Trage fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:03

nadja15 schreef:
Overgangen, overgangen, overgangen! :D

AMEN!

En zorgen dat hij aan het been wordt, been geven, geen reactie beenhulp versterken, krijg je weer geen reactie tik achter het been.
Dus -niet- blijven drijven.
Figuren rijden en veel afwisseling. Af en toe een sprongetje, buitenritje, grondwerk etc.

Barvrouwke schreef:
Stop maar eens met die knoflook. Dat kan bloedarmoede veroorzaken. Worden ze ook niet sneller van.
Waarom voer je Anijnmix?

Wat een bullshit! Dat is als je het maandenlang achtereen voert in grote hoeveelheden, maar een beetje knoflook kan geen kwaad en werkt ook nog eens goed tegen wormen.
Foeneknof anijsmix is goed voor de algehele gezondheid en voor een betere weerstand.

Foenegriek is overigens rijk aan ijzer en koper, vetten, vitamine A , B , C , E , kalk en fosfor en heeft tevens een positieve op de spijsvertering.
Knoflook is een goed middel tegen infecties , is bloedzuiverend, schimmelremmend en heeft een antibacteriele werking.
Op de spijsverteringsorganen werkt knoflook als een antisepticum en is rijk aan vit. A , B1, B2 en zwavel.
Anijs heeft een kalmerende werking, bevordert de spijsvertering, gaat gasvorming tegen, is eetlustopwekkend, lost slijm op en voorkomt infecties.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 22:38

dankje Miska voor je reactie! Lief dat je ook even reageerd! Je bent de beste :o

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:59

Hahahaha, dank je wel! :')
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

haflover3

Re: Trage fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 17:06

Tuurlijk aan jouw advies altijd! Kom snel ook een x langs dan kun je hem ook rijden:) zal je vast leuk vinden! Hij is alleen dus wel ondervoed op die pensionstal...:(

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:12

Miska schreef:
Barvrouwke schreef:
Stop maar eens met die knoflook. Dat kan bloedarmoede veroorzaken. Worden ze ook niet sneller van.
Waarom voer je Anijnmix?

Wat een bullshit! Dat is als je het maandenlang achtereen voert in grote hoeveelheden, maar een beetje knoflook kan geen kwaad en werkt ook nog eens goed tegen wormen.

Kalm maar. Ik heb de indruk dat friezen wat gevoeliger zijn voor bloedarmoede.
Blijkbaar weet jij hoeveel knoflook ze voert, maar ik weet dat niet.
Als je 2 trage friezen achter elkaar hebt, dan is het of stom toeval, voeding of inderdaad rijtechnisch.
Om een paard aan te gaan pakken onder het zadel terwijl die misschien niet lekker in zijn vel zit is ook wat.
Daarom zal ik persoonlijk eerst de voeding uitsluiten.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:17

Het fabeltje over knoflook dat het bloedarmoede zou veroorzaken, vind ik behoorlijk overtrokken om dat meteen te zeggen aangezien er dan meerdere factoren mee moeten spelen wil dat gebeuren en dan moet je echt onverantwoord veel knoflook voeren.
Dat is voornamelijk bij dieren (of mensen) die gevoelig zijn om bloedarmoede te ontwikkelen.
Bloedarmoede ontstaat bij paarden vaak door een flinke worminfectie, ernstige infectie ziektes of hoog bloedverlies door verwonding.

Je moet geen knoflook voeren als er bloedarmoede is, omdat het de bloeddruk verlaagt maar verder kan het geen kwaad als je een tijdje knoflook voert om je paard weer in conditie te krijgen.
Knoflook is een anti-oxidant met een bijzonder gunstig effect op de gezondheid, het heeft een vitaliserende werking op het gehele lichaam en geeft daardoor meer energie.

