Trainen van de achterhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:41

Wat ik doe is eerst paard aan mijn been zetten.
Ik geef been -> paard loopt. Geen reactie = tik. Heel simpel, heel consequent.
Dan ga ik veel rechte lijnen rijden, ik doe niks aan de voorkant, bahalve dat ik mijn handen naar voren doe als paard aan mijn handen wil hangen. Op eigen benen leren lopen, zélf balans zoeken. Je hebt geen vijf benen, je hebt er vier, en je moet ze gebruiken ook.
Dan ga ik cruise-control installeren. Ik leer mijn paard om in dezelfde gang en het tempo te blijven als ik aangegeven heb, tot ik iets anders aangeef. Als paardlief dat snapt (snappen ze meestal heel snel hoor) en snapt dat ie zijn eigen vier benen moet gebruiken, niet op mijn hand mag hangen, en een balans gevonden heeft, ga ik spelen met tempowisselingen. In het begin groot, arbeidsdraf -> langzaam draven -> terug arbeidsdraf -> dan harder, en weer terugkomen.

Ik rijd mijn tempowisselingen en overgangen nooit op mijn handen, alles op zit en ademhaling. In mijn wending doe ik mijn binnenhand naar voren, zodat ik het binnenachterbeen niet blokkeer, en ik begrens de buitenschouder. Ik zet de wending in door op de binnenkant te gaan zitten, buitenbeen een cm naar achter (en geen meter) binnenhand opzij en naar voren, buitenhand naar mijn navel.
Omdat ik eerder al mijn paard aan mijn been heb gemaakt, paard op eigen benen kan lopen, en er inmiddels cruise-conrtol opzit, heb ik tegen die tijd een actieve achterhand, en zit de motor waar ik hem wil.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:49

superwoman schreef:
Juulxx schreef:
dus dat heb ik wel goed aangeleerd en ben dus onbewust al met de achterhand bezig geweest?

Ik weet niet of jij hem correct heb leren halthouden, of dat hij gewoon gaat stilstaan....

mijn paard houdt halt op comando.. absoluut niet omdat zei dat zelf wil. als het aan haar ligt loopt ze lekker door

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:15

Juulxx schreef:
mijn paard houdt halt op comando.. absoluut niet omdat zei dat zelf wil. als het aan haar ligt loopt ze lekker door

op commando is niet het zelfde als correct halt houden...

Juulxx

Re: Trainen van de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:41

-_- laat maar.. andere vinden dat ik het goed doe.. dus waarom zou ik gaan twijfelen door jou...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:54

superwoman schreef:
Juulxx schreef:

op commando is niet het zelfde als correct halt houden...

Correct halthouden is altijd op commando en als je daar stem mee bedoelt is dat opzich ook correct , beter dan hem halt te houden op de teugel wat je bijna altijd ziet ook op wedstrijd, perfect is als je hem op je zit kan terug nemen, maar dat zie je maar weinig ruiters doen heden ten dagen.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:06

Midgie dat is bij mij het geval. ze luisterd naar me stem en op me zit *hulpen* nauwelijks teugels

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:22

Ik begrijp denk ik wel waar Superwoman naar toe wil met correct halt houden. Ik maak me lang, adem diep uit, houd mn been eraan en maak een halve ophouding. Ik wil dat mijn paard met voorwaartse drang en vierkant stil gaat staan en niet uit elkaar valt bij het halthouden. Ik kan ook tegen mn paard zeggen 'halt', maar dan valt hij zeg maar 'dood', maar staat hij wel stil.

@yamcha: 1 aanmerking op hoe jij afwend.. je zegt buitenhand begrenzen (klopt), maar je trekt hem ook naar je navel (dus naar achter)? Dan geef je je paard niet de ruimte om te buigen in zn hals. Voor een wending begrens je, maar moet je buitendhand wel iets mee naar voren gaan om hem af te wenden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:09

Weet ik, maar als ik dat niet doe geef ik m teveel mee en is mijn begrenzing weg. Bijna iedereen die ik ken trekt de binnenhand naar zich toe en geeft aan de buitenkant teveel weg, en dat moet je juist niet doen, want dan blokkeer je het binnenachterbeen, en paard loopt over de buitenschouder weg. Buiging in de hals is een ding, en heb je zo weer terug door aan de binnenkant je teugel wat te laten vibreren, maar buiging in het lijf is veel lastiger, maar nodig voor eengoed achterbeengebruik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:32

Ok, ik snap je punt en dat klopt, het gebeurd vaak dat men de binnenhand naar zich toetrekt en buiten teveel los laat. Alleen moet TS natuurlijk niet haar hand letterlijk naar haar navel trekken :D dan mist o.a. de stelling. Met je buitenhand begrenzen kan d.m.v. teugel tegen de hals en eventueel met je buitenbeen als ze gaan uitzwaaien. Je binnenhand is losjes van de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:39

't Was ook idd niet letterlijk bedoeld :D

Als je het wel doet, maar verder de wending correct uitvoert, heb je contrastelling. Kan wel vrij denderend werken om je paard lekker los te krijgen, op zoch niet verkeerd hoor.

