Ontdekking mbt scheefheid paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:37

Ik noem niet graag namen omdat ik absoluut niet kwaad wil spreken. Ik ben behoorlijk aan het klooien geweest met veel verschillende instructeurs. Een vrouwtje wilde daya graag wat dieper laten lopen, keek over het algemeen niet naar zijn scheefheid als probleem, maar wilde eerst rugspieren aanpakken alvorens verder te gaan. Daya zat goed in zijn vel destijds, liep makkelijk en soepel, maar kwam enorm veel commentaar op (negatief). Zij was gediplomeerd instructrice en bevoegd om te begeleiden tot op prix st george. Het negatieve commentaar was vooral op het diepere lopen. Zij wilde eerst dieper instellen, spieren stretchen, kracht ontwikkelen en gehoorzaamheid alvorens vwnw, verzameling, enz.

Nu doe ik totaal het tegenover gestelde. Daya moet hogerop lopen van mijn huidige instructie om ruimte te creeeren in de schouder. Hij gaat hiervan erg langzaam lopen, maar dit zou juist goed zijn volgens mijn huidige instructie want langzaam trainen is zwaarder trainen (net als bij mensen buikspieroefeningen). Ik moet letten op zijn oren, deze moeten ten allen tijden op 1 lijn zitten, want daaraan kan je zien of hij zich scheef maakt. Ik moet nu vooral kort, maar krachtig trainen. Dus veel doen in een half uurtje bijvoorbeeld, terwijl ik bij mijn vorige instructie juist wel eens anderhalf uur leste, maar dan met veel stapposes en halsstrekken ertussen om de spieren rust te laten krijgen.

Nou... Vertellen jullie mij jullie mening eens.

Zirano

Re: Ontdekking mbt scheefheid paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:44

Op welke mannier je ook gaat trainen met een paard zorg ervoor dat hij lichamelijk in orde is. Dus geen problemen met de wervelkolom. Een rechtgericht paard is een paard waar je mee kunt werken. de houding van de ruiter is dus allerbelangrijkst. Zit jij scheef dat is jouw paard dat ook. Ligt het zadel goed. moet hij chiropractisch behandeld worden. Heeft hij nu al heel veel spierspanning. Voeding is ook belangrijk. En ook de stand van de hoeven. Al met al een lijstje waar je mee moet werken. Vaak als een ruiter scheef zit adviseer ik een yogabal waar ze op kunne gaan zitten en daar oefeningen mee doen. Ook op een paard gaan zitten zonder stijgbeugels zodat je zelf duidelijk wordt naar welke kant je zit. Om hogerop te kunnen lopen meot je zeker weten dat jouw paard niet zijn rug gaat wegdrukken waardoor je diverse problemen gaat kweken

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:01

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:13

Mijn paard is ook weggevallen in zijn bespiering, vooral in zijn rug en achterhand. Sinds deze week blijkt hij artrose te hebben in een aantal ruggenwervels en si-gewricht.
Dit is ook pas ontdekt met een echo! Rontgen en alles was namelijk niks op te zien, heb ook Heleen Slebos gehad.
Ben nu begonnen met rechtrichten. Voorlopig niet rijden en alleen aan de hand werken. Als ik naast mijn paard sta kan ik nog aan hem sleutelen en op afstand (zoals aan de longe) kan ik dat niet --> Hoe hij zijn gewicht moet plaatsen (naar achteren dus), lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts, ondertreden etc etc. Hier geef ik allerlei hulpen bij en dit werkt echt uitstekend, hij pikt dat snel op! Hierna begin ik ook (op zijn tijd) aan schouderbinnenwaarts, travers, renvers. Maar eerst alles aan de hand. Hij moet eerst spieren bouwen, lichaam ontspannen en soepel worden zonder dat hij mij ook moet dragen.
Mijn paard houdt zijn staart ook ook schuin, handige tip: als jij een volte naar links maakt en hij houdt zijn staart naar rechts dan zit er een knik in de lengtebuiging. Een staart hoort de kant op te buigen waar zijn hoofd ook heen buigt.

