Oefeningen/tips om mond zachter te rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Re: Oefeningen/tips om mond zachter te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:45

Ik heb positieve ervaringen met veel oefenen op circels, vergroten, verkleinen en op die circels ook overgangen bij nemen, maar zonder de kans te geven om te gaan hangen op het bit.
Dit lukt niet als het paard, maar 1x per 2 weken wordt gereden, het moet echt een tijdje in het werk staan om die balans te herstellen zodat die slechte reflex weggewerkt kan worden.

Op een paard die ik eventjes reed die het ook had (een 18 jarig ex-crosspaard van 1m80) werkte het ook om contact te houden, maar niet de kans te geven om te hangen. Dus als het gewicht toeneemt wat lossen en dan opbouwend het contact terug opnemen terwijl die gefocust is op andere oefeningen zoals hierboven (bvb kleinere circels). Bij overgangen niet meteen alles loslaten want dan viel hij uit elkaar, maar wel geleidelijk aan minder en minder gewicht toelaten op de handen. Merkte na 30 min erop meestal een positieve wending. Het leek dan net dat hij eventjes begreep wat er verwacht werd en de keren erna waren er ook geen 30 min meer nodig om hem nageefelijk te krijgen zonder gewicht. Het moet echt opbouwend gebeuren en soms ga je het paard op 60 min, maar 8 min goed hebben, maar naargelang de balans herstelt wordt gaat dat verbeteren.
Voor meer reflex te krijgen tijdens overgangen: niet geleidelijk aan vragen om te vertragen, maar 1x vragen met een klein neepje op de teugels...geen reactie= kort rukje om directe reactie te krijgen. Met voldoende training zal paardlief heel snel snappen dat bij 1 klein vingerneepje als reactie verwacht wordt. Natuurlijk ook niet vergeten om het lichaam te gebruiken bij deze handelingen. Vooral vermijden om meerdere seconden aan de teugels te hangen om paard een overgang te laten maken, dan beter kort maar krachtig zodat hij er iets uit leert.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:26

Bedankt betadine! Duidelijke uitleg :j

Pentax ook bedankt, zal eens wat informatie opzoeken over CR en klassiek rijden. Wellicht dat dat al kan helpen. Ben wel benieuwd naar het remmen en sturen dmv benen. Paard is namelijk wel érg gevoelig voor beendruk.

tamary: spieren trainen ben ik ook zeker mee bezig. Dat is iets wat heel makkelijk ook met oefeningen tijdens het buitenrijden kan! :D Bedankt voor je uitleg. Het is trouwens geen oud paard, paard is nu bijna 7. Helaas op de manege ingereden -O- En daarna door veeeele (soms zeer onkundige) ruiters gereden.

Dat vind ik juist het rare, paard is heel soepel, buigt makkelijk om mijn benen heen, beide kanten. Is gevoelig aan het been, is sowieso een heel gevoelig paard. Alles is top... Behalve het contact met de mond. Uiteraard kan zij, na zoveel maanden stilstaan, nog lang niet goed bespierd etc zijn.

Het gaat mij niet zozeer om de galop hoor. Ik heb liever eerst stap en draf correct en dan vanuit daar de galop oppakken. Paard is kruising Fries en mijn andere paard is een volle Fries, heb wel gemerkt dat het voor deze paardjes extra moeilijk is, dus dan nemen wij daar ook de tijd voor :D Want geduld en tijd heb ik in overvloede :P

Ik ga haar vanmiddag weer meenemen en dan zal ik eens goed voelen en proberen onder woorden te brengen wat ik precies voel, zodat jullie mij misschien nog beter kunnen helpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:18

Iedereen heeft eigenlijk les nodig, jij zeker ook.
Het aan de slag gaan met enkel de goedbedoelde tips hier , geeft in de praktijk meestal meer elende dan dat het echt voordelen oplevert.
Les kan je altijd nemen, daar hoef je echt geen bak voor te hebben, een stukje afmaken in de weide kan zeker ook best wel lukken.
En ook tijdens een buitentocht kan je les nemen, instructeur gaat gewoon mee op tocht, kan toch perfect.
Je moet het wel willen natuurlijk, en het lijkt me dat je alle mogelijke uitvluchten zoekt om het idd niet te hoeven doen.
Dit kost idd centen, das waar maar je hebt er dan ook na heel korte tijd het voordeel van, investeer in les.

