Help!! Opeens knarsetanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 09:59

Micheline schreef:
Ik volg dit ook even, aangezien mijn paard ook aan knarsetanden doet, echter niet tijdens het rijden, maar op stal!

Het is begonnen toen ik ging verhuizen naar een andere stal, hier begon hij te knarsetanden, later ben ik weer verhuisd naar een andere stal, waar hij dus niet meer deed knarsetanden.
Helaas was deze stal toch te ver rijden en moest ik op advies van de huisarts i.v.m. lichamelijke klachten weer verhuizen naar een stal dichterbij mijn huis.

Wij staan hier nu 2 maanden en sindskort is hij weer begonnen met knarsetanden.
Hij doet het voornamelijk als iemand zijn of haar paard voert (wij moeten onze paarden zelf voeren).

Zodra hij zijn stal uit is, doet hij niet aan knarsetanden. Ook tijdens het trainen niet, dan ontspant hij gewoon en sabbelt lekker op zijn bit en wilt gewoon voor me werken.

Zijn gebit is ook nagekeken door de tandarts en was prima in orde!

Kan dat knarsetanden misschien komen doordat we helaas vaak moesten verhuizen? Stress dus?

Volgens mij komt knarsen altijd door stress...
Ik zou mezelf er iets minder zorgen om maken wanneer hij het slechts op stal doet, maar een paard bij iemand anders uit dit topic deed het ook niet echt tijdens het rijden, en had toch maagzweren...

Een verhuizing kan ongemerkt veel stress opleveren bij een paard...

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:27

het is ook vaak wat een paard moet afleren. mijn jonge paard deed het ook een tijdje.
de tanden moesten gedaan worden. is nu helemaal goed en ik laat zijn rug 1x per 3 maanden controleren.
nu dat hij Hooi krijgt ( ipv kuil) is het eigenlijk helemaal weg.

jij zei dat je een sober dieet moest voeren. maar voer je nu ook Hooi?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:10

Goed dat je verder kijkt dan je instructeur. En de dierenarts is het blijkbaar met je eens. Ik zou, eenmaal in de kliniek, zeker ook naar de rug laten kijken gezien je omschrijving. (persoonlijk zou ik dat nog voor de endoscopie laten doen) gezien hij het krijgt met 'zwaarder' werk. Ik zou met maagproblemen verwachten dat het totaal niet werk-gerelateerd was en dat is het dus duidelijk wel.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:14

Mijn paard is niet echt een jong paard, en is dit op eens gaan doen. Lijkt mij dus geen kwestie van afleren... Tandarts is al geweest, zadelmaker is geweest, zijn rug is nagekeken (bij de Laarakkers kliniek)

Hij krijgt idd kuil... mijn stalbaas noemt het voordroog..
Hoewel ik idd meer fan ben van hooi... Heb er al aan zitten denken om hem een tijd op hooi te zetten ook omdat zijn mest steeds niet erg goed is.. Om te kijken wat dat uit zou halen...

Ik ben echter ook bij Laarakkers geweest, en daar vonden ze t kuil/voordroog niet te rijk... Maar eerlijk is eerlijk het blijft wat anders dan hooi..

FairLady_

Re: Help!! Opeens knarsetanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:18

voordroog is veel rijker dan hooi, als laarakker vorige keer aangaf dat hij spierspanning had, zou ik gelijk overgaan op hooi, misschien kan je wat met de stalbaas wat regelenen?
als zijn mest niet goed is gelijk op hoi zetten, 2 weken aankijken geen verbetering een kuur van probiotica er bij geven.
je moet zorgen dat hij de ontstekingen in zijn darmen verdwijnen. daar kan een paard veel last van hebben.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:21

liljebo schreef:
Goed dat je verder kijkt dan je instructeur. En de dierenarts is het blijkbaar met je eens. Ik zou, eenmaal in de kliniek, zeker ook naar de rug laten kijken gezien je omschrijving. (persoonlijk zou ik dat nog voor de endoscopie laten doen) gezien hij het krijgt met 'zwaarder' werk. Ik zou met maagproblemen verwachten dat het totaal niet werk-gerelateerd was en dat is het dus duidelijk wel.

