Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superwoman schreef:Juulxx schreef:dus dat heb ik wel goed aangeleerd en ben dus onbewust al met de achterhand bezig geweest?
Ik weet niet of jij hem correct heb leren halthouden, of dat hij gewoon gaat stilstaan....
superwoman schreef:Juulxx schreef:mijn paard houdt halt op comando.. absoluut niet omdat zei dat zelf wil. als het aan haar ligt loopt ze lekker door
op commando is niet het zelfde als correct halt houden...
Jotoma schreef:Ik begrijp denk ik wel waar Superwoman naar toe wil met correct halt houden. Ik maak me lang, adem diep uit, houd mn been eraan en maak een halve ophouding. Ik wil dat mijn paard met voorwaartse drang en vierkant stil gaat staan en niet uit elkaar valt bij het halthouden. Ik kan ook tegen mn paard zeggen 'halt', maar dan valt hij zeg maar 'dood', maar staat hij wel stil.
Jotoma schreef:Maar mijn rechtsgebogen paard, gaat dus met kont naar buiten en hoofd naar buiten, dat is dus geen contrastelling meer.
filoutje schreef:overgangen rijden is zeer goed om de achterhand te trainen, maar dan moet je het op de juiste manier doen. mijn lesgeefster zegt altijd dat mijn paard als het ware moet gaan 'zitten' tijdens de overgang. je kan bijvoorbeeld de lange zijde middendraf doen en dan vóór de hoek verzamelen. op de korte zijde laat je dan je paard niet versnellen en op de lange zijde weer middendraf. en iedere keer bij de overgang je paard laten 'zitten'.
een goeie oefening in stap is eerst je paard zo veel mogelijk proberen te verzamelen en op het moment dat je voelt dat de achterhand onderkomt, zet je je paard voorwaarts in stap (zo ruim mogelijk) met lange teugels. en dit herhaal je meerdere malen.
probeer ook elke hoek zeer goed uit te rijden, dat is de plaats waar je paard het best zijn spieren ontwikkelt. cirkels zijn ook goed.
oefeningen als wijken voor de kuit en op de cirkel de achterhand of schouders verplaatsen zijn ook zeer goed.
groetjes en veel plezier
superwoman schreef:Eigenlijk vind ik de meeste tips in dit topic helemaal niet goed![]()
Een goede ruiter weet namelijk dat wanneer je normaal traint, die achterhand er vanzelf bij komt.
Is die achterhand niet sterk genoeg, dan ben je er nog niet aan toe om er meer van te vragen.
In de meeste gevallen en zoals ik het hier kan inschatten heeft de ruiter nog veel werk aan zichzelf.
Ga daar aan werken en de achterhand komt vanzelf.