Naar wie luister jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:16

Mijn eigen gevoel,ik ken mijn paard het beste.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:18

Ik luister naar mijn paard (wat ik doe door te voelen, kijken zoals velen hier) en uiteraard als ik twijfel
vraag ik het mijn instr. Tot op heden echter wist ik het altijd eerder dan de instructie als er wat mis was.
Zeker bij mijn fjord, die ik echt van haver tot gort ken, van eigenwijs ik heb geen zin, tot baas hellup vandaag kan ik het niet.

En dan nog, bij twijfel liever stoppen, dan doorgaan en later spijt krijgen.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:52

Jankeke schreef:
Ik luister eerst naar mijn gevoel maar daarna luister ik naar mijn instructeur. Ik heb pas 3 jaar een eigen paard. Hij komt van mijn instructeur vandaan. Omdat ik weinig tot geen ervaring heb en hij zijn hele leven al tussen de fjorden zit verwoord ik mijn gevoel en bekijkt hij mijn paard en mij. Ik ga dan af op zijn expertise, vooral omdat ik me snel zorgen maak. Hij weet veel te relativeren en achteraf blijkt hij gelijk te hebben. Op één keer na, toen ik vond dat mijn zadel niet goed was. Toen ben ik er toch mee doorgegaan en bleek ik gelijk te hebben. Maar toch ga ik volledig op hem af.

Romanoff

Re: Naar wie luister jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:35

Nu luister ik altijd naar mezelf & mn paard :j.
Ongeluk met mn paard gehad omdat iedereen zei; Hij is aan het puberen, hij mankeert niks, Hij test je alleen gigantisch uit.
Tuurlijk geloofde ik dat, iedereen met veel paardenkennis zei dit, wat zou ik als broekie met haar eerste eigen paard daar nou van af weten?

Week erna lag ik op de grond met een gebroken arm. Mijn paard bleek zenuwknelling in rug te hebben.. niet zo gek dat hij dus ontzettend naar deed onder het zadel.

Nu als hij anders doet met rijden weet ik meteen dat er IETS is, maar je vinger er opleggen WAT is erg lastig, want die van mij kan wel eens miepen, maar zal nooit kwaadwillig iets uitspoken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:39

Ik luister altijd naar mijn eigen gevoel. Gelukkig heb ik een instructrice, die er eigenlijk altijd net zo in staat als ik. Ik ken mijn paard het beste. We hadden van de week ook bij de les een issue, en gelukkig zei zij precies hetzelfde als ik, omdat zij mijn paard ook al een stuk beter is gaan kennen. Mede ook omdat ze hem een tijdje zelf getraind heeft. Andere mensen, sorry, maar daar kan ik meestal niets mee. Zij kennen mijn paard niet (echt).

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:49

Ik luister naar mijn paard, ik ken hem namelijk zoals niemand anders, daarom ben ik de enige waarvoor hij iets wil doen! Met andere ruiters heeft hij nare ervaringen, ze reden hem door terwijl hij de oefening veel te moeilijk vond, en gewoon niet aankon. Daarom is hij vaak verkocht omdat het een onhandelbaar paard was waar geen land mee te bezeilen viel! Hij bokte dan ook als er teveel gevraagd werd... Ik ben de enige die het verschil voelt/ziet tussen geen zin hebben of kunnen, en ben ook de enige die weet hoe je hem dan aan moet pakken... Ik ben overgestapt van instructrice omdat ik van mijn vorige altijd de teugels korter korter en nog korter moest pakken en hem dus zo goed als in de krul trok. Hij vond het niets, ik vond het niets! Hij loopt naml. vanzelf in de 'houding' zonder te trekken en te doen!
Ik kocht dus een paard waar geen land mee te bezeilen viel, en rijd hem gewoon bitloos en regelmatig met bareback pad ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:41

Ondanks dat ik mijn paard niet zelf reed zag ik dat er iets niet goed ging waarom weet ik niet , haar houding in het land, manier van lopen, ik weet het niet, ik stapte er zelf op en voelde dingen die ik niet wou voelen degene die haar reed verklaarde me zowat voor gek want zij voelde niets. :?
Een vriendin er op gezet en die voelde ook wat ik voelde, gelukkig ik was niet gek :=
Rijinstructrice er op gezet en gelukkig zei ze ook dat ik het goed had.
Ik luister dus naar mezelf, ik weet dat ik vrijwel altijd gelijk zit met mijn gevoel, maar twijfel wel vaak dus ik ga zoeken naar bewijzen.

