galopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eileen1998

Re: galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:55

zal ook wel wille leeren galopswissel
xx

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:00

Hoi, Ik heb de antwoorden en vragen even doorgelezen, en er worden al best goede tips gegeven.
Ga niet de oefening zelf (dus de wissel) oefenen tot je paard een ons weegt, daar wordt je paard, jij zelf en de kwaliteit van de wissel niet beter van.
Concentreer je dus op de kwaliteit en niet op de kwantiteit (hoeveelheid) van de wissels. Spelenderwijs zoals iemand anders al zei.

Op de instructeurscursus heb ik bij Johan Hamminga de wissels geoefend en ook bij John Swaab. Beide hadden goede adviezen voor me. Komen ze:

- Spring aan in contragalop en wissel dan naar de 'makkelijke' kant om de hulp aan te leren
- Rij een keertwending, aan het einde van de wending mag je je paard een beetje schouder binnenwaarts zetten. (Dus als je linkergalop rijdt, schouderbinnenwaarts naar links) Op dat moment komt er wat meer ruimte voor het (nieuwe) binnenachterbeen van je paard, en krijgt hij dus ruimte om met dat been meer naar voren te springen. Dat is het moment dat je de hulp geeft.
- Expliciet niet zijn hoofd dus naar de nieuwe binnenkant trekken/vragen, want dan breek je hem juist af aan het doortreden van het nieuwe binnenachterbeen.
- Wees concequent naar jezelf, en doe dit op zit, gewicht en beenhulpen. Doe niet te veel met je teugel want dan breng je hem uit balans waardoor de kans groot is dat hij hem niet of in tweeen springt.
- Oefen zelf het moment en de manier van hulp geven op een geoefend paard.
- Laat iemand die de wissels goed beheerst je paard een paar keer wisselen zodat je paard snapt wat de bedoeling is.
- en als laatste: je begint hieraan als je aan de voorwaarden voldoet (maar dat had je zelf al keurig beschreven) Aan het been altijd naar voren kunnen, op het achterbeen kunnen vragen, losheid en rek in de bovenlijn altijd en onvoorwaardelijk etc.

Heel veel succes!
Hartelijke groeten, Hester Bransen

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:10

Hester dank je voor je zeer uitgebreide uitleg.

Hij wordt getraind door Prix St. Georges amazone, dus aan ervaring zeker geen gebrek. Ze heeft ze ook spelenderwijs aangeleerd en is daar afgelopen zomer ergens mee begonnen (hij moest nog een EK lopen op Z1 niveau dus ze wilde zich daarop concentreren).

Hij springt de wissel verder wel en ook netjes in 1 keer door. Echter veelal met een bok erin verwerkt.
De truuk is nu dus om hem af te leren te bokken tijdens de wissel.

Meer voorwaarts springen levert dan weer een sprint op door de bak.

Paard heeft overigens tot nog toe met geen enkele andere oefening eerder moeite gehad en galopappuyement, arbeidspirouette, begin van piaffe e.d. voert hij zonder moeite correct uit.

Maar we raken dus enkel dat stomme bokje in de wissel niet kwijt |o

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 15:49

nou ondertussen heb ik alle tips opgevolgd maar blijft me paard het niet snappen.
ik heb mijn instructrice (ZZ-Licht) erop gehad maar ook zij krijgt het niet voor elkaar.
volgende week gaat een andere leerling van haar er mee rijden. zij rijd in het St. Georges en heeft daar al 3 paarden heen gereden. hopelijk gaat door haar het kwartje wel vallen....
*fingers Cross*

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:01

Je kunt ook in een voorwaartse arbeidsgalop door de grote volte wisselen (dus een S rijden in de grote volte). Altijd aanrijden naar de wand (dus vanuit de geopende zijde van de grote volte naar C of A de S maken), zodat het paard niet kan wegvluchten de ruimte in. Hulp voor changement geef je dan precies op het midden van de S. Door de bochtige constructie en steun van de wanden kan het paard dan haast niet anders dan changeren. De situatie leert het paard het changement en het paard gaat de hulpengeving dan vanzelf verbinden met het changeren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:14

Mijn paard snapte het ook niet, wat ik ook probeerde.. :n

Uiteindelijk toch 2 balken aan het eind vd diagonaal gelegd, en daarop de hulpen gegeven..
Zo ging het kwartje langzaam vallen, dat ie moest wisselen..
Vervolgens zonder balken gedaan, en nu snapt hij het principe.. nu de afwerking nog :+
Soms springt hij em na, maar dan ligt dat voornamelijk dat ik een fractie te laat ben met mijn hulp..
Want is mijn timing perfect en is hij goed op het achterbeen, springt hij em mooi in 1x door.. _/-\o_

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 14:49

quadripes: dat is ook nog een goeie tip!!! thqs...

ondertussen is dat meisje met hem gaan rijden en dat ging best goed! na een paar keer had die redelijk in de gaten wat de bedoeling was.
nu ga ik van de week met haar mee naar stal en ga ik het oefenen op een van haar paarden. misschien ligt de fout wel bij mij....