paard weigert stil te staan met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 21:02

ik heb hem niet beleerd, hij is nu 14 en rij hem 2 jaar..

het is toch wat met die tinkers :+ haha!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:02

Wat tamadine zegt, want ik irriteer me echt aan paarden die bij ons op stal komen die dat niet geleerd blijken te hebben. Daar sta je dan met zo'n lompe koes haha.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:04

Miesemuisje schreef:
hmm denk dat hij dan rondjes gaat lopen, maar ik ga het iig morgen proberen!

Niet afdwingen, enkel laten inbuigen op een lichte contactteugel.
Als je het afdwingt of als je verder wilt dan hij kan buigen zal hij rondjes gaan lopen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 21:04

als ik hem zelf had beleerd had hij dit ook wel geleerd hoor! maargoed, dat is niet het geval :)

Tamadine

Re: paard weigert stil te staan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:06

Dan zou ik toch het stilstaan 2 weekjes gaan oefenen. Lekker gaan grondwerken dus :-) Ook erg leuk hoor met tinkies :-)
Dus gewoon eerst leren dat je stil kan staan naast de schouder of naast de flank. En belonen. En dan op krukje staan. Over paardje heen hangen. En dan met zadel, over zadel heen hangen etc etc. Dat soort stapjes gaan nemen en dan hopelijk het probleem vanaf de basis oplossen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:07

Ik mis ook of je wel met een krukje opstapt.. Kan logisch zijn dat een paard het niet fijn vindt als je gewoon opstapt, hangt dan toch even gewicht aan 1 kant.
Verder ga ik mee met Tamadine. Kwestie vanhet juist aanleren.

XDario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:09

Mijn verzorgpony van vroeger deed dit ook. Toen gaf ik hem voor het opstappen een snoepje, en als hij stil bleef staan als ik erop zat kreeg hij er nog een! Omkopen haha :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:09

Nou lijkt me niet dat je 2 weken alleen maar grondwerk moet gaan doen. Gewoon als je goed kan opstappen gaan rijden en de volgende keer dat je gaat rijden gewoon hetzelfde oefenen, vind het een beetje onzin om 2 weken alleen maar grondwerk gaan verrichten haha. Of vat ik het verkeerd op?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 21:10

ik stap meestal wel met krukje op ja, maar dat maakt het alleen maar erger.. en dan loop ik bij wijze van constant met t krukje achter hem aan :+

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:11

Ik kocht de mijne ook toen ze 8 was, kon dus niet stilstaan bij het opstijgen maar ook vastzetten was een groot probleem. Ze trok enorme haken uit de muur, of een weidehek omver. Dus ik had op de wei een stuk afgezet waar ik haar los kon opzadelen en sokken kon doen. Ik zadelde haar op stal ook los in d'r stal op. Als ik haar op het erf poetste bond ik haar nooit kort vast, altijd met een losse knoop.

Geef maar eens een flinke ruk aan de teugels hoor!

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:12

Binnenteugel kort pakken waardoor je buiging in de hals hebt, daardoor kan hij alleen maar om je heen draaien. Lukt dat niet, zet hem dan in een stal of een vak van de stapmolen oid.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:12

Nou net zolang bezig zijn tot het gewoon goed gaat. En dat zou zelfs met 1 dag al kunnen zijn, of met 2 dagen... Maar je kan beter ruim de tijd inplannen. In ieder geval niets overhaasten en goed op je paardje letten wat die aangeeft.
Maar gelijk als het de eerste dag goed gaat en je kan bijv wel opstappen, dan zou je hem juist moeten belonen door na 1 rondje stappen te stoppen. En dan bijv nog een keer afstappen en nog een keer opstappen, gaat het dan goed, dan lekker stoppen. Is ook voor het paardje weer een psychisch leer proces...

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 21:15

flinke ruk ook al geprobeerd, werd hij weinig anders van. en ik wil het sowieso niet op die manier aanpakken. ergens is iets misgegaan waardoor hij dit doet, en dát wil ik aanpakken/oplossen

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:19

Goede instelling. En zijn paardjes waar best een koppie op kan zitten, dus kan je idd beste 'gewoon' vanuit de basis proberen op te lossen.
Maar met je instelling, dan zal dat vast wel goed komen!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:22

Als je paard eenmaal na wat oefenen stil staat met opstappen, geef je hem toch gewoon een snoepje en een schouderklopje. Dat vind ik beloning genoeg, het paard moet wel gewoon doorwerken, anders wordt die wel erg verwend. Maar ieder zo zijn aanpak.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:22

deruijter schreef:
Als je paard eenmaal na wat oefenen stil staat met opstappen, geef je hem toch gewoon een snoepje en een schouderklopje. Dat vind ik beloning genoeg, het paard moet wel gewoon doorwerken, anders wordt die wel erg verwend. Maar ieder zo zijn aanpak.

