Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ympi schreef:Ghoh liever goed opstappen zonder klooien met een beetje hulpen dan de pony helemaal om zeep helpen om het cru te zeggen. TS is maar 12 hoor en de gemiddelde 12-jarige moet nog net iets teveel leren om zo een probleem op te lossen. Door pony vast te houden verlies je helemaal niets, je kan dat later nog steeds afbouwen.
midgie schreef:Ympi schreef:Ghoh liever goed opstappen zonder klooien met een beetje hulpen dan de pony helemaal om zeep helpen om het cru te zeggen. TS is maar 12 hoor en de gemiddelde 12-jarige moet nog net iets teveel leren om zo een probleem op te lossen. Door pony vast te houden verlies je helemaal niets, je kan dat later nog steeds afbouwen.
Juist een 12 jarige moet je leren wat er fout is en kan gaan, daar hoort een lesgeefster aandacht aan te geven lijkt mij,, tenminste dat is wat ik zou doen , steek er tijd in en je weet bij je volgende paard hoe je het kan oplossen.
XNavrant schreef:Sorry hoor, maar het meest nuttige wat ik tegen ben gekomen is van midgie, en dat je aan 1 kant van je zadel gaat hangen tot ie stopt vind ik dus echt een vreselijke manier! Ik stap nooit zonder krukje op, omdat je gewicht dus 3x zo zwaar op het paard zijn rug kmt, meestal ook alleen aan de linkerkant. Paarden gaan niet voor niets lopen, ze ontwijken die druk nou eenmaal, en gaan echt niet expres lopen klieren..
amazing_lady schreef:Met een krukje opstappen is nu trouwens ook lastig aangezien de pony niet stilstaat. Je bent dan meer bezig met continue het krukje verzetten dan met de pony iets leren. Of je moet natuurlijk een krukje hebben die ook meeloopt met de pony. Maar die heb ik nog niet gevonden.

Narita schreef:amazing_lady schreef:Met een krukje opstappen is nu trouwens ook lastig aangezien de pony niet stilstaat. Je bent dan meer bezig met continue het krukje verzetten dan met de pony iets leren. Of je moet natuurlijk een krukje hebben die ook meeloopt met de pony. Maar die heb ik nog niet gevonden.
Ik zou de pony een zadel opdoen, een halster aandoen (geen bit, anders ga je daaraan zitten rukken), het krukje er naast neerzetten en als hij gaat lopen gewoon op het krukje blijven staan en laat hem maar rondjes om je heen lopen. Stopt hij echt niet, zet 'm dan maar tegen de rand, jij staat er toch naast met een krukje. Verder het commando 'ho' goed bevestigen. Ook een stukje dominantie dit, pony wil niet voor je stilstaan.
amazing_lady schreef:Ik zal me er ook even mee bemoeien, de haflinger is namelijk van mij.
Zadel is goed, pony heeft geen rugklachten of pijn. Ze heeft wel te veel energie, omdat er de laatste tijd weinig mee gereden is. Verder is ze ontzettend sterk, ook voor mij. Opstappen met een losse teugel heeft nu weinig zin. Ze heeft energie en wil graag lopen. Rondjes laten lopen of achteruit zetten totdat ze stilstaat zou een goede oefening zijn, maar voor deze meisjes wel lastig om consequent uit te voeren.
Als ik thuis ben als ze gaan rijden en tijd heb ga ik ze helpen om het op te lossen. Pony moet gewoon stilstaan en wachten met weglopen totdat de ruiter het aangeeft. Lastig bij zo'n sterke haflinger die gewoon door buffelt.
Nog even voor de duidelijkheid .. ZADEL PAST EN ZE HEEFT GEEN RUGKLACHTEN!
Narita schreef:amazing_lady schreef:
Ik zou de pony een zadel opdoen, een halster aandoen (geen bit, anders ga je daaraan zitten rukken), het krukje er naast neerzetten en als hij gaat lopen gewoon op het krukje blijven staan en laat hem maar rondjes om je heen lopen. Stopt hij echt niet, zet 'm dan maar tegen de rand, jij staat er toch naast met een krukje. Verder het commando 'ho' goed bevestigen. Ook een stukje dominantie dit, pony wil niet voor je stilstaan.
Ooit een haflinger gehad??? Deze hou je echt niet aan een halster.
xxsalinaxx schreef:het kan ook zijn dat het zadel niet helemaal goed is, als je opstapt belast je de rug van het paar omdat je aan een kant hangt. dit kan misschien wel pijn doen. hoeft natuurlijk niet, het kan ook zijn dat tie gewoon niet luistert (toen ik bij een paardje ging kijken was dat het probleem, door het zadel!)
aeolusnr1 schreef:ook zonder krukje moet het goed kunnen lukken, als het alleen met krukje lukt wat doe je dan op grote trail tochten ?????
krukje is goed, en is zeker geen verkeerde gedachte, maar een paard is echt wel in staat je te houden hoor ook al hang je aan zijn zijde.
Kijk naar voltige toestanden, kijk naar indianen op oorlogspad hangend aan de zijde van hun paard, .....XNavrant schreef:Sorry hoor, maar het meest nuttige wat ik tegen ben gekomen is van midgie, en dat je aan 1 kant van je zadel gaat hangen tot ie stopt vind ik dus echt een vreselijke manier! Ik stap nooit zonder krukje op, omdat je gewicht dus 3x zo zwaar op het paard zijn rug kmt, meestal ook alleen aan de linkerkant. Paarden gaan niet voor niets lopen, ze ontwijken die druk nou eenmaal, en gaan echt niet expres lopen klieren..
amazing_lady schreef:Voor iedereen die het weten wil .... Ben er vandaag zelf maar even opgestapt. En .... Ze wilde bij mij wel stilstaan. Kwestie dus van duidelijkheid en waarschijnlijk handigheid. Dinsdag kom TS weer rijden en ga ik haar helpen met het opstappen. Even de trucjes en knopjes leren kennen.