Pony wil niet aan de teugel !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:25

Lieve meid, er wordt al een aantal keren gevraagd wat JIJ doet, welke hulpen JIJ geeft. Als je dat niet vertelt, kunnen we ook niet weten of je de juiste hulpen geeft of niet...

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:25

sennag schreef:
xLauLaUx schreef:
Er zijn al tips gegeven, maar het enige wat je zegt is dat les niet helpt?

Mijn pony stribbelt tegen elke hulp tegen en niemand kan daar wat aan doen. Geen tips werken!! Ik heb al super veel lessen genomen en bij verschillende mensen geweest maar dat holp allemaal niets !!

Dan is er dus waarschijnlijk lichamelijk iets mis of past het tuig niet goed :j

_MF_

Re: Pony wil niet aan de teugel !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:26

heb je een foto waneer je aan het rijden bent?? dan kunnen we misschien zien wat er is/wat je fout doet..?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:26

sennag schreef:
xLauLaUx schreef:
Er zijn al tips gegeven, maar het enige wat je zegt is dat les niet helpt?

Mijn pony stribbelt tegen elke hulp tegen en niemand kan daar wat aan doen. Geen tips werken!! Ik heb al super veel lessen genomen en bij verschillende mensen geweest maar dat holp allemaal niets !!
Aan de teugel is geen hulp die geeft zodat hij zo gaat lopen. En dat hij tegenstribbelt tegen elke hulp is waarschijnlijk juist de reden dat het niet aan de teugel loopt. Dit is namelijk geen trucje, maar een reactie op het goed rijden van jou en dit kan alleen als jij niet loopt te plukken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:28

_MF_ schreef:
heb je een foto waneer je aan het rijden bent?? dan kunnen we misschien zien wat er is/wat je fout doet..?

Of beter een filmpje

nancxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:29

Neem les, overleg met je instructrive en laat het zadel, zn rug en zn gebit controleren

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 18:30

kleinvosje schreef:
Lieve meid, er wordt al een aantal keren gevraagd wat JIJ doet, welke hulpen JIJ geeft. Als je dat niet vertelt, kunnen we ook niet weten of je de juiste hulpen geeft of niet...

Ik geef veel been hulpen en doe eigenlijk niet zo veel met me handen. Ik doe eigenlijk het meeste met mijn lichaam !

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:30

sennag schreef:
Zertab schreef:
Hij moet aan de teugel lopen? Daar gaat het al mis...

Het moet niet ! Maar het zou leuk zijn als hij het doet !!

Waarom zou dat leuk zijn :)

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:31

Mensen proberen te helpen ;)
Help mee

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:32

sennag schreef:
Ik geef veel been hulpen en doe eigenlijk niet zo veel met me handen. Ik doe eigenlijk het meeste met mijn lichaam !

Wat doe je dan allemaal met je lichaam? Je kan ook je lichaam (onbewust) verkeerd gebruiken

Edit; toevoeging

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:34

sennag schreef:
kleinvosje schreef:

Been hulpen zijn vrijwel niet nodig, het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat het paard op zijn eigen benen loopt, voorwaarts met een actieve achterhand en open rug. Zorgen dat je handen de juiste positie hebben en behouden.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 18:34

Chinas schreef:
sennag schreef:

Wat doe je dan allemaal met je lichaam? Je kan ook je lichaam (onbewust) verkeerd gebruiken

Edit; toevoeging

Ik stuur veel met me lichaam en ik wijs me pony ook met me lichaam waar hij heen moet !!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:37

Ik heb ook een pony gehad die daar niet zo 'n zin in had, hij had ook een hertehals, en wat bij mij heeft geholpen is lekker gaan rijden, en het laatste kwartiertje kijken of hij wil nageven. Wat ik daarna heb gedaan is een thiedeman op het langste doen en die er het laatste kwartiertje aandoen. En uiteindelijk liep hij lekker nageeflijk, maar het was niet perfect. Maar hij was lekker los in de mond geworden en hij kauwde lekker op zijn bitje. Dus hij liep toen lekker op zijn gemak. Uiteindelijk ging het steeds beter en kreeg hij een veel mooiere hals. Ik heb de thiedeman ook maar drie keer het laatste kwartiertje hoeven gebruiken, want toen hij lekker los was hoefde dat niet meer.

Maar ik zou zeggen ga lekker rijden en ga vooral niet denken dat je nu in een week je pony nqgeeflijk hebt want bij de een duurt het langer en kijk over een maand maar weer.

Is de paardentandarts er trouwens wel eens bij geweest?

