paard 'hangt' echt aan teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: paard 'hangt' echt aan teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:04

Inderdaad een pessoateugel :j

Klopt het dat je het paard op een pessoabit rijdt TS? Dan is dat al deel 1 van het probleem, als je paard daar al in gaat hangen, dan is het totaal niet gevoelig meer in de mond, en heb ik het idee dat wordt geprobeert om het paad op de hand naar beneden te rijden ipv op zit en been? Als dat weer gedaan wordt, dan zal het paard de rug waarschijnlijk ook vast zetten, om de "klappen" van een onkundige zit van de ruiter op te vangen. Een rug die vast zit, maakt dat een hoofd omhoog komt.

Heb je een aantal duidelijke rijfoto's TS? Dat maakt het wat gemakkelijker om je verder te kunnen helpen in waar het probleem vandaan komt.

Laat eens thermografie foto's van je paard maken. Dan is heel goed te zien of je paard in orde is, of dat er toch ergens iets mis zit. Is ook niet zo duur, voor 100 euro gemiddeld wordt dit gedaan.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:35

Tempowisselingen zijn niet hetzelfde als overgangen. Je moet juist ook binnen een gang veel tempowisselingen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:00

Angela: ik rijd mijn paard met een enkelgebroken bit, alleen voor buitenrijden of die dingen heb ik een pessoabitje

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:13

Tja... als hij al nagekeken is... dan moet je toch werken aan jouw rijkunst... en dat kan echt het beste met iemand op de grond ernaast. Dus die instructrice... daarmee zou ik niet meer wachten.
@Angela jij zegt 100 euro voor thermografie foto's hartstikke mooi natuurlijk... maar daarvoor zou ik 5x kunnen lessen... en ik denk dat TS daar het meeste aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:14

als je het moest weten, ik ben opzoek naar iemand, maar iemand vinden is niet gemakkelijk

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:17

Ken je niemand in je omgeving die ook paarden heeft en les krijgt? (ik vind dat elke keer weer ongelovelijk... ik ken in mijn omgeving wel stuk of 10 instructeurs)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:26

hier zijn niet echt paardenmensen, ja er zijn 2 privestallen, maar daar ga ik echt niet effe binnenlopen voor dat te gaan vragen, naast mij staat wel mijn nicht, maar die heeft niet echt tijd om les geven & de andere mensen met paarden in de buurt rijden al jaren niet meer & 1 heeft er zelfs nog nooit gereden :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:29

Waarom zou je niet bij die privestal gaan vragen?
Heeft je nicht niet les van iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:31

mijn nicht heeft geen les van mensen, maar geeft zelf wel les (heeft vaak les gegeven & geeft nu in het weekend al aan 2 mensen les, heeft ze ook een brevet of zo voor om les te geven)
ik rijd af en toe is een lesje met een vriendin op manege (kost mij dan 12 euro voor een half uurtje en buiten dat ik soms mijn handen te laag doe & mijn tenen echt niet naar binnen krijg, hebben ze niets op mij aan te merken ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:33

Tja een manegeles is in helemaal niets te vergelijken met een privéles van iemand die regelmatig met je gaat trainen om een rijprobleem op te lossen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:42

Waar ergens van België ben je mag ook via pb misschien weet ik wel iemand.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:24

Voor 100 euro kun je inderdaad meerdere lessen nemen. Maar lessen op een paard dat niet in orde is, heeft natuurlijk ook geen zin.

Daarnaast: iemand die niet verder komt dan alleen handen laag en tenen naar binnen, is geen instructie te noemen. Ik weet zeker dat een goede instructrise over iedere ruiter op ieder niveau nog verbeterpunten kan geven. Een enigzins goede instructie zal je in ieder geval t/m het Z verder kunnen helpen, en geloof me: tot (en met daarna) is er bij iedereen aan zit en houding bij te sleutelen. Zelfs bij de top van de wereld...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:56

Koper schreef:
chalinka schreef:
met het paard is echt niks mis hoor

Des te meer met je rijden, denk ik dan.

Het omscholen van een renpaard naar een dressuurpaard is een hele klus,zelfs voor zeer ervaren ruiters.De meeste renpaarden vliegen er dan ook binnen de korste keren weer uit bij hun nieuwe eigenaren :+ en TS behelpt zich dus blijkbaar niet zo slecht.
Hoe loopt hij zonder bit?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:03

jodi schreef:
Het omscholen van een renpaard naar een dressuurpaard is een hele klus,zelfs voor zeer ervaren ruiters.De meeste renpaarden vliegen er dan ook binnen de korste keren weer uit bij hun nieuwe eigenaren :+ en TS behelpt zich dus blijkbaar niet zo slecht.

