Op het goede been licht rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:04

na een paard weken had ik het al geleerd en nu let ik er voortaan automatisch op *LOL*

Zauber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 22:30

Ik ken iemand die al jaren rijd,heeft zelfs M gereden,maar wist toch echt niet wat ik bedoelde. Verward Ze was aan het rijden nou ja wat je rijden noemt,ga is op het goede been licht rijden zij ik.Ze vroeg aan mij waar ik het over had Verward En ik dacht nou ja zeg belachelijk dat je dat niet weet. Ach gut Ik heb maar niks meer gezegt,maar ik heb het haar nog wel uitgelegt wat ik bedoelde.Ik had begrepen dat ze al 10 jaar of langer eigen pony,s en paarden gehad heeft,maar op het goede been licht rijden daar hebben we nog nooit van gehoord toch OCDtje. Haha! Haha! Haha! Lachen Lachen Lachen

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:04

LachenEn wat denk je? Kan je eindelijk lichtrijden.........dan gaan we leren doorzitten.See you next year. Verdrietig

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:13

becca schreef:
:)En wat denk je? Kan je eindelijk lichtrijden.........dan gaan we leren doorzitten.See you next year. Verdrietig

Hoe zie je dan hoe je op het goede been zit?

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 01:15

Zowel naar het binnenvoorbeen als het buitenvoorbeen kijken.Als je daar op zit,zit je goed.Dus lichtrijden is:sta-zit,sta-zit. En doorzitten is:Zitzitzitzitzitzitzitzitzitzitzitzit. Snappie??

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:16

Voor mij heeft het heel lang geduurt voor ik begreep wat er bedoelt werdt.
Bij mij werdt er in de les altijd gezegt Angelique verkeerde been..
Oke dan verwisselen we.
Maar er werdt nooit gezegt hoe je dat kon zien, hoe je wist dat je fout zat.
Vanuit mijn beginselen is t eigenlijk altijd fout gegaan en heb er af en toe nog steeds moeite mee.
Ook omdat mijn fjordje op beide benen t zelfde voelt.
Ach nu weet ik inmiddels al aardig wat jaartjes hoe t wel moet, alleen moet nog altijd even kijken of ik goed zit.

anke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:30

Ik rijdt nu 12 jaar en ik weet eigenlijk niet precies. Wanneer ik wist of ik op he goede been reed. Maar sinds 2 jaar kan ik nu wel automatisch op het goede been rijden, zonder te kijken dus gaat het paard van stap in draf of van galop in draf zit ik altijd meteen op het goede been.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:34

Ik ZAG het al vrij snel,na 4 lesjes ofzo.Maar om het te VOELEN heb ik wel wat meer tijd nodig gehad,dat begint nu maar net te lukken (ik rijd nu 5 jaar en een beetje)Ik heb het geleerd door geblinddoekt aan een longe te moeten draven,eerst eventje stappen/galopperen,en dan een overgang naar draf; eerst moest ik doorzitten en voelen wanneer buitenvoorbeen naar voren ging.Met een zadel lukte me dit echt niet,dus moest ik het zonder zadel proberen,en toen had ik het vrij snel door hoe het voelde.De dag erna moest ik weer met zadel proberen,en ook toen voelde ik het vrij snel.
Nu hangt het van paard tot paard af of ik het goed voel.Meestal kijk ik eerst ff of ik juist lichtrij,en dan ga ik doorzitten om te voelen wanneer buitenvoorbeen naar voren gaat,en dan weet ik het,en moet ik er de rest van de les niet meer naar kijken

laura1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:40

bij mij heeft het een aantal jaar geduurd mede doordat ik mezelf heb leren rijden en pas op mijn 16de les kreeg. dat was wel een nadeel wat je verkeerd aanleert is moeilijk af te leren. Maar reed na een paar lessen gelukkig wel op het goede been.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:19

Op gevoel lukt het me vaak nog steeds niet, ik kijk meestal even Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:36

Ik weet niet meer wanneer ik het kon. Ik weet wel dat ik heel lang keek of ik goed zat en nu alweer een hele poos ook meestal kan voelen welk been naar voren gaat.
Weet wel dat de kinderen uit de ponylessen (lft. ca 7-13 jaar) bij ons er meestal veel moeite mee hebben. Ze vergeten ook dat ze daar op moeten letten. Als ik er een uur lang aandacht aan besteed, dan zit halverwege meestal de helft wel op het goede been, maar sommigen zien het gewoon echt niet.

