meer bakstakers/bos liefhebbers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: meer bakstakers/bos liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:55

Nee,nog nooit...ook geen mogelijkheid voor.
Zou misschien wel wat zijn ja....

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:58

Niet een weilandje in de buurt? Op gras liep die pony nml wel! En als een tierelier :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:09

weilanden zat...met koeien,paarden,schapen... :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:55

buiten is hij heel vlug, rondcrossen en hevig doen, iedereen voorbijsteken, .........
Dit is geen teken van controle hebben over je paardje hé, in dit geval is het paardje gewoon met jou aan de gang en het zou eigenlijk andersom moeten zijn.
In de bak zeg je dat het gewoon een heel ander verhaal is, tjaaa ook dat kan idd, maar wel met hetzelfde resultaat, het paard bepaald hier blijkbaar ook wat er gebeurt en niet jij.
Dit is dus voor een deel rijtechnisch, maar zeker ook een deel een dominantie probleem, het niet geinteresseerd zijn in jou of in wat jij vraagt.
Je moet overtuigend overkomen, maak het leuk, maak het een uitdaging, maar hou de aandacht bij jou.
Deze situatie moet je kunnen omkeren, en ik ga er toch wel van uit dat dit ook bij jou paardje mogelijk moet zijn.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:03

Ik denk niet dat TS dit zo bedoelt? Mijn Fjord is ook HEEL enthousiast als ik de dingen wat 'opleuk' voor haar, en dan sluiten we een mooi compromis: als zij flink werkt in de bak, doen we nadien iets spannends waar ze van houdt. Op het hoogtepunt van plezier stoppen we, en de volgende keer staat ze als eerste te popelen om weer te 'mogen' werken als ze haar teugels ziet. Ik heb mijn Fjord ook al onder handen gezien van 'strengere' leiders, waardoor zij inderdaad flink deed wat van haar werd gevraagd en geen moment protesteerde, maar daartegenover stond dan wel een uitgeblust paardje, dat alles wel deed, maar zonder er zelf een greintje plezier aan te beleven. Zo'n paard hoef ik niet (en ik denk TS ook niet?)

TS: misschien kan je de bak wat interessanter maken voor jouw paard, bijvoorbeeld haar er af en toe eens inzetten om iets heel leuks en onverwachts te doen. Sowieso maak ik er de gewoonte van mijn Fjord er in te poetsen (want niets dat zij liever doet dan trutten en geaaid worden) of er eens een leuk spelletje in te doen, met de paardenbal bijvoorbeeld. Zo is ze onze rijpiste minder gaan associeren met 'saai werk' en bijgevolg rijdt ze er ook liever in (want het is geen vervelende plek meer)
Wat mij verder heeft geholpen is de Horsenalities dvd van Parelli

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:49

degenen die denken dat een strenge aanpak werkt mogen best langskomen(serieus gemeend),ik geef je weinig kans dat het iets doet.
Als mijn pony iets niet wilt,gebeurt het pertinent NIET...hij zal niet link worden of gevaarlijk,maar sluit zich gewoon totaal af. Al druk je er de grootste sporen in,bij wijze van.
Snap best dat dit bij sommigen werkt maar bij deze niet,daar is hij te trots en eigenzinnig en karaktervol voor..

Het lijkt nu ook net alsof het een groot drama is en dat ik een vreselijke pony heb,die niet luistert en stout is.
Dat is helemaal niet zo.
Buiten is hij heet en vrolijk in de bak sloom en narrig.
Dominant kan hij zijn maar ik kan met hem lezen en schrijven,zolang ik hem in zijn waarde laat.
Ik ambieer overigens ook totaal geen wedstrijden of 4x per week in de bak rijden ofzo,maar wil wel dat hij af en toe daar getraind wordt.