Verband naar binnenvallen en over buitenschouder weglopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:53

BBubba schreef:
@air ik denk dat ik zelf de stoorzender ben en NIET mijn paard of instructie.
Maar toch bedankt!
Ik ga eraan werken!!

Dat denk ik ook. Mijn paard valt linksom ook naar binnen, of valt weg over de rechterschouder. Terwijl rechts zijn makkelijkere kant is!

Wat bleek: ik zit 'm dus in de weg. Met mijn rechterkant. Want rechts is mijn moeilijke kant.

Misschien je instructrice eens kritisch laten kijken naar hoe scheef jij eigenlijk bent. Of een andere ruiter vragen op je paard te rijden en kijken of je merrie dan nog steeds hetzelfde doet als bij jou?

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:59

Wat ook een leuke en goede oefening is , is kleine gebroken lijnen rijden op het lange stuk of pionnen neer zetten en zigzaggen ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:01

Ja. Maar daar heeft ze vrij weinig aan als ze zelf scheef op dat paard blijft zitten. ALS dat het probleem dus is he. Want dan is ze symptomen aan het bestrijden ipv de oorzaak weg te nemen.

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:11

Okee, kan alleen maar zeggen ( en is idd lastig te zeggen vanachter de pc), Google eens op lengtebuigingen, daar heb je ook goede oefeningen voor. Als je paard vasthoudt op rechts en moeilijk inbuigt; dan geeft dat eigenlijk aan dat haar spieren aan de linkerkant vaster zitten en minder goed ' in lengte komen' om mee te buigen. Best raar als je het op probeert te schrijven :\
Maar goed, geen paard is dus 100% recht 100% vd tijd en dat geldt ook voor de ruiter.
Ik probeer dat zelf bij te houden met oefeningen op zo'n skippybal en met m'n paard oefeningen te doen zoals schoudervoor, schouderbinnen en voltes vergroten en verkleinen..

Kijk wat helpt voor zowel jezelf als je merrie, succes! :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:26

Dain schreef:
Okee, kan alleen maar zeggen ( en is idd lastig te zeggen vanachter de pc), Google eens op lengtebuigingen, daar heb je ook goede oefeningen voor. Als je paard vasthoudt op rechts en moeilijk inbuigt; dan geeft dat eigenlijk aan dat haar spieren aan de linkerkant vaster zitten en minder goed ' in lengte komen' om mee te buigen. Best raar als je het op probeert te schrijven :\
Maar goed, geen paard is dus 100% recht 100% vd tijd en dat geldt ook voor de ruiter.
Ik probeer dat zelf bij te houden met oefeningen op zo'n skippybal en met m'n paard oefeningen te doen zoals schoudervoor, schouderbinnen en voltes vergroten en verkleinen..

Kijk wat helpt voor zowel jezelf als je merrie, succes! :)

Nee, de spieren zijn ook gewoon korter aan die kant.

Inderdaad dat bedoelde ik Air.

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:57

@saskiakefie inderdaad, dat bedoelde ik!
Eigenlijk net zoals je als ruiter zijnde je kuitspieren ook kunt trainen en langer maken, zodat je je hak beter uit kunt drukken. Ook handig om te oefenen met een bal. Maar goed, dat is weer off topic :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:13

Waarom zou je je hak willen uitdrukken? Daarmee creëer je spanning in je onderbeen, lijkt me helemaal niet handig. Nog afgezien van het feit dat je hak niet lager of hoger hoort te zijn dan je tenen wanneer je rijdt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:22

Ik had dat ook, maar dan net andersom. Rechtsom moeilijk buigen en linksom over de buitenschouder wegvallen. Ik zat zelf ook gewoon scheef op mijn paard inderdaad. Om mijn paard naar buiten te krijgen (volte openen na volte sluiten rechtsom) ging ik onbewust op links zitten (verloor mijn beugel ook vaak rechts). Mijn paard kon dan nooit goed lopen natuurlijk.

Dus kijk inderdaad kritisch naar jezelf. Dat is stap 1.

Maar ik het eigenlijk precies andersom doen als jouw instructrice zegt. Linksom buigt ze minder makkelijk en rechtsom valt ze over haar buitenschouder weg. Probeer dan juist rechtsom die vierkante voltes te rijden. Als dat lukt kan je proberen dan eens buitenstelling/buiging te vragen. Als dat goed lukt, zal je voelen dat het linksom ook makkelijk buigt.
Rechtsom moet je dan inderdaad steeds proberen buiging en stelling te krijgen. Niet door aan je binnenteugel te trekken, maar door vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. Je paard moet dan inderdaad wel begrijpen dat binnenbeen niet gelijk staat aan harder. Dat was bij mij vaak het probleem, als ik dan met mijn been kwam, dan vloog ze naar voren (ze snapte niet wat ik wilde). Dus rustig tempo, niet te hard en niet trekken. En vooraal heel heel veel geduld. Zweepje kan je er best bijpakken en dan een tikje achter je kuit. Niet om te slaan, maar om je hulp beter door te laten komen zodat ze het gaat begrijpen. Veel belonen als ze ook maar 1 stapje goed doet :)

[edit] Probeer rechtsom als ze over de buitenschouder wegvalt, zo min mogelijk aan de binnenteugel te zitten. Hoe meer jij aan de binnenteugel zit, hoe meer zij over haar buitenschouder wegvalt. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: binnenteugel naar voren, buitenbeen + buitenteugel erbij. Eerst rechtmaken, pas dan kan je sturen!

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:09

Koper schreef:
Waarom zou je je hak willen uitdrukken? Daarmee creëer je spanning in je onderbeen, lijkt me helemaal niet handig. Nog afgezien van het feit dat je hak niet lager of hoger hoort te zijn dan je tenen wanneer je rijdt.

Dat klopt, als je ze zover uitdrukt dat je onderbeen naar voren schuift.. Maar je hak is het laagste punt en dat bereik je door het lang maken van je been. Goed weer off topic :roll:
@ TS: nogmaals succes, hoop dat je wat hebt aan alle tips hier ;)

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:58

Beste mensen,

Ik wilde even laten weten dat ik na dit topic 2 keer heb gereden, 1x zelf getraind en vandaag les gehad.
En ik wilde jullie vertellen dat het probleem is opgelost!

Ik hield mijn buitenteugel te strak vast! Mede door de tips van jullie is het opgelost..
Was toch eigenlijk wel simpel op te lossen maar soms ben je zo geconcentreerd aan het rijden terwijl je gewoon het rijden simpel moet houden.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips!