Bokken na tik van de zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Bokken na tik van de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:04

Is Romeo ... op andere punten ook eigenwijs? Want eigenlijk klinkt hij juist als een superpony (op het bokken na).
Daarom zou ik echt even ook zadel laten nakijken... veel paarden pikken heel veel voordat ze verzet tonen. Als hij al twee jaar aan het werk is... dan is als het goed is zijn houding/spieren wel zo veranderd dat zadel echt niet goed hoef te liggen.
Wel verstandig om het meisje tijdelijk aan de longe te hebben... ook als zadel goed blijkt te liggen. Gewoon om vertrouwen terug te krijgen en Romeo duidelijk te maken wat de bedoeling is.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:19

@ janouk: Ja ik denk ook dat het vertrouwen terug kan komen aan de longe, maar ik wist niet of dit wel de juiste manier was. Heel erg bedankt! Ik heb toch wel veel geleerd uit de reacties.

@ Evelijn: Romeo is een welsh pony, en naar het schijnt kunnen die weleens eigenwijs zijn :D
Romeo is ook érg aanhankelijk is aan mij. Hij wil soms alleen maar naar mij toe, en dan krijgt het ruitertje Romeo bijna niet bij me weg.
Het is een superpony, maar hij kan wel erg eigenwijs zijn. Tegen mij is hij heel lief, maar tegen anderen kan hij echt vervelend doen. Hij speelt heel graag met andermans voeten, zo slim is hij wel. :o

Ik zal het zadel ook wel laten controleren, maar ik ben er toch vrijwel van overtuigd dat dit het probleem niet is, want dan zou hij niet alleen bokken bij een tik met de zweep.

Even nog ter info, Romeo is nog geen 2 jaar aan het werk, hij is nog maar 3 maanden actief (2 keer per week) beginnen rijden onder zadel. Voordien was het enkel in de zomer meer dan gewoonlijk (maar zelfs in de zomer niet meer dan 1 keer per week, omdat ik vaker met de wagen ging rijden)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:33

sander_lotte schreef:
Ik zal het zadel ook wel laten controleren, maar ik ben er toch vrijwel van overtuigd dat dit het probleem niet is, want dan zou hij niet alleen bokken bij een tik met de zweep.

... dat ligt aan hoe sterk je pony zichzelf uit... ik had een ander zadel.. paar keer mee gereden... leek wel prima te liggen (vonden anderen ook) ik wist wel dat de zadelmaker nog moest komen (stond al in de planning) maar ach het zadel lag wel goed... ik zat er iig lekker in... mijn paard reageerde er ook niet echt raar op... maar hij was een beetje minder vlot (was eigenlijk wel prettig ;) ) en na paar keer ook wat chagerijnig (maar niet echt enorm.. en dacht dat het kwam omdat hij meer op stal stond) en hij heeft één keer op de zweep gebokt. Echter bij controle... bleek zadel dus wel te klemmen, in het midden... paard had dus maar heel kleine aanwijzingen aangegeven dat hij het nieuwe zadel niet echt lekker vond.
Mijn paard uit zich dus niet heel expressief... hij is behoorlijk introvert... en je moet echt goed naar hem kijken en met hem bezig zijn om erachter te komen waar het nou aan ligt... en dat is niet makkelijk. Soms zou je toch willen dat ze kunnen praten -O- Alleen maar bokken op de zweep kan zijn... "he hallo... ik ben al heel hard me best voor je aan het doen.. met pijn in mijn rug... en nu krijg ik nog een tik erbij ...(beetje vermenselijkt :Y) )

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:38

@ Evelijn: die redenering volg ik ook voor 100%, dat kan inderdaad zo zijn.
Het even laten controleren is natuurlijk altijd beter hé :)

Ik moet wel zeggen dat Romeo meestal wel een echte dramaqueen is. Als hij pijn heeft, doet hij alsof hij dood gaat... :Y) Hij is eens ietsje te kort bekapt geweest (je zag eigenlijk niet dat die hoef korter was dan de rest), hij heeft 2 dagen op de grond gelegen bij zijn drinkbak, hij deed echt alsof hij dood ging.
Ik dierenarts en hoefsmid erbij gehaald, bleek er dus eigenlijk niets aan de hand te zijn :o Na die 2 dagen rende hij weer blij door de wei alsof er niets gebeurd was. |o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:42

Kijk... dat is wel een groot verschil... die van mij is echt bikkelhard voor zichzelf... vorig jaar een vochtbult te grootte een ei op zijn voorbeen... en geen enkele pas kreupel gelopen.
Snap wel dat je dan denkt... nou als zadel echt niet goed ligt dan merk ik het wel... ;) dan gaat hij wel liggen als hij zadel ziet :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:01

