jong paard staakt bij losrijden (aandraven)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:41

Tessa_ugo schreef:
Ik denk ook niet dat het pijn/ blokkade is. Als hij het alleen in de binnenbak doet, en er verder geen last van heeft.
Niet te veel zorgen maken, pubers hebben wel vaker ineens een kleine terugval waarin ze gewoon wat meer uitproberen en aan het werk proberen te ontsnappen.
Hier groeien ze vrijwel altijd na een tijdje wel weer overheen, leg er niet te veel je focus op. Gewoon met zweepje rijden en halverwege wegleggen, blijf ook lekker veel afwisselen in het werk en ga bijvoorbeeld regelmatig naar buiten. Zorg ervoor dat hij plezier blijft houden in zijn werk. Komt wel goed, pubers willen af en toe gewoon eens lekker recalcitrant zijn.

Succes!

Ik denk niet dat je paarden teveel moet gaan vermenselijken. Paarden zijn niet zoals mensen aan het puberen, wel zoeken ze grenzen op. En ze denken niet, ze reageren.

Listje, zoals ik al zei is het paard misschien buiten wat frisser en loopt hij daarom er doorheen. Wat zou jij dan als reden aangeven dat hij het alleen binnen doet?

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:45

russel schreef:
Maar rij je buiten recht toe recht aan? In de bak voltes, stelling, buiging? Past je zadel wel? Komt die niet tegen schouder, verschuift, drukt op schoft? Pre's zijn niet de makkelijkste voor een zadel....zijn staak gedrag lijkt op niet snappen, herken ik van mijn eigen pre....

Vraag eens advies aan de pre eigenaren in het barokke gedeelte, pre's zijn net tikje anders dan de kwpners....

Ik zelf ben er meer voorstander van om een pre, wat toch een volbloed is en laatbloeier pas met 5 in te rijden en dan zeker niet 4 tot 5 keer per week, kan zijn dat daar ook iets in zit bij jouw, overvraagt? Zowel met prikkels als met zijn lijf...je paard is nu 10 maanden onder het zadel, dus was iets ouder dan 3.5 jr oud, zie het als een 2,5 jarige invergelijk met een kwpner....

Mijn ervaring is dat je niet te veel dwang bij een pre er achter moet zetten en zwepen, dus grovere hulpen zijn ze niet van gediend, meer van de subtiele aanwijzingen...

het zadel ligt goed denk. Meerdere instucteurs vinden het als een huis liggen. heb er geen zadelmaker naar laten kijken.

idaad buiten in bos recht toe recht aan, in de bak binnen of buiten ene dag wat meer dressuurmatig opgepakt en de andere dag wat simpeler in de bak voor de beweging.

Ja hij is wat jong beleerd (een jaar geleden zat iemand er voor eerst op). Hij loopt dus max 4 keer in de week nu en heeft in de zomer ook vakantie gehad en 24 uur op de wei gestaan. We rijden dan of een bosritje of een klein half uurtje in de bak. Hij is nog 4 cm gegroeid afgelopen ander half jaar en fysiek mega veranderd.

Hij staat elke ochtend 2 uur in de paddock met andere paarden en is heel speels. Hij is dus alijd los gespeeld als we erop stappen. Zomers staat hij dag en nacht buiten.

he is echt een begin dingetjes. Zo staakt hij ook wel eens met het terrein afstpappen het bruggetje over richting bos. even wahten en opnieuw aandrijven is dan meestal genoeg.
Laatst bijgewerkt door Lhundol op 15-12-12 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:46

EvelienKiss schreef:
Hoe is je paard bij het longeren of grondwerk? Staakt hij dan ook bij het aandraven? Het klinkt alsof je paard vast zit (in de nek of rug), en zodra hij warmer wordt, hij zich beter voelt. Dat heb ik zelf ook als ik hardloop en een spannende week achter de rug heb: dan voel ik bij het inlopen ook mijn pijnlijke schouders en dergelijke, maar na twintig minuten ben ik warm en raak ik in een flow. Misschien kan je je paard eerst losgooien voordat je gaat dressuren. Dat het paard lekker los raakt van wat (bokke)sprongetjes en racen.

met grondwerk en loswerk/longeren is hij actief en vrolijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:47

Is hij hengst of ruin?

