorkelen door al die regen is dit een uitgelezen moment om je paard onder handen te nemen: vraag aan een boer vlak bij je in de buurt of je svp een paar keer op zo'n groot stuk bouwland mag rijden. En dan niet stoppen als hij zelf vindt dat het genoeg was, maar dan dus net zo lang doorrijden tot jij vindt dat het goed is! En het vooral niet zielig vinden, want wat hij nu doet is levensgevaarlijk en uitzichtsloos als je er niet meteen iets aan doet. Niet alleen dat je zelf verongelukken kunt, maar ook andere mensen/dieren lopen gevaar.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:51

xTesslove schreef:
Zahlina schreef:

Doede ideeen, alleen heeft mijn paardje zijn hoofd bijna op de grond en ik krijg hem dus niet omhoog. Tijdens zijn bok-galop-toer kan ik moeilijk voorover leunen om die teugels korter te maken, laat staan dat ik dan nog kracht heb haha. Ik moet eerst zorgen dat zn hersenpan boven blijft.

TJa in dit geval zou ik nog steeds voorover leunen om mijn teugels korter te maken, dan maar niet helemaal tot de oren maar als je niet kan remmen door je lange teugels dan moet je daar toch echt iets aan doen.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:36

Ik heb vandaag gereden!

Het was rond 2 of 3 uur, dus niet bij schemer dit keer. Ik heb hem vanaf het begin bezig gehouden met zijwaarts rechts links, rechtdoor, en zo maar door. In stap en draf. Ik heb niet gegallopeerd. Hij heeft wel gebokt maar het scheelde heel erg veel! Geen een keer koppie naar beneden, en niet gesteigerd.

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:59

Stipje!
Afgelopen dinsdag buitenrit gehad, paarden op hol, tegen een boom gevallen.
Er was geen rem op te vinden, zelfs niet met één teugel 'trekken'.
Pfft.. wat was dat een avontuur!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:11

De tips die ik heb zijn hier al gezegd, maar ik wil ze even vertellen in mijn situatie. Mijn vorig paard was getraind voor endurance. (Slecht getraind trouwens). En die stopte dus nooit op de moment dat ik het vroeg. Sturen ging perfect, vertragen en versnellen ook, maar stappen? Nooit. Op een bepaald moment heb ik hem een zandvlakte opgestuurd (opgestuivd scheldezand, loodzwaar zoals het strand in de zomer). En dan maar blijven gaan, 3 uur hebben we rondgecrosst, de dag daarna kon ik niet meer stappen van de stijfheid, maar daarna, heeft hij dat bijna nooit meer gedaan.

Op een bepaald moment begon hij dat ervandoor gaan ook in de bak te doen, en dan heeft mijn lesgever een heel groffe truc geleerd (achteraf gezien had hij rugpijn, maar zo gelijk een zot blijven rondrennen, is voor allebei gevaarlijk). De truc: 1 hand korter maken, zo kort als je kan, en dan vastzetten (achter je knie, op de manenkam, dat maakt niet echt uit) Zodat hij stelling heeft, en dan met je andere teugel 3 zware trekken doen, niet blijven trekken, maar echt rukken lossen rukken lossen. En hij stond meteen stil, ik ben afgestapt en heb de dierenarts gebeld, ik wist dat hij dit niet deed omdat hij er zin in had (hij was veel liever lui dan moe in de bak), maar om iets duidelijk te maken.

Dus luister ook naar je paard, gebruik indien het gevaarlijk word de noodrem van hierboven, en leer je paard respect aan voor jou hulpen.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:16

Bedankt voor je reactie! Ik ben er mee bezig.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:21

Ik wil juist niet met die gemene manieren werken.... want ik heb het idee dat ze dan ook alleen maar banger word van mij. (niet dat ik door een paard mij mee laat sleuren, dat totaal niet... )
Maar bedoel, als het vlucht gedrag is omdat ze iets eng vind of de omgeving niet kent ofzo, werkt dan soms het paard vertrouwen geven en op ze gemak stellen niet beter?
Ik ben dit namelijk nu zelf aan het uitproberen, als zoiets gebeurd. Het paard waar ik op rijd is namelijk echt eenkennig en vertrouwd je echt niet gemakkelijk... en als ik boos ga doen ben ik juist bang dat ik dat alleen maar erger maak. Niet dat ik haar maar lekker door laat rennen, maar vaak als ik dan afstap, en even naast haar loop is ze dan zo weer rustig. en dan denk ik, was je nou bang? stel je je aan? of heb je nou gewoon geen zin?

Nogal lastig, ik wil niet met me laten sollen, en ben ook gewoon de baas. Maar soms vind ik het nogal lastig....

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:24

xMarloes schreef:
Ik wil juist niet met die gemene manieren werken.... want ik heb het idee dat ze dan ook alleen maar banger word van mij. (niet dat ik door een paard mij mee laat sleuren, dat totaal niet... )
Maar bedoel, als het vlucht gedrag is omdat ze iets eng vind of de omgeving niet kent ofzo, werkt dan soms het paard vertrouwen geven en op ze gemak stellen niet beter?
Ik ben dit namelijk nu zelf aan het uitproberen, als zoiets gebeurd. Het paard waar ik op rijd is namelijk echt eenkennig en vertrouwd je echt niet gemakkelijk... en als ik boos ga doen ben ik juist bang dat ik dat alleen maar erger maak. Niet dat ik haar maar lekker door laat rennen, maar vaak als ik dan afstap, en even naast haar loop is ze dan zo weer rustig. en dan denk ik, was je nou bang? stel je je aan? of heb je nou gewoon geen zin?

Nogal lastig, ik wil niet met me laten sollen, en ben ook gewoon de baas. Maar soms vind ik het nogal lastig....

Ik snap je wel.

Maar mijn paardje doet echt zijn best om ergens zogenaamd van te schrikken. Soms kan er een tractor met volle vaart langsrijden en hij schrikt niet, maar een vallend blaadje, ooooohhh die is toch zo eng :')