Die gedachte had ik inderdaad wel, maar ik wist ook niet dat er paarden zijn die zo hard voor zichzelf zijn. :D
Na jouw ervaring te lezen, besef ik dat Romeo eigenlijk echt een watje is :o

Hij heeft ooit op 4 benen kreupel gelopen, ik dacht dat hij weet-ik-veel welke ernstige aandoening had, bleek dat hij beginnende mok had (zijn kootholte zag licht roze, ik had het niet eens gezien, de dierenarts heeft het vastgesteld) 8)7

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:28

Jemig... dat is wel echt een dramaqueen... ik wist niet dat een paarden waren die het zo overdrijven ;) Kreupel lopen bij beginnende mok...hmm.. ik moet echt goed elke keer voelen wil ik er op tijd bij zijn met het crèmepje.
Maar... Romeo kunnen we dus wel extravert noemen ;) kan handig zijn.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:32

Nu ik erover nadenk besef ik eigenlijk pas hoe erg het is :D
Maar hij is wel een hele lieve pony hoor :+ Een echt eitje <3 (soms wel een eigenwijs eitje)

Ik hoop wel dat het goed komt als we even rustig opnieuw beginnen, zonder zweep en zonder druk om hem sneller te laten gaan. Ik vind het echt zo zonde, het ruitertje is stapelgek van Romeo, ze had een overdosis zelfvertrouwen en om haar dan plots te zien huilen is echt hartverscheurend. Ze blijft super goed op hem zitten, ze verliest haar evenwicht zelfs nooit, maar ze wordt gewoon bang als Romeo zo veel bokt (wat ik volkomen begrijp).

Ik heb via pb trouwens een terechte opmerking gekregen (iemand die gewoon even achter de schermen wou meedenken). Ze zei dat ik het ruitertje misschien meer moet laten doen met Romeo, niet per se actief grondwerk, maar gewoon de eenvoudige dingen die ik niet eens zie als grondwerk.
Bijvoorbeeld gewoon aan de hand wandelen, af en toe stilstaan, achteruitgaan,...
Romeo doet dit bij mij standaard, hij gaat zelfs achteruit als hem niet aankijk maar gewoon een stap achteruit ga met mijn handen langs mijn lichaam. Ik heb hier nooit echt aan gewerkt, dus ik zie dit niet als grondwerk :D

Tegen de pb-schrijfster zei ik ook dat ik alles gewoonlijk zelf doe, zelfs het opzadelen en het longeren. Misschien is het een idee om het meisje meer te laten doen (buiten enkel het borstelen en het rijden), zodat ze meer een band krijgt met Romeo.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:39

Kun je het ruitertje niet zelf laten longeren en laten oefenen met gebruik van de zweep en de pony belonen als hij goed reageert? Zij kan dan oefenen met juist gebruik en vertrouwen krijgen in de pony en de pony kan leren dat de zweep juist gebruikt zal worden en vertrouwen in zijn ruitertje?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:46

@ Imitador: Inderdaad, dat is wat ik in mijn vorige post zeg. Ik ga haar meer zelf laten doen, dus ook het longeren voor het rijden.

Ik denk dat ik het zweepje tijdens het rijden best gewoon helemaal weg laat, en ik enkel de longeerzweep vast hou als het meisje erop zit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:59

Ik wilde het ook al voorstellen... :) Laat haar een keertje grondwerk doen, dat is goed voor haar zelfvertrouwen!
Hoe is ze verder met de pony? Loopt hij haar voorbij als ze hem uit het land/stal haalt? Respecteert hij haar ruimte? Als hij dat al niet doet, dan kan je verwachten dat hij ohz ook de etterbak uithangt :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 19:27

@ Magrathea: dat is nu net het probleem, ze is NOOIT met hem bezig aan de hand.
Voordat ze hier is, haal ik Romeo van de wei en zet ik hem klaar op de zadelplaats. Als ze aankomt, borstelt ze Romeo en dan kom ik aandragen met het zadel en dat leg ik hem op. Als hij opgezadeld is, stapt het meisje op en wandelen we naar het voetbalveld (waar ze rijdt), dan stapt ze af en dan longeer ik Romeo, dan stapt het meisje weer op en dan rijdt ze. Terug gekomen op de zadelplaats zadel ik Romeo af terwijl het meisje de borstels neemt en Romeo borstelt. Dan knuffelt ze nog een beetje met Romeo en dan doet ze het halster uit (nu het kouder is blijft hij na het rijden in de inloopstal staan, hij krijgt hooi in de stal).

