reactie topic steigeren steigeren en nog eens.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:37

Evy"]
[quote="Dennis schreef:
Iedere keer als hij het probeerd een tik tussen z'n oren. Het dus toestaan!!! Net zo lang door gaan tot hij niet meer omhoog komt..

Dus als je aan de teugels trekt zonder dat steigercommando dan mag ie dus niet omhoog, als ie dat wel doet moet je hem gaan negeren.
[/quote]

Waar heb jij die kennis vandaan? Heb je er ervaring mee, of is dit boekenwijsheid?

Jij zegt dus: negeren. Moet je dan wachten tot je met hem achterover klapt? Dit gedrag hoort bestraft. Negeren helpt bij weinig paarden, en al helemaal niet als hij erg (te) dominant is.
Trouwens: ik geeft het je te doen het te negeren als het paard zo hoog komt dat je moeite hebt om te blijven zitten!
Steigeren is levensgevaarlijk!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:24

Zodra een paard steigert trekken wij de kop om als we merken dat hij de lucht in wilt gaan. Dus overdreven stelling naar binnen nemen metéén. Altijd het paard een stap voor zijn. Als hij zijn hoofd zo heeft kan hij niet de lucht in gaan en dan meteen voorwaarts rijden.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:29

Cassidy schreef:
Waar heb jij die kennis vandaan? Heb je er ervaring mee, of is dit boekenwijsheid?

Allebei Haha!
Ik doe zelf aan vd en ik heb ontdekt dat je het beste kan negeren als een paard een oefening doet zonder je commando of een andere oefening doet die je eigenlijk vroeg.
En ik had het ook in boeken gelezen, over postieve en negatieve beloningen. Daarbij was de positieve beloning een wortel oid en de negatieve "beloning" niks,noppes nada.

Maar komt ie wel echt zo hoog? Of is het gewoon een huppeltje?
Ze schrijft dat hij stil moet staan maar dat ie graag weer vooruit wil l gaan. Zet hem dan heel erg aan het werk, veel overgangen, figuren etc. Zodat ie echt moe wordt en als je hem dan wilt laten halthouden, dat ie dan blij is dat ie even mag stilstaan Knipoog

kiekiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:45

kiekiek schreef:
Misschien is het goed om te vermelden dat ik (vorige eigenaar) Kimmy de laatste anderhalf jaar met hackemoor heb gereden. De 2enhalf jaar daarvoor reed ik wel met een normaal hoofdstel, maar dan zo een zonder sperriempje...

Oops, sorry Pjotr...
Ik heb een typfout gemaakt!
Ik bedoelde dat ik de het laatste HALF jaar met hackemoor heb gereden (omdat mn hoofdstel door een of andere onverlaat zodanig was gebruikt dat het daarna niet meer te gebruiken was...)...
Daarvoor reed ik inderdaad wel gewoon met hoofdstel en in mijn eerste jaar reed ik op kim ook met sperriempje...
Sorry... kwas er niet helemaal met mn hoofd bij..

Maar goed t gaat om t principe, kan dit het probleem zijn???

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 21:56

oke

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 00:01

ik zeg ook ga naar een prof....

Het belonen/negeren/bestraffen werkt alleen als het continu toepast.
Dat begint met halster omdoen, touw eraan, en eindigt met terug op stal...
Alles wat je doet met je paardje en de reactie daarop moet consequent worden beloont/genegeerd/bestraft. en vergt ontzettend veel opmerkzaamheid en snel kunnen handelen, en dit is vooral zeer moeilijk als je staat te praten of ergens over aan het nadenken bent, het vraagt echt 100 % opmerkzaamheid.

Ik heb geen jotem verstand van VD, mischien pas ik het ook wel toe, en gezien mijn rugproblemen doe ik veel met de stem... halt is halt, bij het wegstappen aan het halster is "kom" , bij het poetsen is sta, sta.
en ga zo maar door. Wat vandaag niet mag mag morgen ook niet.
Kunstjes leren... no way, ik vind dat je op die manier je paard uit zijn waarde haalt. Wil je hebben dat hij gaat zitten/liggen/op zijn achterbenen gaat staan neem dan een hond.
Respecteer een paard en hij/zij zal ook jouw respecteren.

