Pony draait rondjes bij opstijgen... Help?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Re: Pony draait rondjes bij opstijgen... Help?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:16

niet dat het zo moet zijn, maar vaak hebben paarden die rondjes lopen bij opstappen rugklachten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:17

Na het geplet worden tussen bakrand en paard helpt het soms ook
Even "Apeldoorn" bellen.
stom grapje hééééé
nee dit moet je niet proberen op te lossen door het paard ergens tegenaan te zetten, ik train dit altijd ergens midden in de piste.
Het is goed dat je je bewust bent geworden van het probleem en dat je er iets aan wil doen.
Dit kan perfect, ieder paard , dus ook het jouwe kan leren stil te staan.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:22

Wat Elles zegt op de eerste pagina kan inderdaad helpen, maar ook met een krukje opstappen helpt misschien. Vergeet niet dat aan een kant in de beugel hangen best belastend kan zijn voor de rug. Met een krukje wil nog wel eens helpen.

Maar zoals je schrijft drukt hij jou gewoon tegen de rand aan, dat getuigt natuurlijk van zero respect.. Daar kan je inderdaad eens mee aan de slag. Op internet zijn veel filmpjes te vinden, ook kan je misschien eens een grondwerklesje nemen. Is heel goed voor jullie band en het wederzijdse respect! Dan kan iemand jullie misschien helpen om een duidelijk commando 'ho' te bevestigen dat je ook kan gebruiken, en een instructeur kan jullie helpen bij het opstapprobleem. Vaak is één lesje in de maand al genoeg omdat je veel huiswerk mee krijgt. Ik kan dat aanraden. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:22

Ympi schreef:
Ghoh liever goed opstappen zonder klooien met een beetje hulpen dan de pony helemaal om zeep helpen om het cru te zeggen. TS is maar 12 hoor en de gemiddelde 12-jarige moet nog net iets teveel leren om zo een probleem op te lossen. Door pony vast te houden verlies je helemaal niets, je kan dat later nog steeds afbouwen.

Juist een 12 jarige moet je leren wat er fout is en kan gaan, daar hoort een lesgeefster aandacht aan te geven lijkt mij,, tenminste dat is wat ik zou doen , steek er tijd in en je weet bij je volgende paard hoe je het kan oplossen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:24

Ik vind net zoals "midgie" dat net die jonge jeugd het ineens goed moet leren, ook het waarom ervan.
Ik weet zelf uit ondervinding van het lesgeven op maneges, dat idd die jonge gasten die theoretische uitleg niet graag hebben, die willen alleen maar rijden en het leuk vinden.
Paardrijden is veel moeilijker dan het lijkt, ook het leren omgaan met die in principe gevaarlijke dieren, ze wegen ongeveer 10x zoveel als de mens, vraagt echt om meer uitleg en kennis.
In onze leefwereld wordt dit bijna altijd een beetje verwaarloosd, ik ken persoonlijk jonge meiden die reeds 9jaar lessen op een manège, en toch nog steeds problemen hebben om sommige paarden uit hun stal te halen, ze vinden bijna altijd dat de fout niet bij henzelf ligt maar het paard is een beetje hevig, of er staat net te veel wind of ....... Neeeeeeee zoek steeds de fout bij jezelf, en dat moet ook echt zo aangeleerd worden.

midgie schreef:
Ympi schreef:
Ghoh liever goed opstappen zonder klooien met een beetje hulpen dan de pony helemaal om zeep helpen om het cru te zeggen. TS is maar 12 hoor en de gemiddelde 12-jarige moet nog net iets teveel leren om zo een probleem op te lossen. Door pony vast te houden verlies je helemaal niets, je kan dat later nog steeds afbouwen.

