Paard bang voor de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DelaraXXX123

Re: Paard bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:56

simpele oplossing: Laat de zweep weg :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 08:55

freeride schreef:
je paard is bang vd zweep, en logisch ook, jij pakt ineens een eng nieuw ding van de bakrand en als ie er dan echt bang van wordt bij het overpakken gooi je 'm weg, je paard heeft hiervan geleerd: zie je wel, doodeng ding, en als ik hard genoeg vlucht gaat ie vanzelf weg... je moet een zweep op de grond introduceren, gewoon continu in je handen houden, bij het poetsen wandelen etc, zodat ie leert dat het zoiets is als een halstertouw, niks engs dus. neem de tijd en doe de gekste dingen ermee, ook zonder zadel erop gaan itten met de zweep erbij, aai hem over zijn hele lijf ook op zijn hoofd met de zweep tot ie het een normaal alledaags ding vindt, net als een hoofdstel,zadel etc. succes.

Zo simpel is het echt niet bij sommige paarden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:31

Sorry midgie,maar dat denk ik wel, paarden leven in het hier en nu, dat is eenvoudiger, al hebben ze nog zoveel slechte ervaringen, als je ze door de angst heenloodst, is die angst weg: de zweep is niet eng, het is de situatie,de mens en de energie die erbij komt kijken die een zweep eng, of juist niet eng maakt.
Je hebt fear,flight,fight,acceptation en dan pas learning. paarden zijn niet zo ingewikkeld als wij.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:59

Toch ben ik het met midgie eens ik heb een ongelofelijke makkelijke merrie daar zet je een kind op, maar die zweep blijft een probleem wat ik ook doe.
Ik ben een nuchter geval dus aan mijn energie kan het niet liggen.

MariskaJ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:28

Simpel: Gebruik geen zweep.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:34

MariskaJ123 schreef:

Het gaat er niet om dat het een zweep is voor hetzelfde geld was het een voerbak, een kat, een hond oid het is een probleem dat eigenlijk opgelost moet worden, maar hoe.
Weg laten is niet de oplossing.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:49

mnkortleve schreef:
MariskaJ123 schreef:

Het gaat er niet om dat het een zweep is voor hetzelfde geld was het een voerbak, een kat, een hond oid het is een probleem dat eigenlijk opgelost moet worden, maar hoe.
Weg laten is niet de oplossing.

Dit ben ik absoluut met je eens :j

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:02

Ik ga mee met het denken van Freeride! Met het introduceren kun je de ernst van het voorwerp wegnemen door hem te gebruiken bij de normaalste dingen. Mijn paard was totaal geen liefhebber van de zweep, na enkele lessen grondwerk kan ik er meestal mee boven haar hoofd zwaaien en het over haar lichaam "gooien" zonder dat ze een signaal van ongemak doorgeeft :)

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:21

het paard dat ik rij heeft het ook niet zo met de zweep.
ze was erg voorwaards en had de zweep ook niet nodig.
maar als ik wou springen met haar was het wel net wat makkelijker om dr af en toe een tikje te kunnen geven om haar zekerder te maken (ze moet het nog door krijgen dat ze er echt overheen moed;))
als ik dan de zweep alleen nog maar van de bak rand pakte of uit mn laars haalde flipte ze. ze ging rennen en was niet meer te sturen.

ik heb toen eerst een tijdje zonder zweep gereden. puur om dr op mn stem en zit te laten lopen. daarna vond ik dat het tijd werd dat ik haar ook gewoon met zweep zou moeten kunnen rijden.
ik heb de zweep gelijk bij het opstappen in mn laars gedaan (ja ik kan niet opstappen met zweep in mn hand. dan laat ik hm altijd vallen xd)
mn paard weet dat ik mn laarzen altijd dicht doe als ik op haar rug zit. na dat ik mn laars dicht had gedaan, pakte ik de zweep in mn hand. en deed als of er niks aan de hand was. ze had het natuurlijk snel genoeg door dat de zweep er was. en werd er heel druk van. ik heb dat uurtje niet lekker gereden. heb de zweep niet 1 keer gebreukt. maar ze was wel heel gespannen. (tip: leg de zweep niet weg. dan leer je het paard dat als hij drukker word het 'enge' ding van hm weg gaat. je wilt juist dat hij gaat ontspannen ondangs dat 'enge' ding.)
ik heb dit een heletijd vol gehouden en nu kan ik de zweep er bij pakken zonder dat ze druk word :)

het overpakken van de zweep vind ik zelf ook erg vervelend omdat ik dan het paard niet goed kan begeleiden op dat moment. maar heb zelf ook gemerkt dat mn paard daar gespannen van werd. daar heb ik nooit wat aan gedaan omdat ik practies niet mn zweep in mn andere hand stop.
je kunt wel proberen om je paard stil te zetten. en dan de zweep in de andere hand te pakken en weer weg stappen. als dat goed gaat doe je het in stap ect ect.

