Hoe een heel gespannen paard ontspannen krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:26

max66 schreef:
ik heb trouwens behoorlijk lang aan de longe gerden trouwens. Pas als ik zelf ontspannen was en het gevoel had dat de merrie ontspannen was, ging ik "los" rijden. Dit was puur om het vertrouwen te winnen (ik was er eerder afgevallen omdat de merrie schrok, van niks, ja, van mijn spanning stond ze op scherp!).

Als ik nu een week weinig gereden heb begin ik soms nog met rijden aan de longe, in principe dus niet meer.

Gewoon zoveel mogelijk met haar omgaan en elkaar leren kennen. Lekker poetsen, wandelen aan de hand. Ik denk dat het dan vanzelf goed komt, gun het de tijd!

Helaas word deze pony door de longe alleen maar drukker dus dat is niet echt een optie ze is rustiger als je haar gewoon los rijd.

max66

Re: Hoe een heel gespannen paard ontspannen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:39

dat is jammer!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:08

Hoe?
Nou door de dingen te doen die genoemd zijn ;)
Praten, veel borstelen, aaien, heb contact met dr, niet rijdend maar op de grond contact.
Wandelen, zelf rustig zijn... Als ze merkt dat jij ontspannen bent en op je gemak, dan wordt zij ook rustiger.
Niet verwachten dat dit in 1 dag is opgelost ;)

Als je dr uit de wei haalt...is ze dan te lokken met voer?
Belonen als ze komt, ze komt namelijk niet als ze het niet een beetje vertrouwd.
(tenzij ze boos op je af komt gerend ;) )

Ontspanning en vertrouwen kan je niet dwingen, hier heb je geduld en tijd voor nodig :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:24

joydusty schreef:
Ik heb de eerste keer ook gewoon een beetje rond gestapt en gedraafd verder niet veel gedaan. Ik probeer wel echt rustig op haar te zitten want de eigenaresse zei ook wel dat ik er niet bang op moest zitten omdat ze dat meteen door heeft dus heb ook gewoon lekker rustig gedaan en zelf geen spanning opgebouwd.

En dat ging goed, toch? Is het niet een idee om dit nog een paar keer te herhalen zodat ze doorkrijgt dat ze zich nergens druk om hoeft te maken? Als je dan merkt dat ze ontspannener is kun je meer gaan vragen.

Zou je het voor jezelf niet prettig vinden om aan de eigenaresse te vragen wat ze precies doet wanneer ze ontploft? Dan weet je ook waar je je eventueel druk om moet maken. Hoe je dat dan moet oplossen verschilt denk ik van paard tot paard. Als mijn ruin er vandoor gaat moet je 'm gewoon even helemaal laten en juist niet aan de teugels zitten, bij voorbeeld. Maar misschien dat de eigenaar en/of vaste ruiter je wel kunnen vertellen wat bij deze merrie wel of juist niet goed werkt.

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 09:09

YamaSaki schreef:
Hoe?
Nou door de dingen te doen die genoemd zijn ;)
Praten, veel borstelen, aaien, heb contact met dr, niet rijdend maar op de grond contact.
Wandelen, zelf rustig zijn... Als ze merkt dat jij ontspannen bent en op je gemak, dan wordt zij ook rustiger.
Niet verwachten dat dit in 1 dag is opgelost ;)

Als je dr uit de wei haalt...is ze dan te lokken met voer?
Belonen als ze komt, ze komt namelijk niet als ze het niet een beetje vertrouwd.
(tenzij ze boos op je af komt gerend ;) )

Ontspanning en vertrouwen kan je niet dwingen, hier heb je geduld en tijd voor nodig :)

Okee ik snap het haha
echt lokken met voer is denk ik niet zo'n goed idee dan komen er meerde paarden op af en dan wil ze nog wel eens van haar aftrappen en bijten en dan krijg je haar nooit meer haha. Ze is denk ik wel makkelijker te krijgen met wat snoepjes.

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 09:12

Koper schreef:
joydusty schreef:
Ik heb de eerste keer ook gewoon een beetje rond gestapt en gedraafd verder niet veel gedaan. Ik probeer wel echt rustig op haar te zitten want de eigenaresse zei ook wel dat ik er niet bang op moest zitten omdat ze dat meteen door heeft dus heb ook gewoon lekker rustig gedaan en zelf geen spanning opgebouwd.

En dat ging goed, toch? Is het niet een idee om dit nog een paar keer te herhalen zodat ze doorkrijgt dat ze zich nergens druk om hoeft te maken? Als je dan merkt dat ze ontspannener is kun je meer gaan vragen.

Zou je het voor jezelf niet prettig vinden om aan de eigenaresse te vragen wat ze precies doet wanneer ze ontploft? Dan weet je ook waar je je eventueel druk om moet maken. Hoe je dat dan moet oplossen verschilt denk ik van paard tot paard. Als mijn ruin er vandoor gaat moet je 'm gewoon even helemaal laten en juist niet aan de teugels zitten, bij voorbeeld. Maar misschien dat de eigenaar en/of vaste ruiter je wel kunnen vertellen wat bij deze merrie wel of juist niet goed werkt.

ja dat ging inderdaad goed. Ja dat kan ik inderdaad doen maar ik dacht dat er misschien wel oefeningen waren om haar meer te laten ontspannen onder het zadel.
Ja de jongen die haar altijd rijd was er wel bij maar die zij niet zo veel haha. Ik zei wel je moet wel zeggen wat ik het beste met haar kan doen jij kent haar. Toen zij hij ach het gaat toch goed ze is toch rustig? haha dus daar heb ik ook niet zo heel veel aan.