Met goede voeding kun je juist heel veel oplossen. :j
Dus ik zou dat niet meteen uitsluiten, maar je moet wel altijd naar het geheel blijven kijken.
En als je het niet vertrouwt of het verbetert niet, dan bel je een dierenarts om bloedonderzoek te laten doen wat er aan de hand is.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:23

Ja ik wil eigenlijk even overleggen, hij is wel medisch gekeurd door haar VA en daar stond dat er meer met hem getraind moest worden in dat rapport en dat hij brokkelige hoeven heeft. En onze hoefsmid heeft hem weer te veel bekapt waardoor hij nu dus gevoelig loopt. Maar waar ik meer over in zit is zijn gewicht. conditioneel gezien is hij niet slecht. Je moet zeer consequent met hem zijn. Wat ik denk is dat op die pensionstalling hij niet goed gevoed is, dus daar zijn we nu voornamelijk mee bezig. En we hebben niet 2 trage friezen maar 1 fries en 1 tinker die je gerust beppe kan noemen :P Maar ik weet het wel, als ik mijn eigen paard koop, koop ik hem van jongs af aan dan kan ik hem vormen naar mijn eigen hand. Ik ben verder super blij met het beestje hoor, maar hij was niet duur voor een fries en nu snap ik ook waarom...

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:27

Ik rij zelf ook op een iet wat langzamere fries, en wat inderdaad helpt is heel erg consequent zijn, geen reactie is tik.
Wat ook heel erg goed helpt is heel veel overgangen, bij elke letter wat doen, dus bij de a in draf bij de f in stap bij de b in draf bij de m in galop enz... Ook help miss overgangen van stap naar galop, daar werd die van mij altijd vrij heet van.

Veel succes!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:12

Ja ik zal morgen weer even rijden! Wou vandaag wel, maar voel me zo min... wat ik alleen heel jammer vind is dat ze geen bak hebben. Ze rijden veel buiten. En de bak die de buren hebben is nu een grote modderpoel. Maar buiten kun je gelukkig ook wel veel overgangen rijden!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:38

Ik heb nog een paar vragen. we zijn bezig geweest met eerst hem dikker maken. Nu heeft hij weer wat vet. We trainen hem en zijn met van alles en nog wat bezig. Wat me opvalt is is dat hij het op de grond echt uitstekend doet, maar zodra je er op zit is het een drama. Hij is totaal gevoelloos. zweep, been en sporen. nergens reageert hij op je krijgt hem met veel pijn en moeite in draf. Het is niet dat hij geen conditie heeft. Vandaag was ook dit het geval. Ik ben gaan rijden, hij was super kijkerig, geprobeerd overgangen te rijden zoveel mogelijk. Werkte me in het zweet. Mijn vraag is ligt het ook aan het zadel? wat moeten we anders doen? We hebben hem namelijk 2 maand op proef en deze zijn bijna voorbij. Ik ben super gek op hem want hij is zo lief maar qua rijden lijkt hij wel afgebeult of mishandelt zo gevoelloos. En ik ga ook niet hard slaan want zo ben ik niet, dat lost niks op en ook niet harder schoppen. Ik vind het echt heel erg want als ik zijn lieve ogen voor me zie... En het is natuurlijk ook niet mijn eigen paard, dus ook niet mijn beslissing, maar wil er alles uit halen als het nog kan, zodat hij kan blijven

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:45

Ik zou bijna zeggen dat het zadel hem dan in zijn bewegingen belemmert...heb je al eens zonder zadel gereden? Loopt hij dan beter door?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:51

nee nog niet geprobeerd, ook omdat hij super hoog opgooit. We zullen morgen een ander zadel proberen. We zitten er ook aan te denken om een ander zadel te kopen. Maar ligt nu al 1 op van bijna 1000 euro dan zul je toch wel denken dat het goed is..

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:06

ingkie5 schreef:
nee nog niet geprobeerd, ook omdat hij super hoog opgooit. We zullen morgen een ander zadel proberen. We zitten er ook aan te denken om een ander zadel te kopen. Maar ligt nu al 1 op van bijna 1000 euro dan zul je toch wel denken dat het goed is..

Ja maar ook al kost hij 3000 euro als hij niet goed past dan zal de prijs niet uitmaken. As je alleen stapt zonder zadel merk je misschien al verschil in beweging? Hij is aangekomen las ik dus hij is zo ie zo veranderd in breedte...

Of kijk of hij inderdaad beter onder een ander zadel loopt, nadeel is dat als je dit zelf doet je nooit zeker weet of het zadel redelijk goed zit dus is het slimmer om gewoon een zadelpasconsult aan te vragen.
Kost misschien iets meer maar kan al wel een hoop duidelijk maken. :j

Het zou zonde zijn als het paard zichzelf 2 mnd niet goed heeft kunnen laten zien omdat het zadel hem beperkt, en met een goed zadel alles ver opgelost is !

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:34

Vraag Willem eens voor het zadel of dat goed past...
En ik wil ook wel weer een keer komen helpen hoor. :P