Ohja, ga er vooral geen dingen aan hangen ik moest dit wel want mijn Arabier Welshwas in het begin zo ontzettend sterk dat er niet veel stuur aan zat.

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:11

Je zegt dat ze niet aan de teugel loopt, dan met je nagaan waarom niet.
Eerst gaan nadenken of het iets fysisch kan zijn: pijn, geblokkeerde rug, iets aan het gebit ofzo? Eens je dit kan uitsluiten, moet je eens naar je eigen rijstijl kijken.
Stimuleer jij je paard om haar achterhand goed te gebruiken, geef je haar de kans om te kauwen op het bit, kan je haar tempo regelen door enkel je lichaam en 'ophoudingen'?

Misschien mot je eens iemand je training laten filmen, dan kan je nadien goed kijken wat jij precies doet en hoe jouw paard er op reageert.
Kijk ook naar haar houding: loopt ze mooi in balans of loopt ze misschien te veel op haar voorhand? Ontspant ze haar rug?

Hier kan je veel meer uit leren, dan dat je met hulpteugels gaat rijden! Een hulpteugel neemt namelijk enkel het gevolg aan en niet de oorzaak!!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:12

sennag schreef:
KirstenVosje schreef:
Waarom wil je je paard zo graag aan de teugel hebben, is dat stoerr ofzo? :')

Nee, maar ik wil dat gewoon en als ik een wedstrijd ga rijden moet hij aan de teugel lopen !!

Rijd je in de B?
Dan hoef je nog niet aan de teugel hoor! :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:17

Misschien leg je er gewoon veel te veel druk op. Je doel moet niet zijn aan de teugel, dat lijkt het nu wel. Ga gewoon werken met je paard, werk hem goed los, rijdt veel figuren, tempowisselingen, overgangen. Ga gewoon eens lekker goed rijden, je paard moet losser worden, soepel, goed aan het been. Hoe meer jij de focus legt op het rond rijden dan zal er teveel spanning onbewust ontstaan en werk je het zelf tegen. Dat je al lessen gehad hebt en deze niet werken dan heb je echt de verkeerde mensen getroffen. Wat voor mensen waren dat? Hoe heb je ze gevonden?
Probeer anders eens bij verschillende mensen te kijken, van kijken leer je ook, zie je iemand die lekker rijdt waarbij het paard gewoon lekker loopt, vraag dan eens van wie die les hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:17

SienenIvo schreef:
Rijd je in de B?

Niet waar. Ik ben afgerekend omdat mijn paard niet aan de teugel liep, en dat was nog maar een oefen wedstrijdje.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:18

Zertab schreef:
SienenIvo schreef:
Rijd je in de B?

Niet waar. Ik ben afgerekend omdat mijn paard niet aan de teugel liep, en dat was nog maar een oefen wedstrijdje.

Dat klopt dan niet.
Want normaal moet je paard/pony alleen aan het been zijn en fatsoenlijke figuren kunnen rijden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:19

Toch stond er op het protocol dat hij nageefelijker moest lopen. Zijn figuren kan ie wel lopen.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:20

Dat is raar..

Of ik ben gewoon dom..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:21

naar mij weten, hoeft je paard idd in de B niet aan de teugel te lopen, maar wel ontspannen, dus niet sterrenkijkend door de baan heen

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:25

ik heb een keer een bandage achter de kont gebonden. :') Natuurlijk niet strak, maar gewoon dat hij zachtjes aansluit.
toen ik het hoorde dacht ik van: 'hoe zou dat nou moeten werken?' maar heb het gewoon geprobeerd. Daardoor voelde de pony zich veilig ingesloten en hierdoor kwam ook meteen de achterhand er een beetje onder, en durfde toen ook met zijn hoofd te zakken. Niet aan de teugel maar gewoon zakken. Het is natuurlijk geen wereldwonder maar het kan een begin zijn :).
succes ermee! :D

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:26

Zie ik nou goed dat je op de kleine foto op je profiel een borsttuig aan je pony hebt hangen?
Je mocht dat toch niet, als ik het goed heb gelezen?

Leuke pony trouwens! *D

EmmelyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:30

bij mij lukte het ook niet op het begin, maar geef het de tijd, bij mij ging ook oppeens de knop om en wist ik wat ik moest doen, en er is heel wat tijd over heen gegaan. ( ps: ik heb ook een welsh)
Laatst bijgewerkt door EmmelyLady op 09-12-12 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:30

Leuke pony maar wat ik mezelf als eerste afvraag:
Pas jij op een A-pony? ;)