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:42

Zingen :+

Hielp bij mij altijd heel goed, misschien omdat het een andere manier van ademhalen is? En idd werken aan het vertrouwen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:59

Ik herken deels je verhaal wel, maar dan bij mijn eigen paard (Arabisch volbloed van nu bijna 9 jaar, zeer gevoelig en zeer angstig).
Bij mijn paard werkt het heel goed om zowel op de grond als bij het rijden op een diepe toon te praten. Gewoon onzin vertellen, maar elk signaal van angst oppikken en dan beginnen praten.
Wat ik ook ondervonden heb, maar daar is niet iedereen voorstander van, is dat mijn paard enorm gefocussed is als ik onder het rijden af en toe een paardensnoepje (stukje) geef. Hij richt zich dan op de snoepjes in plaats van op zijn omgeving en "vergeet" prikkels op te nemen en er angstig op te reageren. In het begin beloonde ik heel veel en daarna heb ik telkens wel meer gevraagd vooraleer ik een beloning gaf. Het principe van clickertraining kan je daar natuurlijk ook voor gebruiken.
Verder raad ik eerder af om veel/enkel te stappen. Als ik met mijn paard stap, en al zeker met een langere teugel, voel ik de spanning in zijn lijf opbouwen. Hij is niet meer op oefeningen gericht, waardoor hij concentratie verliest en gemakkelijker prikkels van buitenaf opneemt en er op reageert. Ik zet hem veel beter aan het werk: teugels op maat, contact houden, veel figuren rijden en draven. Ik ken echt het gevoel van een bom te hebben onder je en ik heb ook een hele tijd angst gehad en soms komt dat nog wel eens terug, maar de kunst is echt om jezelf er overheen te zetten en het paard door te rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:42

SuzanneOV schreef:
Zingen :+

Hielp bij mij altijd heel goed, misschien omdat het een andere manier van ademhalen is? En idd werken aan het vertrouwen.

Zingen is goed. Als je zingt adem je anders uit en dat werkt bij een gespannen paard.

Oefeningen voor meer ontspanning... ja die zijn er. Voor de ruiter.
Voor paarden denk ik dat de meeste ontspanning toch komt uit een ontspannen ruiter en duidelijke communicatie. Met duidelijk bedoel ik dan niet persé grote of grove hulpen maar meer: éénduidige hulpen die het paard begrijpt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:22

wat tieneke ook zegt werkt bij mij ook: Ik zet de merrie gelijk aan het werk zodra ik er op zit. Anders is ze overal mee bezig behalve met opletten. De kans is dan idd aanwezig dat ze gaat lopen klieren of overdreven schrikkerig gaat reageren overal op.

Als ik aan het rijden ben en ik merk dat ze ergens met buitengewoon veel belangstelling naar kijkt dan begin ik te kletsen. Je ziet haar oortjes dan naar achteren, naar mij draaien en haar focus op dat interessante is dan weg. Ze is dan weer allert op mij.

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 19:52

okee heel erg bedankt voor de tips! Hier kan ik echt wel wat mee!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:42

succes! Laat je even weten hoe het verder gaat?

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 11:16

ja dat is goed! haha

luckypien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:29

horsemanship !
heefd bij mij eenorm geholpen
en grondwerk voor het rijden .
meestal laat ik mijn paard voor het rijden even los in de bak.

mijn paard was altijd heel gespannen en gestresst .
veel mensen zijden dat ik haar moest verkopen maar dat kon ik niet ,ik ben nu 7 keer in de week met haar bezig ik rij5 keer in de week .
het ik onwijs vooruit gegaan en ze is nu veel meer onspannen tijdens het rijden dan eerst.
sucses !!!

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:39

is het paard zo gespannen omdat hij misschien iets heeft gezien wat hij eng vond of dat hij gewoon erg schrikkerig is?

Roomsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:12

bij mij helpt het om haar eerst even te longeren voor het rijden en dan veel overgangen maken en een galopje aan het begin te doen! De slangenvoltes helpen bij mij ook heel erg goed! :) als ik dit doe voel ik meteen verschil en gaat ze altijd uit haar zelf zakken met haar hoofd. en natuurlijk tegen haar blijven praten en belonen.