In het begin als je dit doet, heb je vrijwel altijd contrastelling, dat is zo'n ramp niet, als je maar niet met je binnenhand corrigeert en buiten loslaat. Naarmate je meer gevoel ontwikkelt, trekt zich dat wel weer recht.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:43

Je moet dan alleen weer niet doen op de kant waarop je paard van zichzelf liever naar buiten buigt. Mijne is op dit moment rechtsgebogen en wil op de linkerhand het liefst rechtsgebogen erdoor, dan is die contrastelling weer niet handig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:54

Jawel, want je buiging in het lichaam is gewoon links, alleen de hals is de andere kant op.
Je heupen plaatsen de heupen van het paard, je zitbeenknobbels en de combi binnenbeen/buitenbeen de mate van buiging, je navel de richting, en met je handen vraag je stelling (alleen de hals dus). Dat is hoe je een wending met contrastelling rijdt.
Dat is dus wat anders als rechtsgebogen linksom rijden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:00

Maar mijn rechtsgebogen paard, gaat dus met kont naar buiten en hoofd naar buiten, dat is dus geen contrastelling meer. Dan kan ik hem beter eerst met de goede buiging linksom sturen en zou ik juist rechtsom met contrastelling gaan rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:06

Jotoma schreef:
Ik begrijp denk ik wel waar Superwoman naar toe wil met correct halt houden. Ik maak me lang, adem diep uit, houd mn been eraan en maak een halve ophouding. Ik wil dat mijn paard met voorwaartse drang en vierkant stil gaat staan en niet uit elkaar valt bij het halthouden. Ik kan ook tegen mn paard zeggen 'halt', maar dan valt hij zeg maar 'dood', maar staat hij wel stil.

Dank U _/-\o_

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:13

Jotoma schreef:
Maar mijn rechtsgebogen paard, gaat dus met kont naar buiten en hoofd naar buiten, dat is dus geen contrastelling meer.

Door de bocht zal hij wel een beetje inbuigen..
Ga je proberen om hem naar links te stellen, dan kan ik mij niet voorstellen dat je dat goed voor elkaar krijgt.
Het is moeilijk voor het paard en zal z'n best doen om tegen te werken (en imo win je dat niet) , terwijl hij in een bocht wel moet om niet om te vallen...
Dus geen contrastelling vragen, maar ook zeker niet teveel vragen dat hij gaat tegen werken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:23

Nee dat instellen wil nu ook nog niet goed, maar gaat met kleine stukken beter. Hij laat nu de linkerkant weer los, dus de binnenteugel is niet meer gespannen en hij reageert weer beter op mijn buitenhand als ik die naar voren breng. Ik vraag op zijn moeilijke hand dan ook echt nog geen contrastelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:40

Moet je ook niet gelijk doen, maar na verloop van tijd is het wel een fijne oefening.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:22

filoutje schreef:
overgangen rijden is zeer goed om de achterhand te trainen, maar dan moet je het op de juiste manier doen. mijn lesgeefster zegt altijd dat mijn paard als het ware moet gaan 'zitten' tijdens de overgang. je kan bijvoorbeeld de lange zijde middendraf doen en dan vóór de hoek verzamelen. op de korte zijde laat je dan je paard niet versnellen en op de lange zijde weer middendraf. en iedere keer bij de overgang je paard laten 'zitten'.
een goeie oefening in stap is eerst je paard zo veel mogelijk proberen te verzamelen en op het moment dat je voelt dat de achterhand onderkomt, zet je je paard voorwaarts in stap (zo ruim mogelijk) met lange teugels. en dit herhaal je meerdere malen.
probeer ook elke hoek zeer goed uit te rijden, dat is de plaats waar je paard het best zijn spieren ontwikkelt. cirkels zijn ook goed.
oefeningen als wijken voor de kuit en op de cirkel de achterhand of schouders verplaatsen zijn ook zeer goed.
groetjes en veel plezier

heb je les van mijn lesgeefster :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 01:50

Voorwaarts rijden zorgen dat het paard los komt van de hand dus nergens het bit pakt en jij nergens op terug werkt wat schakelen op je zit zonder aan de voorkant te komen dan komt de achterhand er vanzelf bij. Stap-galop galop-stap worden ze ook sterk van.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 03:00

superwoman schreef:
Eigenlijk vind ik de meeste tips in dit topic helemaal niet goed :(:)
Een goede ruiter weet namelijk dat wanneer je normaal traint, die achterhand er vanzelf bij komt.
Is die achterhand niet sterk genoeg, dan ben je er nog niet aan toe om er meer van te vragen.

In de meeste gevallen en zoals ik het hier kan inschatten heeft de ruiter nog veel werk aan zichzelf.
Ga daar aan werken en de achterhand komt vanzelf.

Ik zit met hetzelfde probleem als ts, maar hoe ik jou post opvat, moet ik dus maar mijn pony laten staan en dringend les gaan nemen tot ik zit op mijn knol als anky van grunsven want anders verpest ik haar Door de verkeerde dingen te verlangen van haar.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:40

waarom zo aangevallen? is de waarheid zo hard? :'). misschien moet je ook even aan jezelf werken met het opvattend van posts, want iedereen hier bedoelt het goed (en nee, je hoeft er geen les in te nemen) ;)

ts, ik raad je aan om een lesje centred riding te te nemen en/of een les lange lijnen. daarbij leer je hoe jij en je paard zijn lichaam goed gebruikt.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:00

Stipje