jonge pony uit het niets rennen en bokken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesjecryos

Re: jonge pony uit het niets rennen en bokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:30

Jeetje zeg mijn kaak valt op de grond :wow:
Hij is AL een maand blind.....pffffff.
Mijn fjord is ook blind aan 1 oog en ik kan je garanderen dat het even heeft geuurd voordat ze eraan gewend was.
Nu nog is ze soms in de bak onzeker en geeft een klein bokje als protest dat ze het wilt zien..
en degen die jou les geeft..verdient een hele harde schop die zou beter moeten weten.
Echt schandalig!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:43

Trouwens: een half uur longeren en dan nog eens fanatiek rijden vind ik ook vrij veel: ben je niet bang dat je paardje zo steeds meer conditie opbouwt en dat het longeren uiteindelijk niks meer helpt? Dan gaat het van kwaad to erger dan kun je uiteindelijk bij wijze van spreken wel een halve dag bezig zijn voordat je paardje zijn energie kwijt is en jij er een keer op 'durft'...

En ik beken eerlijk dat ik mijn Fjord ook wel eens longeer voor het rijden wanneer zij sterk of druk is, maar zeker niet elke keer! En mij is ook altijd geleerd dat ik dat dan niet langer dan 10, hooguit 15 minuutjes moet doen. (Als ik voor het rijden longeer, ten minste: maar zelfs longeren als op zichzelf staande training doe ik maximaal een half uurtje!)

Verder ga ik met de bovenstaande commentaren mee: ik zou echt even wat meer rekening houden met zijn blindheid. Dat is immers niet niks en een maand lijkt mij niet genoeg om aan zoiets te wennen!

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:00

Vanaf de profielfoto's te zien gaat het hier om een jong meisje. Die zijn vaak nogal beïnvloedbaar door hun leraren. Ik denk ook niet dat het haar te verwijten valt, zij weet nog niet beter. Maar die instructeur moet de ogen uit de kop schamen. TS ik denk dat je uit de berichten hier wel kunt halen dat het beste wat je kunt doen voor jezelf en je paard, je instructeur de laan uitsturen is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:35

Volgens mij niet zo'n geweldige instructrice, getuige de rijtechnische problemen met de andere pony (door de bak racen, wat de instructrice geen prioriteit heeft) .
Ik las trouwens ook dat dit paard het bit kapot beet (foto van gezien?) Zou dus nog veel meer kunnen spelen dan alleen die gedeeltelijke blindheid. (als je een kompleet kapotgekauwd bit ziet, ga je toch vragen stellen, nietwaar?)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:08

Een ijzeren bit ??
Das knap! Waar las je dat dan...?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:41

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:28

DAt heb ik echt nog nooit gezien en vind ik redelijk bizar...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:49

Ja joh, dat kan bijna niet ?! Dat ding is ook helemaal verroest. Dat gebeurt toch niet binnen 1 dag?

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:26

Ik heb een stukje van dit topic gelezen, maar niet helemaal. Sorry als ik iets schrijf wat al genoemd is.

Ik heb ook een paard die nu anderhalf jaar blind is aan zijn linker oog. Deze paarden hebben heel veel vertrouwen nodig in zijn/haar ruiter. Het is onze taak om deze paarden het vertrouwen te geven.

Wat ook vergeten wordt is dat deze paarden (zeker in de eerste tijd dat ze blind zijn) heel veel geestelijke energie nodig hebben om te rijden. Ze moeten overal over nadenken. Alles wat vanzelf sprekend was is niet meer. Ik denk dan ook niet dat jouw pony je aan het uitproberen is, maar dat jouw pony veel vertrouwen nodig heeft van jou en je moet aanvoelen wanneer het voor hem/haar genoeg is geweest.

Een half uur rijden met half zicht is in het begin heel erg inspannend. Alle nieuwe dingen zijn eng en ook daar moeten ze veel over nadenken. Ga zelf maar een stuk rennen met één oog dicht, dat kost erg veel energie.

Ik hoop dat je je paard vertrouwen geeft en hem/haar niet bang maakt tijdens het rijden. Dan is het namelijk over en uit.