Gringo_HS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 01:05

Als je net begint met rijden leer je al vrij snel met hoe moet iok licht rijden. Maar dan leer je toch ook gelijk op welk been je licht rijd? Oke als je net leerd rijden of je bent nog jong of je rijd al jaren maar dan alleen buiten en je hebt haast geen les dan begrijp ik dat je het niet goed weet, maar als je M hebt gereden en al meer dan 10 jaar paardrijd moet je het toch wel kunnen

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:24

ik voel het als ik fout zit!!! zit echt voor geen meter

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:32

Ik had het vrij snel in de gaten geloof ik en het gaat ook volkomen automatisch hier, ik voel het bij de meeste paarden ook wel aan als ik verkeerd zit.

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:24

In het begin keek ik naar m'n eigen been Bloos! Maar toen ik wist dat het om de been van m'n pony ging had ik het sneller door Knipoog Het heeft ook niet zo lang geduurd voordat ik het snapte.
Ik voel het als ik op het verkeerde been zit!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:02

ponymens"]
[quote="becca schreef:
:)En wat denk je? Kan je eindelijk lichtrijden.........dan gaan we leren doorzitten.See you next year. Verdrietig

[/quote]

Dat kan ik dus ook nog steeds niet!

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 02:17

Vaak als je goed kan doorzitten gaat et lichtrijden ook al weer wat beter.Een voordeel bij het doorzitten hoef je niet te kijken op welk been je zit.Tip:probeer zo snel mogelijk M te worden dan vraagt niemand er meer naar.Of ga springen dan zit je toch nooit op een hand.Anders kan je altijd nog zeggen dat je het expres doet maar dan moet je dat wel weer goed kunnen onderbouwen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:41

becca schreef:
Anders kan je altijd nog zeggen dat je het expres doet maar dan moet je dat wel weer goed kunnen onderbouwen.

Goede tip!

"Ik doe het express om het gewicht meer op de andere hand te rijden, zodat ik een betere inwerking krijg met mijn slof"

Houden we erin Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:40

het is er bij mij als kind zo'n beetje ingeslagen, ik zit dan ook vrijwel altijd op het goede been en zo niet, dan zorg ik dat ik op het goede been zit. Als ik buiten rijd, wissel ik na 25 passen van been, ik tel dus altijd de passen, word er soms gek van.

Mijn medelesser in de privéles bleek er nog nooit van gehoord te hebben, had geen idee waar de lesgeefster het over had, ze moet het nu oefenen, maar ze snapt er nog niets van.

Nadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:07

In het begin toen ik ging rijden zo'n 5 jaar geleden werd het me gelijk goed uitgelegd. Alleen toen moest ik het nog toepassen, vrij snel had ik het onder de knie want ik keek gewoon de schouder. Nu voel ik het automatisch, maar soms heel af en toe zit ik toch nog verkeerd Bloos!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:19

Sammm schreef:
Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, moet je gaan "staan".
Als het binnenvoorbeen naar voren gaar, moet je weer gaan zitten.

Naar mijn idee rijdt het echt geen meter op het verkeerde been! Knipoog

da zit ook echt voor geen meter!!!! ik kan echt niet op het Verkeerde been lichtrijden gelukkig!
maar ik kan me herrinneren da ik als beginner dat niet voelde. Toch had ik na 3 lessen al door hoe het nou moest. alleen ging het dan per ongeluk toch nog wel eens fout.

becca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:55

manic"]
[quote="ponymens"][quote="becca schreef:

[/quote]

[/quote]
Woensdag 15.15 uur heb ik nog wel een plekje voor je in een sta-zit sta-zit-sta-zit,zit,sta.les.mag je op tommie. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 00:14

becca"]
[quote="manic"][quote="ponymens"]
[quote="becca schreef:

[/quote]

[/quote]
Woensdag 15.15 uur heb ik nog wel een plekje voor je in een sta-zit sta-zit-sta-zit,zit,sta.les.mag je op tommie. Cool
[/quote]
Dat is niet aardig, dat is meer een zitten-blijven, zitten-blijven!!! les Lachen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 02:02

Ik zag het vrij snel, maar ik lette er niet altijd op. Ook nu zou ik het af en toe nog vergeten, ware het niet dat ik het ik het verschil kan voelen.

ScapaPolo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 04:04

Ik wou net zeggen, als je op het verkeerde been lichtrijd dan rijd je voor geen meter vind ik.
dan wiebel je helemaal boven het zadel (egt niet lekker dus)
Maaaaaaar... er zijn mensen die het aanleren op het verkeerde been rijden en dan word lastig om terug te schakelen