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:49

russel schreef:
Is hij hengst of ruin?

hij is ander half jaar geleden geruind en heeft 3 merries gedekt. In zn gedrag is nog erg dominant naar ruinen en soms wat onrustig bij merries. Hij is ook naar ons happerig en pakt bv graag je jas ofzo em claimt graag je ruimte. We proberen erg concequent te zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:49

Joolien schreef:
Listje, zoals ik al zei is het paard misschien buiten wat frisser en loopt hij daarom er doorheen. Wat zou jij dan als reden aangeven dat hij het alleen binnen doet?

Ik post deze zin net onder je :+ B-)

listiglistje schreef:
Binnen met zweepje erbij zijn de problemen er toch ook niet, lijkt mij dan duidelijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:51

Was hij als hengst ook met beledigd gedrag als je te veel of te duidelijk vroeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:51

listiglistje schreef:
Joolien schreef:

Ik post deze zin net onder je :+ B-)

listiglistje schreef:
Binnen met zweepje erbij zijn de problemen er toch ook niet, lijkt mij dan duidelijk....

Ook dat kan een paard met ongemak toch over de streep trekken denk ik dan.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:54

russel schreef:
Was hij als hengst ook met beledigd gedrag als je te veel of te duidelijk vroeg?

Ik heb hem niet als hengst gekend. Hij is vrij snel gecastreerd omdat hij dus jong heeft gedekt (zonder toezicht) en daarna als hengst moeilijk en ook dood ongelukkig was.
Toen ik hem leerde kennen een jaar terug was hij wat meegaander, soms nog wat onder de indruk en daardoor kreeg ik vaak makkelijk vertrouwen en volge hij braaf. Hij was toen net onder het zadel.

Nu is hij in het algemeen ouder geworden en dus ook dominanter naar andere paarden en naar ons. hij is dol op aandacht en knuffelen en mensen maar hij kan ook wat dingerig overkomen. Als hij een vreemd paard ziet loopt hij erop af en hapt meteen naar halster of probeert spelen uit te lokken. Bij mensen claimt ie graag hun ruimte meteen op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:56

Is het iedere keer na een minuut of 15?
Misschien eens zijn spierwaardes laten controleren,dit lijkt verdacht veel op spierbevangenheid.
Waarschijnlijk loopt hij er buiten doorheen vanwege de afleiding.
Spierbevangenheid heb je in verschillende gradaties,dit zal de minst erge zijn.(als het dat is)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:56

Of juist over de uitprobeerstreep heen helpen Joolien ;)

ze pakt het zweepje er alleen maar bij, dus ze gebruikt de zweep niet, dan zijn de problemen er niet (binnen)

Ik zit zelf al 35 jaar in de paarden en heel veel jonge paarden beleerd en beleerd zien worden
en vaak heb ik dit gedrag gezien en meegemaakt, consequent en meestal net wat vlugger/ slimmer als het paard zijn is meestal de oplossing!

Narita

Re: jong paard staakt bij losrijden (aandraven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:59

Klinkt in mijn ogen als dominantie.. Ook hoe hij zich gedraagt tegenover andere mensen. Hij komt graag in je ruimte. Ik zou eens een grondwerklesje nemen, op Boktmarkt of marktplaats zijn veel instructeurs te vinden en het is sowieso goed voor jullie band. :)

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:00

geerke schreef:
Is het iedere keer na een minuut of 15?
Misschien eens zijn spierwaardes laten controleren,dit lijkt verdacht veel op spierbevangenheid.
Waarschijnlijk loopt hij er buiten doorheen vanwege de afleiding.
Spierbevangenheid heb je in verschillende gradaties,dit zal de minst erge zijn.(als het dat is)

nee het is als hij het doet, dit gebeurd ook niet elke keer met rijden in de binnenbaan, maar dan doet hij het bij de eerste ronde na wegdraven of meteen na wegdraven. laat zeggen na 5-10 passen. Ik geef dan been, geen reacties harder inkomen met been tot hij gaat en dan neem ik hem weer terug, pak de rust en draaf opnieuw aan. Ook spreek ik hem toe en als hij braaf draaft beloon ik met stem.