Juist een 12 jarige moet je leren wat er fout is en kan gaan, daar hoort een lesgeefster aandacht aan te geven lijkt mij,, tenminste dat is wat ik zou doen , steek er tijd in en je weet bij je volgende paard hoe je het kan oplossen.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:32

Sorry hoor, maar het meest nuttige wat ik tegen ben gekomen is van midgie, en dat je aan 1 kant van je zadel gaat hangen tot ie stopt vind ik dus echt een vreselijke manier! Ik stap nooit zonder krukje op, omdat je gewicht dus 3x zo zwaar op het paard zijn rug kmt, meestal ook alleen aan de linkerkant. Paarden gaan niet voor niets lopen, ze ontwijken die druk nou eenmaal, en gaan echt niet expres lopen klieren..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:37

ook zonder krukje moet het goed kunnen lukken, als het alleen met krukje lukt wat doe je dan op grote trail tochten ?????
krukje is goed, en is zeker geen verkeerde gedachte, maar een paard is echt wel in staat je te houden hoor ook al hang je aan zijn zijde.
Kijk naar voltige toestanden, kijk naar indianen op oorlogspad hangend aan de zijde van hun paard, .....

XNavrant schreef:
Sorry hoor, maar het meest nuttige wat ik tegen ben gekomen is van midgie, en dat je aan 1 kant van je zadel gaat hangen tot ie stopt vind ik dus echt een vreselijke manier! Ik stap nooit zonder krukje op, omdat je gewicht dus 3x zo zwaar op het paard zijn rug kmt, meestal ook alleen aan de linkerkant. Paarden gaan niet voor niets lopen, ze ontwijken die druk nou eenmaal, en gaan echt niet expres lopen klieren..

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:48

Ik zal me er ook even mee bemoeien, de haflinger is namelijk van mij.

Zadel is goed, pony heeft geen rugklachten of pijn. Ze heeft wel te veel energie, omdat er de laatste tijd weinig mee gereden is. Verder is ze ontzettend sterk, ook voor mij. Opstappen met een losse teugel heeft nu weinig zin. Ze heeft energie en wil graag lopen. Rondjes laten lopen of achteruit zetten totdat ze stilstaat zou een goede oefening zijn, maar voor deze meisjes wel lastig om consequent uit te voeren.
Als ik thuis ben als ze gaan rijden en tijd heb ga ik ze helpen om het op te lossen. Pony moet gewoon stilstaan en wachten met weglopen totdat de ruiter het aangeeft. Lastig bij zo'n sterke haflinger die gewoon door buffelt.

Nog even voor de duidelijkheid .. ZADEL PAST EN ZE HEEFT GEEN RUGKLACHTEN!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:51

Met een krukje opstappen is nu trouwens ook lastig aangezien de pony niet stilstaat. Je bent dan meer bezig met continue het krukje verzetten dan met de pony iets leren. Of je moet natuurlijk een krukje hebben die ook meeloopt met de pony. Maar die heb ik nog niet gevonden.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:31

amazing_lady schreef:
Met een krukje opstappen is nu trouwens ook lastig aangezien de pony niet stilstaat. Je bent dan meer bezig met continue het krukje verzetten dan met de pony iets leren. Of je moet natuurlijk een krukje hebben die ook meeloopt met de pony. Maar die heb ik nog niet gevonden.

Ik zou de pony een zadel opdoen, een halster aandoen (geen bit, anders ga je daaraan zitten rukken), het krukje er naast neerzetten en als hij gaat lopen gewoon op het krukje blijven staan en laat hem maar rondjes om je heen lopen. Stopt hij echt niet, zet 'm dan maar tegen de rand, jij staat er toch naast met een krukje. Verder het commando 'ho' goed bevestigen. Ook een stukje dominantie dit, pony wil niet voor je stilstaan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:37

Mijn verzorgpaard deed het ook wel eens.
Meestal liet ik haar dan doorlopen tot ze het helemaal zat was, en dan nog eventjes wat verder :j

Nou deed ik zowel links als rechts opstijgen, vond dat op de een of andere manier toch gezonder dan altijd maar links opstijgen. Het is even wennen, maar daarna kan je net zo makkelijk rechts opstappen als links :j

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:20

Narita schreef:
amazing_lady schreef:

Ik zou de pony een zadel opdoen, een halster aandoen (geen bit, anders ga je daaraan zitten rukken), het krukje er naast neerzetten en als hij gaat lopen gewoon op het krukje blijven staan en laat hem maar rondjes om je heen lopen. Stopt hij echt niet, zet 'm dan maar tegen de rand, jij staat er toch naast met een krukje. Verder het commando 'ho' goed bevestigen. Ook een stukje dominantie dit, pony wil niet voor je stilstaan.

