Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tjaldur schreef:Er spelen inderdaad veel factoren mee. Allereerst is tjaldur gewoon ontzettend slim en eigenwijs. Een echte byr-zoon met een 'ik wil dit niet, dus ik doe dit niet' mentaliteit. Dit is in zijn hele gedrag te merken (bijv., stokstijf blijven staan als je hem uit de wei wil halen of lelijk doen als hij vindt recht te hebben op een tractatie). Daarbij kan ik tig voorbeelden noemen.
Daarbij is tjal nu 23 en heeft hij tot zijn 18e op de manege in een rijtje gelopen tijdens buitenritten. Voorop of achterop vertikte hij. Hij stond altijd in een grote kudde ruinen. 2 jaar geleden heb ik hem verhuisd samen met de merrie waar hij nu mee staat. Hij staat nu ongeveer 5 km verderop, dus niet geheel uit zijn vertrouwde omgeving. Volgens mij voelt hij zich erg verantwoordelijk voor de merrie. Als de merrie alleen weggaat krijgt hij ook zijn dagelijkse hoeveelheid beweging zeg maar.
En wat er dan ook nog bij komt is mijn eigen onzekerheid tijdens het rijden. Als ik ook maar 1 moment twijfel of ik bijvoorbeeld een pad in sla voelt hij dat meteen en vertrouwt de boel dan meteen niet meer en zet het op een rennen.
Léúk joh, wist ik veel wat ik kocht
Hij had een groot spierprobleem in z'n rug en been, een giga-onderhals en een deuk in z'n schedel (hij knalde dan ook steeds met z'n hoofd overal tegenaan, schedel is inmiddels uitgedeukt, paard kijkt tegenwoordig hartstikke goed uit z'n doppen en heeft veel minder pijn). De nodige fysieke mankementjes dus, maar ook mentale. Hij wilde alleen maar NEE. Zo'n paard moet je niet mee in discussie gaan. Je moet ook niet toegeven. "Je moet" levert een gevecht op en "jeetje paardje ben je bang" garandeert dat je heel gauw weer thuis bent.
. Dat hebben we maar niet meer gedaan. Wanneer heb je wedstrijd? Kan ik misschien wel komen kijken, wil hem wel eens met eigen ogen zien haha.
Heb wel al een paar keer gehad dat ik met mensen reed die voor het eerst meededen, of die een paard hadden dat er vandoor gaat in galop. Die mogen hun paard achter mijne plakken. Zo lang er maar niemand vlak vóór me galoppeert. Maar dat is in de V4 toch niet aan de orde
Koper schreef:Nikass. Afgezien van dat leiders andere paarden van achteren leiden (voor zich uit sturen) doen paarden de hele tijd niet anders dan de omgeving in de gaten houden. Dat is namelijk erg belangrijk voor een kudde. Juist de leider let goed op, hij heeft namelijk een verantwoordelijke rol. Paarden kunnen zich ook niet zo lang ergens op focussen, die zijn veel meer één met hun omgeving, onderdeel van hun omgeving, dan wij mensen. En om door een paard geschikt te worden geacht als leidend figuur is het juist positief als je dingen om je heen opmerkt.
Een brul werkt ontzettend goed op het moment dat hij begint te muiten. Ik weet niet of dat voor elk paard zo is maar voor mijne wel. Je moet natuurlijk wel weten wanneer wel of niet een keel op te zetten.
Waratje schreef:Misschien niet wat je wil horen, maar volgens mij zul je toch moeten accepteren dat je sommige dingen niet voor elkaar kunt krijgen zoals je zou willen. Je hebt een heerschap dat als ik het goed heb begrepen een tijd hengst is geweest en ook de nodige nakomelingen heeft, dus zijn instinct op het beschermen van "zijn" merrie zal zeer sterk zijn.
Als je dan door een niet helemaal zekere baas meegenomen wordt op buitenrit dan zal "thuis" heel sterk trekken, zeker ook omdat hij vanouds gewend was om in een groep te lopen, zowel thuis als op buitenrit.
Als jij niet heel zeker bent van jezelf en waar je mee bezig bent, dan zul je hem niet meer voldoende kunnen overtuigen dat jij ALTIJD de leiding hebt, hij is namelijk met zijn 23 jaren al aardig bevestigd in hoe hij denkt dat de wereld in elkaar zit. Als je dat wil veranderen moet je gewoon van erg goede huize komen.
Ga gezellig met je weidegenoot rijden of spreek af met anderen en geniet van de dingen die wel goed gaan. Soms moet je je wat aanpassen op de mogelijkheden van je (oudere) paard.