Moeite met tenen naar binnen houden, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:21

Inderdaad gave western foto!

Esther... :D :+
Wat niet??? voetjes verkeerd om is bij sommige mensen geen probleem.
Heb nog ergere gehad waar ie dus gewoon de verkeerde kant op wijst maar die heb ik vernietigd }>

https://lh3.googleusercontent.com/-Czzy ... 016250.jpg

Maar ook voor de extremisten met extremiteiten is er een oplossing..
(als mijn paard lekker loopt en ik me 100% op mijn voet kan concentreren en forceren, dan is het
minder erg te zien. Overigens heb ik het op grotere paarden minder erg. Zwartje en fjord rij ik met hetzelfde zadel
en zelfde beugellengte, en zelfs op zelfde singelgaatje. )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PT4DODRS.jpg

Maar TS, wanhoop dus niet, ook kapstokvoetjes kunnen dressuur rijden.

Rennie89

Re: Moeite met tenen naar binnen houden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:30

wow die eerste foto Sjolvir :)) Hihi :P maar bij die tweede foto ziet het er super uit!
Ik heb ook wel een westernfoto van mij zonder beugels, ziet er ook niet charmant uit :')
http://i48.tinypic.com/9rq3wh.jpg

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:33

_Esther_87_ schreef:
Oh dat klinkt bekend...Ik heb ook niet zulke lange benen en het verschil tussen een wat smaller paard en een bredere is echt wel groot. Goed in de gaten houden hoor, het is niet voor niets dat het zeer gaat doen...Luister naar je lichaam.

Wat bij mij altijd goed helpt bij zulke paarden is om (bij een dressuurzadel) de beugels net een gaatje korter te doen dan ik normaal heb. Mijn been hoeft dan minder te 'vouwen' om het paard heen waardoor ik een stuk stiller en correcter kan zitten. Maar, ik zal op een breed paard nooit zo comfortabel of stil zitten als op een wat smallere!

Om het goed te voelen moet je trouwens eens het volgende doen: Ga eerst een staan met je voeten een centimeter of 30/40 uit elkaar waarbij je tenen recht naar voren wijzen. Zak nu door je knieen en let erop dat je tenen naar voren blijven wijzen. Voel eens wat er gebeurt met je enkel, je knie en je heup? Kan je in deze houding je bekken nog naar voor en achter kantelen? Als het goed is wel.
Doe dan dezelfde oefening nog eens, maar laat je tenen een stuk naar buiten wijzen. Wat voel je dan in je knie en heup? En wat gebeurt er met de beweeglijkheid van je bekken?
De eerste oefening komt goed in buurt van de manier waarop je op je paard zit. De andere oefening laat zien wat er gebeurt in de rest van je lijf als je je tenen naar buiten draait....En maakt meteen duidelijk dat het dus niet aan je tenen ligt. Oefen ze :D

Ik heb er ook heel erg last van, dus ik ging dat even proberen, man wat een verschil hahaha
Maar alleen als ik dus de eerste optie doe, kan ik inderdaad met mn bekken kantelen, alleen doet het echt pijn in mn benen.
En als ik dus de tweede optie doe, ( zoals ik dus rij) heb ik geen pijn in mn benen, maar kan mn bekken niet naar voor en achter bewegen zonder dat mn benen mee bewegen.
Dus dat is ook gelijk de oplossing voor mn wiebel benen dus :D

Ik ga maar flink oefenen :=

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:34

Corelli schreef:
Het klinkt stom, maar het kan helpen om op je hakken te gaan focussen ipv op je tenen, dus gaan proberen om je hakken meer naar buiten te draaien
Je tenen gaan dan, als het goed is, automatisch meer naar binnen

Zo doe ik het ook.
Als ik me focus op mijn tenen krijg ik last van mijn knieën (versleten knieën), als ik me focus op mijn hak naar buiten draaien heb ik nergens last van.
Overigens op erg ronde paarden krijg ik ook last van pijn zeker op bijvoorbeeld een boomloos zadel wat vrij breed zit.

Ragenbol

Re: Moeite met tenen naar binnen houden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 18:24

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:54

jameyskatje schreef:
met spoorriempjes je beugels aan je singel vastmaken :P :+

Ben benieuwd naar je filmpje! Heb je dat probleem alleen op je eigen paard of ook op andere paarden? (Ik heb het bijvoorbeeld wel op mijn pony maar niet als ik op een groter paard zit)

Filmpjes zijn geupload ;)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:08

Zoal esther het vertelt leer ik het nu ook bij Anne Muller (Akasha rijkunst). Ik ben hier weer begonnen met zitlessen en dan is het nuchtere, maar goed onderbouwde commentaar van Anne een echte eye-opener! :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:03

Ragenbol schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=5l6cl5xbWJM dit is een filmpje buiten, stiekem door mijn moeder gemaakt...

http://www.youtube.com/watch?v=Z8cig4bAiA8 In de buitenbak tijden de galopsovergangen oefenen.