Ik moet zeggen dat dat rechtrichten voor mij echt een uitvinding is maar bij mijn paard is het een heel ander verhaal. Mijn paard kan sowieso niet meer bereden worden momenteel dus dit is nu een beetje mijn enige uitweg om mee aan de slag te gaan. Je moet er wel geduld voor hebben en zeker te tijd voor nemen, minstens een jaar voor uitrekenen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 16:06

Ik heb ook Heleen Slebos een mailtje gestuurd met het verhaal en of zij iets voor ons kan betekenen :) en wanneer ze weer in de omgeving is en wat de kosten zijn :( drukdrukdruk!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:01

Citaat:
Een vrouwtje wilde daya graag wat dieper laten lopen, keek over het algemeen niet naar zijn scheefheid als probleem, maar wilde eerst rugspieren aanpakken alvorens verder te gaan. Daya zat goed in zijn vel destijds, liep makkelijk en soepel, maar kwam enorm veel commentaar op (negatief). Zij was gediplomeerd instructrice en bevoegd om te begeleiden tot op prix st george. Het negatieve commentaar was vooral op het diepere lopen. Zij wilde eerst dieper instellen, spieren stretchen, kracht ontwikkelen en gehoorzaamheid alvorens vwnw, verzameling, enz.

Je wilt toch een soepel paard, en geen strijkplank. De meeste scheve paarden zijn zo stijf als een hark. Dan pak je eerst het stukje lenigheid aan, dwz je paard soepel maken. Daarna ga je aan kracht werken, dmv tempo wisselingen en voltes rijden. rechtrichten doe je door eerst soepel te maken en daarna sterk. Daarna mag jehet paard ook weer hoger in de hals instellen. Je geeft zelf aan dat je paard hier fijn liep.
Begrijp ik goed dat je je door omstanders hebt latenbeinvloeden en daarom op zoek bent gegaan naar een andere benadering?
Citaat:
Nu doe ik totaal het tegenover gestelde. Daya moet hogerop lopen van mijn huidige instructie om ruimte te creeeren in de schouder. Hij gaat hiervan erg langzaam lopen, maar dit zou juist goed zijn volgens mijn huidige instructie want langzaam trainen is zwaarder trainen (net als bij mensen buikspieroefeningen). Ik moet letten op zijn oren, deze moeten ten allen tijden op 1 lijn zitten, want daaraan kan je zien of hij zich scheef maakt. Ik moet nu vooral kort, maar krachtig trainen. Dus veel doen in een half uurtje bijvoorbeeld, terwijl ik bij mijn vorige instructie juist wel eens anderhalf uur leste, maar dan met veel stapposes en halsstrekken ertussen om de spieren rust te laten krijgen.

Schoudervrijheid komt pas wanneer de achterhand zo sterk is dat het paard zijn gewicht op een achterbeen kan zetten, gaat kantelen in het bekken, builkspieren gaan aanspannen waardoor hij gaat rijzen in het front en er meer ruimte voor de schouder is. Oren op 1 lijn wil niet zeggen dat een paar recht is. Een paard kan ook scheef zijn in de achterhand en travers lopen mer de oren perfect op 1 lijn.
Krachttraining doe je in korte reprises maar altijd met voldoende hersteltijd er tussen. Er is geen enkele fatsoenlijke instructeur met verstand van de fysiologie van een paard die een paard een half uur aan één stuk hard laat werken zonder pauzes. Ook in de humane sport wordt dat niet gedaan. Hiermee werk je verzuring en spierafbraak in de hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:24

Jolindaa schreef:
Ik noem niet graag namen omdat ik absoluut niet kwaad wil spreken. Ik ben behoorlijk aan het klooien geweest met veel verschillende instructeurs. Een vrouwtje wilde daya graag wat dieper laten lopen, keek over het algemeen niet naar zijn scheefheid als probleem, maar wilde eerst rugspieren aanpakken alvorens verder te gaan. Daya zat goed in zijn vel destijds, liep makkelijk en soepel, maar kwam enorm veel commentaar op (negatief). Zij was gediplomeerd instructrice en bevoegd om te begeleiden tot op prix st george. Het negatieve commentaar was vooral op het diepere lopen. Zij wilde eerst dieper instellen, spieren stretchen, kracht ontwikkelen en gehoorzaamheid alvorens vwnw, verzameling, enz.

Nou... Vertellen jullie mij jullie mening eens.