het paard is uitgebreid gekeurd door DA een maand geleden en had toen soms ook al staak bui aan het begin, DA heeft hem op alle punten goed gekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:01

Over het spierbevangen verhaal, t is zo gek nog niet, ik heb ook eentje licht spierbevangen gehad die in het begin van het werk wat stakerig was.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:03

Narita schreef:
Klinkt in mijn ogen als dominantie.. Ook hoe hij zich gedraagt tegenover andere mensen. Hij komt graag in je ruimte. Ik zou eens een grondwerklesje nemen, op Boktmarkt of marktplaats zijn veel instructeurs te vinden en het is sowieso goed voor jullie band. :)

Ik ben zelf aardig bekwaam in grondwerk, heb als tiener meerdere curussen bij verschillende mensen gehad en gebruik het ook veel in dagelijks leven met paarden.
Op de niet rijden dagen komt hij regelmatig in de longeer kraal (we hebben hele fijne overdekte met veel rust) en loopt hij los of aan de longe dan wel lange lijnen.
Met loswerk is hij nu ook wat dominanter. Als ik hem weg stuur aan begin wil hij nog wel eens chudden met hoofd en nukkig aandraven. Vaak is dit na 5 minuten over als ik hem een paar keer heb laten terug gaan naar stap en van hand laten wisselen. Hij komt altjd kouwend en likkend naar ons toe en volft braaf. We zjn ook emt clicker training begonnen

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:07

Lhundol schreef:
Ik ben zelf aardig bekwaam in grondwerk, heb als tiener meerdere curussen bij verschillende mensen gehad en gebruik het ook veel in dagelijks leven met paarden.
Op de niet rijden dagen komt hij regelmatig in de longeer kraal (we hebben hele fijne overdekte met veel rust) en loopt hij los of aan de longe dan wel lange lijnen.
Met loswerk is hij nu ook wat dominanter. Als ik hem weg stuur aan begin wil hij nog wel eens chudden met hoofd en nukkig aandraven. Vaak is dit na 5 minuten over als ik hem een paar keer heb laten terug gaan naar stap en van hand laten wisselen. Hij komt altjd kouwend en likkend naar ons toe en volft braaf. We zjn ook emt clicker training begonnen

Oké! Dat wist ik niet.
Als je merkt dat hij met loswerken dominanter is, ook op de grond, denk ik wel dat mijn vermoeden klopt. Vaak ben je toch minder consequent als je zelf denkt. Dat heb ik zelf vandaag ook weer opnieuw gemerkt, ben zelf ervaren met grondwerk maar heb vandaag sinds tijden weer een les gehad en merk dat buitenstaanders toch weer meer dingen oppikken als je zelf doet.
Als ik jou was zou ik gewoon eens een eenmalig lesje nemen, staan genoeg instructeurs op internet die niet zoveel kosten, en die kunnen toch altijd weer de puntjes op de i zetten. Al is het dat niet, dan heb je in ieder geval jullie band weer wat versterkt. Het kan geen kwaad.

Spierbevangen is inderdaad ook een mogelijkheid, maar daarover zou je zelf eens wat informatie moeten opzoeken en kijken of die symptomen kloppen met je paard.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:08

Dit soort probleem had ik ook een paar weken maar dan ook snel gaan en opens bokken en wegrennen dat was omdat het zadel pijn bij hem deed we hadden al toen 1 x het zadel aangepast bij hem maar dat was nie goed genoeg dus nu is her zadel weer aangepast en doet hij het prima die van mij als je been geeft of stem hulp gaat ie ook heel boos kijken en zwiepen met zijn staart hij is gewoon gevoelig. Het is een arabier kruisingen maar we hadden toen gehoord dat arabieren al iets gevoeliger zijn met been geven.