Ik heb haar pas net dus gelieve verder geen commentaar op de rijstijl, behalve op mijn benen, tenzij je iets ziet waar je echt een goede tip voor hebt ;)

Leuk jonge combi zijn jullie hoor.

Als je stapt op buitenrit, zoals daar op straat, je gewoon bewust zijn van je houding en de hier gegeven tip opvolgen over
hoe je been neer te leggen. Aangezien paard buiten vaak wel "vanzelf" loopt is dit de kans om aandacht te geven aan je voeten.

Verder heb ik het idee, dat je te veel probeert je hakken uit te drukken en je daardoor je voeten te veel uitdraait.
Dus minder proberen ze weg te drukken, meer ontspannen.
Daarmee kom je ook je zit ten goede in galop, nu wip je wat ;), mede denk ik door het te veel hak uitdrukken.
Je moet natuurlijk je been wel lang maken, maar niet geforceerd.
En klein dingetje, draag je handen en teugels stuk korter, dan ziet het er ineens stuk chiquer uit, nu heb je
je handen vrij laag en bijna in je zakken zitten. Is zo zonde voor het beeld, want als ik je daar zie rijden,
weet ik zeker dat je het ook gewoon kan met iets hogere handhouding en kortere teugels.

En ahum, al mijn tips ten spijt, heb ik dus nog steeds pinguin voeten en zal ze ook wel altijd houden :')

Ilse1105

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:16

Hoi,
je filmpjes verduidelijken waar het probleem zit. Leuk paardje overigens en jullie passen mooi bijelkaar. Hopelijk heb je iets aan het volgende.
Als je moeite hebt met je voeten recht vooruit te plaatsen bij het lopen, kan dat komen omdat je spieren aan de binnenkant van je been korter zijn. Dan draai je je voeten namelijk naar buiten. De fysio kan je hier meer over vertellen. Sowieso de moeite waard om een keer te gaan want op termijn kun je last krijgen van je knieen, bekken en rug, weet ik helaas uit ervaring.
Verder zoek je de balans op je paard met je onderbenen. Het ziet er uit alsof je voortdurend moet klemmen om in balans te blijven. Dan lukt het nooit om je voeten goed te krijgen. En dan is de cirkel rond: op deze manier worden je spieren aan de binnenkant van je been voortdurend aangespannen en die worden daardoor sterker maar ook korter. En daar is je probleem met het rechthouden van je voeten bij het lopen.
Het gaat er om dat je de balans vanuit je zit vindt en dat je je benen volledig kunt ontspannen. Je benen en voeten nemen dan bijna vanzelf de goede houding aan. Balans in de zit vindt je door goede kernspieren te ontwikkelen. Dat betent je navel intrekken en je bekken iets kantelen, je lang maken, kin in, en net ietsje (voor je gevoel) naar naar achteren leunen. In het zadel zit je op je 2 zitknobbels en je staartbeentje, niet je heiligbeen ( veel gemaakte fout waardoor je naar voren valt, je paard uit balans raakt en voortdurend wil versnellen dan wel op de voorhand loopt). Dus check als je in het zadel zit hoeveel spanning je op je benen hebt. Kun je ook zitten zonder aan te spannen? Wat gebeurt als je dan gaat stappen of draven? ga je klemmen? Wat doe je dan met je buikspieren? En heb je de neiging naar voren te vallen? Zijn je handen stil? Kun je lichtrijden met lange teugel, dus zonder steun te zoeken. Waar zit je adem, hoog in de borstkast of laag in je buik (laatste is goed). Dit alles geeft je belangrijke informatie over je zit. Lekker voelen wat je met je lijf doet tijdens het rijden. Dan krijg je een hoop antwoorden.
Ik denk dat het nuttig is om een keer een houding en zit cursus te volgen.
Succes!

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 17:40

Sjolvir schreef:
Ragenbol schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=5l6cl5xbWJM dit is een filmpje buiten, stiekem door mijn moeder gemaakt...

http://www.youtube.com/watch?v=Z8cig4bAiA8 In de buitenbak tijden de galopsovergangen oefenen.

Ik heb haar pas net dus gelieve verder geen commentaar op de rijstijl, behalve op mijn benen, tenzij je iets ziet waar je echt een goede tip voor hebt ;)

Leuk jonge combi zijn jullie hoor.

Als je stapt op buitenrit, zoals daar op straat, je gewoon bewust zijn van je houding en de hier gegeven tip opvolgen over
hoe je been neer te leggen. Aangezien paard buiten vaak wel "vanzelf" loopt is dit de kans om aandacht te geven aan je voeten.

Verder heb ik het idee, dat je te veel probeert je hakken uit te drukken en je daardoor je voeten te veel uitdraait.
Dus minder proberen ze weg te drukken, meer ontspannen.
Daarmee kom je ook je zit ten goede in galop, nu wip je wat ;), mede denk ik door het te veel hak uitdrukken.
Je moet natuurlijk je been wel lang maken, maar niet geforceerd.
En klein dingetje, draag je handen en teugels stuk korter, dan ziet het er ineens stuk chiquer uit, nu heb je
je handen vrij laag en bijna in je zakken zitten. Is zo zonde voor het beeld, want als ik je daar zie rijden,
weet ik zeker dat je het ook gewoon kan met iets hogere handhouding en kortere teugels.