Ondertussen heb ik ontdekt dat hij ook gaat knarsen na een klein half uur stappen

Arts zei juist dat het slim was om eerst een maagzweer uit te sluiten, omdat dat eenvoudig vast te stellen is. En ook aangezien hij gewoon absoluut rad loopt, ook op kleine harde volte (6 weken geleden bij Laarakkers gedaan) (nu zegt dit niet altijd alles, maar ook niet niets :) )

Maar ik vraag de arts ook wel even naar zijn rug te kijken, kan nooit kwaad!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:24

FairLady_ schreef:
voordroog is veel rijker dan hooi, als laarakker vorige keer aangaf dat hij spierspanning had, zou ik gelijk overgaan op hooi, misschien kan je wat met de stalbaas wat regelenen?
als zijn mest niet goed is gelijk op hoi zetten, 2 weken aankijken geen verbetering een kuur van probiotica er bij geven.
je moet zorgen dat hij de ontstekingen in zijn darmen verdwijnen. daar kan een paard veel last van hebben.

Goede tip! Dank je wel... ik neem het mee!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:14

CharlyBrown schreef:
liljebo schreef:

Ondertussen heb ik ontdekt dat hij ook gaat knarsen na een klein half uur stappen

Arts zei juist dat het slim was om eerst een maagzweer uit te sluiten, omdat dat eenvoudig vast te stellen is. En ook aangezien hij gewoon absoluut rad loopt, ook op kleine harde volte (6 weken geleden bij Laarakkers gedaan) (nu zegt dit niet altijd alles, maar ook niet niets :) )

Maar ik vraag de arts ook wel even naar zijn rug te kijken, kan nooit kwaad!

Ah ok. Maar ik zou het idd ook vragen van de rug. Je bent er dan toch. Ik hoop iig dat ze de oorzaak ontdekken. Naar welke kliniek ga je?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:50

Ja precies wat je zegt! :)

Ik ga naar de raaphorst in Wassenaar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:52

Kee. Ken ik niet. Ben erg benieuwd in ieder geval. Complimentje voor het feit dat je luistert naar je paard en niet alles voor zoete koek aanneemt, wat er wordt gezegd (zoals het erdoorheen rijden) Top.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:12

Dank je wel Liljebo! :)

En vandaag is dus gebleken dat ik goed zat met mijn gevoel. Mijn paard bleek een maagzweer te hebben. 1 joekel, meerdere kleine zweren en de 'uitgang' (is vast een medische term voor) van de maag was ook flink rood/geïrriteerd/ontstoken...

We hebben medicatie voor 14 dagen meegekregen en hij moet 24/7 op hooi... Hoop echt dat dit allemaal gaat helpen..

Voor nu wil ik iedereen die gereageerd heeft in dit topic iig erg bedanken.. Anders had ik niet heel snel aan een maagzweer gedacht, en het steunde mij wel om echt op zoek te gaan naar een oorzaak!

We zijn er nog niet.. maar ik denk wel weer op de goede weg. Maar eerst de aank 2 weken afwachten

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:14

Arts voelde aan de rug overigens geen blokkades. Hij had geen tijd om het heel goed te onderzoeken... maar was toch een redelijk goed teken.

