Junia schreef:Leuke Haf heb je!
Ik heb zelf ook een koudbloed, wat als voordeel heeft dat ik net zo negatief over koudbloeden mag doen als ik wil zonder dat ik een heel leger mensen over me heen krijg die zeggen dat ik iets tegen koudbloeden heb.
Die schatjes kunnen namelijk enorm sterk zijn en zich lekker afsluiten voor hun ruiter als ze even geen zin hebben om te doen wat die vraagt. Bij mij hielp omtrekken in ieder geval niet, dan trok ze me net zo hard weer terug door haar hoofd keihard de andere kant op te gooien. Op kracht ga je het niet winnen, je moet slim zijn.
Mijn eerste tip is om te proberen niet steeds op dezelfde plaats te draven of galopperen, zodat je paard nooit van tevoren weet wanneer hij mag gaan.
De volgende is een echte koudbloed tip. Ze zijn oorspronkelijk als trekpaarden gebruikt, juist omdat ze zo oersterk zijn. Die kracht vinden ze door hun gewicht in de strijd te gooien en zoveel mogelijk op de voorhand te gaan hangen (daarom gooit die van jou zijn hoofd omlaag; om zich sterk te maken). Dit is iets waar je wel tijdens je lessen juist heel goed mee aan de slag kunt. Zorgen dat je paard gaat lopen vanuit zijn achterbenen en niet teveel gewicht op zijn voorhand laat hangen.
Zelf kun je hier heel veel in doen met je zit, dus ook goed veel tips vragen voor je zit tijdens de lessen.
Bijv.
- Benen lang en naar beneden laten hangen, niet naar voren laten steken
- Schouders naar achteren
- Bekken kantelen
- Buik inhouden
enz.
Je zult zien dat als je zelf zit als een huis, hij veel minder te vertellen heeft. Plus dat als hij buiten al op het achterbeen loopt en dus niet op de voorhand hangt, hij van veel verder moet komen om met zijn hoofd naar beneden te duiken. Dat voel je dan veel beter aankomen omdat hij daarvoor eerst zijn houding gaat moeten veranderen. Dan kun je hem voor zijn.
Kortom je kunt genoeg oefenen in je wekelijkse les, ook als hij er in de bak nooit vandoor gaat. Dit heeft mij ook enorm geholpen, want mijn tinker ging ook alleen buiten aan de kletter en niet in de bak.
Oh en ik zou hem niet op zijn kop meppen, want de kans is groot dat hij dan alleen maar meer over de zeik gaat.
Klopt! Ja hier zijn we in de les mee bezig maar hij is nog jong en moet het allemaal nog leren. Sowieso kan ik op buitenrit bijna niks met hem wat ik in de les kan, dat is wel jammer. Hij heeft gewoon te veel energie.
Meer de achterhand laten gebruiken ben ik al mee bezig, maar ik vrees dat hij (als hij het eenmaal goed doet) het buiten hetzelfde blijft doen. Bovendien heb ik nu een oplossing nodig, en mijn paardje leert wel snel, maar niet zo snel dat hij na 1x keurig uit zich zelf de achterhand gebruikt, en dat buiten ook doet, helaas. Maar ik werk eraan