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:57

Ik luister vooral naar men instructeur... Hij heeft enkele weken met mijn paard gereden dus weet hoe hij in elkaar zit. Naar andere mensen probeer ik zo weinig mogelijk te luisteren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:46

Ik luister naar mijn paard en dus mijn eigen gevoel.
Het kan er van de buitenkant/afstand goed uitzien, et moet vooral goed voelen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:55

Alledrie :j

Mijn gevoel/paard omdat jij degene bent die op het paard zit, en dus dingen merkt die anderen niet zien
Instructie omdat die verstand hebben van zaken (in het goede geval toch := )
En wanneer 10 omstanders zeggen dat hij niet helemaal lekker loopt zou ik me toch eens achter de oren gaan krabben.. Ook al zijn het omstanders.

Vind het eerlijk gezegd een beetje arrogant dat iedereen zelf het beste denkt te weten wat goed is. Waarom zou je van iemand die er misschien ook wel veel verstand van heeft, geen advies aan willen nemen alleen maar omdat hij/zij 'je paard niet kent zoals jij dat doet'?

Ben overigens van mening dat van iedereen die zegt dat het paard niet goed loopt je even bij jezelf en je paard na moet gaan of je dit kunt bevestigen. Zo ja (of bij nee eigenlijk ook :o ), dan toch even een DA/osteo/wattanook erbij. Andersom is een ander verhaal (jij denkt dat er iets is terwijl de rest roept dat dat niet zo is).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:00

In de situatie die jij nu beschrijft, margrathea, heb je wel gelijk. Al is me dat nog nooit overkomen, ik voel/merk tot nog toe altijd eerder iets aan mijn paard, dan dat omstanders er iets aan zien.

Maar de situatie van ts is dat alleen de ruiter wat voelt aan het paard, alle omstanders zien niks.
En dan zou ik toch écht mijn eigen gevoel volgen :j

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:03

Mijn gevoel. Zelf een dierenarts kon niet zien dat mijn paard kreupel was en iedereen verklaarde me voor gek. Tot ik ze naar kliniek bracht en daar bleek het aan de 2 hoeven te liggen. Dan is het ook minder zichtbaar omdat het paard moeilijk kan ontlasten. Ook daar hebben ze verkeerd ingeschat, want ik mocht na een nieuw beslag en medicatie terug met haar beginnen stappen en daarna draven, maar het werd erger hierdoor. Ik heb toen die verschrikkelijk dure ijzers er af gegooid en ze 1 jaar op de weide gezet. Nu heb ik er een heel leuk paard aan die heel enthousiast is in het werk. Heb dus geen spijt dat ik naar mijn gevoel heb geluistert.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:07

Ik luister absoluut naar mijn eigen gevoel. Als ik denk dat er iets mis is, dan is dat meestal (helaas) ook zo. Eigenaar kent het paard toch het beste en die voelt het paard ook aan. Iedereen die ernaast staat kunnen niet meevoelen. Zicht en gevoel kunnen nu eenmaal niet stroken met elkaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:09

Marije_jiplover schreef:
In de situatie die jij nu beschrijft, margrathea, heb je wel gelijk. Al is me dat nog nooit overkomen, ik voel/merk tot nog toe altijd eerder iets aan mijn paard, dan dat omstanders er iets aan zien.

Maar de situatie van ts is dat alleen de ruiter wat voelt aan het paard, alle omstanders zien niks.
En dan zou ik toch écht mijn eigen gevoel volgen :j

Ja okee. Wat ik dus bedoelde is zodra iemand denkt dat er iets mis is met het paard, er belletjes moeten gaan rinkelen.

Maar bij de TS komt de osteo toch ook? Misschien hebben ze beiden wel gelijk, is hij heel werkwillend maar heeft hij toch een beetje last van zijn rug. Kan gebeuren. Als de osteo geweest is is alles weer goed :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:05

Magrathea @ als iemand ander ziet dat mijn paard niet goed loopt doe ik er zeker wat mee.
ik ging er vanuit dat niemand het zag maar ik voel dat mijn paard niet goed loopt,dan luister ik echt naar mijzelf.
zo heb ik in het verleden o.a. van mijn instructeur te horen gekregen ''hij is vervelend,geef hem maar een schop voor zijn donder''
echt niet,paard bleek achteraf overigens echt ziek.
en daar heb ik nog een paar voorbeelden van.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:14

Ik luister naar mijn paard en mijn eigen gevoel.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 08:30

Osteo is geweest, klopt. Bij het ene paard bleek dat de ruiter inderdaad gelijk had. Zij ervaarde veel spanning en vluchtgedrag. Nu de ruiter dit hoorde, gaat zij op haal gevoel verder. En wat blijkt? Paard is nu sinds enkele dagen iets rustiger. Het werpt zn vruchten al af!

Bij mijn pony kwam er niet veel uit: alleen dat mn zadel niet goed ligt.
Vandaag komt de zadelmaker om alles na te kijken. Het was namelijk niet een heel groot ding, maar een klein irritatie punt. Helaas geeft mijn gevoel, en wat ik zie, aan dat er meer aan de hand is... Alleen de osteo kon niks vinden... Dat is echt balen...