En ahum, al mijn tips ten spijt, heb ik dus nog steeds pinguin voeten en zal ze ook wel altijd houden :')

Dat van mijn hakken te ver uitdrukken zou inderdaad kunnen kloppen, mijn instructrice zei dat ook al, dus daar ga ik zeker op letten, bedankt! Ik heb altijd zo geleerd mijn hakken uit te drukken dat ik het misschien wat ben gaan overdrijven haha.

Het klopt dat mijn teugels wat te lang zijn, ze is zo onwijs sterk in galop en pikt de teugels uit mijn handen, als ik niet oppas zit ik een meter met mijn handen boven het zadel ipv nu eigenlijk te laag omdat ze tijdens het pikken van de teugels haar hoofd steeds hoger gaat houden en zich sterk maakt. Zijn zeker dingen waar ik nog aan moet werken. Maar goed, ik heb haar pas 3 weken dus vind dat het wel logisch dat er flink wat verbeter punten zijn ;) Ik merk al zo'n verbetering met de eerste keer dat ik erop ging, ik heb er vertrouwen in dat dat helemaal goed gaat komen!

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 17:49

Ilse1105 schreef:
Hoi,
je filmpjes verduidelijken waar het probleem zit. Leuk paardje overigens en jullie passen mooi bijelkaar. Hopelijk heb je iets aan het volgende.
Als je moeite hebt met je voeten recht vooruit te plaatsen bij het lopen, kan dat komen omdat je spieren aan de binnenkant van je been korter zijn. Dan draai je je voeten namelijk naar buiten. De fysio kan je hier meer over vertellen. Sowieso de moeite waard om een keer te gaan want op termijn kun je last krijgen van je knieen, bekken en rug, weet ik helaas uit ervaring.
Verder zoek je de balans op je paard met je onderbenen. Het ziet er uit alsof je voortdurend moet klemmen om in balans te blijven. Dan lukt het nooit om je voeten goed te krijgen. En dan is de cirkel rond: op deze manier worden je spieren aan de binnenkant van je been voortdurend aangespannen en die worden daardoor sterker maar ook korter. En daar is je probleem met het rechthouden van je voeten bij het lopen.
Het gaat er om dat je de balans vanuit je zit vindt en dat je je benen volledig kunt ontspannen. Je benen en voeten nemen dan bijna vanzelf de goede houding aan. Balans in de zit vindt je door goede kernspieren te ontwikkelen. Dat betent je navel intrekken en je bekken iets kantelen, je lang maken, kin in, en net ietsje (voor je gevoel) naar naar achteren leunen. In het zadel zit je op je 2 zitknobbels en je staartbeentje, niet je heiligbeen ( veel gemaakte fout waardoor je naar voren valt, je paard uit balans raakt en voortdurend wil versnellen dan wel op de voorhand loopt). Dus check als je in het zadel zit hoeveel spanning je op je benen hebt. Kun je ook zitten zonder aan te spannen? Wat gebeurt als je dan gaat stappen of draven? ga je klemmen? Wat doe je dan met je buikspieren? En heb je de neiging naar voren te vallen? Zijn je handen stil? Kun je lichtrijden met lange teugel, dus zonder steun te zoeken. Waar zit je adem, hoog in de borstkast of laag in je buik (laatste is goed). Dit alles geeft je belangrijke informatie over je zit. Lekker voelen wat je met je lijf doet tijdens het rijden. Dan krijg je een hoop antwoorden.
Ik denk dat het nuttig is om een keer een houding en zit cursus te volgen.
Succes!

Als ik mijn beugels uit doe, gewoon tijdens het halthouden, ook dan steken mijn tenen heel erg naar buiten, terwijl ik dan heel erg ontspannen zit. Naar achter zitten is nog erg lastig, ik heb haar pas net, en doordat mijn buik ernstig is opgezet door mijn vergrote mild heb ik al de neiging naar voren te vallen en is het lastig mijn rug recht te houden, maar Twin trekt me nog extra erg naar voren, waardoor ik inderdaad misschien ga klemmen om het proberen tegen te gaan, al moet ik dat eigenlijk meer vanuit mijn bekken doen, en mijn buik en niet vanuit mijn benen natuurlijk. Ik ben daar erg mee aan het oefenen, en voor mijn gevoel gaat dat al wat beter! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn lieftallinge merrie mij uit het zadel probeert te trekken haha.

Ik denk dat de combinatie van het naar voren vallen en mijn hakken te veel uitdrukken het grootste probleem is al ik zo alle reactie's lees. Dat van mijn hakken is redelijk makkelijk op te lossen als ik er een tijdje consequent op ga letten. Alleen dat naar voren vallen zal ik toch samen met mijn paard op moeten lossen denk ik. Zij iets minder trekken en ik iets meer naar achteren zitten :Y)