Welke training goed is voor jullie als combinatie hangt af van het niveau waar jullie als combinatie zijn. Persoonlijk vind ik het trainen van de rugspieren en stretchen een juiste manier om te beginnen. Het sterk maken voor de verzameling doe je pas als dat in orde is lijkt me. Overigens kun je dat doen in 1 training dwz dat je begint met losrijden met over de rug rijden voorwaarts neerwaarts en rond maken. Losmaken (daarom heet het ook losrijden). Pas als dat in orde is, kun je met oefeningen trainen om hem sterker te maken. Hoe lang/hard je daarbij traint hangt af van hoe sterk je paard inmiddels is. Maar je begin natuurlijk met kleine stukjes.
Beide instructrices hebben dus wel gelijk, maar begint nr. 2 met het tweede deel van de training en nr. 1 met het eerste deel (en dat is het deel waar je feitelijk moet beginnen).

Overigens moet je niet kijken naar wat anderen zeggen, maar bij je eigen gevoel erover blijven. Jij bent degene die op het paard zit.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:10

Ja, ik heb mij om laten praten, maar niet ondoordacht. Van de 10 reacties waren er 2 positief en van de 10 mensen dachten er 2 dat mijn instructrice wist wat ze deed. Toen ben ik mij weer gaan orienteren en zodoende weer terecht gekomen bij iemand anders.
Hieronder even wat foto's van mijn eerste instructie. Bij haar deed ik eigenlijk niets. Rondjes rijden, tempowisselingen en voltes. Zij wilde dat hij goed aan het been raakte dus moest veel van stap naar draf en weer terug. Daarbij moest hij rond blijven, want dat was goed voor zijn bespiering. Verder deden we eigenlijk niets, want dit wilde ze eerst op orde hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Toen kocht ik een ander zadel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het oriënteren ben ik zelf wat aan gaan klooien, wat er zo uitzag. Met als doel de achterhand trainen door hem goed voorwaards te houden, hem niet te diep te laten duiken, maar ook niet met gespannen bovenlijn.
Afbeelding
Afbeelding

Toen kwam er les in de klassieke dressuur, waarbij het van belang was om eerst bovenin in te stellen om dus schoudervrijheid te creeeren enz.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna ben ik weer zelf gaan klooien, omdat er een tussenpose zat tussen de lessen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waarna ik weer les heb gehad, maar inmiddels ben ik weer helemaal niet met mijn paard bezig, maar compleet met mijn eigen zit en houding, dus die les is weer eens voor niets geweest.
Afbeelding
Afbeelding

Ik blijf aan het heen en weer lopen zo... Iedereen beweert dat zij de beste zijn en dat hun manier het beste is...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:15

Ohja. 12 december komt Heleen Slebos:D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:22

Kijk eens goed naar hoe je paard zijn staart draagt. Daar waar het paard de staart ver van het lichaam draagt ontspant hij zijn rug niet. Een paard met verkeerde spanning in de rug kan de ruiter niet dragen en gaat scheef lopen en/of zelfs onregelmatig bewegen.
Mijn conclusie, fotoos van toen je net je nieuwe zadel had zijn het best. Daar loopt je paard het lekkerste en beweegt hij het beste over de rug. De plaatjes van na de 'klassieke' dressuur zijn gewoon dramatisch; paard is tegen de hand en drukt de rug weg. Dat alles gaan ten koste van de beweging.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:29

Oke dus als ik het goed begrijp zijn alle foto's van na de klassieke dressuur dramatisch? Ik vond namelijk dat de laatste foto's, in het roze en het geel... Dat hij daar niet echt tegen de hand was. Hij was ook niet hard in zijn mond, maar wel scheve staart.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:34

Yep, van na de klassieke dressuur, dat is precies wat je niet wilt zien bij een paard. Als je zo nog een jaartje doorgaat rij je 'm kreupel. Wrs krijgt ie iets aan zijn achterbeen en denk je dan dat ie op de wei iets mafs heeft gedaan.