Ooit een haflinger gehad??? Deze hou je echt niet aan een halster.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:11

amazing_lady schreef:
Ik zal me er ook even mee bemoeien, de haflinger is namelijk van mij.

Zadel is goed, pony heeft geen rugklachten of pijn. Ze heeft wel te veel energie, omdat er de laatste tijd weinig mee gereden is. Verder is ze ontzettend sterk, ook voor mij. Opstappen met een losse teugel heeft nu weinig zin. Ze heeft energie en wil graag lopen. Rondjes laten lopen of achteruit zetten totdat ze stilstaat zou een goede oefening zijn, maar voor deze meisjes wel lastig om consequent uit te voeren.
Als ik thuis ben als ze gaan rijden en tijd heb ga ik ze helpen om het op te lossen. Pony moet gewoon stilstaan en wachten met weglopen totdat de ruiter het aangeeft. Lastig bij zo'n sterke haflinger die gewoon door buffelt.

Nog even voor de duidelijkheid .. ZADEL PAST EN ZE HEEFT GEEN RUGKLACHTEN!

Als jij nu denk dat het kan komen doordat ze te veel energie heeft is het dan niet een optie om eerst die energie er uit te halen voordat je op stap?
Werkt dat niet dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het probleem daar ligt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:21

Met krukje opstappen heeft er vroeger voor gezorgd dat mijn toemalige paard zonder problemen stil stond..Sindsdien nooit meer zonder krukje opgestapt en nooit problemen met gehad met stilstaan met opstijgen,met geen enkel paard..Je kan het ze best makkelijk leren stil te staan bij het krukje en ze doen het ook makkelijk omdat ze het prettiger vinden..

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:01

Narita schreef:
amazing_lady schreef:

Ooit een haflinger gehad??? Deze hou je echt niet aan een halster.

Geen haflinger gehad, wel een fjord en die voelde losjes in mijn handen. Dat is een kwestie van je basisgrondwerk en respect op orde hebben. Maar sowieso, als je wederzijds respect had was er nu geen probleem, dan had hij voor jou als leider gewoon stilgestaan als je het vroeg.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:04

het kan ook zijn dat het zadel niet helemaal goed is, als je opstapt belast je de rug van het paar omdat je aan een kant hangt. dit kan misschien wel pijn doen. hoeft natuurlijk niet, het kan ook zijn dat tie gewoon niet luistert (toen ik bij een paardje ging kijken was dat het probleem, door het zadel!)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:48

Als je op buitenrit gaat? doet ie t dan ook?
die waar ik op rijd die vind het lopen in de bak niks, en gaat ook vervelend doen met opstappen.
zodra ik hem meeneem naar buiten blijft ie heel braaf stilstaan.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:54

ff snelle tip..elke keer als zei vooruit loopt of rondje wil draaien, zo snel als jij je voet in de beugel zet 2 stappen achteruit...doet ze het weer zet je ze weer terug 2 stappen.
blijf dit herhalen tot ze stilstaat.
wedden dat het helpt !
had ook zo`n paard die steeds aan de loop ging suc 6

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:25

xxsalinaxx schreef:
het kan ook zijn dat het zadel niet helemaal goed is, als je opstapt belast je de rug van het paar omdat je aan een kant hangt. dit kan misschien wel pijn doen. hoeft natuurlijk niet, het kan ook zijn dat tie gewoon niet luistert (toen ik bij een paardje ging kijken was dat het probleem, door het zadel!)

ZADEL PAST. Had ik al duidelijk gezegt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 08:54

aeolusnr1 schreef:
ook zonder krukje moet het goed kunnen lukken, als het alleen met krukje lukt wat doe je dan op grote trail tochten ?????
krukje is goed, en is zeker geen verkeerde gedachte, maar een paard is echt wel in staat je te houden hoor ook al hang je aan zijn zijde.
Kijk naar voltige toestanden, kijk naar indianen op oorlogspad hangend aan de zijde van hun paard, .....