Wat voor ras is de jouwe?

En het kan zijn dat het zwiepen en boos kijken gewoon blijft dat gewoon nergeren en blijven been geven dat ie wel door gaat

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:14

Bedoel je een les nemen met grondwerk Narita?

Omdat hij de laatste maanden dominanter is geworden moet ik nog even wennen aan mn nieuwe positie als baas, concequent zijn is lastig maar nu wel echt belangrijk. Heb in de zomer nog wel eens een join up in de wei moeten doen omdat meneer wegrende enzo.

Ik moet erbij zeggen dat dit paard een echte PRE is, hij is intilligent, ontzettend werkwillig en hij neemt zn werk erg serieus. Vooral in het bos is dit goed te merken. Maar hij is ook snel beledigd en erg gevoelig. Hij reageert als een spiegel op je.
En daarnaast is hij dus aardig dominant geworden.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:30

Als het een echte PRE is, zoals je zegt, dan is mijn ervaring dat hij dit niet doet omdat ie niet wil, maar omdat er iets is. Iets zit hem dwars en dat probeert hij je duidelijk te maken. Het zijn over het algemeen nl. hele eerlijke en werkwillige dieren. Die van mij is net als die van jou vrij dominant (nog hengst), maar zal niet zonder reden staken in het werk; daarvoor zijn ze te graag met hun mens bezig.

Hij is erg veranderd in zijn lijf zeg je: laat je zadel voor de zekerheid door een goede zadelmaker nakijken en niet door andere leken (die weliswaar misschien goed geïnformeerd kunnen zijn, maar geen expert). Daarnaast zou je ook voor de zekerheid zijn bloedwaardes kunnen laten nakijken. Vitamine e en selenium bijvoorbeeld, en idd om evt. spierbevangenheid uit te sluiten.

Voordat je het op pubergedrag gooit, zou ik dat eerst uit willen sluiten.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:42

Equi_libre schreef:
Als het een echte PRE is, zoals je zegt, dan is mijn ervaring dat hij dit niet doet omdat ie niet wil, maar omdat er iets is. Iets zit hem dwars en dat probeert hij je duidelijk te maken. Het zijn over het algemeen nl. hele eerlijke en werkwillige dieren. Die van mij is net als die van jou vrij dominant (nog hengst), maar zal niet zonder reden staken in het werk; daarvoor zijn ze te graag met hun mens bezig.

Hij is erg veranderd in zijn lijf zeg je: laat je zadel voor de zekerheid door een goede zadelmaker nakijken en niet door andere leken (die weliswaar misschien goed geïnformeerd kunnen zijn, maar geen expert). Daarnaast zou je ook voor de zekerheid zijn bloedwaardes kunnen laten nakijken. Vitamine e en selenium bijvoorbeeld, en idd om evt. spierbevangenheid uit te sluiten.

Voordat je het op pubergedrag gooit, zou ik dat eerst uit willen sluiten.

In het bos merk ik erg zn ah ik ben met mn mens iets aan het doen gedrag, hij denkt ontzettend mee en doet erg zn best en neem daarnaast de leiding over de andere paarden.
Het zadel laten nakijken is evt nog wel een goed idee, zal eens zoeken naar een goede in de buurt (amsterdam).
Nou zit ik zelf in de mensen geneeskunde :-) Het paard oogt op geen enkele manier ziek, bloed onderzoek komt niet zo in me op. vitamine e heeft functies als anti-oxidant en enxym achtige functies, hoe beroep je dat op zn gedrag? Selenium ken ik niet zo goed, zal ook als anti oxidant werken? Je denkt dan aan spier opbouw en zuur afvoering og niet?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:51

Vitamine E en selenium zijn allebei van belang voor de spieren. Ik ben zeker geen expert, in dit geval een geïnformeerde leek ;-), maar bekend is dat paarden door een tekort aan vitamine e en selenium in hooi en gras in bepaalde gebieden, een tekort kunnen opbouwen. Ze hebben dan sneller spierpijn en komen moeilijker op gang. Het heeft idd met spieropbouw en zuurafvoer te maken geloof ik.
De mijne bleek dat ook te hebben. Was helemaal niet ziek, gewoon z'n eigen zelf. Ik merkte eigenlijk niet veel aan hem. Wel moest ie soms wat op gang komen. Hij heeft een bloedonderzoek gehad vanwege iets anders en dit kwam er uiteindelijk uit.

