Tessa_ugo schreef:Ik denk ook niet dat het pijn/ blokkade is. Als hij het alleen in de binnenbak doet, en er verder geen last van heeft.
Niet te veel zorgen maken, pubers hebben wel vaker ineens een kleine terugval waarin ze gewoon wat meer uitproberen en aan het werk proberen te ontsnappen.
Hier groeien ze vrijwel altijd na een tijdje wel weer overheen, leg er niet te veel je focus op. Gewoon met zweepje rijden en halverwege wegleggen, blijf ook lekker veel afwisselen in het werk en ga bijvoorbeeld regelmatig naar buiten. Zorg ervoor dat hij plezier blijft houden in zijn werk. Komt wel goed, pubers willen af en toe gewoon eens lekker recalcitrant zijn.
Succes!
Ik denk niet dat je paarden teveel moet gaan vermenselijken. Paarden zijn niet zoals mensen aan het puberen, wel zoeken ze grenzen op. En ze denken niet, ze reageren.
Listje, zoals ik al zei is het paard misschien buiten wat frisser en loopt hij daarom er doorheen. Wat zou jij dan als reden aangeven dat hij het alleen binnen doet?
ben erg anda gek....maar ik ken de anda's als eerlijk en duidelijk...en als hij verder erg werkwillend is en makkelijk te rijden, waarom zou hij dan vervelend doen bij aandraven...paarden die graag bewegen hebben geen moeite met lekker draven of galopperen...zeker niet nu het frisser weer is...dan denk je toch dat hij je duidelijk maakt, schudden en staart zwiepen is boosheid en zie dat niet als puber gedrag....misschien is hij wel een keer gevallen en heeft er ergens een werveltje verschoven...of wat vastzit...ik zou toch niet meteen van nukkigheid uitgaan hoor, want dan is hij ook nukkig met andere dingen, met aandacht, aaien, tegen hem praten als je er niets mee doet, dan heeft hij dus buien en als hij verder wel vriendelijk is, eerlijk, prettig in de omgang en luistert goed, dan is het de communicatie van hem naar jouw.....au kijk eens, dit is naar, wil ik niet....