Maar, ik wacht de zadelmaker af, geef hem wat meer vrij en kijk of ie wat opknapt. Zo niet, dan wil ik een dierenarts laten komen.
Het rare is: niemand ziet, wat ik zie.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:35

Heb het zelf ook gehad! Met mijn eigen paard.
Ik vond hem maar niet lekker lopen, niet zoals hij normaal deed. Dus ik zeggen tegen mijn instructrice, maar zei vond hem wel goed lopen. Ze zag niks anders aan hem.
Ik maar blijven piekeren want hij liep gewoon niet lekker. Ben toen terug naar de basis gestaan en nu staat hij stil :+
Vandaag gaat hij naar de tandarts en dan pak ik hem daarna weer op :)
Even editje; hij heeft wss haken enz dat zal heb behoorlijk dwars zitten tijdens het rijden.

Maar ik luister naar mijn eigen gevoel in dit geval. Ik ken mijn paard door en door en als je erop zit voel je toch net wat meer dan dat je er naast ziet. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:36

Ik luister alleen naar mijn eigen gevoel en wat het paard duidelijk maakt in zijn beweging. Van de zijkant kun je namelijk niet voelen hoe het dier loopt en zijn verfijnde reacties waarnemen. Zo heb ik een paard (16 jaar, Fries) verzorgd, waarbij ik zelf voelde dat er iets niet goed zat. Instructie liet me maar doorgaan, terwijl ik sterk twijfelde. Ook de eigenaar was ervan overtuigd dat het goed zat. Uiteindelijk wilde ik niet meer op haar rijden, omdat ik gewoon merkte dat er enige weerstand was. Instructie durfde er niet op, omdat het paard te wild was in haar ogen... De eigenaar heeft er een Fysio (was dezelfde persoon als die instructie gaf) op losgelaten, die vol bleef houden dat het een spieren kwestie was, terwijl ik ervan overtuigd was dat het iets uit haar rug moest zijn. Van haar moesten we meerdere keren per dag longeren en niet toegeven aan verzet. Dit zat me helemaal niet lekker en ik liet haar zo min mogelijk draven, alleen stappen en hooguit 10 minuten. Uiteindelijk wilde ik haar niet meer longeren, kon het niet meer aanzien. De eigenaar heeft het toen verder zelf gedaan. Je zag gewoon dat ze pijn had en er heel ongemakkelijk bij liep. Zelfs los wilde ze niet met de ploeg meedoen en stond ze maar wat in het midden van de bak. Door mijn weerstand en reacties heeft de eigenaar uiteindelijk de VA erbij gehaald en wat blijkt: paard is op, problemen in de rug. Advies: enkele reis naar de eeuwige jachtvelden. -O-
Ondanks dit nieuws ben ik zo blij dat ik naar haar signalen en mijn eigen gevoel heb geluisterd, anders had ik haar onnodig veel pijn gedaan. :(:)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:39

Ligt heel erg aan de situatie. In de situatie die jij beschrijft zou ik zeker naar m'n eigen gevoel luisteren.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:45

Naar mn paard!
Zelf jaren terug ook meegemaakt dat mensen hem ontzettend vooruit vonden gaan maar hij gaf aan dat het niet zo makkelijk ging als anders, helaas.. blessure.. gevoel van jezelf en luisteren naar je paard zijn imo de belangrijkste factoren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:02

Zag vandaag nog een "mooi" voorbeeld: meisje was aan het rijden en het paard hield tijdens het rijden voortdurend zijn staart opzij, strak tegen zijn kont. Het meisje bleef (over)vragen, waarop het paard op een gegeven moment begon te bokken. Hij liep een paar stappen goed, waarop iemand van de kant riep: "Zie je wel dat hij het kan!". Maar het ongemak waarmee het paard voor het grootste deel liep, dat zag men niet. En vooral het meisje OP het paard voelde het schijnbaar ook niet. Ik bemoei me tegenwoordig nergens meer mee, omdat je er alleen maar een grote bek op krijgt, maar het raakte me wel.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:08

Vervelend is dat he. En dat mensen niet beter weten.. oke.. maar niet willen luisteren.. zo zonde!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:36

Heel vervelend als er niet geluisterd word.
Mijn gevoel laat me zelden in de steek en mijn bijrijdster wou niets maar dan ook niets van me aannemen alles moest via een instructrice en op een gegeven moment ben je daar wel helemaal klaar mee als je paard steeds kreupel of stijf staat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:34

Ik luister naar mijn eigen gevoel. Als je echter weinig ervaring hebt, is het mss beter om te vertrouwen op je lesgever. Maar het is altijd belangrijk om te luisteren naar je paard. Als je paard het een zegt en je lesgever iets anders, luister dan naar je paard. Hij weet namelijk meer over paarden dan de beste lesgever ter wereld.