Ik heb het eigenlijk altijd onbewust gedaan, ik ben heel erg bang dat iemand anders iets verkeerd doet, dus doe ik het zelf (zonder erover na de denken). Ik ga haar wel meer dingen laten doen, dat is sowieso beter voor hun band. Hopelijk leert Romeo dan ook dat hij ook naar haar moet luisteren en niet alleen naar mij. Voor mij gaat het ook wel moeilijk worden, want ik ben niet snel tevreden en denk snel "laat mij het maar even doen, dan ben ik zeker dat het goed is". :o

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:05

En Romeo is goed op de hoogte van die laatste opmerking van jou ;) Doordat het meisje misschien zelf nooit in kan grijpen, of onvoldoende, probeert hij net zo lang uit totdat jij het van haar overneemt. Het is van jouw kant goed bedoeld en het is ook verrekte lastig om de verzorging van je pony ook écht los te laten in bepaalde situaties (natuurlijk kan dit meisje nog niet alles zelf).

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:12

Ze moet doorgaan met tikken tot de pony stopt met bokken, elke keer dat ze hem laat winnen zal het erger worden!
Durft ze dit niet, vraag dan iemand anders (desnoods een veel te groot iemand, maakt niet uit) of die er 2-3 x op wil rijden en haar daarna les wil geven.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:32

@ Imitador: dat is nu net zo moeilijk, Romeo is te slim :D
Ik had er nooit eerder bij stil gestaan, maar nu besef ik dat het toch echt noodzakelijk is dat het meisje zelf ook met Romeo bezig is van op de grond.
Neem nu bij het longeren, daarbij gaat het ook érg moeilijk worden voor mij. Bij mij doet hij dat perfect, maar als iemand anders hem longeert, gaat hij gelijk grazen (ik heb geen piste, enkel een voetbalveld om te rijden, dus heel veel gras), dan is het voor mij moeilijk om niet in te grijpen, dat weet ik nu al :o Maar goed, ik heb echt geen keuze, ze MOET leren om meer te doen. (als ik voorstel om te longeren, zegt ze "Nee dat kan ik niet, bij jou gaat dat veel beter!") We gaan eraan werken :j

@ 44Myrthe44: dat is nou net wat het minst helpt van alles. Het wordt net erger als ze blijft tikken.
Ik heb de indruk dat het allemaal te snel is gegaan voor Romeo, hij is plots meer moeten gaan lopen onder zadel toen ik het ruitertje gevonden heb, toen het rijden super goed ging ben ik een stapje moeilijker gegaan (figuren rijden ipv enkel een grote volte) en toen is het mis gegaan. Als we hem gaan blijven tikken bij elke bok, gaat hij nog meer gefrustreerd raken en dan loopt alles in het honderd.

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het zweepje best weg gaat en we het terug rustig aan doen. Zowel in dit topic als via pb heb ik veel duidelijkheid gekregen, ik zie nu in waar het mis gelopen is en ik denk dat de enige oplossing is om een paar stapjes terug te zetten en terug verder te gaan zonder zweep en zonder druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:34

Slimme pony, pony wilt niet aan het werk, geeft terloops een keer een bok, merkt dat ruiter daardoor de druk wegneemt, hoeft dus niet aan het werk, gaat vaker bokken.

Lekker makkelijk, slimme poown :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:41

@ Joolien: dat klopt ook niet echt. Het ruitertje geeft niet op als Romeo bokt. Als Romeo bokt als ze hem in galop wil zetten, blijft ze toch proberen tot Romeo galoppeert. Soms roept ze dan wel (helemaal buiten adem van het proberen) "Kom je snel even helpen?", maar ze wil écht dat Romeo dan galoppeert. Ze bereikt steeds wat ze wil, ookal wil ze Romeo gewoon sneller laten stappen, het duurt dan wel ietsje langer, maar ze bereikt het wel.
Het probleem is gewoon dat ze toch bang wordt omdat hij op een uur minstens 50 keer bokt (en dat is echt veel). Omdat ik haar zo aanmoedig om niet op te geven (omdat ze Romeo niet mag laten winnen), geeft ze niet op, maar ze begint wel te huilen, en dat is ook voor mij niet leuk. Ik wil dat ze plezier houdt in het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:42

Ja en als ze dus huilt, stopt ze met rijden, dus pony krijgt zn zin. Komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:48

Het is niet dat ze dan gelijk stopt met rijden, pony moet eerst doen wat ruitertje heeft gevraagd voordat hij stopt, dat vind ik wel een belangrijk detail. Als ze gelijk zou stoppen als Romeo bokt, dan zou ik je wel gelijk geven, maar ze laat Romeo eerst doen wat ze hem wou laten doen. Dat is in mijn opzicht net een beloning voor Romeo (ookal huilt het meisje): hij wordt beloond (mag even rusten) als hij doet wat er van hem gevraagd wordt. Dat is heel anders dan stoppen vlak nadat hij gebokt heeft: in dat geval beloon je het negatieve gedrag en krijgt Romeo dus zijn zin.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:06

Hey Lotte,

Probeer haar ook te laten longeren. Zodat ook zij de stemhulpen kan geven die je gewent bent van voor de koets te geven. En dan tijdens het rijden ook de stemhulpen laten gebruiken, samen met de beenhulpen, dit dan rustig afbouwen tot enkel de beenhulpen nog nodig zijn.