hopenlijk heb je daar wat aan.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:37

hmm, van een tikje met de zweep wordt een paard niet zekerder, eerder afgeleid, is inmiddels ook bewezen met renpaarden, die gaan niet harder, eerder trager. als aanwijsstokje is de zweep wel handig, of als zekerheidsmiddeltje om aan de achterkant te duwen op de weg bijvoorbeeld.
een tikje bij het springen is alleen maar afleiding.ik vind wel dat elk paard, bang vr de zweep of niet, moet kunnen gereden worden met een zweep, domweg om zo'n paard sacked-out te hebben, pak anders eens westernteugels, die slingeren ook rond, en zwiep ermee over je eigen benen klapper ermee op je laarzen, duurt effe, maar ze worden er echt heel stabiel van :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:55

freeride schreef:
Sorry midgie,maar dat denk ik wel, paarden leven in het hier en nu, dat is eenvoudiger, al hebben ze nog zoveel slechte ervaringen, als je ze door de angst heenloodst, is die angst weg: de zweep is niet eng, het is de situatie,de mens en de energie die erbij komt kijken die een zweep eng, of juist niet eng maakt.
Je hebt fear,flight,fight,acceptation en dan pas learning. paarden zijn niet zo ingewikkeld als wij.

Ik weet precies hoe het werkt en ben zeer bekent met de 4xF , jij schijnbaar niet omdat acceptatie daar niet bij hoort en fear ook niet
Door angst doen ze de dingen en de acceptatie kun je leren door veel te trainen , maar dan heb je het over accepteren en niet over vergeten,
Soms heeft een paard zo,n nare ervaring op zijn harde schijf staan, dat je die wel kan bijschaven maar het er nooit helemaal eruit kan krijgen, met geen ene software
Het hier en nu heeft daar niks mee te maken, een paard vergeeft maar zal nooit vergeten.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:23

freeride schreef:

Ik wil er toch nog even een keer op reageren.
Ik geloof niet dat die angst dan ineens helemaal weg is, misschien zit hij gewoon nog ergens achter een deurtje, ze vergeten echt niet wat iets hun aangedaan is.
De zweep is hier wel degelijk het ding wat eng is, idem met een flinke stok of rond zwaaiende leadrope.
Ik longeer mijn paard zonder zweep dit gaat prima geen gevlieg geen geren geen paniek, zodra ze maar door heeft dat ik die zweep in mijn handen heb dan heb ik plots een compleet ander paard dat ik aan het longeren ben een paard dat compleet in paniek rondjes gaat rennen en waar geen land mee te bezeilen is.
Ze is trouwens wel met een zweep te rijden loopt dan alleen een stapje harder geen gekke dingen het is vnl het longeren.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:48

midgie schreef:
mnkortleve schreef:
Ik heb hier een paard die nooit problemen heeft gehad met een zweep, longeren echt super tempowiselingen in alle gangen met zweep in mijn hand, flink op stem geoefend en ook daar liep ze geweldig op.
Nadat ze weg is geweest om ingereden te worden was te doodsbang voor een zweep zelfs voor een leadrope die je wat te hoog hield ging ze compleet over de zeik, zo kon ik mijn paard niet.
Nu na een paar jaar is het nog steeds zo en ik heb van alles gedaan om het er uit te krijgen, maar tevergeefs -O-

Ja helaas hoor je dat vaker dat ze naar een prof om in te rijden en daarna helemaal verandert en angstig terug komen, vaak met blijvende trauma.
Die stallen zouden ze eens een verborgen camera in de stal en bak moeten laten hangen, denk dat je misselijk word wat je daar gaat zien en helaas gebeurd het dagelijks.

Hier wou ik ook nog even op reageren.
Mijn paard is naar een goede kennis gegaan en ik kan absoluut niet geloven dat hun iets gedaan hebben wat niet door de beugel kon, ze was echt super ingereden en ze waren ontzettend weg van haar.
Misschien heb ik gewoon zelf wat fout gedaan dat kan natuurlijk ook.