Over 2 weken gaan we samen met zadelmaker, osteopaat en arts hem ook onder het zadel beoordelen... Dat zal ook weer duidelijkheid opleveren

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 07:16

Zo blijkt het maar weer dat je gevoel toch klopt. Een maagzweer.... Hou het goed in de gaten. Idd is voergewoonte vaak een oorzaak, maar stress kan ook.
Ook goed dat je de rug evengoed in de gaten houdt. Kan geen kwaad. Maar een maagzweer lijkt mij al een hele goede reden voor het paard om te knarsentanden.

ps ik zou het wel de instructrice onder de neus wrijven, want haar domme opmerking daarover kan echt niet. En dat voor een instructrice! Zo worden paarden naar de maan geholpen. Toch wel schandalig.
Zij zou zeker moeten weten dat een paard nu eenmaal geen andere manier dan gedrag heeft om ongemak te laten zien. Een paard piept en huilt immers niet.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:41

Goed dat je de oorzaak hebt gevonden en dat je nu kan gaan behandelen!
Overigens zijn bij mijn paard de zweren na 2 weken medicatie (jouw paard krijgt denk ik ook gastrogard spuiten?) prachtig genezen, ik heb een controle scopie laten uitvoeren na 3 weken waarop zijn maagwand weer helemaal spik en span was.
Eventueel kan je Ekygard via je DA bestellen, een supplement dat je kan geven in periodes die de kans op zweren weer verhogen (bijvoorbeeld bij verhuizing).

Hoop dat je paard snel op knapt en en veel succes met herstellen!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:30

je hebt goed gehandeld Charlybrown, fijn te lezen dat je weet wat er is, als je paard een binnenvetter is ligt een zweer altijd op de loer, neem ook jezelf onder de loep, ben jij ook een binnenvetter bijv. dat zou hem kunnen versterkten hoe idioot dat ook klinkt misschien. Succes met je paard !!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:56

prinero schreef:
Goed dat je de oorzaak hebt gevonden en dat je nu kan gaan behandelen!
Overigens zijn bij mijn paard de zweren na 2 weken medicatie (jouw paard krijgt denk ik ook gastrogard spuiten?) prachtig genezen, ik heb een controle scopie laten uitvoeren na 3 weken waarop zijn maagwand weer helemaal spik en span was.
Eventueel kan je Ekygard via je DA bestellen, een supplement dat je kan geven in periodes die de kans op zweren weer verhogen (bijvoorbeeld bij verhuizing).

Hoop dat je paard snel op knapt en en veel succes met herstellen!

Mijn Cas krijgt idd ook een kuur van 2 weken Gastrogard. Ik hoop erg dat hij er na deze tijd ook vanaf is.

Als ik op controle ga zal ik eens vragen naar die Ekygard. Dank je wel! :)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:59

garny95 schreef:
je hebt goed gehandeld Charlybrown, fijn te lezen dat je weet wat er is, als je paard een binnenvetter is ligt een zweer altijd op de loer, neem ook jezelf onder de loep, ben jij ook een binnenvetter bijv. dat zou hem kunnen versterkten hoe idioot dat ook klinkt misschien. Succes met je paard !!

hmmmm, ja... in sommige gevallen ben ik geen binnenvetter en heb ik het hart op de tong. Maar met stress wel... ik ga gewoon door, blijf rustig.. en opeens hang ik super misselijk met koudzweet boven de wc op m'n werk. Blijkbaar ben ik mezelf dus voorbij gerend, zonder het zelf door te hebben.

Tjeej... iets om over na te denken ;)

HorseVrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:34

bij mij op de manege zit er ook een te knarstanden bijv. als er een zadel over der rug wordt gelegd maar vooral als je gaat singelen(volgens mij omdat ze het niet vijn vind )

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:40

CharlyBrown schreef:
garny95 schreef:

hmmmm, ja... in sommige gevallen ben ik geen binnenvetter en heb ik het hart op de tong. Maar met stress wel... ik ga gewoon door, blijf rustig.. en opeens hang ik super misselijk met koudzweet boven de wc op m'n werk. Blijkbaar ben ik mezelf dus voorbij gerend, zonder het zelf door te hebben.

Tjeej... iets om over na te denken ;)

Bij mijn paard kwam het tot uiting toen ik ruim 2.5 week al zelf ziek was en pijn had in mijn bovenbuik. Ik twijfel soms ook of dit op een of andere manier in connectie staat met elkaar..