:j :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:26

Gewoon met een snoepie doen, als tie stil staat een snoepje geven, kan je het best doen als er iemand bij is de eerste 3 keer ofzo dan kan diegene hem afleiden met een snoepje.
Als je erop zit weer een snoepje geven.
En dan proberen zonder iemand erbij, stil laten staan snoepje geven erop zitten en weer een snoepje geven.
Bij mijn paard heeft dat super goed geholpen! nu heb ik ook geen snoepje meer nodig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:28

Maak een garage van 3 balken/cavaletti op de grond. Leer hem erin stil staan. Opstijgen en achteruit de garage uit. Zo leer je hem wachten en niet voorwaarts denken bij het opstijgen.
En heel streng!! en consequent!! alleen absoluut stil staan is goed totdat jij goed zit en het commando geeft achteruit te stappen. Niet met minder genoegen nemen. :j

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:54

Citaat:
Binnenteugel kort pakken waardoor je buiging in de hals hebt, daardoor kan hij alleen maar om je heen draaien. Lukt dat niet, zet hem dan in een stal of een vak van de stapmolen oid.

Dikt is dus echt fout!
Juist met de buitenteugel draait hij zijn lichaam naar jou toe. Dat is iets wat ik met 6 jaar al leerde.

Je krijgt hier toch allerlei verschillende adviezen -O-

Geduld en striktheid toegewenst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:10

Flicka, jullie hebben beide een ander idee erbij.
Wat zij bedoeld is; buig hem in en laat maar om je heen lopen tot hij er zat van is en blijft staan, dan kun je opstappen.
Jouw idee bij de buitenteugel is dat hij niet bij je vandaan kan draaien en dus blijft staan.

Het ligt aan het paard welke methode je toepast, ze hebben allebei voor en nadelen.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:30

nou geloof mij ik heb het zelfde probleem met mijn paardje en ben er al 5 jaar mee bezig...
Als het allemaal zo simpel is dan had ik hem niet verkocht!!!
Ik heb echter alles al geprobeerd!!!!
Van lief tot streng van consequent tot vrij
Van instructrice tot omscholing van mensen die er verstand van hebben tot complete leken.
Van dierenarts naar osteopaat en van tandarts tot zweefteef tot zadelpasser tot zadel maker@!!!
Niets heeft geholpen!!
Uiteindelijk denk ik dat ik mijn paardje verkeerde lichaamstaal geef!!!
Iets anders kan ik niet bedenken.
De spanning rondom het opstappen is gewoon te groot geworden en ik werd steeds angstiger waardoor het als maar fouter ging.
Ik heb besloten om mijn paardje te verkopen omdat ik zijn vertrouwen kwijt ben geraakt.
En ja het enigste probleem was en is het opstappen!!!
Dus ik wens je goede adviezen en doe enkel dingen die jij denk dat veilig is voor jou en je paardje!!!
Maar opstappen als hij vast staat of bv in stal opstappen zijn geen adviezen!!!
En hoevaak ik al wel niet gehoord heb stap op met een opstapje!!!
Hebben ze het wel eens geprobeerd om op een paard te stappen die in racemodus staat met een opstapje???
Het is een serieus probleem!!!
Laat je goed begeleiden meid!!!!

Sorry voor mijn negatief verhaal maar dat is de andere kant !!!

succes ermee

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:21

flicka schreef:
Citaat:

Dikt is dus echt fout!
Juist met de buitenteugel draait hij zijn lichaam naar jou toe. Dat is iets wat ik met 6 jaar al leerde.

Je krijgt hier toch allerlei verschillende adviezen -O-

Geduld en striktheid toegewenst.

Visualiseer eens, wat gebeurt er als je de buitenteugel vastpakt?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:59

Was het echt de reden dat hij moe was na het longeren of heb je tijdens het longeren laten zien dat je consequent ben?
Ik heb hier ook ja ja een tinker :D die kon keurig netjes stil staan voor het opstappen, tot dat ik een bijrijdster had die daar niet consequent in was en na een paar weken kwam ze met geen mogelijkheid meer boven. >;)
Helaas was ik er zelf vrijwel nooit bij tijdens het rijden, maar toen ik daar dus wel een keer bij was schrok ik er van dat iemand een paard in zo'n korte periode zo kan verpesten, tja en ziet het er dan maar eens uit te krijgen |o goede dingen zijn sneller afgeleerd dan slechte dingen. >;)
Ik heb vooral stemverheffing gebruikt, geen lange woorden gewoon simpel bijv een krachtige nee en in het begin in een hoek gezet, werkte wel wat makkelijker, maar ze kon net zo hard achteruit lopen als vooruit. :=
Teugels vast deed haar al lopen, eerst hier mee aan de gang.
Toen been omhoog, net zolang tot ze stil stond.
Voet in de beugel en weer uit de beugel, net zolang tot ze stil stond.
Tussendoor steeds maar belonen als ze het goed deed.
Als dat allemaal goed ging het opstijgen en als ze dan stil was blijven staan kreeg ze een snoepje, liefde gaat bij haar door de maag en bovendien is het ook nog eens goed om te buigen, ik wissel het daarom af de ene keer links en de andere keer rechts.
In het begin met kleine stapjes heel blij zijn, later ze verfijnen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:25