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:44

Wat je het beste niet kunt doen is je zweep laten vallen, dan geef je je paard ook het gevoel dat het idd erg eng is.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:57

midgie: waar heb je 't over? ik doe niks volgens een theorie ofzo, ik noem gewoon een aantal stadia waar een paard en ook een mens doorheen moet voordat ie ergens overheen is en acceptatie en leren hoort daar WEL bij voor mij, en angst net zo goed, dat is toch de reden dat ergens doorheen geloodst dient te worden....en over mishandelde paarden: men denkt wel heel snel dat hun paard enorm mishandeld is, vaak valt het voor het paard wel mee, zij stappen echt makkelijker over hun mishandeling heen dan hun baasjes, dat is ook logisch. tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die gevallen zijn ook niet te benaderen,rijden,leiden etc, dus een slechte ervaring kun je domweg weg laten ebben door heel veel gewone ervaringen, een paard vergeet nare dingen wel, zolang hij het niet herleven moet, ze hebben wel een geheugen , maar dat gebruiken ze anders, een levensbedreigende plek onthouden ze voor altijd, dat is ook handig, maar bijvoorbeeld een plek waar ie een keer flink schrok omdat ie een mep met de zweep kreeg kan ie vrij gemakkelijk vergeten, daar ging ie nl. niet bijna aan dood.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:29

aeolusnr1 schreef:
Sorry hoor "midgie" maar hier ga ik ook mee met "tigra".
Ook ik vind dat een zweep kort of lang of super flexibel of .... gewoon een ding is dat zeker als gewoon moet bekeken worden, het is een verlenging van jezelf, en hoe je het gebruikt tjaaa dat hangt dan van de situatie af.
Maar als het paard er hevig op reageert, of er angst voor toont, tja dan wil je paard je op dat moment zeggen heeeeeeyyyyy trainertje hier moet je dus werk in steken , hier moet aan gewerkt worden.
Ik schrok ook toen je zei ik zit al 11jaar met zo'n situatie, want als je daar langer dan een paar dagen blijft mee zitten dan ga ik er ook van uit dat je de training wat dit hier betreft niet goed aanpakt.
Ook bij jouw paardje durf ik zeker de uitdaging aan te gaan, al bij de eerste training moet hier een duidelijke verbetering zichtbaar zijn, is dat niet zo dan doe ik het zelf ook verkeerd.

Ik moet zeggen dat als jij zo'n probleem binnen een 'paar dagen' opgelost wil hebben dat je dan ook niet op de juiste weg zit ;) .
Bekijk het eens van een andere invalshoek een paard zou inderdaad een ontzettend slechte ervaring hiermee kunnen hebben.
Als jij nou eens ontzettend bang bent geworden van noem eens een spijkerbroek, omdat je je daar ooit eens ontzettend aan verwond hebt.

Een diepliggende angst kun je niet zomaar in een paar dagen gedag zwaaien. Hier gaat een ruime tijd overheen voordat er echt een positieve gedachte bij die spijkerbroek komt kijken.

Persoonlijk zou ik zeggen gooi die zweep op de grond en laat dat ding lekker liggen. Wil je er echt zo ontzettend graag mee aan de slag dan vergt dat tijd, training en geduld. Tientallen zweepjes in een stal hangen (zoals er in een opmerking omschreven staat) is natuurlijk absoluut niet de juiste handeling. Het doel van je training is dat het paard de zweep associeert met iets wat positief is. Dat zal veel kennismaking met de zweep betekenen maar ook weer niet ten overvloede.

Mocht je paard echt zo bang voor de zweep zijn dat als je naast iemand rijd met een zweep er gelijk spanning ontstaat dan kan ik me goed voorstellen dat je ergens een begin wilt gaan maken om dit te veranderen. Begin bij het begin zou ik zeggen. Zweepje in de bak neerleggen en laat het paard maar los. Laat maar eens ruiken en kijken zonder iets af dwingen. Van daaruit kun je gewoon stapje voor stapje verder werken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:53

Ben het niet met je eens, maar dat had je al van tevoren gedacht denk ik.
In bijna alle gevallen is het ook niet echt de zweep op zich, het is meer de houding van diegene die het vast houdt.
Ik weet dit klinkt mssn heel raar, maar in de meeste gevallen kan ik echt aantonen dat dit probleem een duidelijke verbetering moet kunnen tonen al tijdens de eerste training.
Ik durf je uit te dagen, zorg dat je een groepje mensen bijeen krijgt, nodig dit paard uit, en ik kom een clinic geven.

oneside schreef:
aeolusnr1 schreef:
Sorry hoor "midgie" maar hier ga ik ook mee met "tigra".
Ook ik vind dat een zweep kort of lang of super flexibel of .... gewoon een ding is dat zeker als gewoon moet bekeken worden, het is een verlenging van jezelf, en hoe je het gebruikt tjaaa dat hangt dan van de situatie af.
Maar als het paard er hevig op reageert, of er angst voor toont, tja dan wil je paard je op dat moment zeggen heeeeeeyyyyy trainertje hier moet je dus werk in steken , hier moet aan gewerkt worden.
Ik schrok ook toen je zei ik zit al 11jaar met zo'n situatie, want als je daar langer dan een paar dagen blijft mee zitten dan ga ik er ook van uit dat je de training wat dit hier betreft niet goed aanpakt.
Ook bij jouw paardje durf ik zeker de uitdaging aan te gaan, al bij de eerste training moet hier een duidelijke verbetering zichtbaar zijn, is dat niet zo dan doe ik het zelf ook verkeerd.