Ik denk dat je via de zoekfunctie evt. wel wat meer info kunt vinden.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:58

ja die heb ik inmiddels gevonden. In principe zouden de stoffen aangevuld in zn krachtvoer dan wel in het hooi of kuil moeten zitten, maar is evt een optie ja.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:02

Nou ja, wie weet heb je er wat aan. Is idd niet het eerste waar je aan denkt misschien en hoeft ook helemaal niet zo te zijn, maar better safe than sorry...

Overigens begrijp ik van een vriendin van mij die een studie maakt van paardenvoeding, dus meer is dan een geïnformeerde leek, dat er vaak te weinig vitamines en mineralen in krachtvoer zouden zitten, om een tekort in het hooi of gras op te kunnen vangen. Altijd een lastig onderwerp omdat je nooit precies weet wat er in zit, tenzij je het laat analyseren.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:15

Is hij nukkig met aandraven aan de longe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:31

Lhundol schreef:
russel schreef:

Ik heb hem niet als hengst gekend. Hij is vrij snel gecastreerd omdat hij dus jong heeft gedekt (zonder toezicht) en daarna als hengst moeilijk en ook dood ongelukkig was.
Toen ik hem leerde kennen een jaar terug was hij wat meegaander, soms nog wat onder de indruk en daardoor kreeg ik vaak makkelijk vertrouwen en volge hij braaf. Hij was toen net onder het zadel.

Nu is hij in het algemeen ouder geworden en dus ook dominanter naar andere paarden en naar ons. hij is dol op aandacht en knuffelen en mensen maar hij kan ook wat dingerig overkomen. Als hij een vreemd paard ziet loopt hij erop af en hapt meteen naar halster of probeert spelen uit te lokken. Bij mensen claimt ie graag hun ruimte meteen op.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto :P ben erg anda gek....maar ik ken de anda's als eerlijk en duidelijk...en als hij verder erg werkwillend is en makkelijk te rijden, waarom zou hij dan vervelend doen bij aandraven...paarden die graag bewegen hebben geen moeite met lekker draven of galopperen...zeker niet nu het frisser weer is...dan denk je toch dat hij je duidelijk maakt, schudden en staart zwiepen is boosheid en zie dat niet als puber gedrag....misschien is hij wel een keer gevallen en heeft er ergens een werveltje verschoven...of wat vastzit...ik zou toch niet meteen van nukkigheid uitgaan hoor, want dan is hij ook nukkig met andere dingen, met aandacht, aaien, tegen hem praten als je er niets mee doet, dan heeft hij dus buien en als hij verder wel vriendelijk is, eerlijk, prettig in de omgang en luistert goed, dan is het de communicatie van hem naar jouw.....au kijk eens, dit is naar, wil ik niet....

Zijn gedrag is ook opvoeding, ik herken dat wel, ze zijn nog jong he? En het zijn kleuters, erg aanwezig, vinden zich zelf altijd op de 1e plaats, willen gezien worden, geprezen en aangeraakt worden. Dat is juist zo charmant van het ras. het zijn net grote honden, maar ze eisen ook meer duidelijkheid.. bij mijn kwpner is het meeste vanzelf sprekend, bij mijn anda die verwacht precisie, dus als ik niet helemaal goed doe, dan laat hij dat ook heel erg goed merken....

Kan je vragen of je lesgever hem eens rijdt en zie eens of zij anders de hulp geeft? Ik persoonlijk zie dan iemand die anda gereden heeft...misschien geef je te duidelijk de hulp en maakt hem dat pissig? Ik heb een pissige kwpner die moet je zeker niet te duidelijk een hulp geven, dan wordt hij woest....en zal dat gedrag ook zo laten zien...