Ik vind dit redelijk onvoorstelbaar.
Het eerste dat een "te rijden" paard toch leert is gewoon leren stilstaan, NIET alleen tot de ruiter en bovenop zit, maar OOK DAN NOG wachten tot de ruiter aangeeft dat het paard in beweging MAG komen?

Wat er hier verkeerd gegaan is en nog gaat, weet ik natuurlijk niet, maar wel dat er met "wandelende" paarden vaak heel snel wordt opgestapt en meteen (ogenblikkelijk, amper andere voetr in de beugel) al vast wordt weggereden, omdat men al opgelucht is dat men ER OP ZIT.
Dat is natuurlijk helemaal de verkeerde boodschap.
Ook komt het geregeld voor, dat paarden vanuit de belering terugkomen, geheel leuk zadelmak, maar die gaan al lopen voordat je je voet fatsoenlijk in een beugel hebt, dat heb ik ook bij de mijne meegemaakt (TINKER x FRIES).

Dat komt omdat niemand de tijd nam om eerst eens rustig op dat paard te gaan ZITTEN (heb het zelf gezien toen bij de beleerder), maar al meteen "aan de slag" wil.

Een "loper" zet je eerst met hoofd richting muur. Die zal willen wegdraaien, maar kan dat alleen met het lichaam, kan dus niet vooruit. Die zal de kant niet opdraaien waar jij wil opstappen, dus aan de andere kant zet je een hulpje dat hem aanprikt als hij die kant op dreigt te gaan.
Je stapt niet op zo lang het paard nog beweegt.
Maar zeker geen eindeloos in de beugel, ophijsen, er weer af, nee, gewoon in een zwaai er op.
Hulpje houdt hem bij hoofdstel vast.

Zodra je zit geef je een snoepje uit je zak, hier moet hij zijn nek volkomen voor ombuigen, zo kan hij dus al weer niet vooruit lopen. Dit kun je in harnekkige gevallen eerst, als ze al opgezadeld zijn, op de grond trainen, je houdt het snoepje bij de stijgbeugel, zowel links als rechts. Daarna is er rust.

Gaat het alsnog niet, dan hetzelfde als bovenstaand, maar ga er wel resoluut opzitten en laat de helper het snoepje bij de stijgbeugel aanreiken.
Paarden hebben dat zo door.

En rijd nooit meteen weg als je er "eindelijk" op zit, maar maak er een punt van om, HOE DAN OOK, nog een paar minuten te wachten.

Het is te leren, ik had geen helper, heb ik nooit ergens mee gehad, maar heb het de mijne ook binnen 2 weken geleerd. Met snoepjes.
Nu komt hij absoluut niet meer in beweging tot ik dat zelf aangeef.
Laatste score: 20 minuten stilstaan, onder het zadel, wachtend tot de hoefsmid voor hem klaar was.Het kan, kost tijd en geduld.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:58

Bij het beleren is er idd een stapje overgeslagen, en dat merk je nu dus.
De basis moet er zijn en die is er eigenlijk niet.
Heel waarschijnlijk zal er wel meer overgeslagen zijn bij het basis beleren van dit paard, een paard opleren is eigenlijk niet echt makkelijk, ook de volgorde waarin gewerkt moet worden en het net juist gepast reageren zal uiteindelijk bepalen of een paard echt gaat doen wat je van hem vraagt.
Persoonlijk zou ik nooit een paard leren stil te staan in een hoek, nee ik zou dit doen ergens midden in de piste, paard moet de vrijheid hebben in de fout te gaan, correctie zal volgen, en dan wordt weer opnieuw de vraag gesteld, paardje mag zelf weer kiezen, en zo verder tot het paard zelf gaat kiezen hetgeen jij eigenlijk wil bereiken. Makkelijk toch hééééé.
Paard is blij want die heeft zelf de goede oplossing gevonden, ruiter is blij want paard doet perfect wat er gevraagd wordt.
Wat wil je nog meer ?????