Ik moet zeggen dat als jij zo'n probleem binnen een 'paar dagen' opgelost wil hebben dat je dan ook niet op de juiste weg zit ;) .
Bekijk het eens van een andere invalshoek een paard zou inderdaad een ontzettend slechte ervaring hiermee kunnen hebben.
Als jij nou eens ontzettend bang bent geworden van noem eens een spijkerbroek, omdat je je daar ooit eens ontzettend aan verwond hebt.

Een diepliggende angst kun je niet zomaar in een paar dagen gedag zwaaien. Hier gaat een ruime tijd overheen voordat er echt een positieve gedachte bij die spijkerbroek komt kijken.

Persoonlijk zou ik zeggen gooi die zweep op de grond en laat dat ding lekker liggen. Wil je er echt zo ontzettend graag mee aan de slag dan vergt dat tijd, training en geduld. Tientallen zweepjes in een stal hangen (zoals er in een opmerking omschreven staat) is natuurlijk absoluut niet de juiste handeling. Het doel van je training is dat het paard de zweep associeert met iets wat positief is. Dat zal veel kennismaking met de zweep betekenen maar ook weer niet ten overvloede.

Mocht je paard echt zo bang voor de zweep zijn dat als je naast iemand rijd met een zweep er gelijk spanning ontstaat dan kan ik me goed voorstellen dat je ergens een begin wilt gaan maken om dit te veranderen. Begin bij het begin zou ik zeggen. Zweepje in de bak neerleggen en laat het paard maar los. Laat maar eens ruiken en kijken zonder iets af dwingen. Van daaruit kun je gewoon stapje voor stapje verder werken.

WGNJ1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:58

Rustig aan de zweep laten wennen. Als ware zou ik hem/haar met de zweep aaien zodat hij/zij er aan gaat wennen. werkt eigenlijk altijd.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:11

off topic: Ik had een paard en dat was verliefd op de zweep ik had zo rode en in het begin dacht ie dat het eetbaar was en ja toen wou ik gaan rijden en hij vond het zo geweldig dat ik dat o zo leuke ding weer bij me had.

Maar mischien als het paard in ze stal staat en je legt een zweep in de stal neer klinkt miss. erg nutteloos maar dat ding blijft liggen en valt me niet aan en dan opgeefment rustig opbouwen en over de benen of de hoeven heen gaan. Succes verder en ik hoop dat het gaat lukken!

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:09

aeolusnr1 schreef:
Ben het niet met je eens, maar dat had je al van tevoren gedacht denk ik.
In bijna alle gevallen is het ook niet echt de zweep op zich, het is meer de houding van diegene die het vast houdt.
Ik weet dit klinkt mssn heel raar, maar in de meeste gevallen kan ik echt aantonen dat dit probleem een duidelijke verbetering moet kunnen tonen al tijdens de eerste training.
Ik durf je uit te dagen, zorg dat je een groepje mensen bijeen krijgt, nodig dit paard uit, en ik kom een clinic geven.

oneside schreef:

Het geen wat je schrijft over een paar dagen en dan is de oplossing terecht ben ik het niet mee eens. Je zal er een hele hoop paarden tussen hebben zitten waar dit makkelijk bij kan omdat de ruiter/trainer of degene die er mee aan de slag is geweest de juiste manier niet weet op te pakken om een paard eraan te laten wennen. Echter is dit absoluut niet bij alle paarden zo en heb je er ook ontzettend veel paarden tussen zitten waar om hetzelfde resultaat te bereiken een veel langere periode over heen gaat.

Het is niet te bedoeling om een paard te confronteren met een zweep. Naar mijn mening is het de bedoeling dat het paard de zweep gaat associëren met iet positiefs.

Daarnaast vindt ik een groot verschil tussen een verbetering in de eerste training en 'het probleem oplossen in een paar dagen'. Maar goed dat kan nog altijd aan mij liggen. ;)

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:01

Kun je de zweep niet weglaten?

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:05

probeer veel met je benen te rijden, word ie ongehoorzaam kun je eventueel een spoortje om doen. en als laatste redmiddel een zweepje

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:29

misschien helpt het om tijdens iets wat je paard heel ontspannen maakt de zweep bij je te houden. bijvoorbeeld als je aan het borstelen bent in je ene hand de borstel en de andere hand de zweep. ga dan net zo lang door als jij het nodig vind. en heel veel aaien met de zweep.
je hebt heel veel geduld nodig

Fry_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:16

Inderdaad meer met de zweep 'doen' zoals taartjee al zegt zweepje vasthouden/tegen de kant zetten als je borstelt zodat ze gewent eraan raakt dat er een zweep in de buurt is. En af en toe 'aanbieden' en dat belonen, verder is het een kwestie van veel tijd erin steken.