Timing van de stemhulp lijkt me wel belangrijk.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:07

sander_lotte schreef:
@ 44Myrthe44: dat is nou net wat het minst helpt van alles. Het wordt net erger als ze blijft tikken.
Ik heb de indruk dat het allemaal te snel is gegaan voor Romeo, hij is plots meer moeten gaan lopen onder zadel toen ik het ruitertje gevonden heb, toen het rijden super goed ging ben ik een stapje moeilijker gegaan (figuren rijden ipv enkel een grote volte) en toen is het mis gegaan. Als we hem gaan blijven tikken bij elke bok, gaat hij nog meer gefrustreerd raken en dan loopt alles in het honderd.

Logisch dat het eerst erger wordt. Hij is heus niet dom, hij kijkt eerst hoe ver die kan gaan. Dat blijkt behoorlijk ver. En hij zal elke keer verder gaan. Natuurlijk raakt hij gefrustreerd als je blijft tikken, hij zal er heus een gevecht van maken (omdat jullie het nu ook al zo ver hebben laten komen). Maar je moet echt doorgaan, doorgaan, doorgaan. Ook al duurt het een half uur. tik, bok, tik, bok, tik, bok, tik, bok, tik. Als jullie maar de laatste zijn! En dat bij elke keer dat hij weer een bok geeft. Het zal een paar keer heel zwaar en moeilijk zijn (vooral door bange ruiter), maar ik denk dat het dan zo over is.
Natuurlijk mag jij ook gewoon een stapje verder gaan als het rijden super goed gaat (niet een te grote stap natuurlijk, maar ik krijg totaal niet de indruk dat dat gebeurt is). Als een volte rijden goed gaat kan hij echt wel wat andere figuren hoor, dat mag je ook best van hem vragen. Je hebt een pony die niet WIL, hij kan echt wel. Elke pony kan simpele figuren rijden, stappen, draven en galopperen. Zeker nadat hij alweer meer dan een maand gereden is. Jij maakt het ''moeilijker'' --> je pony gaat eerst even kijken of hij er ook onderuit kan komen. Echt waar, zulke pony's bestaan :p. En hij zal dit elke keer blijven doen bij iets nieuws, dus je moet eigenlijk gewoon een ruiter hebben die door kan pakken/ strenge instructteur die het meisje ervan kan overtuigen een keer door te pakken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:13

Hoe ervaren is het meisje? En als hij die tik krijgt wie bepaald dan dat hij hem krijgt? Sta jij er altijd bij?

Nachtlampje

Ik heb niet het topic doorgelezen dus weet niet of hij al voorbij is gekomen;

Mijn ijsco deed dit vroeger ook. Ik heb toen een grondwerkles gedaan en me verdiept in spiegelen (jaja, NH zweverigheid voor sommigen :+ ), waarna ik het kon linken aan logische dingen; hij snapte het niet of hij vond het moeilijk
Ik wilde dan bijvoorbeeld tolten en (kortweg gezegd) hield hem dus in en dreef hem ondertussen aan. Tikje erbij, want hij had geleerd op de zweep te versnellen in tolt.
Hoppakee, daar ging de achterhand omhoog.
Hij is niet zo goed in tolten, en kon dus niet zijn balans en takt bewaren als hij harder moest, dus om te uiten dat hij het niet snapte en het moeilijk vond gaf hij een bok. Had ik toen niet door, nu wel.

aeolusnr1

Ik denk hier ook dat "jolien" zeker wel een punt heeft.
zweepje weglaten is zeker geen verkeerd idéé, maar de reden waarom je het hier zou weglaten das zeker wel verkeerd.
Hier geef je duidelijk toe aan je pony en stel je eigenlijk niet echt een andere vraag in de plaats, je moet de goede dingen makkelijker maken maar uiteraard moet ook slecht gedrag harder werken harder werken betekenen.
Bij het trainen van paarden moet je denken als een paard, zwart - wit, en grijszones moet je echt vermijden.
Je bedoelt het zeker heel goed das echt wel op te maken uit je antwoorden hier, maar je bent niet echt een trainer, en dat is ook duidelijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:16

heel juiste uitleg "44myrthe44"