Abacab schreef:Grondwerk in stap heeft geen enkele trainingswaarde. Het maakt een paard wel gehoorzaam. Werken aan de hand is leuk ter afwisseling of wanneer je moet revalideren. [Werken aan de schoolsprongen vormt daar een uitzondering op.] Echter door te gaan rijden kun je zo veel meer signalen aan je paard doorgeven en heb je een veel betere communicatie over en weer. Voorwaarde is dan wel dat de ruiter moet beschikken over enig rijkunstig gevoel.
De getoonde paarden lopen stuk voor stuk zonder ruggebruik en zijn daardoor zonder uitzondering niet zuiver over de benen. Ik wil hier geen namen noemen maar ik zag een Spaanse cremello, die jij gekend moet hebben. Paard heeft geen linker lengtebuiging, geen daling in de linkerheup en kan tengevolge daarvan ook geen correcte wissel naar links springen en loopt in stap met het linkerachterbeen een tragere en kortere pas zien. Tot zo ver de video, ik heb het paard ook een keer live in actie gezien en dat kwam helaas..........overeen met het beeld op de video. Ondanks alle verhalen over rechtrichten is dit het toonbeeld van een scheef[gereden?] paard.
Idd daar zeg je wat een rijkunstig gevoel , dat is een ontwikkeling van jaren en de meeste ruiters zullen het nooit ontwikkelen, daarom is juist het grondwerk zo goed om t eleren zien en te voelen wat het paard doet, dan weet je op het paard ook vaak waar de val kuilen zitten en kun ej idd met je been of teugel hulp ondersteunen maar daar heb je nog steeds niet de kracht voor nodig die je in een sportschool moet gaan krijgen.
Waar het hier eigenlijk over gaat,
Het is makkelijk om een paard af te kraken als je niet eens de achtergrond van het dier kent.
En wat is rechtrichten in jou beleving dan?
Met kracht tussen teugels en benen rijden het paard zo ondersteunen dat hij niet op eigen benen kan lopen, is dat rechtrijden wat je helaas in de Nederlandse dressuur heel veel ziet, heel veel hoog gereden paarden kunnen niet op eigen benen lopen als je de teugels los laat vallen ze voorover.
)