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:18

Misschien iemand erbij halen van die opleiding van Petra Vlasblom. Ik sprak pas iemand die de opleiding doet en vaak zoeken die leerlingen nog mensen om te helpen in het kader van praktijkervaring opdoen. Spanning kan vele oorzaken hebben en zij kunnen wellicht de oorzaak achterhalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:18

Mijn paard had niet zo'n beste reputatie toen ik haar ging bijrijden (en later gekocht). dreigen en slaan naar andere paarden, oren in de nek zodra je er aan komt lopen en met rijden alleen maar door je heen lopen, steeds harder. Poetsen lukte niet heel erg, je mocht haar nergens aanraken (dreigen) aansingelen... erg goed opletten voor je eigen veiligheid!
Mijn paard zat absoluut niet lekker in haar vel, kwam veel te weinig haar stal uit, deed te weinig leuke dingen en kreeg te weinig aandacht.
In het begin was ik met rijden alleen maar bezig met tempo terug. Ontspanning kon ik wel vergeten: als er andere paarden in de bak waren liep ze daar gestresst hard langs, waren er geen andere paarden dan was alles in de bak eng en durfde ze nergens te lopen. Rijden bleef ik wel doen, ook om gewoon energie kwijt te raken en voor gewenning, maar ik ben vooral veel leuke dingen gaan doen, zodat zij zich beter in haar vel zou gaan voelen en in de hoop een vertrouwensband op te bouwen. Dus ik heb me helemaal suf gewandeld: lekker overal struinen, laten snuffelen en aan de hand laten grazen. Ook dit was in het begin eng en durfde ze nauwelijks een stap van huis te zetten. Dus voor alles de tijd nemen, kijken wat zij aangeeft. Nooit haast hebben en geen grote doelen stellen. Ze durfde ook niet in de paddock; zette je haar erin dan was je nauwelijks bij stal terug of ze was er al uitgesprongen. (1,50 vanuit stilstand :D ) Maar ik wilde dit toch voor elkaar krijgen. Dus paard erin, bij blijven staan, 1 minuutje en dan er weer uit. Dit uitgebouwd, op een gegeven moment kon ze een half uur tot drie kwartier in de paddock zonder te gaan flippen. Ik zat er naast. Pas na lange tijd durfde ik even uit zicht te gaan, eerst vijf minuten, dit ook uitgebouwd.
Ik weet verder niets van jouw paard dus misschien werkt dit allemaal niet voor jou. Maar ik denk: met vertrouwen komt ook rust, en ontspanning.

Ik zou voorzichtig zijn met alle adviezen over streng zijn. Duidelijk wel ja, dus het is maar hoe je t uitlegt natuurlijk, maar ik zou vooral voor rust gaan.
Nóg moet je mijn paard niet te laat van het land of uit de paddock halen (inmiddels weet ik wat bij haar 'te laat" is) dan kan ze erg flippen en loopt ze continue te steigeren aan de hand. Ik ken haar, kan daar mee omgaan maar anderen schrikken vaak van dit heftige gedrag. op zo'n moment boos worden of straffen werkt averechts, dan wordt het gevaarlijk. Niet teveel ingaan op haar onrust behalve haar kalmerend toespreken heeft een beter effect. En vooral op zo'n moment niet vragen om stil te staan, dat gaat hem echt niet worden.
Respect hebben voor het eigen karakter, wij hebben ook allemaal een gebruiksaanwijzing en veel tijd en aandacht erin stoppen *\o/*

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:44

Idd hulp vragen aan de eigenaar.
Soms help ook om hele verhalen tegen je paard te vertellen non stop. Dan focusen ze soms mer om jr stem inplaats van het gene wat ze gespannen maakt. Of een aai door de manen als teken an vertrouwen. Ik rij.veel op een pony die doms plotseling kan gaan spannen en die ontploft dan ook wel eens vaak helpt dit bij hem.
Maar dit verschild per paard. Al ze iets goed doet ook lekker belonen dat ziet ze jou ook sneller al een positief iets.
Veel succes

dirkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:18

Ik zou beginnen met grondwerk, ik heb een merrie gehad die erg schuw was, moest ook echt dr vertrouwen winnen en dan duurde zeker wel een jaar of 1 1/2. eerst aan de hand laten ontspannen, ik heb veel grondwerk met dr gedaan, later ingereden, ook was ze onder het zadel erg gespannen, veel lang en laag gereden wat ze eerst ook helemaal niet wou, mevrouw liep liever met dr hoofd in de wolken, maar mede dankzij t grondwerk is ze uiteindelijk een plaatje geworden onder t zadel, en heeft de meid die haar nu heeft er super veel plezier van! ik denk dat ontspanning komt na vertrouwen, suc6

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:36

Heel erg bedankt voor alle tips!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:46

ik zou het paard eens aan de logeerlijn doen, jij erop en zonder teugels je rondjes rijden. zo heeft ie geen druk in de mond

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:32

Ik denk niet dat dat zo handig is want ze word juist gek aan de longeerlijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:31

Dan is het dringend tijd eerst dit te leren, en geloof me das echt niet zo moeilijk, al na één training moet dit zichtbaar veel beter lukken, natuurlijk moet dit nadien nog wel een paar keer verder ingetraind worden.
Longe werk is basis, dus dit paardje heeft een deel van die basis nog niet, das heel duidelijk.
Net daardoor heb je dan ook meer andere problemen, das ook duidelijk.

joydusty schreef:
Ik denk niet dat dat zo handig is want ze word juist gek aan de longeerlijn.