De reden waarom mensen vaak stoppen met het omscholen is omdat het voor ruiter en paard een zware opgave is aangezien paarden er nioet voor gefokt zijn. De Paarden die er wel op gefokt zijn, lopen die oefeningen veel makkelijker.
Zeer ervaren ruiters gaan er niet eens aan beginnen, er is beter te krijgen wanneer je wil dressuren (al verschilt het natuurlijk wat je zeer ervaren noemt :') )

Wat bedoel je met "zonder bit"? Bitloos of geheel los?
Met of zonder bit zal wsl weinig verschil uitmaken,aangezien het (ook) rijtechnisch niet goed gaat.

Paard heeft er moeite mee en de ruiter ook.
Goede tips zijn al gegeven, maar zonder les ga je dat echt niet snel doorbreken.
Je moet leren voelen en leren om het goede gevoel "te maken", dat is met les al een hele opgave.
Met dit paard moet de ts ook nog corigeren, terwijl de basis er nog niet eens in zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:44

Buiten niet galopperen....voor je eigen veiligheid, dit soort paarden worden heel handig om achter de teugel te kruipen en hun onderhals er in te zetten en er uit te drukken, dan zijn ze loeisterk en dat ga je niet bemannen....

In de bak probeer op voltes te galopperen en steeds kleiner te maken en van draf in galop en na een paar passen weer draf zodat hij zich hij niet kan opfokken en gang kan maken als je rondjes gaat galopperen...ik zou eerst aan zijn draf werken zodat je dat voor elkaar hebt.

Dit soort dingen los je niet op met scherpe bitten...ga dingen doen die hij ook leuk vind, met balkjes op de grond werken, zoveel mogelijk zelf verzonnen figuren...bij gebrek aan ruitergevoel en ervaring kun je dit soort paarden niet zomaar omscholen....zij willen hard en recht uit...

Probeer kritisch op je zelf te zijn ipv het paard en controleer je zit door alleen op je zit te rijden en begin in stap, zodat hij leert letten op jouw en aandacht bij jouw wat je gaat doen en vergeet de rondjes, de oeverloze saaie rondjes als training....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:23

Citaat:
Zeer ervaren ruiters gaan er niet eens aan beginnen, er is beter te krijgen wanneer je wil dressuren (al verschilt het natuurlijk wat je zeer ervaren noemt

Ruiters die hun diensten aanbieden om paarden te trainen,krijgen regelmatig ex-renners aangeboden en aangezien daar geld mee te verdienen is.... :P

Ik zie op het profiel van TS heel relaxte plaatjes met halster (of zelfs zonder),waar ik het gevoel van krijg dat ze helemaal niet zo beroerd omgaat met haar paard.Bitloos is de beste manier om je paard niet op het bit te laten hangen. }:0
Dus wat mij betreft hoeft het allemaal niet zo negatief.

En als er nu even geen geld is voor goede begeleiding,dan is het misschien beter je wedstrijd plannen ook wat uit te stellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:45

jodi schreef:

En weet je ook hoe (schandalig) dit paard er een paar maanden geleden nog uitzag? Laat ik het zo aardig mogelijk zeggen: niet echt de conditie en de bespiering van een renpaard :Y)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:54

precies, deze ts heeft al vele topics geopend over "probleeempjes' met haar paard en is ondertussen al een beroemdheid voor mij...[niet positief bedoeld] ze krijgt veel goede adviezen maar mijn ervaring is dat alle adviezen in de wind geslgen worden, ts in de eerste 4 posts staan adviezen waar je wat mee kunt en waar je wat mee zou moeten doen. succes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:55

Niet zelf mee aanmodderen lijkt mij heel verstandig. Waarom hou je het niet gewoon bij fijne bosritten tot je wel een goede instructeur hebt gevonden? Alles wat je jezelf nu verkeerd aanleert moet je later allemaal weer afleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:56

jodi schreef:

bitloos rijd ik hem wel af en toe maar niet vaak, is hij helemaal niet meer mee te stoppen

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:01

Dus.....Als ik het goed begrijp, TS:

-Je paard is gezond.
-Je zadel ligt goed.
-Het bit is prima.
-Bij de lessen die je neemt is er niets op jou aan te merken.
-Andere lessen wil je niet of niet betalen.
-Je rijdt met een losse teugel.

En tóch hangt je paard echt aan de teugel. '

Daar zou ik dan toch wel graag een filmpje van zien.

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:04

ts,
nu snap ik je probleem al helemaal niet meer na het lezen van je profiel en de beschrijving van je ex ren paard......gaat het over het paard waarvan je zelf schrijft dat hij al kapot is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:11

Peppertree: les nemen wil ik wel, maar vind niemand
marnico: paard heeft (helemaal het begin) artrose, voor de rest is niks mis met hem hoor

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:12

Je vindt niemand omdat je niet zoekt.. je weet alleen dat je nicht geen tijd heeft... maar misschien kent zij nog iemand... of misschien toch eens naar die privestallen gaan om te vragen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:17

Ok. Maar dat verandert niets aan het feit dat je geen les gaat nemen. Toch?

Dus ben nog steeds erg benieuwd naar een filmpje. Als je echt oprecht goede tips wil hebben is dat de enige optie.

Dan kunnen we namelijk zien waar het aan ligt.