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:35

Heb net even gezocht op "knarsen" en kwam op dit forum terecht. Heel nuttig! Mijn paard (dat ik nu 5 maanden heb) begon met knarsen toen mijn dochter 5 minuten met een zweepje reed en sinds die tijd doet hij het als er iets meer dan niks van hem gevraagd wordt, ook aan de longe.
Sporen vindt hij ook niet fijn. Toen ik daar een keer mee reed, heeft hij mij een hersenschudding bezorgd door er geweldig vandoor te gaan en daarna in 1x op de rem te staan.
Wij hebben het idee dat hij niet heel vriendelijk behandeld is door zijn vorige eigenaars.
Hij is ook 2x behandeld door een chiropractor. De eerste keer zat er bijna geen wervel goed, de 2e keer zat de helft goed. Hij moet nog een keer, maar helaas is de chiropractor overspannen.
Van nature is hij bereid veel vertrouwen te geven, maar hij is duidelijk getraumatiseerd.
Ik heb meteen Gastrogard besteld.
Met rijden zijn we helemaal terug naar de basis.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:19

vanmeekeren, heb je er een DA naar laten kijken? Zomaar Gastrogard gaan geven terwijl je niet weet of er uberhaupt maagzweren zijn lijkt me echt niet verstandig!
Knarsen is over het algemeen een uiting van pijn bij paarden (die van mij begon er ook mee toen hij koliek had).

Ik zou eerst laten vaststellen dat je paard ook echt zweren heeft voordat je zomaar Gastrogard geeft, het is een behoorlijk medicijn en daarnaast geeft een DA een gericht advies over hoelang en hoeveel Gastrogard je moet geven o.b.v de ernst van de zweer...!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:24

Ik lees even mee. mijn vzmerrie kreeg 3 jaar terug een maagzweer door te laat bijvoeren van ruwvoer toen ze 24/7 buiten stond in oktober. Ze knarste niet maar at geen bix meer.
sinds gister knarst ze heel erg - als er een ander paard in de buurt komt en ze doet extreem bitchy. ook als ze ongeduldig wlddt tijdens het stilstaan op de poetsplek gaat ze knarsen. tijdens het rijden was ze niet zo voorwaarts als anders.
waar denken jullie aan? stress?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 07:29

prinero schreef:
vanmeekeren, heb je er een DA naar laten kijken? Zomaar Gastrogard gaan geven terwijl je niet weet of er uberhaupt maagzweren zijn lijkt me echt niet verstandig!
Knarsen is over het algemeen een uiting van pijn bij paarden (die van mij begon er ook mee toen hij koliek had).

Ik zou eerst laten vaststellen dat je paard ook echt zweren heeft voordat je zomaar Gastrogard geeft, het is een behoorlijk medicijn en daarnaast geeft een DA een gericht advies over hoelang en hoeveel Gastrogard je moet geven o.b.v de ernst van de zweer...!

Ja, je zegt precies wat ik ook dacht! Begin eerst maar met een belletje naar de dierenarts...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 07:36

Muppett schreef:
Ik lees even mee. mijn vzmerrie kreeg 3 jaar terug een maagzweer door te laat bijvoeren van ruwvoer toen ze 24/7 buiten stond in oktober. Ze knarste niet maar at geen bix meer.
sinds gister knarst ze heel erg - als er een ander paard in de buurt komt en ze doet extreem bitchy. ook als ze ongeduldig wlddt tijdens het stilstaan op de poetsplek gaat ze knarsen. tijdens het rijden was ze niet zo voorwaarts als anders.
waar denken jullie aan? stress?

Elk paard met een maagzweer reageerd anders... Heb t idee dat daar geen pijl op te trekken is...
Toevallig heeft n ander paard bij ons op stal ook een maagzweer, zij knarst alleen in haar stal. Wordt soms zonder reden heel druk en gaat knarsen..
Mijn paard knarste alleen onder t zadel... Na ongeveer 20min rijden...

Mijn paard was ook mInder voorwaarts, hij ging op eens een beetje sloffen...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:53

He dat laatste deed mijn paard gisteren ook.