XNavrant schreef:

Zeker moet je ook zo kunnen opstappen , ben ik het helemaal mee eens, maar de meeste mensen weten niet hoe ze dan juist op moeten stappen, ze hangen aan het zadel en gebruiken dat als hefboom, wat denk je wat de boom bij de schoft doet van het paard,
Je kan ons ook niet vergelijken met de indianen want die moesten opstappen zonder zadel, die deden dat ook veel behendiger dan de gemiddelde Nederlander;-)
Voltige is ook net weer een andere beweging dan hang je niet maar word je met de snelheid en beweging van het paard mee gevoerd, dus hang je niet echt met je volle gewicht aan het paard,
Ik zou zeggen opstap is de juiste manier tenzij er geen is en in elke bak kan een blijvende opstap gemaakt worden in een hoek, daar kun je elk paard leren opstappen ook in de maneges,
Snap ook dat als je op buitenrit ben dat lastig is, dus uitzonderingen zijn er altijd wel , maar in het bos is er ook altijd wel een verhoging om op te stappen.
Het is beter voor je paard dat is een feit en eigenlijk ook beter voor het zadel, als je een zadel hebt van 3000 euro en je hangt daar een jaar elke dag met heel je gewicht aan word die net zo scheef als je paard, ook moet je het zadel zo hard aansingelen dat het blijft liggen omdat je eraan moet hangen, ook weer niet goed voor je paard, al eens bedacht waar de singel loopt en als die te strak word gemaakt dan trek je het zuurstof uit de spieren en juist die spieren wil je trainen, dus ja als je verder gaat denken en zeker een 12 jarige die miss nog 60 jaar op een paard gaat vertoeven moet dat leren een 60 jarige zou ik het door de vingers zien , die weet niet beter, maar een jonger persoon zou toch even moeten nadenken, een paard word te veel als ding beschouwd en het word maar aangenomen dat hij het wel kan omdat hij sterker is als ons , maar zo zit het niet in mekaar vind ik tenminste zelf, ik heb respect voor mijn dieren, ook met het opstappen, ik zou het ook niet fijn vinden elke dag aan een kant gewicht te krijgen en dat jaar in jaar uit,

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:15

Heb hetzelfde (min of meer) gehad met mijn paard.
Hier is het opgelost door teugels kort pakken en opstappen. ook al gaat ie rondjes draaien..zo snel mogenlijk opstappen en stil zetten en dan belonen

na een week was het klaar.

daarvoor had ik alles geprobeerd...van verplicht rondjes laten lopen tot achteruit lopen, tot kwaad worden...
hielp allemaal niks :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:21

Dat vind ik het probleem negeren Blabla1980...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:26

je kunt een probleem alleen negeren als er een probleem is. Soms maken we zelf van alles een probleem en een paard maakt daar dan dankbaar gebruik van. Soms omdat ze dan niet meer snappen wat je dan eigenlijk wilt en soms omdat ze geen zin hebben..

mijn paard had geen probleem. het zadel paste prima, geen last van zijn rug of andere dingen en zodra hij door had dat we nar het bos gingen ipv in de bak was er ineens geen probleem meer.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:06

Voor iedereen die het weten wil .... Ben er vandaag zelf maar even opgestapt. En .... Ze wilde bij mij wel stilstaan. Kwestie dus van duidelijkheid en waarschijnlijk handigheid. Dinsdag kom TS weer rijden en ga ik haar helpen met het opstappen. Even de trucjes en knopjes leren kennen.

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 16:12

amazing_lady schreef:
Voor iedereen die het weten wil .... Ben er vandaag zelf maar even opgestapt. En .... Ze wilde bij mij wel stilstaan. Kwestie dus van duidelijkheid en waarschijnlijk handigheid. Dinsdag kom TS weer rijden en ga ik haar helpen met het opstappen. Even de trucjes en knopjes leren kennen.

Waarschijnlijk probeert ze me uit... :o
Fijn dat je wilt helpen! :j