Roze en geel, nope, daar loopt ie op de voorhand en duikt ie de grond in. Hij is te strak in de lendenen, geen correcte aanspanning van de bovenlijn, heeft van achter te weinig impuls [nb, dat betekent niet dat ie harder moet gaan rennen]

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:36

is ie Li-achter als eens onregelmatig geweest?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:40

Ik weet wat impuls inhoudt, maar ben zelf niet zo goed in het beoordelen aan de hand van foto's :')

Ik ga even Heleen Slebos afwachten, de zadelmaker afwachten (is ook ingelicht en komt ook langs) en daarna ga ik verder kijken. Ik wil even ALLE mogelijke oorzaken afwachten en kunnen uitsluiten en daarna ga ik op zoek naar passende instructie. Misschien neem ik wel even contact op met mijn oude instructrice voor een les om te kijken hoe Daya dat weer oppakt. Laat ik foto's maken en die zal ik dan weer hier plaatsen. Eens kijken wat voor gevoel ik daarbij heb en hoe hij daaronder loopt.

Ik baal er zo erg van, want ik wil zo graag het beste voor hem en het blijft aanmodderen zo, blugh.

Uhmmm links achter? Ik heb niets als onregelmatigheid gemerkt nee.. Destijds wel een blessure gehad aan zijn knie. Is wel 3 weken mega dik geweest en heet, maar dierenarts vertelde dat hij hem verdraaid had. Niet werken en alleen in de paddock was destijds toegestaan.. Netjes opgevolgd en na die 3 weken slonk het netjes en nooit meer iets aan gemerkt.. Hoezo?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:33

Ik vind de foto's van je paard bij je 1e instructrice er het fijnst uitzien. Mag nog wat ronder en meer over de rug trainen. Zeker bij arabieren - gezien hun bouw - ook belangrijk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:52

Wat is het tijdsbestek van al je wisselingen? Ik zou er als paard geen snars meer van snappen. Dan rond, dan hoog, dan zus en dan weer zo. Dat kan niet goed zijn voor je paard. Een lesje hier en een lesje daar heeft imo geen zin. Kies een instructrice die je vertrouwt (en dat is lastig, I know) en ga daar mee aan de slag.
Er zijn verschillende manieren die naar Rome leiden, maar dan moet je er wel voor gaan. Dus geef het de tijd. Je weet niet na 1 les of 2 of 3 of het gaat of niet, maar geeft het een langere periode de tijd om te kijken hoe het gaat en of het werkt voor jullie. Bij elke instructrice krijg je een terugslag, gaat het een keer wat minder goed, maar ook daar moet je doorheen.

Ook ik vind de eerste foto's het fijnst ogen. Hoe wil jij het? Kies daar je instructrice bij! Een goede instructrice kijkt naar het paard en past daar haar methode enigszins op aan. Ga eens kijken bij lessen die een instructrice geef, ga je oriënteren (en dan het liefst IRL) en praat met haar/hem wat jij wilt en wat jouw problemen zijn. Kies vervolgens en ga er voor. En geef het de tijd.

Om nog even te reageren op wat je eerder schreef. Liever wat langer met genoeg hersteltijd, dan kort en flink aan het werk zonder mogelijkheid om op adem te komen. Als ik leste dan was het altijd flink aan het werk en als het goed ging (al was het 1 pasje) dan even rust om het vervolgens weer op te pakken. Maar nooit aan 1 stuk door :n.

[edit] ik ben van mening: eerst rond, laag, over de rug (desnoods wat dieper om de juiste spieren te trainen) en vooral actief en pas dan omhoog, zodat de schouder vrij komt. Paard moet namelijk eerst over zijn rug lopen en zijn achterhand juist gebruiken, voordat hij voor omhoog kan komen

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 15:32

Er is 2 jaar overheen gegaan en heb het eerste jaat aaneen les gehad van 1 persoon, waarna ik ben overgestapt op de klassieke dressuur. Één les van een geheel vreemd iemand waarna ik ben overgestapt naar de ander, waarvan ik nu nog les heb.