Voorbeeld: we hebben een jonge hengst op stal (en 4 merrie waarvan 2 veulens van dit jaar) Mijn kids lopen en wandelen met hem, sommigen vinden dat niet verantwoord is, is mischien wel zo, maar hij weet dat ook mijn kids hem respecteren en hem in zijn waarde laten.

en nogmaals raadpleeg een prof, die weet wat hij/zij doet.
Heb vroeger een paard gehad die zich met aansingelen gewoon achterover liet vallen (gelukkig voor mij zat ik er niet op, en ben er nog steeds angstig voor dat een paard dit zal gaan doen), deze heb ik ook weggebracht... en ik wilde kijken.
Ze werd, toen ze steigerde, omgetrokken... heb erbij staan janken en na 2 keer was het afgelopen...aansingelen nadien no problemo, maar heb het nooit weer gedaan als ik in het zadel zat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 02:13

Alane schreef:
en nogmaals raadpleeg een prof, die weet wat hij/zij doet.
Heb vroeger een paard gehad die zich met aansingelen gewoon achterover liet vallen (gelukkig voor mij zat ik er niet op, en ben er nog steeds angstig voor dat een paard dit zal gaan doen), deze heb ik ook weggebracht... en ik wilde kijken.
Ze werd, toen ze steigerde, omgetrokken... heb erbij staan janken en na 2 keer was het afgelopen...aansingelen nadien no problemo, maar heb het nooit weer gedaan als ik in het zadel zat...

Daarom zei ik ook: ga NIET kijken bij de correctie. Je zou het snel "zielug" kunnen vinden....Lips are sealed

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 18:56

nou ik heb gister gereden en het ging heel goed. morgen heb ik les. het schijnt dat als ik aan de teugels trek (ophouding geven om te stoppen) en hooo zegt dat ze dan denk omhoog. nu geef ik ophouding en zeg ik halt en er is niks aan de hand. Haha!
morgen heb ik les. daar zal ik foto's van laten maken en dan zal ik ook even laten weten hoe het ging. groetjes en heel erg bedankt voor de tips.

kiekiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:38

Cool dat t nu wel beter gaat!
Misschien lijkt jou hooo wel een beetje op mn aansporing kom...
Ik wacht met smart op je foto's!
Ben echt heel benieuw hoe t nu met Kim en jou gaat!

Liefs
KIKI

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 22:16

kom je niet morgen dan????

kiekiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:38

Ik at trouwens es te denken he..
En ik denk dat Kim inderdaad telkens heeft gedacht dat wilde dat ze ging steigeren!
Want ik spoorde haar toch aan met "kom, kom maar, kom" enz?
Nou heb ik es heel diep zitten denken en ik gebruikte ook wel es "hoog, kim"
En hoog lijkt wel heeeeeeeeel veel op hooo denk ik...
Dus ik denk dat Kimsie je gewoon niet helemaal begrepen heeft!
Ik hoop dat t nu trouwens al weer beter gaat...
Wanneer zet je de foto's erop?

Liefs
KIKI

Ps. Ik had gisteren geen tijd om te komen, ik moest werken...
En vandaag regent t... (slappeling ben ik he?) Maar goed, ik kom echt gauw een keer langs hoor!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:40

Het is echt zo ontzettend belangrijk dat je uitkijkt welke commando's je gebruikt bij het aanleren van het paard. Ik merk dat bij mij het woordje "ho" en "goed zo" hetzelfde klinken. Dus ook bij "goed zo" staat mijn paard stil. Ik heb mezelf echt moeten aanleren om als beloning "keurig" te zeggen als ik haar met stem wil belonen. Ik kan me daarom heel goed voorstellen dat ""ho"en "omhoog" of "kom" hetzelfde klinken.
Dus als jij nu hebt uitgevonden dat "Halt" beter werkt en ze daardoor niet meer omhoog komt, zou ik vooral "Halt" blijven gebruiken.

ScapaPolo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:51

Wij kregen een nieuw paard op stal die behoorlijk wild was, en ik mocht m gaan rijden Pling alles leuk en aardig, telkens als ik hem in de galop wou aanbrenge ging ie eerst steigeren en daarna vol in de galop, was wel lache allemaal maar gevaarlijk voor andere mensjuhs Scheve mond
Was wel schrikken de eerst keer op een rug zitte terwijl een paard steigerde Cheese! en hij had zelfs een schofthoogte van ong. 1.80 dacht ik
Aardig groot dus... Haha!

Andy_livez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:53

Het enige dat ik te zeggen heb is: Leer je paard niet stijgeren! Je kan je paard er goed mee verpesten, en uiteindelijk heb je er niks aan...

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 21:29

nou ik heb het vandaag ontdekt hoor Haha!
als ik halthoud en zeg halt is er niks aan het handje Tong uitsteken
als ik halhoud en ik zeg hoo dan hup omhoog.
maar ze doet het dus echt alleen maar op hooo.
verder doet ze het gelukkig nooit.
OK dan!

kiekiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:36

Mystery solved