xXutopiaXx schreef:
Ohh ze rijd prima nageeflijk hoor :j Als ik haar vraag om te zakken doet ze dat onmiddelijk. Maar ik heb liever dat ze niet nageeflijk loopt en wel gevoelig is dan andersom. Waar zijn topics genoeg over te vinden? Want ik heb gezocht op het probleem wat ik ervaar, maar kon niet veel vinden :P En het is idd heel moeilijk om via internet over te brengen. Zo is het voor mij ook moeilijk om precies te vertellen waar het probleem zit :P

In galop kan ik haar in elk tempo laten lopen als ik zou willen, zelfs heel erg verzameld. Maar alles moet met een enorme hoeveelheid kracht van mijn kant komen. En dat rijd gewoon níet fijn. Vandaar dat ik voor de galop lekker de teugels losgooi en het gewoon fun is :P Focus me daar idd totaal nog niet op.

Les kan dus niet, aangezien ik niet de beschikking heb over een bak. Vandaar dat ik tips vraag om het met buitenrijden te kunnen oefenen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 12:02

Nou ik zoek geen uitvluchten hoor, ik heb elke zaterdagochtend gewoon les om mezelf te verbeteren. Dan wel niet op mijn eigen paarden, maar wat ik daar leer kan ik net zo goed toepassen op mijn eigen paarden. En ik kan nu ook gewoon níet in de wei, dan rijd ik alles kapot. In de zomer heb ik idd les in de wei :D En ik zie eigenlijk geen enkele instructrice meegaan op de fiets :')
Máár ik ga me hier niet lopen verdedigen, heb dit topic geopend voor hulp, niet voor dit soort rare fratsen :P Haha.. Ohh en ik ben ook niet beroerd om centen aan de paarden uit te geven hoor!! Loop liever zelf in 100 jaar oude kleding dan dat mijn paarden wat tekort komen :P

Heb dus nog even goed opgelet en ik zou het idd het beste omschrijven als dat ze vreselijk gaat hangen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:22

tjaa vreselijk gaan hangen is hangen, is tegentrekken is eigenlijk een vorm van verzet tegen jouw hand in, das toch heel duidelijk.
Je zegt ik zie geen enkele instructrice met de fiets mee buiten gaan rijden.
Ik stuurde jou ook een privé berichtje, je hoeft daar echt niet op in te gaan , eenieder doet wat hij graag wil, geen enkel probleem hoor.
Ieder kiest zijn eigen lesgever heb ik echt geen problemen mee, maar ik weet van mezelf dat ik echt al verschillende malen mee buiten ben gaan wandelen ik te voet en diegene die les volgt op het paard, dit kan toch best wel, waarom ook niet, als iets echt niet lukt durf ik er soms echt ook zelf wel eens op te stappen, met uitleg erbij en dan kan de ruiter het nadien ook zelf proberen, op andere locatie heb ik ook al gehad dat ik gewoon aankom met een trailer en dat ik mijn eigen paard gewoon meebreng en zo dan te paard mee buiten kan rijden en terwijl les geven, is toch perfect mogelijk, zie niet in waar jij het probleem zoekt.
Er zullen zeker nog wel meer instructeurs zijn die net als ik ofwel te voet mee buiten gaan of idd ook zelf hun paard meebrengen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:49

Ohh!! Heb geen pb gehad.. -O- Anders had ik wel gerageerd! Ik sta overal voor open, het lijkt mij zelfs erg leuk om, wat jij beschrijft, instructeur mee te paard :j En ook heel duidelijk, dat kan de instructeur direct voordoen wat hij bedoelt :j :D
Tegentrekken snap ik eigenlijk niet zo, want ik vraag echt niets aan haar en ik ben mij juist altijd erg bewust ervan om met zachte hand te rijden. Helemaal naar Spijkenisse, dan zullen de reiskosten wel de pan uitreizen?! :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:58

idd afstand is dan mssn net iets te groot , begrijp ik best ook wel.
Voor mij is die afstand geen bezwaar maar voor diegene die het moet betalen soms wel natuurlijk.
Maar mijn advies is dan zoek dichter bij jou dan een instructeur/trainer die net hetzelfde zou doen, moet zeker te vinden zijn hoor.
Maar instructeur te voet mee buiten kan ook toch oefeningen doen is toch heel dikwijls in stap of licht drafje en je keert dan toch telkens weer, kan allemaal perfect.