Ik ben zelf ook van het wat langer trainen met diverse tussenposes. Ik merk dan dat ik langer zijn aandacht en inzet behoud en dit vind ik belangrijk. Ik vond hem soepeler bij mijn eerste instructrice, leniger en looplustiger. Zij wilde ook altijd een knap tempo aanhouden en wanneer hij in leek te zakken, gingen we weer een ronde of 10 stappen. Dit is enerzijds. Bij besteedde echter totaal geen aandacht aan het rechtrichten van Daya. Zij sprak zeer slecht nederlands en was moeilijk te verstaan. Antwoorden op mijn vragen waren daarom moeilijk. Uiteindelijk kwam het erop neer dat zij wilde dat Daya eerst lenig, soepel en sterk werd, waarna hij vanzelf netjes tussen beiden handen en benen op 1 lijn zou gaan lopen. Zij vond dat specifieke oefeningen daar geen onderdeel van uitmaakten, maar dat je gewoon in zijn geheel moest trainen.

Nu staat rechtrichten eigenlijk bovenaan in de instructie van mijn huidige instructie. Daya moet hogerop lopen, schouderbuiten oefenen, wat passen achterwaards waarna je moet wegdraven. Zulk soort oefeningen. Ik heb een advertentie gezien van iemand die mij wel aanspreekt. Ik ga even een mailtje sturen om te kijken of ik inderdaad bij de les van iemand anders mee mag kijken. Erg goed idee!

Ik ben zelf iemand die graag de theorie achter oefeningen weet. Wat het doel is wat je ermee bereikt, welke spieren zich aan moeten spannen en loslaten... Enz. Eigenlijk wil ik het gehele technische gedeelte weten en kunnen relativeren. Als iemand mij dit slecht kan uitleggen (zoals mijn eerste instructrice een taalprobleem had), voelt het niet fijn. Niet weten waar je mee bezig bent en maar dom doen wat een ander je opdraagt is niet mijn stijl.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:56

Ik heb toen gereageerd op je topic, waarin je zoveel kritiek kreeg op je instructrice {die van voor je "klassieke" instructrice}. Ik was 1 van de weinige die toen adviseerde om juist wel bij haar te blijven lessen. Natuurlijk loopt ie daar nog te diep, maar je werkt ook ergens naar toe! Die zogenaamde "rechtricht-instructeurs" heb ik ook ervaring mee hoor. Kan niet anders zeggen dan dat het allemaal gebakken lucht is. Rechtrichten is een onderdeel van de opleiding van een paard. Dat gebeurd gewoon gaandeweg. Dat langzame draven......heb ik ook een jaar lang gedaan met mijn paard. En daarin alle oefeningen tot op Z nivo. En ik bleef maar het gevoel houden dat het paard zijn lijf alles behalve goed gebruikte, ook al was instructeur laaiend enthousiast. Uiteindelijk mijn paard maar eens na laten kijken door de dierenarts, bleek ie ernstige kissing spines en atrose te hebben in zijn rug. Oftewel....hij heeft al die tijd gewoon om de problemen heen gelopen en absoluut niet zijn lijf op de goede manier gebruikt en de oefeningen gedaan zoals ie ze hoorde te doen. Het is dat ik al eerder een aantal paarden op nivo had gereden, zodat ik voelde dat mijn paard niet op de juiste manier liep {paard kon goed lopen en was ook echt een mooie verschijning}, want volgens die instructeur deed mijn paard het echt geweldig!!! Als ik mijn paard op de "normale" manier was blijven rijden, dan had ik waarschijnlijk al na drie weken gemerkt dat paard niet goed was. Wat ik hiermee probeer te zeggen, is niet dat ik denk dat je paard niet goed is ofzo, maar dat ik heel erg twijfen aan de kennis van die zogenaamde rechtricht instructeurs of al die "klassieke gevallen". Daarnaast moet je gewoon niet constant gaan wisselen van instructie. Zo krijg je nooit een lijn in je rijden en weet je paard ook amper waar ie aan toe is.
Ik denk dat je goed af was bij die instructrice waarbij je hem wat ronder moest rijden en voorwaarts. Probeer gewoon een tijd elke week te lessen bij haar en dat voor minimaal een half jaar. En dan kijken of het verbetering heeft gebracht. En niet tussentijds een topic op bokt plaatsen, want daar wordt je schijnbaar heel onzeker van.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:16

Ik word er niet onzeker van, de reden dat ik al een topic plaats is omdat ik onzeker ben over hetgeen nu het beste is voor hem en ik ook niet alle kennis in pacht heb. Ik ga om te beginnen even zadelmaker en Heleen Slebos afwachten en kijken wat hun adviezen zijn :) bedankt voor jullie reacties!